Funcţionari publici. Trecerea unei persoane în categoria funcţionarilor publici cu statut special


In raport de dispoziţiile art. 9 din O.U.G. nr. 47/2006 ale Legii nr. 293/2004 şi ale O.M.J. nr. 2791/2004 apare ca nejustificat refuzul autorităţii publice de a trece o persoană în categoria cu statut special (corpul ofiţerilor – grad de inspector principal, inspector sau subinspector) în condiţiile în care pentru aceste grade profesionale nu se prevede în mod expres condiţia studiilor de lungă durată.

Decizia nr. 89 din 16 februarie 2007

Notă: Sentinţa a devenit irevocabilă prin respingerea recursului, Decizia civilă nr. 5 76/14.02.2008 a I. C. C.J.

Prin acţiunea înregistrată la 4 august 2006 la Tribunalul Cluj reclamantul M.M. a chemat în judecată pârâtul Ministerul Justiţiei – Administraţia Naţională a Penitenciarelor solicitând instanţei ca să fie obligat pârâtul să-l încadreze în categoria funcţionarilor publici cu statut special în conformitate cu Legea nr. 293/2004 modificată prin OUG nr. 47/2006, să fie obligat pârâtul la daune cominatorii de 100 lei pe zi de întârziere până la îndeplinirea obligaţiei, cu cheltuieli de judecată.

Curtea analizând acţiunea în administrativ formulată, reţine următoarele :

Conform înscrisurilor existente la dosar, necontestate de părţi, reclamantul lucrează din anul 1997 la Penitenciarul Spital Dej având funcţia de referent II, în cadrul Biroului reintegrare socială, în baza unui contract individual de muncă.

La 30 iunie 2004 a fost publicată în M.Of. Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţională a Penitenciarelor.

Potrivit art. 72 alin. 4, personalul civil preluat prin reorganizarea Direcţiei Generale a Penitenciarelor care are atribuţii similare cu personalul militar prevăzut la alin. 3 şi îndeplineşte condiţiile din această lege va dobândi calitatea de funcţionar public în sistemul administraţiei penitenciarelor

În baza acestui act normativ, reclamantul a formulat la 13 iulie 2005 o cerere adresată Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor prin care solicită încadrarea ca funcţionar public cu statut special.

Cererea reclamantului şi alte demersuri făcute de acesta nu au fost soluţionate favorabil, motivându-se că personalul civil încadrat în sistem după data de 28.09.2004, când a avut loc reorganizarea, nu beneficiază de prevederile O.M.J. nr. 2791/C/2004 şi că la data menţionată reclamantul nu îndeplinea condiţiile de studii pentru a deveni ofiţer, fiind absolvent de studii superioare de scurtă durată.

Un conţinut asemănător are şi adresa nr. 8993/12.07.2006.

Prin înscrisul nr. 221579/13.06.2006 Administraţia Naţională a Penitenciarelor transmite directorului Penitenciarului Spital Dej că salariatul civil M.M. va fi trecut în categoria funcţionarilor publici cu statut special, ca agent, dacă îndeplineşte condiţiile prevăzute în O.M.J. nr. 2791/C/2004, precum şi de art. 72 alin. 3 din Legea nr. 293/2004.

Conform art. 9 alin. 1 din acest act normativ, funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciarelor se împart în două categorii în raport cu nivelul studiilor, respectiv: categoria A -Corpul ofiţerilor, care cuprinde funcţionarii publici cu studii superioare şi categoria B – Corpul agenţilor care cuprinde funcţionarii publici cu studii gimnaziale, profesionale, liceale sau postliceale. În alin. 3 se precizează gradele profesionale din corpul ofiţerilor care pot fi ocupate numai de funcţionari publici cu studii superioare de lungă durată, rămânând înafara acestei enumerări gradele profesionale de inspector principal, inspector şi subinspector. Rezultă că pentru aceste grade profesionale aparţinând corpului ofiţerilor nu este necesară condiţia studiilor de lungă durată. Prin urmare, aceste grade profesionale pot fi acordate şi personalului care este absolvent de studii de scurtă durată.

Conţinutul art. 9 alin. 1 în forma modificată prin OUG nr. 47/2006 nu diferă în mod substanţial, gradele profesionale menţionate anterior fiind identificate sub denumirea de inspector principal de penitenciare, inspector de penitenciare şi subinspector de penitenciare.

Referitor la condiţia de studii, în art. 9 alin. 4 din OUG nr. 47/2006 se face precizarea pentru celelalte grade profesionale că este necesară condiţia dovedirii absolvirii studiilor superioare, cu diplomă de licenţă sau echivalentă.

Reclamantul este absolvent al Institutului Politehnic Cluj-Napoca, având diplomă de subinginer în profilul mine, din anul 1996.

În luna iunie 2005 a absolvit Facultatea de Construcţii de Maşini, durata studiilor fiind de 5 ani, conform diplomei depusă în copie. Dovada absolvirii studiilor universitare de 5 ani s-a făcut şi cu adeverinţa nr. 10951/12/23.06.2005 emisă de Universitatea Tehnică Cluj-Napoca.

În raport de studiile absolvite de reclamant, la momentul reorganizării Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor în baza Legii nr. 293/2004, ţinând cont şi de dispoziţiile legale invocate anterior, Curtea apreciază că reclamantul îndeplinea la acea dată condiţiile de studii pentru a fi trecut în categoria funcţionarilor publici – Corpul ofiţerilor, în unul din cele trei grade profesionale pentru care nu se cereau în mod expres studii de lungă durată, respectiv inspector principal, inspector sau subinspector.

Faţă de cele reţinute anterior, Curtea apreciază că este nejustificat refuzul pârâtului de a-l încadra pe reclamant ca funcţionar public în Corpul ofiţerilor de penitenciare, în unul din gradele profesionale pentru care nu era prevăzută condiţia studiilor de lungă durată (în prezent studii cu diplomă de licenţă sau echivalent).

Drept consecinţă, în temeiul art. 18 din Legea nr. 554/2004, Curtea va admite acţiunea precizată formulată de reclamant şi va obliga pârâtul să-i recunoască reclamantului statutul de funcţionar public şi să îl încadreze în una din categoriile de inspector principal de penitenciare, inspector de penitenciare sau subinspector de penitenciare din Corpul ofiţerilor, începând cu data formulării cererii, respectiv 13 iulie 2005.

În temeiul art. 24 alin. 1 şi 2 din Legea nr. 554/2004 va obliga pârâtul să plătească o penalitate de 100 lei pe zi de întârziere pentru neexecutarea obligaţiei după expirarea a 30 de zile de la rămânerea irevocabilă a hotărârii.

În temeiul art. 274 C.pr.civ., Curtea va obliga pârâtul să plătească reclamantului 806,45 lei cheltuieli de judecată în toate fazele anterioare. (Judecător Eleonora Gheţa)