Inadmisibilitatea cererii de suspendare conform art. 14 din Legea nr. 554/2004, a executării procesului-verbal de control întocmit de Garda Financiară


Procesul-verbal a cărui suspendare s-a solicitat de către reclamante nu este un act administrativ, în sensul dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 554/2004, întrucât nu dă naştere, nu modifică, nu stinge raporturi juridice, ci constituie un mijloc de probă care îşi produce efectele numai în cadrul şi în limitele cercetărilor penale.

Cererea de suspendare, în temeiul dispoziţiilor art. 14 din Legea nr. 554/2004, a executării procesului-verbal de control întocmit de Garda Financiară, proces-verbal ce nu constituie act administrativ, în sensul dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 554/2004, este inadmisibilă.

C.A. Ploieşti, secţia comercială şi de administrativ şi fiscal, decizia nr. 8/11.01.2010

Prin cererea înregistrată la Tribunalul Buzău, reclamantele B.N. şi

B.F.B. au solicitat suspendarea provizorie a efectelor procesului-verbal din 23.07.2009 încheiat de Garda Financiară B.

Pârâta Garda Financiară – Secţia B. a formulat întâmpinare, prin care a solicitat respingerea cererii ca inadmisibilă. A arătat că reclamantele au solicitat iniţial suspendarea provizorie potrivit art. 403 alin. (4) C. proc. civ., iar în finalul cererii suspendarea pe cale de ordonanţă preşedinţială, indiferent care ar fi temeiul de drept invocat, o astfel de cerere este inadmisibilă, deoarcce nu este cazul unei executări silite şi niciunul dintre domeniile în carc este aplicabilă instituţia ordonanţei preşedinţiale.

Reclamantele au depus prccizări prin care au arătat că cererea se întemeiază pe dispoziţiile art. 14 din Legea nr. 554/2004, întrucât, aşa cum rezultă din petitul cererii, s-a invocat nelegalitatea actului consta

tator, care are valoarea unui act administrativ, cu consecinţa vătămării drepturilor sale.

Procedura prealabilă realizată în condiţiile art. 7 din Legea nr. 554/2004 a fost realizată cu organul administrativ emitent -intimata de faţă, aşa cum rezultă din corespondenţa poştală A.R. (…) cu confirmare de primire, iar îndeplinirea proccdurii prealabile constituie dovada faptului că temeiul de drept al cererii este cel prevăzut dc art. 14 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ.

Prin sentinţa nr. 1202/20.10.2009, Tribunalul Buzău a admis acţiunea prccizată formulată de reclamante şi a dispus suspendarea exccutării procesului-verbal încheiat de Garda Financiară B. la data de

23.07.2009, până la soluţionarea definitivă şi irevocabilă a cauzei pe fond.

împotriva acestei sentinţe a declarat recurs Garda Financiară B., criticând-o pentru nelegalitate şi netcmeinicie, recursul fiind întemeiat pe dispoziţiile art. 14 alin. (4) din Legea nr. 554/2004 şi art. 3041 C. proc. civ.

Examinând sentinţa recurată, prin prisma motivelor de recurs formulate, actelor şi lucrărilor dosarului, a dispoziţiilor legale incidente, precum şi a dispoziţiilor art. 304-312 C. proc. civ., curtea constată că recursul este fondat, pentru următoarele considerente:

Reclamantele au solicitat, în temeiul dispoziţiilor art. 14 din Legea nr. 554/2004, suspendarea executării procesului-verbal din 23.07.2009 încheiat de Garda Financiară B., cu motivarea că, prin procesul-verbal menţionat, Garda Financiară B. a reţinut că societatea comercială a desfăşurat o activitate comercială defectuoasă şi s-a concluzionat asupra întrunirii elementelor constitutive ale infracţiunilor prevăzute de art. 9 alin. (1) lit. a), b) din Legea nr. 241/2005, art. 289, 290-291 C. pen. şi art. 2151 C. pen., constatările sunt rezultatul unui control încrucişat operativ şi inopinat realizat de reprezentanţii intimatei fară o delegare specială în acest sens, examinarea situaţiei de fapt imputate s-a făcut numai pe baza unor înscrisuri verificate la sediul IPJ B., nu au fost avute în vedere documente contabile esenţiale care, în raport de conţinut, lămureau asupra operaţiunilor comerciale desfaşuratc în intervalul de timp examinat, respectiv balanţe şi bilanţ şi nu s-au avut în vedere operaţiunile comerciale descrise în cuprinsul documentelor contabile ale socictăţii, inclusiv documentele bancare.

Potrivit art. 14 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, în cazuri bine justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, după sesizarea, în condiţiile art. 7, a autorităţii publice care a emis actul sau a autorităţii ierarhic superioare, persoana vătămată poate să ceară instanţei

competente să dispună suspendarea executării actului administrativ unilateral până la pronunţarea instanţei de fond.

Dispoziţiile Legii contenciosului administrativ se referă însă la existenţa unui act administrativ, definit prin dispoziţiile art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 554/2004, ca fiind actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publică, în regim de putere publică, în vederea organizării executării legii sau a exccutării în concret a legii, care dă naştere, modifică sau stinge raporturi juridice.

Procesul-verbal a cărui suspendare s-a solicitat de către reclamante nu este un act administrativ, în sensul dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 554/2004, întrucât nu dă naştere, nu modifică, nu stinge raporturi juridice.

Procesul-verbal din data de 23.07.2009 încheiat dc Garda Financiară B. este un act întocmit la solicitarea organelor de cercetare penală şi este un mijloc de probă în cadrul unui dosar penal, în conformitate cu dispoziţiile art. 4 alin. (11) din O.U.G. nr. 91/2003 privind organizarea Gărzii Financiare, aprobată prin Legea nr. 132/2004, potrivit cărora Garda Financiară poate, la solicitarea procurorului, să efectueze constatări cu privire la faptele care constituie încălcări ale dispoziţiilor şi obligaţiilor a căror respectare o controlează, întocmind procese-verbale, prin care poate evalua prejudiciul cauzat aferent operaţiunilor verificate, acte procedurale care pot constitui mijloace de probă, potrivit legii.

Procesul-verbal de constatare întocmit în baza acestor prevederi legale nu dă naştere, nu modifică, nu stinge raporturi juridice de drept administrativ, constituie un mijloc de probă care îşi produce efecte numai în cadrul şi în limitele cercetărilor penale.

Pentru toate accste motive, curtca constată că cererea de suspendare, în temeiul dispoziţiilor art. 14 din Legea nr. 554/2004, a exccutării procesului-verbal de control întocmit dc Garda Financiară, proces-verbal ce nu constituie act administrativ, în sensul dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 554/2004, este inadmisibilă.

Pentru aceste considerente, sentinţa recurată este pronunţată cu încălcarea şi aplicarea greşită a dispoziţiilor legale, motive pentru care, în temeiul dispoziţiilor art. 304 pct. 9, art. 312 alin. (1), (2) şi (3) C. proc. civ., curtea a admis recursul şi a modificat în tot sentinţa rc-curată, în sensul că a respins ccrerea de suspendare a procesului-verbal din data de 23.07.2009 încheiat de Garda Financiară B. ca inadmisibilă.

Notă: Potrivit art. 1 din Legea nr. 554/2004, „Orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, de către o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesoluţio-narea în termen legal a unei cereri, se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim şi repararea pagubei ce i-a fost cauzată. Interesul legitim poate fi atât privat, cât şi public”.

Procesul-verbal a cărui suspendare s-a solicitat este un act întocmit la solicitarea organelor de cercetare penală, nefiind un act administrativ în sensul Legii nr. 554/2004.