Existenţa intrinsecă a prejudiciului cauzat
C. proc. fisc., art. 210 Legea nr. 554/2004, art. 1 alin. (1) raportat la art. 2 alin. (1) lit. h)
C. civ., art. 998-999
Cererile depuse de către contribuabil potrivit Codului de procedură fiscală se soluţionează de către organul fiscal în termen de 45 de zile de la înregistrare.
Pe fond, cererea contribuabilului de acordare a daunelor morale este întemeiată, având în vedere că, prin atitudinea autorităţilor pârâte, concretizată în refuzul de soluţionare în termen legal a contestaţiilor administrative, i-a fost încălcat accesul efectiv la justiţie printr-o acţiune care să vizeze anularea actelor administrativ-fiscale şi a fost menţinută starea de incertitudine juridică în privinţa obligaţiilor sale financiare, în condiţiile în care şi domeniul siderurgic în
care acţionează a fost profund afectat de criza economică, raportat la care s-a constatat că reclamanta a suferit în mod incontestabil un prejudiciu moral.
C.A. Bucureşti, s. a Vll-a de cont. adm., decizia nr. 4417 din 10 decembrie 2009, nepublicată
Prin acţiunea înregistrată pe rolul Curţii dc Apel Bucureşti, Secţia a VlII-a administrativ şi fiscal, reclamanta SC S. SA a chemat în judecată pe pârâtele A.N.A.F. – D., solicitând ca, prin sentinţa ce se va pronunţa, să se constate că autoritatea administrativă a depăşit termenul legal în care ar fi avut obligaţia să soluţioneze contestaţia administrativă împotriva: deciziei de impunere, raportului de inspecţie fiscală, deciziei de impunere şi raportului de inspecţie fiscală, să se dispună obligarea pârâtei A.N.A.F. – D. să emită decizia de soluţionare a contestaţiei, în conformitate cu prevederile art. 210 din O.G. nr. 92/2003, obligarea pârâtelor la plata sumei de 1 leu, cu titlu de daune morale şi, în solidar, la plata cheltuielilor de judecată.
In motivarea acţiunii, reclamanta a arătat că împotriva deciziei de impunere şi a raportului de inspecţie fiscală a formulat contestaţiile administrative, în temeiul art. 205 şi urm. din O.U.G. nr. 92/2003, înregistrate la A.N.A.F., că împotriva deciziilor de impunere nr. 2/09.01.2009 şi a rapoartelor de inspecţie fiscală nr. 19151/09.01.2009 a formulat contestaţie administrativă, înregistrată la A.N.A.F. la data de 18.02.2009, că în 29.04.2009 şi 29.05.2009 a transmis, în atenţia departamentului de colectare a veniturilor bugetare din cadrul A.N.A.F., o dublă sesizare corespunzătoare ambelor contestaţii, în vederea soluţionării acestora cât mai curând posibil, însă până la data sesizării instanţei niciuna dintre contestaţii nu a fost soluţionată.
In aceste condiţii, reclamanta a susţinut că îi sunt prejudiciate grav drepturile şi interesele legitime, după cum urmează: 1. lipsa răspunsului la plângerea prealabilă (contestaţia administrativă) împiedică accesul efectiv la justiţie printr-o acţiune care să vizeze fondul dreptului dedus judecăţii; 2. lipsa răspunsului la plângerea prealabilă afectează interesele patrimoniale ale reclamantei, accentuând dificultăţile financiare cu care se confruntă, în condiţiile în care este o societate comercială care activează în domeniul siderurgic, domeniu marcat profund de criza economică.
Cu privire la cererea de obligare a pârâtelor la plata unor daune morale de 1 leu, reclamanta a susţinut că nerespectarea termenului legal în care organul fiscal avea obligaţia să soluţioneze contestaţia administrativă reprezintă un delict civil, care dă naştere obligaţiei de reparare a prejudiciilor create. Reclamanta a apreciat că obligarea pârâtelor la plata unor daune simbolice în cuantum 1 leu va responsabiliza administraţia în exercitarea propriilor competenţe.
In drept, acţiunea a fost întemeiată pe dispoziţiile art. 1 alin. (1), raportat la art. 2 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 554/2004, coroborat cu art. 70 alin. (1) şi art. 209 alin. (1) lit. b) din O.G. nr. 92/1993, art. 998-999 C. civ.
Analizând actele şi lucrările dosarului, Curtea a reţinut următoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 70 C. proc. fisc.: „(1) Cererile depuse de către contribuabil potrivit prezentului cod se soluţionează de către organul fiscal în termen de 45 de zile de la înregistrare”. In aceste condiţii, în temeiul dispoziţiilor art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1) lit. h) şi alin. (2), art. 8 alin. (1) şi art. 18 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare”. Curtea a dispus admiterea acţiunii în parte, a constatat că autoritatea administrativă a depăşit termenul legal de soluţionare a contestaţiilor administrative şi a respins ca rămas fară obiect capătul de cerere având ca obiect obligarea la emiterea deciziei de soluţionare a contestaţiilor administrative.
In privinţa cererii reclamantei de obligare a pârâtelor la plata daunelor morale în valoare de 1 leu, Curtea a reţinut că admisibilitatea acesteia este justificată de dispoziţiile art. 1 alin. (1), art. 8 alin. (1) şi art. 18 alin. (3) din Legea nr. 554/2004 şi art. 6 paragraf 1 din Convenţia europeană a drepturilor omului, astfel că a dispus respingerea excepţiei inad-misibilităţii invocate.
Pe fond, cererea reclamantei de acordare a daunelor morale este întemeiată, având în vedere că, prin atitudinea autorităţilor pârâte, concretizată în refuzul de soluţionare în termen legal a contestaţiilor administrative, i-a fost încălcat accesul efectiv la justiţie printr-o acţiune care să vizeze anularea actelor administrativ fiscale şi a fost menţinută starea de incertitudine juridică în privinţa obligaţiilor sale financiare, în condiţiile în care şi domeniul siderurgic în care acţionează a fost profund afectat de criza economică.
Raportat la circumstanţele cauzei, Curtea a constatat că reclamanta a suferit în mod incontestabil un prejudiciu moral, astfel că, în temeiul dispoziţiilor art. 18 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, art. 998-998 C. civ. şi al principiului disponibilităţii, s-a dispus obligarea pârâtelor la plata daunelor morale simbolice în cuantum de 1 leu.