Fişa tehnică necesară în vederea emiterii Acordului Unic pentru obţinerea acordului de mediu. Natură juridică: operaţiune administrativă


Din oficiu. Curtea a pus în discuţia părţilor natura juridică a înscrisului contestat, in concret. Curtea a pus în discuţie chestiunea dacă. Fişa tehnică în vederea emiterii Acordului Unic pentru obţinerea acordului de mediu eliberată de Agenţia pentru Protecţia Mediului, a cărei anulare au solicitat-o reclamanţii, este un act administrativ în sensul art. 2 lit. c) al Legii nr. 554/2004, supus cenzurii instanţelor de administrativ.

Examinând Fişa tehnică. Curtea constată că acest înscris cuprinde 4 tipuri de date şi informaţii cu caracter exclusiv tehnic:

1) date de identificarea obiectului de investiţii: denumire, amplasament, proiect.

2) caracteristicile tehnice ale investiţiei: obiect de activitate, suprafaţa fermei;

3) modul de îndeplinire a cerinţelor avizatorului, proiect cu impact redus asupra mediului, urmând procedura specifică de avizare. Iară acord de mediu;

4) modul de îndeplinire a condiţiilor şi restricţiilor impuse: pentru o capacitate mai marc sau egală cu 100 de locuri s-a stabilit că la funcţionare se solicită autorizaţie de mediu.

In consecinţă. Fişa tehnică pentru anularea căreia a fost promovată acţiunea reclamanţilor conţine un aviz favorabil în vederea emiterii Acordului Unic pentru obţinerea acordului de mediu.

Fişa în discuţie este anexă la Certificatul de Urbanism nr. 116 din 4 august 2005 obţinut în vederea eliberării Autorizaţiei de construire nr. 21 din 6 februarie 2006.

Din cele de mai sus rezultă cu puterea evidenţei că deşi înscrisul contestat este o manifestare de voinţă a unei autorităţi publice, el nu are regimul unui act administrativ pentru că nu produce prin el însuşi efecte juridice, condiţie obligatorie pentru definirea unei manifestări unilaterale de voinţă a unei autorităţi publice, ca act administrativ.

in realitate, fişa respectivă reprezintă o formă procedurală anterioară emiterii certificatului de urbanism, el însuşi doar un „act de informare”, anterioară aşadar autorizaţiei de construire, aceasta din urmă fiind actul administrativ de autoritate, potrivit art. 2 alin. (1) din Legea nr. 453/2001, singura care dă naştere unor raporturi juridice. în sensul art. 2 lit. c) din Legea nr. 554/2004.

Evident, art. 18 alin. (2) din Legea nr. 554/2004. autorizează instanţa să se pronunţe şi asupra legalităţii actelor sau operaţiunilor administrative care au stat la baza emiterii actului administrativ, dar acest lucru este admisibil numai în ipoteza în care judecătorul cauzei este învestit cu acţiunea principală ce vizează anularea acelui act administrativ, astfel cum rezultă explicit din prevederile textului legal precitat.

C.A. Timişoara, s. cont. adm. şi fisc., decizia nr. 410 din 2 aprilie 2008