Anulare act administrativ. Reincadrare in functia publica corespunzatoare studiilor superioare


Tribunalul COVASNA Hotărâre nr. 731 din data de 25.09.2015

R O M Â N I A

TRIBUNALUL COVASNA Dosar nr. 331/119/2015

SECȚIA CIVILĂ

SENTINȚA CIVILĂ NR. 731

Ședința publică din 25 septembrie 2015

Instanța constituită din:

PREȘEDINTE: …………..

GREFIER: ……………

Pe rol, pronunțarea asupra acțiunii în administrativ formulată de reclamanta J. C. M., în contradictoriu cu

pârâtul INSPECTORATUL TERITORIAL DE MUNCĂ COVASNA, având ca obiect anularea deciziei nr.25/23.09.2014 emisă de pârât și alte

cereri subsecvente, precum și suspendarea executării deciziei contestate.

La apelul nominal, făcut în ședința publică, au lipsit părțile.

Procedura de citare este legal îndeplinită.

S-a făcut referatul cauzei, după care, se constată că în ședința publică din 18 septembrie 2015, în lipsa părților,

instanța a constatat cercetarea judecătorească încheiată și a reținut cauza spre soluționare, așa cum s-a consemnat în

încheierea de ședință din acea zi -parte integrantă din prezenta sentință, pronunțarea fiind amânată la data de 25

septembrie 2015.

TRIBUNALUL

Asupra procesului de față,

Constată că, prin acțiunea formulată și înregistrată la această instanță sub dosar nr. 331/119/2015, reclamanta J.

C. M. a chemat în judecată pârâtul Inspectoratul Teritorial de Muncă al județului Covasna, solicitând să se dispună anularea

deciziei nr. 25 din 23 septembrie 2014, reîncadrarea sa în funcția de inspector clasa I grad profesional asistent, conform

Deciziei nr. 77 din 30 noiembrie 2011, recunoașterea perioadei cuprinse între 1 decembrie 2011 – 23 septembrie 2014 ca

fiind muncă prestată în funcția de inspector clasa I grad profesional asistent la serviciul Economic, Achiziții Publice,

Executare Silită și suspendarea deciziei nr. 25/2014.

În motivarea acțiunii reclamanta arată că, până la data de 30 noiembrie 2011 a ocupat și prestat activitatea de

referent la Inspectoratul Teritorial de Muncă Covasna, având studii liceale cu examen de bacalaureat. În acest timp a urmat

cursuri universitare de licență, respectiv Facultatea de Management Brașov și, în urma susținerii examenului de licență, a

obținut titlul de licențiat în științe economice. A prezentat și depus la pârât adeverința de studii nr. 713 din 19.07.2011,

eliberată, în condițiile legii învățământului, de către Universitatea ………. Ca urmare, în baza art. 54 lit. f) coroborat cu

art. 68 pct. 1 din Legea privind statutul funcționarilor publici nr.188/1999, a fost promovată, în urma susținerii unui

examen, într-un post corespunzător studiilor absolvite și anume “inspector, clasa I, grad profesional asistent, gradația 4,

clasa de salarizare 42 la Serviciul Economic, Achiziții Publice, Silită” (decizia nr. 77 din 30.11.2011).

A prestat activitatea pe post de inspector, cu studii superioare, de la data de 1 decembrie 2011 și până la data de 23

septembrie 2014 în baza deciziei nr. 77/2011.

La data de 23 septembrie 2014, pârâtul ITM Covasna, având la bază un raport al Curții de Conturi, i-a modificat

reclamantei raportul de serviciu și a retrogradat-o de pe funcția de inspector pe cea de referent, considerând că nu a făcut

dovada, cu diploma de studii, a absolvirii studiilor superioare necesare postului de inspector. În acest sens s-a emis

decizia nr. 25/23.09.2014 de modificare a raportului de serviciu.

Reclamanta a solicitat să se constate că decizia nr. 25/2014 este nelegală și netemeinică, urmând a fi anulată și a se

dispune pârâtului reîncadrarea ei pe postul deținut anterior.

Se mai susține că, depunând adeverința de studii nr. 713 din 19 iulie 2011 eliberată de Universitatea ……., reclamanta

a făcut dovada că a absolvit studii superioare cu examen de licență și că a dobândit titlul de licențiat în studii

economice în sesiunea de examen iulie 2011. Această adeverință, care atestă nivelul studiilor, nu a fost revocată ori

anulată, bucurându-se de prezumția de legalitate și veridicitate proprie unui act administrativ, nu a fost contestată în

condițiile legii și este opozabilă pârâtului. A făcut astfel dovada că posedă studiile necesare postului de inspector pe

care îl ocupa în anul 2014 la data emiterii deciziei atacate.

În sensul că reclamanta a promovat examenul de licență și a dobândit titlul de licențiat în studii economice s-a

pronunțat și Tribunalul Covasna prin hotărârea nr. 1128 din 30 octombrie 2014 dată în dosarul nr. 1297/119/2014, rămasă

definitivă, obligând Universitatea …….. să-i elibereze diploma de licență, sentință aflată în curs de executare.

Coroborând prevederile art. 54 lit. f) cu art. 68 alin. 1 din Legea 188/1999 consideră reclamanta că pentru ocuparea

funcției de inspector condiția de fond este aceea de a poseda studii superioare economice și mai puțin aceea de formă, de a

prezenta diploma de studii în format tipizat. Pârâtul Inspectoratul Teritorial de Muncă jud. Covasna a făcut o interpretare

restrictivă și exclusiv literară a textului art. 68 alin. 1 din Legea 188/1999 întemeindu-și decizia nr. 25/2014 de revocare

a reclamantei din postul de inspector pe lipsa de la dosar a diplomei de studii, fără să țină seama că îndeplinea efectiv

condițiile de studii cerute pentru acel post.

În drept, s-au invocat prevederile Legii nr. 188/1999 completată și modificată, art. 54 și 68 alin. 1 din lege și

Legea contenciosului administrativ nr.554/2004.

În probațiune, s-au solicitat înscrisuri.

Pârâtul Inspectoratul Teritorial de Muncă jud. Covasna a formulat întâmpinare prin care a solicitat respingerea

acțiunii formulate de reclamanta J. C. M., ca neîntemeiată.

În motivarea întâmpinării se arată că, în fapt, reclamanta, în urma absolvirii studiilor economice ale Facultății de

Management Brașov din cadrul Universității “…..”, a prezentat adeverința nr. 713/19.07.2011 eliberată de universitate, cu

termen de valabilitate de 12 luni, pana la eliberarea diplomei de licență.

ITM Covasna a promovat-o în baza acestei adeverințe în funcția de inspector clasa I, grad profesional asistent,

începând cu data de 01.12.2011.

Prin adresele nr.6521/19.09.2012 și nr. 2779/11.04.2014, pârâtul a solicitat reclamantei diploma de licență pentru a

se face dovada finalizării studiilor superioare și completarea dosarului profesional, în conformitate cu prevederile Legii

nr.188/1999 privind Statutul funcționarilor publici (R2), cu modificările și completările ulterioare.

Potrivit art.9 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, funcțiile publice se împart în 3 clase,

definite în raport cu nivelul studiilor necesare ocupării funcției publice, după cum urmează:

a.) Clasa I cuprinde funcțiile publice pentru a căror ocupare se cer studii universitare de licență absolvite cu

diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diploma de licență sau echivalentă;

b.) Clasa a II-a cuprinde funcțiile publice pentru a căror ocupare se cer studii superioare de scurtă durată,

absolvite cu diplomă;

c.) Clasa a III-a cuprinde funcțiile publice pentru a căror ocupare se cer studii liceale, respectiv studii medii

liceale, finalizate cu diplomă de bacalaureat.

În urma solicitării prin adresele mai sus menționate, reclamanta prezintă o a doua adeverință, eliberată la data de

20.09.2013 cu nr. de înregistrare 743/2013, semnată doar de către decanul și secretarul-șef al facultății, nu și de

rectorul și secretarul-șef al universității.

Neavând depusă la dosarul profesional diploma de licență care atestă absolvirea studiilor superioare prevăzute pentru

funcția publică de execuție de inspector, grad profesional asistent, ITM Covasna, în baza deciziei nr. 13/18.07.2014 a

Curții de Conturi a României – Departamentul V, a adresei Ministerului Muncii, Familiei Protecției

Sociale și Persoanelor Vârstnice nr. 1865/MN/18.09.2014, a adresei Inspecției Muncii București nr. 803/SGRUFP/ 18.09.2014,

a deciziei nr. 25/23.09.2014 a ITM Covasna reîncadrează, începând cu data de 23.09.2014, postul pentru funcția de execuție

de inspector, clasa I, grad profesional asistent, ocupat de d-na J. C. M. și se transformă în post de execuție de referent,

clasa III, grad profesional superior.

Prin art. 38 din Ordinul ministrului învățământului nr. 2.284/28.09.2007 se stipulează următoarele: “după finalizarea

completă a studiilor, la cerere, absolvenților li se eliberează adeverința de absolvire a studiilor, al cărei termen de

valabilitate este de maxim 12 luni”.

În ceea ce privește motivele de anulare sau suspendare a deciziei nr. 25/23.09.2014, pârâtul apreciază că aceasta a

fost emisă cu respectarea prevederilor legale, având la baza decizia Curții de Conturi și a Inspecției Muncii, reclamanta

neprezentând nici la data formulării întâmpinării diploma de licență.

În ceea ce privește reîncadrarea petentei în funcția de inspector clasa I, grad profesional asistent, începând cu data

de 01.12.2011, precum și recunoașterea perioadei cuprinse între 01.12.2011-23.09.2014 pe această funcție publică, pârâtul

precizează că pentru ocuparea acestei funcții publice se cer studii universitare de licență, absolvite cu diplomă de

licență sau echivalentă, în conformitate cu prevederile Legii nr. 188/1999 și a Ordinului ministrului învățământului nr.

2284/28.09.2007.

În drept, s-au invocat dispozițiile art. 205 și următoarele din Codul de procedură civilă, cât și dispozițiile din

actele normative precizate în conținutul întâmpinării.

Din actele și lucrările dosarului instanța reține următoarele:

Prin decizia nr. 77 din 30 noiembrie 2011, emisă de Inspectoratul Teritorial de Muncă jud. Covasna s-a decis ca,

începând cu data de 1 decembrie 2011, d-na J. C. M. să promoveze în funcția publică de execuție de referent clasa III, grad

profesional superior, gradația 4, clasa de salarizare 31 în funcția publică de execuție de inspector, clasa, grad

profesional asistent, clasa de salarizare 42 la Serviciul Economic, Achiziții Publice, Executare Silită din cadrul

inspectoratului, în conformitate cu dispozițiile art. 5 alin.1 din Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a

personalului plătit din fonduri publice, coroborat cu art. 68 alin.2 din Legea nr. 188/1999 (f.10).

Ulterior, pârâtul prin decizia nr. 25 din 23 septembrie 2014 a decis ca începând cu aceeași dată, postul funcției

publice de execuție de inspector clasa I grad profesional asistent din cadrul Serviciului Economic, Achiziții Publice,

Executare Silită, post ocupat de reclamanta J. C. M. , să se transforme într-un post de funcție publică de execuție de

referent, clasa III, grad profesional superior.

Cu aceeași dată, reclamanta a fost reîncadrată pe funcția publică de referent clasa III, grad profesional superior

gradația 4, clasa 31 de salarizare, conform studiilor absolvite, vechimii în specialitatea acestora și a vechimii în muncă.

Prin aceeași decizie s-a stabilit că reclamanta beneficiază de drepturile salariale conform funcției publice de

referent, respectiv de un salariu de bază lunar brut de 1822 lei, rezultat din însumarea sumei corespunzătoare salariului

de bază de 1245 lei și a stimulentului mediu corespunzător funcției de 577 lei (f.7,8).

În motivarea deciziei, pârâtul a reținut că prin pct. II 12 din decizia nr. 13/18.07.2014 a Curții de Conturi a

României – Departamentul V s-a stabilit întinderea prejudiciului produs prin plata de drepturi bănești în perioada

2011-2013, unor salariate din cadrul aparatului propriu al ministerului care au fost angajate în funcții publice de execuție

cu studii superioare fără a avea la bază diplome care să ateste absolvirea studiilor și ulterior promovarea acestor

salariate, contrar faptului că studiile superioare au fost efectuate la instituții care nu aveau acreditarea legală pentru

specializarea absolvită.

Se reține că reclamanta J. C. M. este absolventă a Facultății de Management din Brașov, programul de studii

Management, forma de învățământ la zi, durata studiilor 3 ani din cadrul Universității “…..”;, promoția 2011 și că a susținut

examen de licență în sesiunea iunie 2011, obținând nota 9,40, dobândind titlul de licențiată în științe economice, conform

adeverinței nr. 713/19.07.2011 emisă de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului – Universitatea ……

(f.12).

Este adevărat că în cuprinsul adeverinței se menționează că este valabilă 12 luni, dar cu precizarea că rămâne

valabilă până la eliberarea diplomei de licență spre a-i servi la angajare și la completarea dosarului personal.

Ulterior, reclamanta a promovat acțiune la Tribunalul Covasna prin care a solicitat obligarea Universității ……..

să-i elibereze diploma de licență și suplimentul la diplomă pentru specializarea științe economice. Tribunalul Covasna

prin sentința civilă nr. 1128 din 30 octombrie 2014 a admis acțiunea promovată de partea reclamantă și a obligat

Universitatea …… să-i elibereze diploma de licență și suplimentul la diplomă pentru specializarea Management din cadrul

Facultății de Management Brașov (f. 13- 17).

Potrivit art. 60 din Legea nr. 84/1995, activitatea didactică se poate organiza în următoarele forme: de zi, seral, cu

frecvență redusă și la distanță. Diplomele și certificatele de studii eliberate de instituțiile de învățământ superior, în

condițiile legii, pentru aceeași specializare sunt echivalente, indiferent de forma de învățământ absolvită.

Conform art. 3 din Ordinul nr. 3271/14 februarie 2012, finalizarea studiilor pentru absolvenții studiilor organizate

în baza Legii învățământului nr. 84/1995 se încheie cu examen de licență sau cu examen de diplomă, pentru studiile în

învățământ universitar de lungă durată sau cu examen de absolvire, pentru studiile de învățământ universitar de scurtă

durată.

Potrivit art. 14 din același act normativ, diplomele pentru absolvenții care au promovat examenul de finalizare a

studiilor se eliberează, în programul de studii/specializarea absolvită, de către instituția organizatoare, în termen de cel

mult 12 luni de la data promovării. Până la eliberarea diplomei, absolvenții care au promovat examenul de finalizare a

studiilor primesc, la cerere, adeverințe de absolvire. Adeverința de absolvire conferă titularului aceleași drepturi legale

ca și diploma și trebuie să conțină semnăturile și informațiile înscrise în diplomă, precum și informații privind forma de

învățământ la care s-a organizat școlarizarea, perioada de studii, mediile de promovare a anilor de studii. În caz de

pierdere sau de distrugere, eliberarea unei noi adeverințe urmează procedurile privind eliberarea duplicatelor diplomelor.

Absolvenții care nu promovează examenul de finalizare a studiilor primesc, la cerere, un certificat de studii universitare

care cuprinde informații privind forma de învățământ la care s-a organizat școlarizarea, perioada de studii, mediile de

promovare a anilor de studii.

De asemenea, instanța reține că Universitatea “…….”; a fost înființată prin Legea nr.443 din 5 iulie 2002, ca persoană

juridică de drept privat și de utilitate publică, parte a sistemului național de învățământ. Prin HG nr.693/2003 și HG

nr.676 au fost acreditate sau autorizate să funcționeze provizoriu, pentru forma de învățământ de zi, domeniile de licență

drept, sociologie, management, psihologie, științe ale educației, informatică și altele.

Totodată, instanța reține că adeverința de absolvire emisă de Universitatea “…..”; pentru reclamantă este recunoscută

fără nicio formalitate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, întrucât acesta din urmă nu a promovat

nicio acțiune de anularea acestei adeverințe și nici de ridicarea autorizației de funcționare a emitentului.

În speță, adeverința de absolvire nr. 713 din 19 iulie 2011 emisă de Ministerul Educației, Cercetării,Tineretului și

Sportului este valabilă până la eliberarea diplomei de licență și în baza acesteia ministerul i-a recunoscut reclamantei

toate drepturile prevăzute de lege pentru a participa la angajare și la promovare pe posturi cu funcții superioare, așa cum

se prevede în conținutul ei și în Metodologia-cadru de organizare a examenelor de finalizare a studiilor de învățământ

superior – examene de absolvire, licență, diplomă, selecție și disertație.

Pârâtul nu a făcut dovada anulării adeverinței de studii a reclamantei, drept pentru care aceasta își produce

efectele juridice, ceea ce presupune că beneficiarei ei trebuie să i se recunoască toate drepturile conferite de lege pe

baza acesteia.

Ba mai mult, legiuitorul recunoaște că adeverința de absolvire conferă titularului ei aceleași drepturi legale ca și

diploma de studii.

Așadar, în mod temeinic și legal, pârâtul prin decizia nr. 77/30.11.2011 a promovat-o pe reclamantă într-o funcție

publică de execuție superioară celei pe care a ocupat-o până la data de 01.12.2011, întrucât la acea dată aceasta era și

este posesoare a adeverinței de absolvire nr. 713/19.07.2011 ce îi conferea și îi conferă recunoașterea studiilor absolvite

și faptul că este licențiată în științe economice cu dreptul de a ocupa un post cu studii superioare.

Or, art. 68 din Legea nr. 188/1999 privind statutul funcționarilor public, prevede că în urma dobândirii unei

diplome de studii de nivel superior, funcționarii publici de execuție au dreptul de a participa la examenul organizat pentru

ocuparea unei funcții publice într-o clasă superioară celei în care sunt încadrați, dacă studiile absolvite sunt în

specialitatea în care își desfășoară activitatea sau dacă autoritatea ori instituția publică apreciază că studiile absolvite

sunt utile pentru desfășurarea activității. Promovarea în condițiile alin. (1) se face prin transformarea postului ocupat

de funcționarul public ca urmare a promovării examenului. De asemenea, tribunalul constată că reclamanta în

momentul de față este posesoarea diplomei de licență seria E nr. 0026122 din 6 mai 2015 emisă de Ministerul Educației

Naționale în specializarea științe economice, domeniul management (f.41), dată cu care își încetează valabilitatea

adeverința de absolvire nr. 713/2011.

Având în vedere că reclamanta începând cu data de 19.07.2011 este licențiată în științe economice, studii recunoscute

de Ministerul Educației Naționale prin adeverința de absolvire nr. 713/2011, neanulată până în momentul de față, și

certificată cu diploma de licență ce i-a conferit calitatea de absolvent de studii superioare în specializarea Management –

științe economice, tribunalul va admite cererea reclamantei și, pe cale de consecință, va dispune anularea deciziei nr. 25

din 23 septembrie 2014 și reîncadrarea acesteia în clasa I grad profesional asistent, așa cum s-a prevăzut prin decizia nr.

77/2011.

Văzând că prin decizia nr. 25 din 23 septembrie 2014, pârâtul a dispus doar reîncadrarea reclamantei într-o funcție

inferioară celei avute anterior, fără să îi atribuie alte sarcini de serviciu, tribunalul va admite și cererea de

recunoaștere a perioadei 1 decembrie 2011 – 23 septembrie 2014 ca fiind muncă prestată în funcția de inspector clasa I

grad profesional asistent la serviciul Economic, Achiziții Publice, Executare Silită, potrivit dispozitivului de mai jos.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

HOTĂRĂȘTE

Admite acțiunea formulată de reclamanta J. C. M., CNP ………, cu domiciliul în mun. Sf. Gheorghe, ……….., în

contradictoriu cu pârâtul Inspectoratul Teritorial de Muncă Covasna, cu sediul în mun. Sf. Gheorghe, str. Muncitorilor,

nr.12-14, jud. Covasna și, pe cale de consecință,

Dispune anularea deciziei nr. 25 din 23 septembrie 2014, emisă de pârât.

Dispune reîncadrarea reclamantei în funcția de inspector clasa I grad profesional asistent conform deciziei nr. 77

Recunoaște perioada de la 1 septembrie 2011 până la 23 septembrie 2014 ca fiind muncă prestată de reclamantă la

pârâtă în funcția de inspector, clasa I grad profesional asistent la Serviciul Economic, Achiziții Publice, Executare

Silită.

Fără cheltuieli de judecată.

Cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare, care se depune la Tribunalul Covasna.

Pronunțată în ședință publică azi, 25.09.2015.

PREȘEDINTE GREFIER