Obligarea ANRP la plata in numerar a sumei stabilita cu titlu de despagubire


CURTEA DE APEL T I M I Ş O A R A

SECŢIA ADMINISTRATIV ŞI FISCAL

DOSAR NR_ – 25.07.2008

SENTINŢA CIVILĂ NR.297

ŞEDINŢA PUBLICĂ DIN 10.11.2008

S-a luat în examinare acţiunea în contencios administrativ şi fiscal privind pe contestatorul E. J. D. în contradictoriu cu intimaţii MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINATELOR, AUTORITATEA NAŢIONALĂ PENTRU RESTITUIREA PROPRIETĂŢILOR – SERVICIUL PENTRU APLICAREA LEGII NR.290/2003, având ca obiect despăgubire.

La apelul nominal făcut în şedinţa publică se prezintă contestatorul asistat de avocat D. E., pentru intimatul M.E.F. prin D.G.F.P. T se prezintă N. I., lipsă fiind intimata Autoritatea Naţională Pentru Restituirea Proprietăţilor – Serviciul Pentru Aplicarea Legii nr.290/2003.

Procedura de citare este legal îndeplinită.

S-a făcut referatul cauzei de către grefierul de şedinţă, după care, se constată depus la dosar prin serviciul de registratură al instanţei la data de 14.10.2008, răspuns la întâmpinare, din partea reclamantului, un exemplar comunicându-se reprezentantului intimatului M.E.F. prin D.G.F.P. T.

Apărătorul reclamantului depune la dosar un set de înscrisuri, un exemplar comunicându-se reprezentantului intimatului M.E.F. prin D.G.F.P. T.

Nemaifiind alte cererii de formulat, probe de administrat sau excepţii de invocat, instanţa constată încheiată cercetarea judecătorească şi acordă cuvântul pe fond.

Apărătorul reclamantului pune concluzii de respingere a excepţiei lipsei calităţii procesuale pasive a M.E.F. arătând că la chemat în judecată pentru a-i fi opozabilă hotărârea. Pe fondul cauzei pune concluzii de admitere în parte a acţiunii, obligarea pârâtei A.N.R.P. la plata sumei de 264.598,96 lei reprezentând cota de 40 %, restul sumei şi a dobânzilor fiind achitată conform extrasului de cont, fără cheltuieli de judecată.

Reprezentantul intimatului M.E.F. pune concluzii de admitere a excepţiei lipsei calităţii procesuale pasive, iar pe fond respingerea acţiunii.

CURTEA

Asupra acţiunii de contencios administrativ de faţă constată:

Prin acţiunea înregistrată sub nr(…), la data de 24.07.2008, reclamantul E. J. D. a chemat în judecată pârâţii Ministerul Economiei şi Finanţelor şi Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor – Serviciul pentru Aplicarea Legii nr.290/2003, solicitând instanţei ca prin hotărârea pe care o va pronunţa să oblige pârâţii să dispună plata în numerar a sumei de 101.100,81 lei reprezentând 60 % din suma totală de 168.501,34 lei stabilită cu titlu de despăgubire prin Hotărârea nr.152/24.10.2006 şi a sumei de 264.598,96 lei reprezentând 40 % din suma totală de 661.497,40 lei stabilită cu titlu de despăgubire prin Hotărârea nr.155/24.10.2006 a Instituţiei Prefectului Judeţului T – Comisia Judeţeană pentru aplicarea prevederilor Legii nr.290/2003.

În motivarea acţiunii, reclamantul a arătat că, Instituţia Prefectului Judeţului T – Comisia Judeţeană pentru aplicarea prevederilor Legii nr.290/2003, a emis Hotărârile nr.152 şi nr.155 cu titlu de despăgubiri pentru reclamant şi E. B., tatăl său, în prezent decedat, el fiind unicul moştenitor al acestuia conform certificatului de moştenitor depus în cauză.

În vederea efectuării plăţilor a întocmit documentaţia necesară conform art.18 alin.1, 2 şi 3 din Normele Metodologice privind aplicarea Legii nr.290/2003 aprobate prin H.G. nr.1120/2006 şi completată prin H.G. nr.57/2008.

Conform art.18, alin.5 lit. c) din Normele metodologice, „compensaţiile băneşti … se achită beneficiarilor … eşalonat în două tranşe, pe parcursul a 2 ani consecutivi, astfel: 40% în primul an şi 60% în anul următor, dacă cuantumul compensaţiilor depăşeşte 100.001 lei” şi conform art.18 alin.6 din Normele metodologice amintite „suma achitată beneficiarilor în cea de a doua tranşă se actualizează în raport cu indicele de creştere a preţurilor de consum din ultima lună pentru care acest indice a fost publicat de către Institutul Naţional de Statistică, faţă de luna decembrie a anului anterior”.

Acest articol se coroborează cu art.10 alin.2 din Legea nr.290/2003 care prevede „despăgubirile sau compensaţiile băneşti vor fi acordate beneficiarilor în termen de 1 an de la comunicarea hotărârii comisiei judeţene, plata lor se face şi în rate în maximum 2 ani …”, adică termenul limită de 24.10.2008.

Acest articol se coroborează cu art.10 alin.2 din Legea nr.290/2003 care prevede „despăgubirile sau compensaţiile băneşti vor fi acordate beneficiarilor în termen de 1 an de la comunicarea hotărârii comisiei judeţene, plata lor se face şi în rate în maximum 2 ani …”, adică termenul limită de 24.10.2008.

În data de 19.04.2007 i s-a achitat suma de 67.400,53 lei reprezentând 40 % din suma de 168.501,34 lei stabilită prin Hotărârea nr.152/24.10.2006 conform extrasului de cont anexat la dosar.

În data de 19.04.2007 i s-a achitat suma de 67.400,53 lei reprezentând 40 % din suma de 168.501,34 lei stabilită prin Hotărârea nr.152/24.10.2006 conform extrasului de cont anexat la dosar.

În consecinţă termenul limită pentru plata a 60 % din suma de 168.501,34 lei conform Hotărârii nr.152/24.10.2006 a fost 19.04.2008 şi termenul limită pentru plata a 40 % din suma de 661.497,40 lei stabilită prin Hotărârea nr.155/24.10.2006 a fost de 24.10.2007, ori nici până în prezent nu a primit aceste sume de la A.N.R.P.

În consecinţă termenul limită pentru plata a 60 % din suma de 168.501,34 lei conform Hotărârii nr.152/24.10.2006 a fost 19.04.2008 şi termenul limită pentru plata a 40 % din suma de 661.497,40 lei stabilită prin Hotărârea nr.155/24.10.2006 a fost de 24.10.2007, ori nici până în prezent nu a primit aceste sume de la A.N.R.P.

Prin adresa nr.11/07.01.2008 primită prin poştă în 22.02.2008, A.N.R.P. validează Hotărârile nr.152 şi nr.155 din 24.10.2008.

La toate petiţiile sale a primit acelaşi răspuns de la A.N.R.P. conform art.18 alin.5 din H.G. nr.1120/2006 „compensaţiile băneşti … se achită beneficiarilor în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie în bugetul de stat”. A.N.R.P. nu poate justifica această afirmaţie atâta timp cât nu dovedeşte că sumele propuse la elaborarea bugetului pentru achitarea despăgubirilor pe Legea nr.290/2003 sunt mai mici decât „sumele aprobate” conform art.4 alin.2 şi a art.16 alin.1 lit. d) din Legea nr.500/2002 de la ordonatorul principal de credite Ministerul Economiei şi Finanţelor.

Conform art.2 alin.2 din legea nr.554/2004, actualizată, se asimilează actelor administrative unilaterale şi refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim ori, după caz, faptul de a nu răspunde solicitantului în termenul legal.

Astfel, A.N.R.P. prin actele administrative repetate l-a prejudiciat în drepturile sale de a primi plata despăgubirilor stabilite prin hotărârile menţionate.

În drept, îşi întemeiază acţiunea pe prevederile art.3 alin.1 Cod procedură civilă, art.1 alin.1, art.7 alin.1 şi 4, art.8, art.10 alin.1, art.11 alin.1, art.13 alin.3, art.18 alin.6 din Legea nr.554/2004.

Pârâta D.G.F.P. T, în numele Ministerului Economiei şi Finanţelor a formulat întâmpinare prin care a invocat pe cale de excepţie lipsa calităţii procesuale pasive a Ministerului Economiei şi Finanţelor.

Prin întâmpinare, pârâta Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor a solicitat respingerea cererii ca nefondată.

Din examinarea actelor şi probelor de la dosar, instanţa reţine că acţiunea reclamantului este întemeiată şi o va admite, faţă de pârâta Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, având în vedere următoarele considerente:

Prin Hotărârile nr.152 şi 155/2006, emise de Comisia Judeţeană T pentru Aplicarea Prevederilor Legii nr.290/2003, s-a stabilit obligaţia pârâtei de plată a sumelor de 168.501,34 lei şi respectiv de 661.497,40 lei, cu titlu de despăgubiri. Reclamantul a întocmit documentaţia necesară, iar hotărârile menţionate au fost înregistrate la data de 27 decembrie 2006 la Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor.

Conform art.18 alin.5 lit. c) din Normele Metodologice amintite „D. băneşti … se achită beneficiarilor … eşalonat în două tranşe, pe parcursul a doi ani consecutivi, astfel: 40 % în primul an şi 60 % în anul următor, dacă cuantumul compensaţiilor depăşeşte 100.001 lei” şi conform art.18, alin.6 din Normele Metodologice amintite „Suma achitată beneficiarilor în cea de a doua tranşă se actualizează în raport cu indicele de creştere a preţurilor de consum din ultima lună pentru care acest indice a fost publicat de către Institutul Naţional de Statistică, faţă de luna decembrie a anului anterior”.

Prin adresa nr.11/07.01.2008 primită prin poştă în 22.02.2008, A.N.R.P. validează Hotărârile nr.152 şi nr.155 din 24.10.2008, anexată la dosar.

Având în vedere că până în prezent pârâta nu a achitat sumele solicitate de reclamant, instanţa urmează ca în temeiul Legii nr.290/2003 să admită acţiunea în parte şi să oblige pârâta la plata sumelor solicitate prin acţiune.

Referitor la excepţia invocată de pârâtul Ministerul Economiei şi Finanţelor, instanţa constată că excepţia este întemeiată având în vedere că plata sumelor solicitate de reclamant se face numai de către Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor şi nu de Ministerul Economiei şi Finanţelor după cum rezultă din art.11 din Legea nr.290/2003, astfel că pârâtul Ministerul Economiei şi Finanţelor nu are calitate procesuală pasivă în prezenta cauză. De aceea instanţa va respinge acţiunea faţă de acest pârât.

PENTRU ACESTE MOTIVE,

ÎN NUMELE LEGII,

HOTĂRĂŞTE:

Admite în parte acţiunea formulată de reclamantul E. J. D. împotriva pârâtei Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor şi obligă pârâta să-i plătească reclamantului suma de 264.598,96 lei despăgubiri – reprezentând 40 % din suma totală de 661.497,40 lei, stabilită prin Hotărârea nr.155/2006 emisă de Instituţia Prefectului Judeţului T.

Respinge acţiunea reclamantului împotriva pârâtului Ministerul Economiei şi Finanţelor prin D.G.F.P. T, pentru lipsa calităţii procesuale pasive.

Cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare.

Pronunţată în şedinţa publică din 10.XI.2008.