Anulare concurs pentru ocuparea unei funcţii publice. Nerespectarea procedurii de publicitate


Articolul 8 alin. (2) din H.G. nr. 1209/20031, respectiv art. 2 lit. b) din Regulamentul din 14 octombrie 2003 de organizare şi desfăşurare a concursurilor prevăd obligativitatea publicării în Monitorul Oficial, Partea a lll-a. cu 30 zile înainte de desfăşurarea concursului, a ..condiţiilor de desfăşurare” a acestuia. în speţă, publicarea în Monitorul Oficial nr. 497 a avut loc cu încălcarea termenului prevăzut mai sus, respectiv la 8 iulie 2005, cu menţiunea că ..Dosarele se depun la secretariatul unităţii în termen de 20 zile de la data publicării în Monitorul Oficial”, termen situat însă ulterior datei planificate pentru desfăşurarea concursului, fără a fi indicate locul şi ora de desfăşurare a probelor.

La dosar nu este depusă dovada afişării la sediul intimatei a bibliografiei şi condiţiilor de participare, tematica neavând cuprinse menţiuni privind cunoştinţele de limbă străină sau operare calculator.

Articolul 2 lit. a) din H.G. nr. 1209/2003 şi art. 1 alin. (3) din anexă prevăd obligativitatea pentru autoritatea organizatoare de a constitui, cu cel puţin 30 zile înainte de desfăşurarea concursului, comisia de concurs şi cea de soluţionare a contestaţiilor, având obligaţia transmiterii, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii solicitării avizului, a numelui şi prenumelui, funcţiei persoanei desemnate ca reprezentant al său în comisia concurs. în cauză însă A.N.D.F. îşi desemnează reprezentantul, în persoana domnului M.V., cu ordinul nr. 3100 din 25 mai 2005, transmis prin fax intimatei la 25 iulie 2005, ora 14.04, în condiţiile în care concursul începuse la ora 13.30, conform procesului-verbal nr. 8260 din 25 iulie 2005, iar persoana desemnată avea funcţia de „”, aşa încât nu putea face aprecieri privind probele de concurs de specialitate medicină veterinară.

1 Abrogată ulterior prin H.G. nr. 787/2008 pentru completarea H.G. nr. 341/2007 privind intrarea in catcgoria înalţilor funcţionari publici, managementul caricrei şi mobilitatea înalţilor funcţionari publici şi a art. 8 din H.G. nr. 1.344/2007 privind normele de organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplină, precum şi pentru modificarea art. 161 alin. (2) din H.G. nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea şi dezvoltarea caricrei funcţionarilor publici.

Articolul 16 din anexa I la H.G. nr. 1209/2003 prevede. în alin. (2), necesitatea anulării lucrărilor scrise „care prezintă însemnări în scopul identificării candidaţilor”, iar din copia lucrării candidatei E.E. rezultă că un număr de 7 foi nu avea aplicată ştampila de control, existau spaţii goale şi tăieturi ce puteau conduce la identificarea cu uşurinţă a lucrării, însă comisia de examinare a considerat valabilă lucrarea.

Din cele evocate mai sus. rezultă aşadar cu uşurinţă încălcarea de către pârâta-inti-mată a dispoziţiilor imperative din H.G. nr. 1209/2003, conduită sancţionabilă cu anularea concursului pe care aceasta l-a organizat la 25-26 iulie 2005 pentru ocuparea postului de şef serviciu L.S.V.S.A. laşi. aşa încât curtea a procedat la admiterea recursului promovat în cauză de reclamanta T.F., admiţându-i în parte acţiunea, rcspectiv în ce priveşte anularea concursului sus-menţionat, cu obligarea pârâtei ca. în termen de 30 zile de la pronunţarea prezentei decizii, să iniţieze şi să asigure desfăşurarea unui nou concurs pentru ocuparea acestui post. sub sancţiunea plăţii de penalităţi de întârziere de 100 RON/zi de întârziere cu titlu de daune, până la aducerea la îndeplinire a obligaţiei, conform art. 18 alin. (8) din Legea nr. 554/2004 privind administrativ.

Faţă de dispoziţiilor art. 274 C. proc. civ., pârâta a fost obligată la plata cătrc reclamantă a sumei de 509 RON cu titlu cheltuieli de judecată.

Curtea a menţinut însă sentinţa recurată în ce priveşte soluţia de respingere a cererii reclamantei privitor la capătul de cerere având ca obiect obligarea pârâtei la plata diferenţei de drepturi salariale aferente postului începând cu I august 2005 şi până la organizarea unui nou concurs, ca nedovedită şi incertă, atât timp cât posturile de conducere pe care a funcţionat au avut doar caracter interimar, instituţia publică fiind în drept a dispune asupra persoanei numite provizoriu în funcţie de nevoile proprii, fără ca aceasta să poată opune vreun drept recunoscut de lege privind stabilitatea sa pe un astfel de post până la câştigarea concursului în condiţiile legii.

în ce privesc daunele morale în sumă de 15.000 Ici solicitatc, curtea a constatat că nici acordarea lor nu se justifică, atât timp cât pierderea unui concurs – chiar desfăşurat în condiţii nelegale – nu era de natură a-i afecta dreptul la imagine, cu consecinţe în plan moral, în condiţiile în care, aşa cum s-a arătat anterior, funcţia de conducere deţinută avea doar caractcr provizoriu.

C.A. Iaşi, decizia nr. 90/CA din 10 aprilie 2006, în C.P.J. 2006, p. 296

Nu este de conceput că prin încălcarea principiului că nimeni nu poate fi judecător în propria cauză, aceeaşi persoană să fie în acelaşi timp şi membru în comisia de examinare, să fie depozitarul tuturor dosarelor participanţilor, candidaţi la postul pentru care se organizează concursul, şi candidat la respectivul concurs, astfel că, în mod corect prima instanţă a reţinut că procedura de constituire a comisiei de examinare a fost încălcată. Dc asemenea, nu este admis ca din comisia de examinare să facă parte soţul unui candidat la funcţia pentru ocuparea căreia s-a organizat concursul, încât, şi sub acest aspect, constituirea comisiei de examinare este nelegală.

Fiind nelegal constituită comisia de examinare a participanţilor la concurs, caracterul de nelegalitate s-a extins şi asupra operaţiunilor ulterioare ale concursului, inclusiv asupra validării lui.

C.S.J., s. cont. adm., decizia nr. 917 din 21 noiembrie 1994, în Repertoriu de jurisprudenţă şi doctrină română 1989-1994, voi. II, p. 51

Notă: în realitate, speţa nu necesită vreun comentariu: ilegalităţile sunt atât de flagrante încât nu ne rămâne decât să observăm că, în prezent, asemenea sjjeţe au dispărut.

Se constată că prin Ordinul nr. 61/1993 al Prefectului Judeţului Covasna s-a anulat concursul care s-a desfăşurat la 14 octombrie 1993, fără nicio motivare, invocându-se circulara nr. IV/1968/1993 şi noul stat de funcţii, transmise de Departamentul de Administraţie Publică Locală, acte care nu sunt însă de natură să ducă la anularea concursului.

Prin circulara nr. IV/l968/1993 s-au atenţionat prefecturile asupra aplicării şi respectării stricte a metodologici stabilite prin anexa 12 la H.Cî. nr. 281/1993, cu prilejul angajării şi avansării personalului şi nicidecum nu este vorba de instituirea unei noi metodologii de desfăşurare a concursurilor, cum greşit a reţinut instanţa de fond.

Dar, chiar în situaţia în care prin circulara menţionată s-ar fi instituit o nouă metodologie, aceasta nu ar fi putut influenţa şi, cu atât mai puţin, anula un concurs desfăşurat la o dată anterioară, potrivit unei metodologii în vigoare la acea dată.

C.S.J., s. cont. adm., decizia nr. 727 din 3 oc tombrie 1994, in Repertoriu de jurisprudenţă şi doctrină română 1989-1994, voi. II, p. 84

Notă: Soluţia nu este altceva decât o aplicaţie a principiului tempus regit actum: legalitatea unui act administrativ nu poate fi apreciată decât raportată la actele normative în vigoare la data emiterii lui, cele ulterioare acestui moment fiind fără relevanţă cu privire la legalitatea actului în cauză.

în conformitate cu prevederile art. I alin. (1) şi art. 2 alin. (1) din Legea nr. 30/19901, privind angajarea salariaţilor în funcţie de competenţă, încadrarea personalului din administraţia de stat se face numai prin concurs, iar orice este interzisă. Decizia prin care primăria a angajat o altă persoană decât cea care a obţinut cel mai bun rezultat la concursul organizat pentru ocuparea postului vacant de contabil şef, pe considerente subiective, este cenzurabil pe calea contenciosului administrativ, potrivit art. 1 din Legea nr. 29/1990.

C.S.J., s. cont. adm., decizia nr. 92 din 2 septembrie 1991, în Repertoriu de jurisprudenţă şi doctrină română 1989-1994, voi. II, p. 215

Dispoziţia viceprimarului prin care s-a aprobat angajarea unei persoane în funcţia de şef birou financiar – este nelegală, contravenind prevederilor art. 1 din Legea nr. 30/1990’ şi ale H.G. nr. 281/1993, anexa 12, dacă angajarea s-a făcut fără organizarea concursului, condiţie esenţială a ocupării unui post vacant.

Trib. Bucureşti, s. cont. adm. sentinţa nr. 921/1995, în C.P.j. 1992-1998, p. 13