Legea nr. 297/2004, art. 224, art. 227
Obligaţia transmiterii raportărilor subzistă chiar dacă societatea se afla în procedura falimentului şi a fost suspendată de la tranzacţionarea pe piaţa de capital.
Obligaţia de informare periodică şi continuă încetează numai în momentul radierii emitentului de la Oficiul de Evidentă al Valorilor Mobiliare.
C.A. Bucureşti, Secţia de administrativ şi fiscal, sentinţa nr. 315 din 23 februarie 2005, nepublicată
Prin acţiunea în contencios administrativ înregistrată pe rolul Curţii de Apel Succava, Secţia comercială şi de contcncios administrativ la data dc 7 octombrie 2004, rcclamanta SC F. SA, prin lichidator SC L.C. SRL a formulat contestaţie împotriva ordonanţei nr. 456 din 20 august 2004, emisă de CNVM, Direcţia Generală de Supraveghere, prin care a fost sancţionată cu amendă în sumă de 118.159.750 lei, conform anexei la ordonanţă, solicitând anularea acesteia.
In motivarea acţiunii reclamanta arată că, prin încheierea de şedinţă din 29 martie 2004, Tribunalul Suceava, Secţia comercială şi de contencios administrativ în temeiul art. 73 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 64/1995 a dispus trecerea în faliment a debitoarei SC F. SA şi în baza art. 10 alin. (1), lit. a) din aceeaşi lege a fost desemnat lichidator societatea L.C. SRL.
Reclamanta mai arată că, pentru anul 2002, administratorul judiciar a adus la cunoştinţa CNVM faptul că SC F. SA se afla sub incidenţa Legii nr. 64/1995 republicată, aceasta (pârâta) comunicând faptul că lichidatorul poate solicita pe parcursul procesului de organizare judiciară suspendarea de la tranzacţionare a acţiunilor societăţii cu indicarea detaliată a motivelor, sens în care, administratorul judiciar a SC F. SA, cu adresa nr. 1639 din 30 mai 2002, a solicitat suspendarea de la tranzacţionare pe piaţa Rasdaq a acţiunilor emise de către societate şi a făcut cunoscut că adunarea generală a acţionarilor şi comisia de cenzori nu-şi mai desfăşoară activitatea.
Reclamanta mai precizează că CNVM a comunicat decizia nr. 1992 din 5 noiembrie 2002, prin care face cunoscut că SC. F. SA a fost suspendată de la tranzacţionare pe piaţa Rasdaq începând cu 7 noiembrie 2002, cu toate acestea în anul 2003, prin ordonanţa contestată societatea a fost sanctionată contravenţional cu amendă în cuan-
tum de 118.159.750 lei, motivat de faptul că nu a transmis raportul anual, încălcând astfel O.U.G. nr. 28/20027 modificată şi completată prin Legea nr. 525/2002, Legea nr. 297/2004 şi Regulamentele CNVM nr. 2/1995 şi 2/1996.
Pârâta CNVM a formulat întâmpinare, invocând pe cale de excepţie, necompetenţa teritorială a Curţii dc Apel Succava, iar pe fond respingerea acţiunii ca neîntemeiată.
Prin sentinţa civilă nr. 304 din 15 decembrie 2004, Curtea de Apel Suceava, Secţia comercială şi de contencios administrativ şi-a declinat competenţa soluţionării acţiunii în favoarea Curţii de Apel Bucureşti, cauza fiind înregistrată pe rolul acestei instanţe la 26 ianuarie
Analizând actele şi lucrările dosarului Curtea constată că acţiunea reclamantei este neîntemeiată urmând a fi respinsă ca atare, pentru următoarele considerente:
Prin ordonanţa nr. 456/20.08.2004, CNVM a dispus sancţionarea societăţii reclamante cu amendă reprezentând 1% din capitalul social vărsat, pentru netransmiterea raportului anual aferent anului financiar
2003 prin aceasta reclamanta neconformându-se dispoziţiilor art. 121 şi 128 din O.U.G. nr. 28/2002, aprobată şi modificată prin Legea nr. 525/2002 şi art. 227 alin. (1) din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital şi OMFP nr. 94/2001 pentru aprobarea Reglementărilor contabile armonizate cu Directiva a IV-a CEE şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate. De asemenea prin aceeaşi ordonanţă, reclamantei i s-a acordat un termen de 30 de zile lucrătoare în care avea obligaţia depunerii raportului anual complet aferent anului fiscal
Este de necontestat faptul că, în conformitate cu dispoziţiile legale precizate, societăţile deţinute public, cazul reclamantei în speţă, au obligaţia de a întocmi şi de a transmite rapoarte curente. Potrivit prevederilor art. 29 alin. (I) lit. a) coroborate cu dispoziţiile art. 26 alin. (3) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată şi Normele metodologice nr. 460037/2003 emise dc M.F.P., persoanele juridice care aplică reglementările contabile armonizate cu deosebire cu CEE şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, au obligaţia de a depune la unităţile teritoriale ale M.F.P. un exemplar al situaţiilor financiare anuale în termen de 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, dată de la care încep să curgă termenele pentru transmiterea de către societăţile emitente a raporturilor către M.F.P. şi CNVM.
Ca atare în cauză, în raport de dispoziţiile legal citate, reclamanta avea obligaţia transmiterii raportului anual aferent anului 2003, până la data de 29 aprilie 2004, astfel cum se prevede în Normele Metodologice ale M.F.P. nr. 460037/2003, obligaţie, pe care SC. F. SA, ca societate deţinută public aşa cum figurează şi în Oficiul de Evidenţa de Valori Mobiliare, nu şi-a îndeplinit-o, chiar dacă a fost suspendată de la tranzacţionarea pe piaţa Rasdaq.
Cum, obligaţia de informare periodică şi continuă încetează numai în momentul radierii emitentului din OEVM, legal CNVM a procedat în conformitate cu dispoziţiile legale anterior menţionate.
Curtea mai retine că, în urma analizării contestatiei formulate de reclamantă, CNVM a admis în parte contestaţia dispunând înlocuirea sancţiunii contravenţionale cu amendă, în sancţionarea cu avertisment.
Pentru aceste considerente, Curtea în temeiul art. 2 din Legea nr. 297/2004, a respins cererea reclamantei ca neîntemeiată.