Drept de administrare directă recunoscut unei regii autonome. Dovada trecerii bunurilor în proprietatea regiei autonome
Legea nr. 15/1990, art. 5
Articolul 5 din Legea nr. 15/1990 prevede că regia autonomă este proprietara bunurilor din patrimoniul său. Aceste dispoziţii nu pot fi interpretate în sensul că fostele unităţi socialiste de stat reorganizate în regii autonome au devenit prin lege proprietare ale bunurilor aflate în patrimoniul lor ca urmare a transformării fostului drept de administrare directă recunoscut în temeiul vechii legislaţii. Trecerea bunurilor în proprietatea regiei autonome se realizează prin actele individuale de înfiinţare, bunurile incluse în capitalul social fiind aduse de stat sau de unităţile administrativ-teritoriale cu titlu de aport în natură, în afară de cazul în care ele erau deţinute cu alt titlu. Fişa mijloacelor fixe nu are valoarea şi natura unui act juridic prin care se transmite sau, după caz, se naşte ori se constituie dreptul de proprietate.
Decizia nr. 184/CA din 19 aprilie 2010
Curtea de Apel Iaşi, prin decizia nr. 84/CA/01.03.2010, pronunţată în dosarul nr. 03939/99/2008, a admis recursul declarat de C.N. P.R. SA -Sucursala D.R.P. Iaşi împotriva sentinţei nr. 75 l/CA/08.12.2009 a Tribunalului Iaşi, a casat sentinţa şi, în baza prevederilor art. 312 C. proc. civ. şi ale art. 20 alin. (3) din Legea nr. 554/2004, teza a Il-a, a reţinut cauza spre soluţionare.
Rcjudecând cauza, Curtea de Apel a constatat că reclamanta C.N. P.R. SA – Sucursala D.R.P. Iaşi a invocat excepţia de nelegalitate a Hotărârii nr. 20 din 25.07.1999, prin care Consiliul Local F. a aprobat inventarul bunurilor aparţinând domeniului public al comunei F., inventar în care apare menţionat şi spaţiul în care funcţionează Oficiul Poştal F.
Din examinarea înscrisurilor depuse la dosarul cauzei rezultă că blocul de locuinţe din satul F., la parterul căruia se află spaţiul în care funcţionează Oficiul Poştal F., este bun ce face parte din domeniul public al comunei F. din judeţul Iaşi.
Reclamanta nu a pus la dispoziţia instanţei probe din care să rezulte o altă situaţie de fapt şi de drept decât cea reţinută în actul administrativ atacat, lista de inventar a mijloacelor fixe aparţinând Direcţiei de Poştă Iaşi neavând valoarea unui titlu din care să reiasă modul de dobândire a dreptului de proprietate asupra imobilului în discuţie.
Este adevărat că în art. 5 din Legea nr. 15/1990 se prevede că regia autonomă este proprietara bunurilor din patrimoniul său, însă aceste dispoziţii nu pot fi interpretate în sensul că fostele unităţi socialiste dc stat reorganizate în regii autonome au devenit prin lege proprietare ale bunurilor aflate în patrimoniul lor ca urmare a transformării fostului drept de administrare directă recunoscut în temeiul vechii legislaţii. Trcccrea bunurilor în proprietatea regiei autonome se realizează prin actele individuale de înfiinţare, bunurile incluse în capitalul social fiind aduse de stat sau de unităţile administrativ-teritoriale cu titlu de aport în natură, în afară de cazul în care ele erau deţinute cu alt titlu.
La dosarul cauzei nu există însă nici un înscris din care să rezulte că statul sau comuna F. din judeţul Iaşi a adus, cu titlu de aport în natură la înfiinţarea R.A. P.R. sau la reorganizările ulterioare, spaţiul în care Oficiul Poştal F. îşi desfaşoară activitatea.
Având în vedere că o fişă de mijloace fixe nu arc valoarea şi natura unui act juridic prin care se transmite sau, după caz, se naşte ori se constituie dreptul de proprietate, că reclamanta nu a prezentat nici un înscris din care să rezulte că a dobândit, în mod valabil, dreptul de proprietate asupra spaţiului în care Oficiul Poştal F. îşi desfaşoară activitatea, ţinând seama că pentru stabilirea apartenenţei unui bun la domeniul public nu are nici o importanţă cine plăteşte taxa pe clădire, Curtea de Apel a respins exccpţia de nelegalitate a Hotărârii nr. 20 din 25.07.1999, emisă de Consiliul Local F.