SENTINŢA CIVILĂ NR. 444/CA/15.10.2008
Domeniu asociat: administrativ; litigiu privind funcţionarii publici cu statut
special; drepturi salariale.
Pentru ca un drept prevăzut de lege să nu devină lipsit de conţinut, vidat de
substanţa sa şi practic să devină lipsit de orice valoare, în condiţiile în care dreptul
respectiv nu a fost abrogat, se impune ca acesta să se realizeze în spiritul şi litera
legii care a prevăzut existenţa acestuia. De asemenea, efectele de suspendare a
punerii în aplicarea dispoziţiei legale referitoare la dreptul dobândit trebuie limitate
numai la perioada cât a fost în vigoare actul normativ temporar respectiv, altfel s-ar
prelungi valabilitatea dispoziţiei de suspendare a aplicării unu text de lege şi după
abrogarea dispoziţiei de suspendare, ceea ce ar contraveni principiului
neretroactivităţii unei legi după abrogarea lui dedus din art. 15 din
României. Prin urmare, funcţionarii publici cu statut special sunt îndreptăţiţi să
beneficieze de sporul de fidelitate aferent perioadei 01.01.2005-13.12.2005 în
cuantumul şi condiţiile reglementate de Ordinul M.A.I. nr. 132/09.02.2004.
Prin acţiunea în contencios administrativ, înregistrată la instanţă sub dosar nr.
de mai sus, reclamantul SINDICATUL NAŢIONAL AL POLIŢIŞTILOR ŞI
PERSONALUL CONTRACTUAL DIN CADRUL M.I.RA. – BIROUL TERITORIAL DIN
I.J.P.F. SATU MARE în numele membrilor de sindicat indicaţi nominal în anexa la
cererea de chemare în judecată, a chemat în judecată în calitate de pârâţi
MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE BUCUREŞTI,
INSPECTORATUL JUDEŢEAN AL POLIŢIEI DE FRONTIERĂ SATU MARE şi
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE, solicitând instanţei ca prin hotărârea ce o va
pronunţa în cauză, să oblige pârâţii la plata către fiecare membru de sindicat a
sumei reprezentând spor de fidelitate aferent perioadei: 01.01.2005 – 31.12.2005,
actualizate cu coeficientul de inflaţie de la data scadenţei şi până la plata efectivă şi
să oblige pârâtul la alocarea fondurilor necesare plăţii
sporului de fidelitate cuvenit.
În motivare se arată că OG nr. 38/30.01.2003 republicată, privind salarizarea
şi alte drepturi ale poliţiştilor, aprobată prin Legea 353/2003 cu modificările şi
completările ulterioare prevede în cuprinsul art. 6: „Pentru activitatea desfăşurată în
instituţiile din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, în
calitate de militar, poliţist, funcţionar public şi personal contractul, poliţiştilor li se
acordă un spor de fidelitate de până la 20 % din salariul de bază, în condiţiile
stabilite prin ordin al ministrului de interne”.
În aplicarea acestei dispoziţii, a fost emis Ordinul nr. 132/09.02.2004. Conform
În aplicarea acestei dispoziţii, a fost emis Ordinul nr. 132/09.02.2004. Conform
art. 5.1. din acest ordin „poliţiştii, pentru activitatea desfăşurată în instituţiile din
art. 5.1. din acest ordin „poliţiştii, pentru activitatea desfăşurată în instituţiile din
sectorul de apărare naţionale, ordine publică şi siguranţă naţională, în calitate de
sectorul de apărare naţionale, ordine publică şi siguranţă naţională, în calitate de
militar, poliţist, funcţionar public şi personal contractual, beneficiază de un spor de
militar, poliţist, funcţionar public şi personal contractual, beneficiază de un spor de
fidelitate calculat la salariul de bază astfel:
fidelitate calculat la salariul de bază astfel:
– Pentru o vechime de 1 an, până la 2 ani inclusiv, procentul este de 4 %;
– Pentru o vechime de 1 an, până la 2 ani inclusiv, procentul este de 4 %;
– Pentru o vechime de peste 2 ani şi până la 5 ani inclusiv, procentul este de 8 %;
– Pentru o vechime de peste 2 ani şi până la 5 ani inclusiv, procentul este de 8 %;
– Pentru o vechime de peste 5 ani şi până la 10 ani inclusiv, procentul este de 10 %;
– Pentru o vechime de peste 5 ani şi până la 10 ani inclusiv, procentul este de 10 %;
– Pentru o vechime de peste 10 ani şi până la 15 ani inclusiv, procentul este de 13 %;
– Pentru o vechime de peste 10 ani şi până la 15 ani inclusiv, procentul este de 13 %;
– Pentru o vechime de peste 15 ani şi până la 20 ani inclusiv, procentul este de 16%;
– Pentru o vechime de peste 15 ani şi până la 20 ani inclusiv, procentul este de 16%;
– Pentru o vechime de peste 20 ani, procentul este de 20% ”. În continuare, în art. 5.2
– Pentru o vechime de peste 20 ani, procentul este de 20% ”. În continuare, în art. 5.2
se defineşte activitatea ce intră sub incidenţa prezentelor dispoziţii ca fiind ”perioada
se defineşte activitatea ce intră sub incidenţa prezentelor dispoziţii ca fiind ”perioada
cât poliţiştii au făcut parte din cadrele militare în activitate, au îndeplinit serviciul
cât poliţiştii au făcut parte din cadrele militare în activitate, au îndeplinit serviciul
militar în termen sau cu termen redus, au fost elevi ai unei instituţii militare de
militar în termen sau cu termen redus, au fost elevi ai unei instituţii militare de
învăţământ, militari angajaţi pe bază de contract, concentraţi, mobilizaţi sau în
învăţământ, militari angajaţi pe bază de contract, concentraţi, mobilizaţi sau în
prizonierat.
prizonierat.
Prin activitatea desfăşurată în calitate de poliţist se înţelege perioada în care
Prin activitatea desfăşurată în calitate de poliţist se înţelege perioada în care
aceştia au avut raporturi de serviciu în această calitate.
aceştia au avut raporturi de serviciu în această calitate.
Prin activitatea desfăşurată în calitate de funcţionar public se înţelege
Prin activitatea desfăşurată în calitate de funcţionar public se înţelege
perioada lucrată în această calitate.
perioada lucrată în această calitate.
Prin activitatea desfăşurată în calitate de personal contractual se înţelege
Prin activitatea desfăşurată în calitate de personal contractual se înţelege
perioada lucrată în această calitate cu contract de muncă, pe durată determinată sau
perioada lucrată în această calitate cu contract de muncă, pe durată determinată sau
nedeterminată”.
nedeterminată”.
Potrivit aceloraşi norme metodologice de aplicare a art. 6 „sporul se acordă
Potrivit aceloraşi norme metodologice de aplicare a art. 6 „sporul se acordă
începând cu data de întâi a lunii următoare celei în care s-a îndeplinit condiţia de
începând cu data de întâi a lunii următoare celei în care s-a îndeplinit condiţia de
vechime. Cei care îndeplinesc condiţia de vechime pe data de întâi a lunii,
vechime. Cei care îndeplinesc condiţia de vechime pe data de întâi a lunii,
beneficiază de sporul respectiv începând cu această dată”.
beneficiază de sporul respectiv începând cu această dată”.
Prin art. 2 alin. 1 din OUG nr. 118/2004 privind acordarea unor drepturi
Prin art. 2 alin. 1 din OUG nr. 118/2004 privind acordarea unor drepturi
salariale personalului Ministerului Administraţiei şi Internelor, se arată că în anul
salariale personalului Ministerului Administraţiei şi Internelor, se arată că în anul
2005, aplicarea dispoziţiilor art. 6 din OG nr. 38/30.01.2003 se suspendă.
2005, aplicarea dispoziţiilor art. 6 din OG nr. 38/30.01.2003 se suspendă.
Potrivit art. 56 din Legea nr. 24/2000 republicată, privind normele de tehnică
legislativă pentru elaborarea actelor normative, după intrarea în vigoare a unui act
normativ, pe durata existenţei acestuia pot interveni diferite evenimente legislative,
cum sunt: modificarea, completarea, abrogarea, republicarea, suspendarea sau
altele asemenea.
Totodată, conform art. 64 din acelaşi act normativ, în cazuri speciale,
aplicarea unui act normativ poate fi suspendată printr-un act normativ de acelaşi nivel
sau de nivel superior, la expirarea perioadei de suspendare, actul normativ sau
dispoziţiile afectate de suspendare intrând, de drept, în vigoare.
Măsura suspendării acordării sporului de fidelitate a afectat doar exerciţiul
dreptului, nu şi existenţa acestuia, întrucât un drept prevăzut de lege încetează doar
prin abrogare, abrogare care în speţă nu s-a produs până la data introducerii
prezentei cereri.
Prin urmare, se solicită a se aprecia că poliţiştii membri ai Sindicatului Naţional
al Poliţiştilor şi Personalului Contractual sunt îndreptăţiţi să solicite restituirea
drepturilor salariale cuvenite cu titlu de spor de fidelitate pentru perioada 01.01.2005-
31.12.2005.
În drept, invocă disp. art. 51 din Constituţia României, art. 28 din Legea nr.
54/2003 a sindicatelor, OG nr. 38/2003, OG 8/2004, Legea nr. 360/2002. art. 56, 64
din Legea nr. 24/2000.
Prin întâmpinările formulate în cauză, pârâtul MINISTERUL INTERNELOR ŞI
REFORMEI ADMINISTRATIVE solicită respingerea acţiunii reclamanţilor ca
neîntemeiată.
În motivare, se arată, în esenţă, faptul că prin art. 2 alin. 1 din OUG nr.
118/2004 privind acordarea unor drepturi salariale personalului Ministerului
Administraţiei şi Internelor aprobată prin Legea nr. 28/2005, în anul 2005 a fost
suspendată aplicarea prevederilor art. 6 din OG nr. 38/2003 cu modificările şi
completările ulterioare
De asemenea, în art. 4 din OUG nr. 118/2004 se stipulează că aplicarea
dispoziţiilor din această ordonanţă de urgenţă se realizează din fondurile aprobate
pentru Ministerul Administraţiei şi Internelor pe anul 2005.
Mai mult, art. 57 din OG nr. 38/2003 cu modificările şi completările ulterioare
prevede că „acordarea drepturilor băneşti reglementate prin prezenta ordonanţă se
face în limita fondurilor bugetare aprobate anual.”.
Din punct de vedere al tehnicii legislative, pârâţii precizează faptul că
posibilitatea de suspendare a unui act normativ ori a unei dispoziţii dintr-un act
normativ este reglementată de art. 64 alin. 1 din Legea nr. 24/2000 privind normele
de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, care prevăd
că „în cazuri speciale, aplicarea unui act normativ poate fio suspendată printr-un alt
act normativ de acelaşi nivel sau de nivel superior. În această situaţie se vor
prevedea, în mod expres, data la care se produce suspendarea, precum şi durata ei
determinată”. Aliniatul 2 al art. 64 prevede că „la expirarea duratei de suspendare
actul normativ sau dispoziţia afectată de suspendare reintră de drept în vigoare”.
Prin urmare, pentru anul 2005 dispoziţiile art. 6 din OG nr. 38/2003 cu
modificările şi completările ulterioare, nu putea şi nu pot produce efecte juridice.
Prin cererea de chemare în garanţie formulată de pârâtul MINISTERUL
ADMINISTRAŢIEI şi INTERNELOR împotriva MINISTERULUI FINANŢELOR
PUBLICE Bucureşti, pârâtul a solicitat instanţei ca, în cazul în care va admite
acţiunea reclamanţilor, să oblige chematul în garanţie să vireze M.A.I. sumele
necesare pentru plata acestora.
În motivare se arată că, potrivit dispoziţiilor HG nr. 386/2007, bugetul de stat
este gestionat de Ministerul Economiei şi Finanţelor, astfel, în ipoteza admiterii
acţiunii, această instituţie trebuie să vireze Ministerului Administraţiei şi Internelor
sumele necesare efectuării acestor plăţi, dând astfel eficienţă actului de justiţie.
Analizând actele şi lucrările dosarului, instanţa a reţinut următoarele:
OG nr. 38/30.01.2003 republicată, privind salarizarea şi alte drepturi ale
poliţiştilor, aprobată prin Legea 353/2003 cu modificările şi completările ulterioare
prevede în cuprinsul art. 6: „Pentru activitatea desfăşurată în instituţiile din sectorul
de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, în calitate de militar,
poliţist, funcţionar public şi personal contractul, poliţiştilor li se acordă un spor de
fidelitate de până la 20 % din salariul de bază, în condiţiile stabilite prin ordin al
ministrului de interne”.
Din analiza acestor acte normative, instanţa constată că, prin disp. art. 2 alin.
1 din OUG nr. 118/2004, dreptul salarial al poliţiştilor de a beneficia de sporul de
fidelitate în cuantumul prevăzut de art. 5.1. din Ordinul M.A.I. nr. 132/09.02.2004 nu
a fost desfiinţat, ci doar s-a suspendat exercitarea acestuia pe perioada 01.01.2005-
31.12.2005. Această suspendare a exerciţiului unui drept nu înlătură dreptul la sporul
de fidelitate al poliţiştilor, pentru că, astfel, s-ar contraveni atât art. 53 din Constituţia
României revizuită prind cazurile când se poate restrânge exerciţiul unui drept, cât şi
reglementărilor date prin art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Potrivit art. 62 din Legea nr. 24/2000 privind Normele de tehnică legislativă
pentru elaborarea actelor normative, „în cazuri speciale aplicarea unui act normativ
poate fi suspendată printr-un alt act normativ de acelaşi nivel sau de nivel superior”.
În această situaţie se vor prevedea în mod expres date la care se produce
suspendarea, precum şi durata ei determinată.
La expirarea duratei de suspendare actul normativ sau dispoziţia afectată de
suspendare reintră de drept în vigoare.
Prelungirea suspendării, modificarea sau abrogarea actului normativ ori a
dispoziţiei suspendare poate face obiectul unui act normativ sau al unei dispoziţii
exprese cu aplicare de la data expirării suspendării.
Reţinând ca esenţială această dispoziţie legală în interpretarea actelor
normative incidente în cauză, instanţa constată că suspendarea aplicării prevederilor
prin care s-au stabilit drepturile salariale în favoarea reclamantului a fost dispusă prin
actul normativ amintit, pe o durată determinată (pentru anul în curs în care a avut loc
suspendarea exerciţiului dreptului), iar prelungirea duratei acestei suspendări nu a
fost dispusă în mod expres prin actele normative următoare, astfel, potrivit art. 62
alin. 2 din Legea nr. 24/2004 la data de 01.01.2006 dreptul reclamanţilor la sporul de
fidelitate aferent anului 2005 a reintrat de drept în vigoare.
Acest lucru este justificat de faptul că pentru ca un drept prevăzut să nu
devină lipsit de conţinut, vidat de substanţa sa şi practic să devină lipsit de orice
valoare, în condiţiile în care dreptul respectiv nu a fost abrogat, se impune ca acesta
să se realizeze în spiritul şi litera legii care a prevăzut existenţa acestuia. De
asemenea, în condiţiile în care efectele de suspendare a punerii în aplicarea
dispoziţiei legale referitoare la dreptul dobândit trebuie limitate numai la perioada cât
a fost în vigoare actul normativ temporar respectiv (altfel s-ar prelungi valabilitatea
dispoziţiei de suspendare a aplicării unu text de lege şi după abrogarea dispoziţiei de
suspendare, ceea ce ar contraveni principiului neretroactivităţii unei legi după
abrogarea lui dedus din art. 15 din Constituţia României), instanţa a apreciat că
membrii de sindicat în numele cărora s-a introdus prezenta acţiune în contencios
administrativ sunt îndreptăţiţi să beneficieze de sporul de fidelitate aferent perioadei
01.01.2005-13.12.2005 în cuantumul şi condiţiile reglementate de Ordinul M.A.I. nr.
132/09.02.2004.
Faţă de soluţia adoptată cu privire la capătul de cerere principal formulat de
reclamant împotriva pârâţilor de ordin I şi II, reţinând prevederile art. 4 din Legea nr.
500/2002 privind finanţele publice şi ale HG nr. 386/2007, instanţa a apreciat că
cererea de chemare în garanţie formulată de pârâtul M.I.R.A împotriva M.E.F. este
temeinică şi legală, motiv pentru care această urmează să fie admisă.
Reţinând pe de o parte faptul că între reclamanţi şi pârâtul Ministerul
Economiei şi Finanţelor nu există raporturi juridice directe în baza cărora pârâtul să
pată a fi obligat printr-o hotărâre judecătorească, iar pe de altă parte soluţia adoptată
faţă de cererea de chemare în garanţie, în sensul că o parte nu poate avea într-un
proces în acelaşi raport juridic dublă calitate de pârât şi de chemat în garanţie, faţă
de cele de mai sus, în temeiul art. 2 pct. 1 lit. d C.proc.civ., art. 10 din Legea nr.
554/2004, art. 91 indice 1 din Legea nr. 188/1999, art. 61 şi urm. Din Legea nr.
24/200, art. 274 C.proc.civ. şi a textelor de lege amintite, instanţa a admis în parte
acţiunea înaintată de reclamant, a admis cererea de chemare în garanţie formulată
de pârâtul MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE, împotriva
chematului în garanţie MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR BUCUREŞTI,în
sensul că, va obliga pârâţii MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI
ADMINISTRATIVE şi INSPECTORATUL JUDEŢEAN AL POLIŢIEI DE FRONTIERĂ
SATU MARE, la plata către reclamant a drepturilor băneşti cuvenite cu titlu de spor
de fidelitate, în conformitate cu prevederile O.G.nr.38/30.01.2003 şi ale Ordinului
M.A.I. nr.132/9.02.2004, pe perioada 1.01.2005-31.12.2005, actualizat cu coeficientul
inflaţiei de la data scadenţei şi până la data efectuării plăţii, a obligat chematul în
garanţie MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR BUCUREŞTI să aloce
fondurile necesare plăţii sporului de fidelitate stabilit în favoarea reclamantului şi va
respinge acţiunea reclamantului împotriva pârâtului MINISTERUL ECONOMIEI ŞI
FINANŢELOR BUCUREŞTI,fără a acorda în cauză cheltuieli de judecată acestea
nefiind solicitate de către reclamant.