Anulare act control impozite si taxe. Jurisprudență Acte ale autorităţilor publice; Finanţe. Financiar. Implicaţii ale Min. Finanţelor


Tribunalul COVASNA Sentinţă civilă nr. 403 din data de 28.04.2016

R O M Â N I A

TRIBUNALUL COVASNA

SECȚIA CIVILĂ

SENTINȚA CIVILĂ NR. 403

Ședința publică din data de 28 aprilie 2016

Instanța constituită din:

PREȘEDINTE : ……….

GREFIER : ……………..

Pe rol fiind pronunțarea asupra acțiunii în administrativ formulată de reclamanta SC ………. ………… SRL în contradictoriu cu pârâtele ANAF – DIRECȚIA GENERALĂ REGIONALĂ A FINANȚELOR PUBLICE BRAȘOV, B. E. și B. M., având ca obiect anulare act de control taxe și impozite.

La apelul nominal, făcut în ședința publică de astăzi, la pronunțare, se constată lipsa părților.

Procedura de citare este legal îndeplinită.

S-a făcut referatul cauzei de către grefierul de ședință, după care:

Instanța constată că mersul dezbaterilor a fost consemnat în încheierea de ședință de la termenul de judecată din 14.04.2016, încheiere care face parte integrantă din prezenta, când instanța, în temeiul art. 396 alin. (1) Cod procedură civilă în vederea deliberării, cât și pentru a da posibilitatea părților să depună la dosar concluzii scrise, a amânat pronunțarea pentru data de astăzi, 28.04.2016.

T R I B U N A L U L

Prin acțiunea în contencios administrativ înregistrată sub nr. dos. …./119/2015, contestatoarea S.C. … …. S.R.L a solicitat instanței ca, în contradictoriu cu intimata ANAF – Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice, să dispună în sensul celor ce urmează:

– să se constate nulitatea absolută a Raportului de inspecție fiscală nr. 23/13.02.2015 și a Deciziei de impunere nr. 23/13.02.2015, ca urmare a nesoluționării contestației depuse.

– anularea acestor acte ca nelegale, respectiv anularea obligației de plată a sumei de 2672 lei

– suspendarea executării silite pornite împotriva societății prin instituirea popririi asupra conturilor

– în temeiul art. 16 din L nr. 554/2004 introducerea în cauză a funcționarului care a întocmit actele atacate și atragerea răspunderii acestuia.

– obligarea pârâților la plata daunelor în cuantum total de 10.000 lei

– obligarea intimatei la plata cheltuielilor de judecată.

În motivarea acțiunii se arată, în esență, că în perioada 2009-2010 reclamanta a introdus spre decontare cupoane statistice eliberate în baza Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război. În urma controlului efectuat, inspectorii fiscali au constatat presupuse abateri de la legislația incidentă, motiv pentru care au dispus recuperarea de la bugetul de stat a sumei de 1.508 lei, la care au calculat penalități de 1164 lei. În data de 25.03.2015, prin adresa nr. 34, au contestat măsurile dispuse, respectiv Decizia nr. 23/13.02.2015, însă DGRFP Brașov nu a răspuns la contestație. Nesoluționarea și necomunicarea vreunui răspuns la contestația depusă în termenul legal are ca rezultat lipsirea de efecte a actului atacat.

În continuare, reclamanta arată că documentele privind decontarea transportului în baza Legii nr. 44/1994 au făcut obiectul mai multor controale de legalitate, controale efectuate de angajații DGRFP Brașov, ultimul control fiind efectuat în martie 2010, finalizat cu încheierea Procesului-verbal de control financiar nr. 2994/30.03.2010 prin care s-a constatat respectarea legislației în vigoare. Ulterior acestei date, societatea nu a mai solicitat decontarea de cupoane statistice de la bugetul de stat. Documentele verificate în anul 2015 sunt aceleași cu cele verificate în anul 2010, angajații DGRFP Brașov verificând realitatea și legalitatea datelor înscrise în Decontul subvenții, gratuități, veterani și văduve de război.

Se arată, în continuare, că situațiile centralizatoare au fost semnate și ștampilate spre avizare atât de DGRFP Brașov cât și de către Asociația Națională a Veteranilor de Război din România – Filiala Covasna. Nu este culpa societății că le-au fost prezentate cupoane care ulterior au fost anulate sau distruse de către Asociația Națională a Veteranilor de Război din România – Filiala Covasna.

Cu privire la suspendarea popririi dispuse se arată că această măsură creează un prejudiciu în relațiile contractuale ale reclamantei.

În ce privește introducerea în cauză a funcționarului care a întocmit actele atacate și atragerea răspunderii acestuia, se arată că inspectorii fiscali au încălcat în mod grav prevederile Codului etic al funcționarului fiscal, acesta trebuind să-și asume întreaga responsabilitate cu privire la constatările înscrise în procesul verbal de control.

În concluzie, se impune anularea actelor atacate și obligarea în solidar a pârâților la plata sumei de 10.000 lei cu titlu de daune materiale și morale.

În drept se invocă disp. Codului fiscal și disp. Legii contenciosului administrativ.

În apărare, pârâta a depus la dosar la data de 12.10.2015 întâmpinare prin care a invocat excepția inadmisibilității acțiunii, iar pe fond a solicitat respingerea acțiunii ca neîntemeiată.

În motivarea întâmpinării se arată că cererea de suspendare a executării actului atacat nu a fost motivată, executarea obligațiilor bugetare suplimentare fiind dispusă în baza unui act care se bucură de o puternică prezumție de legalitate.

Se arată, în continuare, că actele administrative fiscale se vor declara nule numai dacă prin acestea s-a adus părții o vătămare care nu poate fi înlăturată decât prin desființarea lor. Reclamanta nu a parcurs procedura prealabilă stabilită prin norme imperative, astfel că acțiunea este inadmisibilă.

Pârâta susține că organele fiscale au constatat deficiențe cu privire la modul în care au fost aplicate prevederile Legii nr. 44/1994. La cererea organului de inspecție fiscală, Asociația Națională a Veteranilor de Război din România – Filiala Covasna, prin adresa nr. 151/5.05.2014, a comunicat seriile cupoanelor statistice distribuite în perioada 2009-2013 precum și seriile cupoanelor distruse. Față de aceasta, s-a reținut că în mod nelegal reclamanta a decontat cupoane distruse sau care nu au fost distribuite. La cererea organului de control, reclamanta a prezentat situațiile centralizatoare și deconturile întocmite. S-a constatat că cupoanele nu au serii valabile și nu au completate toate datele, prin urmare nu îndeplinesc condițiile de decontare.

În ce privește controlul efectuat în anii 2009-2010, se arată că prin aceste operațiuni de control s-au verificat aspecte referitoare la numărul și valoarea totală a cupoanelor de călătorie, numărul persoanelor transportate și parcursul realizat. Organele de inspecție fiscală au totuși posibilitatea efectuării unui control ulterior.

Referitor la daunele solicitate se arată că prin anularea actelor atacate s-ar oferi reclamantei o satisfacție echitabilă, nefiind necesară acordarea de daune.

La data de 29.01.2016 intimata B. E. a depus la dosar întâmpinare prin care a solicitat respingerea acțiunii ca inadmisibilă.

În motivare a arătat că reclamanta nu a indicat în concret niciun motiv imputabil intimatei la emiterea actelor administrative atacate. Cu ocazia avizării borderourilor întocmite de societate pentru decontarea acestor cupoane nu a existat informația despre faptul că ANVR a distrus sau nu a distribuit aceste cupoane, borderourile erau întocmite de societate pe proprie răspundere și nu existau motive temeinice pentru a refuza avizarea lor.

În motivare a arătat că reclamanta nu a indicat în concret niciun motiv imputabil intimatei la emiterea actelor administrative atacate. Cu ocazia avizării borderourilor întocmite de societate pentru decontarea acestor cupoane nu a existat informația despre faptul că ANVR a distrus sau nu a distribuit aceste cupoane, borderourile erau întocmite de societate pe proprie răspundere și nu existau motive temeinice pentru a refuza avizarea lor.

S-a mai arătat că, în conformitate cu procedura operațională 45.27 “verificarea și avizarea documentației privind decontarea cheltuielilor de călătorie gratuită cu autobuzele a veteranilor de război”;, echipa de control verifică dacă documentația depusă spre avizare este completă, dacă cupoanele au înscrise toate datele prevăzute de lege precum și existența semnăturii și ștampilei ANVR. Prin aplicarea ștampilei și semnăturii, ANVR își asumă corectitudinea celor inserate în borderouri, certificând valabilitatea cupoanelor statistice, astfel încât inspectorul cu atribuții de avizare va prelua ca atare informația, neputând pune la îndoială corectitudinea lor.

S-a mai arătat că, în conformitate cu procedura operațională 45.27 “verificarea și avizarea documentației privind decontarea cheltuielilor de călătorie gratuită cu autobuzele a veteranilor de război”;, echipa de control verifică dacă documentația depusă spre avizare este completă, dacă cupoanele au înscrise toate datele prevăzute de lege precum și existența semnăturii și ștampilei ANVR. Prin aplicarea ștampilei și semnăturii, ANVR își asumă corectitudinea celor inserate în borderouri, certificând valabilitatea cupoanelor statistice, astfel încât inspectorul cu atribuții de avizare va prelua ca atare informația, neputând pune la îndoială corectitudinea lor.

În continuare, se arată că organul de inspecție fiscală nu poate fi făcut răspunzător pentru faptul că, ulterior, același ANVR prezintă o altă situație a cupoanelor statistice, respectiv faptul că o parte din acestea sunt în fapt distruse, iar o parte nu au fost distribuite (adică ambele categorii nu au ajuns în posesia utilizatorilor).

La data de 2.02.2016 intimata B. M. a depus la dosar întâmpinare prin care a solicitat respingerea acțiunii ca inadmisibilă.

În continuare se arată că organul de inspecție fiscală nu poate fi făcut răspunzător pentru faptul că, ulterior, același ANVR prezintă o altă situație a cupoanelor statistice, respectiv faptul că o parte din acestea sunt în fapt distruse, iar o parte nu au fost distribuite (adică ambele categorii nu au ajuns în posesia utilizatorilor).

În vederea justei soluționări a cauzei instanța a încuviințat și administrat proba cu înscrisuri, sens în care au fost depuse la dosar înscrisuri (fila 10-49, 72-150).

Prin încheierea pronunțată în ședința publică din data de 17.03.2016 instanța a respins cererea de suspendare a executării silite (fila 26 vol. II).

Analizând actele și lucrările dosarului, instanța reține următoarele:

În fapt, prin Dispoziția obligatorie nr. 23 din 13.02.2015 emisă de DGRFP Covasna, s-a stabilit în sarcina reclamantei obligația de plată a sumei de 1.508 lei, reprezentând subvenții transport persoane, majorări în cuantum de 938 lei și penalități de întârziere aferente de 226 lei (fila 47 dosar).

La baza deciziei de impunere se află raportul de inspecție fiscală nr. 23/13.02.2015 (fila 39 dosar), în care s-a menționat că în perioada 2009-2013 societatea reclamantă a depus spre decontare cupoane statistice în valoare de 2.160 lei, eliberate în baza Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război. La solicitarea organului de inspecție fiscală, Asociația Națională a Veteranilor de Război din România – Filiala Covasna, prin adresa nr. 31/3.06.2014, a comunicat seriile cupoanelor statistice distribuite în perioada 2009-2013 precum și seriile cupoanelor distruse. Față de aceasta, s-a reținut că, în mod nelegal, reclamanta a decontat cupoane distruse sau care nu au fost distribuite. La cererea organului de control reclamanta a prezentat situațiile centralizatoare și deconturile întocmite. S-a constatat că cupoanele nu au serii valabile, fiind cuprinse în plaja de numere distruse și nu au completate toate datele, prin urmare nu îndeplinesc condițiile de decontare.

Împotriva deciziei de impunere și a Raportului de inspecție fiscală societatea reclamantă a formulat în termenul legal contestație (f.30), această cale administrativă de atac fiind respinsă prin decizia nr. 101/P/26.10.2015 (f. 30), sens în care contestatoarea a promovat prezenta acțiune, în conformitate cu art. 218 alin.2 din OG. 92/2003 privind Codul de procedura fiscală.

În soluționarea acțiunii tribunalul va avea în vedere motivele de nelegalitate invocate de către contestatoare atât prin contestația formulată cât și prin acțiunea introductivă de instanță.

Astfel, motivul de nelegalitate invocat de societatea contestatoare vizează lipsa soluționării contestației formulate, motiv rămas fără obiect în condițiile emiterii Deciziei nr. 101/P/26.10.2015 (f. 30) prin care plângerea prealabilă a fost respinsă ca neîntemeiată.

Analizând fondul cauzei, instanța reține că documentele privind decontarea transportului în baza Legii nr. 44/1994 au făcut obiectul mai multor controale de legalitate, controale efectuate de angajații DGRFP Brașov, ultimul control fiind efectuat în martie 2010, finalizat cu încheierea Procesului-verbal de control financiar nr. 2994/30.03.2010, act prin care s-a constatat respectarea legislației în vigoare (fila 15 vol. II).

Situațiile centralizatoare a borderourilor, rezultate din aplicarea Legii nr. 44/1994, au fost semnate și ștampilate spre avizare atât de DGRFP Brașov cât și de către Asociația Națională a Veteranilor de Război din România – Filiala Covasna (fila 12,16 vol. II).

Copia cupoanelor decontate a fost depusă la dosar de către intimată, instanța constatând că acestea sunt completate și poartă ștampila și semnătura ANVR – Asociația Națională a Veteranilor de Război din România – Filiala Covasna ( filele 118 și urm vol. I). Cupoanele au fost folosite și prezentate spre decontare.

Așa cum a susținut și intimata B. E., conform procedurii operaționale 45.27 “Verificarea și avizarea documentației privind decontarea cheltuielilor de călătorie gratuită cu autobuzele a veteranilor de război”;, echipa de control verifică dacă documentația depusă spre avizare este completă, dacă cupoanele au înscrise toate datele prevăzute de lege, precum și existența semnăturii și ștampilei ANVR. Prin aplicarea ștampilei și semnăturii, ANVR își asumă corectitudinea celor inserate în borderouri, certificând valabilitatea cupoanelor statistice.

În contextul prezentat anterior, mențiunea din Raportul de inspecție fiscală în sensul că o parte din aceste cupoane sunt în fapt distruse, iar o parte nu au fost distribuite, cu alte cuvinte niciuna din aceste categorii nu au ajuns în posesia utilizatorilor, este neconformă cu realitatea. Dacă cupoanele ar fi fost distruse sau nu ar fi fost distribuite, nu ar fi fost posibil să fie prezentate de societatea reclamantă spre decontare întrucât nu ar fi avut cum să ajungă în posesia ei. Ar fi fost, astfel, imposibilă și verificarea acestora în cadrul controlului ex-ante. Or, din Procesul-verbal de control financiar nr. 2994/30.03.2010 rezultă că toate cupoanele au fost verificate și, cum “nu au fost constatate abateri de la legislația în vigoare”;, este cert că aveau înscrise toate datele, ca atare nu se susține nici mențiunea din raportul de inspecție fiscală în sensul că cupoanele nu au completate toate datele.

Organele de inspecție economico-financiară au formulat și o sesizare penală împotriva administratorului SC …….. SRL, numita B. M.-E., pentru săvârșirea infracțiunii de obținere ilegală de fonduri și fals material în înscrisuri oficiale.

Prin Ordonanța din 6.01.2016, Parchetul de pe lângă Tribunalul Covasna a clasat cauza sub aspectul săvârșirii infracțiunii de obținere ilegală de fonduri întrucât fapta nu este prevăzută de legea penală. În cuprinsul ordonanței, procurorul a reținut că, așa cum rezultă din declarația președintelui Asociației Naționale a Veteranilor de Război, toate documentele privind primirea și distribuirea biletelor către veteranii de război sunt distruse la sfârșitul fiecărui an. Astfel, la nivelul ANVR Covasna nu există o evidență clară a biletelor care au fost folosite până la data de 3.06.2014, dată la care Asociația a formulat în mod eronat adresa nr. 31/3.06.2014 către DGRFP Brașov cu privire la plaja de serii distruse. S-a concluzionat în ordonanță că biletele menționate eronat în adresa nr. 31 nu au fost distruse, fiind folosite de către persoanele ce le-au deținut pe anumite rute și ulterior decontate.

Prin prisma considerentelor anterior expuse, instanța reține că biletele/cupoanele de călătorie nu au fost distruse sau nedistribuite, ci dimpotrivă au fost folosite de către deținătorii lor, pe această cale ajungând în posesia reclamantei care le-a și decontat ulterior contravaloarea.

Pe cale de consecință, instanța constată că actele administrative atacate sunt nelegal întocmite și urmează a fi anulate, ca atare va fi înlăturată obligația de plată a sumei de 1.508 lei, reprezentând subvenții transport persoane, a majorărilor în cuantum de 938 lei și penalităților de întârziere în cuantum de 226 lei.

Analizând petitul privitor la obligarea pârâților la plata daunelor în cuantum total de 10.000 lei instanța va avea în vedere disp. art. 18 alin.3 din Lege conform căruia – ” în cazul soluționării cererii, instanța va hotărî și asupra despăgubirilor pentru daunele materiale și morale cauzate, dacă reclamantul a solicitat acest lucru”;, daunele având rolul de a repara prejudiciul suferit de persoana care a fost vătămată de actul administrativ anulat.

În sensul celor de mai sus, astfel cum s-a reținut de Înalta Curte de Casație și Justiție, în acest sens fiind de exemplu decizia nr. 663 din 7 februarie 2005, simplul fapt al anulării actului administrativ, nu este de natură a duce la concluzia producerii de vătămări psihice pentru acordarea daunelor morale, fiind nevoie de existența unor elemente probatorii adecvate care să permită găsirea unor criterii de evaluare a întinderii acestora, nefiind suficientă libera apreciere a instanței.

Prin prisma celor de mai sus, instanța constată că în cauză reclamantul a solicitat obligarea pârâtului la plata daunelor materiale și morale, fără a preciza efectiv în ce constau acestea, ce sumă reprezintă daune morale și ce sumă reprezintă daune materiale și fără a proba existența și întinderea lor.

Ca atare, instanța constată că acest capăt de cerere formulat de reclamantă este neîntemeiat, acesta urmând a fi respins ca atare.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

H O T Ă R Ă Ș T E

Admite în parte acțiunea formulată de reclamanta S.C. ……. S.R.L, cu sediul în Sfântu Gheorghe, ………, CUI …….., cu număr de înregistrare la registrul comerțului …………, în contradictoriu cu pârâții Direcția Generala Regională a Finanțelor Publice Brașov, cu sediul în Brașov, strada Mihail Kogălniceanu, nr. 7, județul Covasna, prin Administrația Județeană a Finanțelor Publice Covasna, cu sediul în Sfântu-Gheorghe, strada Jozsef Bem, nr. 9, județul Covasna, cod poștal 520023, B. E. CNP ………., cu domiciliul în …………., și B. M. CNP ……………., cu domiciliul în …………………

Anulează Raportul de inspecție fiscală nr. 23/13.02.2015 și Decizia de impunere nr. 23/13.02.2015.

Înlătură obligația de plată a sumei de 1.508 lei, reprezentând subvenții transport persoane și obligația de plată a majorărilor de întârziere în cuantum de 938 lei și penalităților de întârziere în cuantum de 226 lei aferente acestei sume stabilite în sarcina reclamantei.

Respinge restul pretențiilor formulate ca neîntemeiate.

Obligă pârâta Direcția Generala Regională a Finanțelor Publice Brașov la plata către reclamantă a sumei de 300 lei cu titlu de cheltuieli de judecată.

Cu drept de recurs ce se va depune la Tribunalul Covasna în termen de 15 zile de la comunicare.

Pronunțată azi, 28.04.2016, prin punerea soluției la dispoziția părților prin mijlocirea grefei instanței.

PREȘEDINTE GREFIER