Obştile de moşneni ca modalitate de asociere. Titularul dreptului de proprietate al terenului inclus în obşte


Prin constituirea Parcului Naţional „Defileul Jiului”, reclamantei OBŞTEA B. i-a fost exclusă posibilitatea de a mai exploata sau utiliza resursele naturale sau de a folosi terenul, care a fost inclus în acest parc, instanţa constatând că aceasta este îndreptăţită să primească compensaţiile prevăzute de OG 96/1998. Deşi reclamanta a formulat diferite memorii şi adrese către pârâtul MINISTERUL MEDIULUI ŞI PĂDURILOR, acesta a refuzat să-i acorde compensaţiile, la care este îndreptăţită, pe considerentul că textul art.29 alin. 1 litera g din OG 96/1998 prevede expres că aceste drepturi se acordă numai persoanelor fizice, nu şi persoanelor juridice, în acest sens fiind adresa nr. 96309/DI/10.03.2008. Acest refuz este nejustificat întrucât obştile (asociaţiile) de moşneni, cum este cazul reclamantei de faţă, sunt persoane juridice distincte, cu reglementare specială prevăzută în Legea 1/2000, unde titularele dreptului de proprietate nu sunt asociaţiile în sine, în calitate de persoane juridice, ci persoanele fizice, membre ale obştei. Or, în atare situaţie, cum proprietarii terenurilor sunt persoanele fizice, membre ale obştei şi nu obştea în sine, reclamanta este îndreptăţită la acordarea acestor compensaţii pentru membrii săi, persoane fizice.

Instanţa a fost investită cu cererea formulată de reclamanta Obştea B. În contradictoriu cu pârâtul Ministerul Mediului şi Pădurilor, solicitându-se obligarea acestora la plata sumei de 2.946.310,2 lei reprezentând contravaloarea compensaţiilor băneşti ce trebuiau acordate proprietarilor ce deţin păduri cu funcţii speciale de protectie şi la plata cheltuielilor de judecată.

În motivarea acţiunii, reclamanta a învederat că în fapt este proprietara suprafeţei de 4435,67 ha, teren cu vegetaţie forestieră în baza procesului verbal de punere în posesie nr. 215/19.12.2006 şi a titlului de proprietate nr. 663 eliberat la data de 18.01.2007 de Comisia Judeţeană pentru Stabilirea Dreptului de Proprietate asupra Terenurilor a Judeţului Gorj. Conform HG nr. 1581/2005 privind instituirea regimului de arie naturală protejată s-a constituit Parcul Naţional „Defileul Jiului” ale cărei limite sunt descrise în anexa 1 la Hotărârea menţionată. A mai arătat ca din suprafaţa totală de 4435,67 ha înscrisă în titlul de proprietate, suprafaţa de 3153 ha a fost inclusă în Parcul Naţional „Defileul Jiului”.

Analizând actele şi lucrările dosarului, instanţa constată că acţiunea reclamantei este întemeiată pentru următoarele considerente:

Prin HG 1581/2005, s-a constituit Parcul Naţional „Defileul Jiului”, în care s-a inclus şi o parte din terenul deţinut în proprietate de către reclamanta Obştea B. respectiv suprafaţa de 3153 ha, teren cu vegetaţie forestieră,.

Potrivit art.3 punctul 2 din HG 1581/2005, în zonele de conservare specială, sunt excluse orice formă de exploatare sau utilizare a resurselor naturale, precum şi orice formă de folosire a terenurilor, incompatibilă cu scopul de protecţie şi/sau de conservare.

Potrivit art.29 alin. 1 litera g din OG 96/1998 (forma în vigoare la data constituirii parcului – anul 2005), în vederea sprijinirii proprietarilor de păduri, indiferent de forma de proprietate, în efectuarea unor lucrări de gospodărire, în scopul asigurării integrităţii fondului forestier naţional şi gestionării durabile a acestuia, statul va aloca anual de la buget fondurile necesare pentru: „sprijinirea proprietarilor de păduri cu funcţii speciale de protecţie, persoane fizice, prin acordarea unor compensaţii reprezentând contravaloarea bunurilor pe care nu le recoltează datorită restricţiilor impuse prin amenajamentele silvice în pădurile cu funcţii speciale de protecţie”.

În atare situaţie, având în vedere că, odată cu constituirea Parcului Naţional „Defileul Jiului”, reclamantei i-a fost exclusă posibilitatea de a mai exploata sau utiliza resursele naturale sau de a folosi terenul, care a fost inclus în acest parc, instanţa constată că aceasta este îndreptăţită să primească compensaţiile prevăzute de OG 96/1998.

Deşi reclamanta a formulat diferite memorii şi adrese către pârât, acesta a refuzat să-i acorde compensaţiile la care este îndreptăţită, pe considerentul că textul art.29 alin. 1 litera g din OG 96/1998 prevede expres că aceste drepturi se acordă numai persoanelor fizice, nu şi persoanelor juridice, în acest sens fiind adresa nr. 96309/DI/10.03.2008.

Acest refuz este nejustificat întrucât obştile (asociaţiile) de moşneni, cum este cazul reclamantei de faţă, sunt persoane juridice distincte, cu reglementare specială prevăzută în Legea 1/2000, unde titularele dreptului de proprietate nu sunt asociaţiile în sine, în calitate de persoane juridice, ci persoanele fizice, membre ale obştei.

Or, în atare situaţie, cum proprietarii terenurilor sunt persoanele fizice, membre ale obştei şi nu obştea în sine, reclamanta este îndreptăţită la acordarea acestor compensaţii pentru membrii săi, persoane fizice.

De altfel, chiar în OG 96/1998 (forma în vigoare la data constituirii parcului-anul 2005), la art.15 şi 16, statuându-se cu privire la administrarea fondului forestier proprietate privată a persoanelor fizice şi a persoanelor juridice, au fost incluse asociaţiile cu personalitate juridică, cum este cazul reclamantei, în secţiunea privind administrarea fondului forestier proprietate privată a persoanelor fizice.

Pe de altă parte, chiar dacă s-ar considera că reclamanta este o persoană juridică de drept comun, instanţa constată că HG 1071/2006, privind aprobarea Normelor metodologice pentru acordarea, utilizarea şi controlul sumelor destinate proprietarilor de păduri pentru gestionarea durabilă a acestora, care a abrogat dispoziţiile HG 163/2000 (unde în art.5 alin. 4 se prevedea acordarea de compensaţii numai pentru persoanele fizice), a prevăzut că astfel de despăgubiri se acordă atât persoanelor fizice, cât şi celor juridice, în art.2 din această hotărâre arătându-se următoarele: „Metodologia de calcul al sumelor cuvenite drept compensaţii proprietarilor persoane fizice şi juridice care deţin păduri cu funcţii speciale de protecţie se aprobă prin ordin comun al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale şi al ministrului finanţelor publice.”

De asemenea, prin Ordinul nr. 625/2006 al Ministrului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, emis avându-se în vedere dispoziţiilor art.2 din HG 1071/2006, s-a aprobat Metodologia de calcul al sumelor cuvenite drept compensaţii proprietarilor persoane fizice şi juridice care deţin păduri cu funcţii speciale de protecţie.

Totodată, şi prin Legea 46/2008, care a abrogat OG 96/1998, s-a prevăzut că aceste compensaţii se acordă tuturor proprietarilor, atât persoane fizice, cât şi juridice.

În atare situaţie, instanţa consideră că reclamanta este îndreptăţită să primească astfel de compensaţii pentru anii 2007 şi 2008. (Sentinţa nr.213/2012, Secţia administrativ şi fiscal, rezumat judecător Carmina Mitru)