CURTEA DE APEL C R A I O V A
SECŢIA ADMINISTRATIV SI FISCAL
DECIZIE Nr. 1822
Şedinţa publică de la 16 T. 2008
S-a luat în examinare recursul declarat de reclamanţii U. B., U. N. şi E. U. împotriva sentinţei nr.1044 din 05 mai 2008, pronunţată de Tribunalul G o r j, în dosarul nr(…), în contradictoriu cu intimaţii pârâţi AUTORITATEA NAŢIONALĂ PENTRU RESTITUIREA PROPRIETĂŢILOR şi MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE PRIN DGFP G.
La apelul nominal făcut în şedinţa publică a răspuns recurentul reclamant U. B., lipsind recurenţii reclamanţi U. N., E. U. şi intimaţii pârâţi AUTORITATEA NAŢIONALĂ PENTRU RESTITUIREA PROPRIETĂŢILOR şi MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE PRIN DGFP G.
Procedura legal îndeplinită.
S-a făcut referatul cauzei de către grefier, după care,
La interpelarea instanţei, recurentul reclamantul U. B. precizează că din eroare la instanţa de fond a susţinut că îşi întemeiază cererea pe dispoziţiile Legii nr.544/2001 şi susţine că a înţeles să se prevaleze de dispoziţiile Legii nr.554/2004 privind contenciosul administrativ .
Instanţa, constatând că nu mai sunt cereri de formulat, apreciază cauza în stare de soluţionare şi acordă cuvântul asupra recursului de faţă.
Recurentul reclamantul U. B. solicită admiterea recursului, modificarea sentinţei, în sensul admiterii acţiunii şi obligarea B. să emită decizie de acordare a despăgubirilor.
CURTEA:
Asupra recursului de faţă:
Prin sentinţa nr. 1044 din 05 mai 2008, Tribunalul G o r j – Secţia Contencios Administrativ şi Fiscal a respins acţiunea formulată de reclamanţii U. B., U. N. şi E. U. împotriva pârâţilor Autoritatea Naţională Pentru Restituirea Proprietăţilor şi prin DGFP G .
Pentru a pronunţa această soluţie, Tribunalul a reţinut că reclamanţii s-au adresat pârâtei B. B în urma admiterii acţiunilor civile de către Tribunalul G o r j şi Curtea de APEL C R A I O V A, cererile fiind înaintate în data de 24.05.2007, 08.06.2007 şi 13.09.2007. În data de 07.06.2006 B. B le-a comunicat reclamanţilor faptul că s-au făcut demersurile necesare în vederea soluţionării dosarului de către Ministerul Finanţelor Publice. De asemenea, în data de 07.12.2007, i s-a solicitat reclamantului U. B. să se comunice B. B sentinţa judecătorească în original precum şi copiile cărţilor de identitate.
S-a mai reţinut că Secretariatul Comisiei Centrale pentru stabilirea despăgubirilor în data de 04.02.2008 le-a răspuns reclamanţilor solicitându-le să le comunice procedura pe care o doresc, respectiv emiterea titlurilor de despăgubire în cuantumul stabilit de instanţă sau transmiterea dosarului către evaluatori şi emiterea titlurilor de despăgubire în cuantumul stabilit de aceştia.
Prima instanţă a constat că B. B a răspuns petiţiilor formulate de reclamanţi, întrucât Legea 544/2001, art. 7,8 şi 22 arată că sunt obligate instituţiile să soluţioneze într-un fel sau altul petiţiile cetăţenilor şi să le comunice răspunsul lor, în cazul de faţă, reclamanţilor li s-a comunicat care este procedura de lucru şi a apreciat că acţiunea lor nu poate să fie întemeiată pe dispoziţiile acestei legi.
Împotriva acestei hotărâri au formulat recurs reclamanţii, criticând-o pentru nelegalitate şi netemeinicie.
În motivarea recursului, recurenţii au arătat că în mod greşit nu s-a observat de către inatanţa de fond că răspunsurile primite se refereau la dos. Nr. 38180/CC/04.02.2008 şi nicidecum la dos. Nr._ /25.05.2006, astfel că la pronunţarea hotărârii s-a aflat în eroare. Au mai susţinut recurenţii că acţiunea a fost formulată în temeiul Legii nr. 554/2004 dat fiind faptul că pârâta nu a răspuns în nici un fel la cererile înregistrate sub nr._ /12.09.2007; 24.05.2007; 18.06.2007; 26.09.2007.
Analizând recursul prin prisma motivelor de fapt şi de drept invocate, Curtea îl respinge ca nefondat, reţinând următoarele:
Prin acţiunea în justiţie cu care reclamanţii au sesizat instanţa de fond, s-a solicitat obligarea pârâtei A.N.R.P. să răspundă petiţiilor adresate, în temeiul dispoziţiilor Legii nr. 544/2001 privind accesul la informaţiile de interes public.
Prin precizările formulate de reclamanţi şi aflate la fila 48 reclamanţii susţin că potrivit Legii nr. 544/2001 pârâta A.N.R.P. era obligată să le comunice măsurile întreprinse. Prin prisma solicitărilor reclamanţilor, pârâtele A.N.R.P. şi DGFP G au formulat întâmpinările de la filele 27 şi 38 prin care şi-au formulat apărările înj raport de dispoziţiile legale invocate de către reclamanţi, respectiv prevederile Legii nr. 544/2001.
În acest context, în recurs reclamanţii recurenţi nu se puteau prevala de un alt temei juridic, respectiv de dispoziţiile Legii nr. 544/2004 privind contenciosul administrativ, întrucât judecata pe fond s-a realizat în temeiul prevederilor Legii nr. 544/2001 privind accesul la informaţiile de interes public, aşa încât motivele de recurs nu pot fi cenzurate decât prin prisma temeiului legal invocat la fond.
Potrivit art.2 alin.1 lit.b prin informaţie de interes public se înţelege orice informaţie care priveşte activităţile sau rezultă din activităţile unei autorităţi publice sau instituţii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informaţiei.
Obiectul acţiunii aşa cum a fost formulat de către reclamanţi constă în cenzurarea refuzului pârâtei B. de a le soluţiona cererile ce le-au fost adresate, cereri care vizau punerea în a deciziei nr 62/28.03.2003 a Curţii de APEL C R A I O V A şi a deciziei nr. 1655/15.02.2006 a I.C.C.J. privind dreptul reclamanţilor la măsuri reparatorii. La A.N.R.P. cererea reclamanţilor a fost înregistrată sub nr._ /25.05.2006 şi aşa cum rezultă din răspunsul nr._ /07.06.2006 de la fila 19 dosar fond, pârâta B. a comunicat reclamanţilor că a făcut demersurile necesare în vederea soluţionării dosarului de către Ministerul Finanţelor Publice, entitatea competentă a se pronunţa asupra solicitării reclamanţilor.
Aşadar, pe de o parte, prin prisma dispoziţiilor Legii nr. 544/2001, solicitarea reclamanţilor nu reprezintă o informaţie de interes public iar pe de altă parte, corect a reţinut instanţa de fond că pârâta B. a comunicat reclamanţilor punctul său de vedere în ceea ce priveşte rerea ce le-a fost adresată.
Faţă de cele arătate, conf. Art. 312 C.p.c. recursul va fi respins ca fiind nefondat.
PENTRU ACESTE MOTIVE,
ÎN NUMELE LEGII
DECIDE
Respinge recursul declarat de reclamanţii U. B., U. N. şi E. U. împotriva sentinţei nr.1044 din 05 mai 2008, pronunţată de Tribunalul G o r j, în dosarul nr(…), în contradictoriu cu intimaţii pârâţi AUTORITATEA NAŢIONALĂ PENTRU RESTITUIREA PROPRIETĂŢILOR şi MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE PRIN DGFP G.
Irevocabilă.
Pronunţată în şedinţa publică de la 16 T. 2008