Ofertă publică de preluare obligatorie. Existenţa criteriului „preţ plătit de ofertant în 12 luni anterioare ofertei” în toate cazurile de ofertă publică de preluare obligatorie


Decizie CNVM de calculare a preţului ofertei pe baza unei expertize efectuată de un evaluator independent. Legalitate

Legea nr. 297/2004, art. 203 alin. (1), art. 204 alin. (1) şi (2)

în situaţia în care preţul plătit de ofertant în ultimele 12 luni anterioare ofertei nu poate fi luat în considerare întrucât, din diverse motive, el nu reflectă valoarea reală a acţiunilor, legiuitorul a prevăzut posibilitatea ca preţul ofertei să fie stabilit pe baza altor criterii.

întrucât potrivit art. 203 alin. (1) din lege, oferta de preluare obligatorie a acţiunilor trebuie să se facă în termen de 2 luni de la ultima achiziţie de acţiuni, care a dus la depăşirea pragului de 33%, rezultă că va exista întotdeauna un preţ plătit de ofertant sau de persoanele cu care acţionează în mod concertat, în ultimele 12 luni anterioare ofertei.

Preţul plătit de ofertant în ultimele 12 luni anterioare ofertei nu poate fi luat in considerare ca si criteriu de stabilire a preţului acţiunilor ofertei publice atunci când acest preţ nu s-a format încondiţii normale de piaţă ci în condiţiile unei totale inexistente a cererii pentru acest tip de acţiuni, încheindu-se doar două tranzacţii în acest interval de timp, la un preţ mult sub valoarea care ar rezulta din raportarea la activul net al societăţii.

C.A. Bucureşti, sentinţa nr. 2869 din data de 28 octombrie 2008,

nepublicată

Prin cererile înregistrate pe rolul Curţii de Apel Bucureşti reclamantul B.D. a solicitat, în contradictoriu cu CNVM anularea deciziei nr. 866 din 24 aprilie 2008 emisă de pârâtă şi obligarea acesteia să respecte dispoziţiile legii în sensul că preţul în cadrul ofertei publice de preluare obligatorii a SC L. SRL este de 0,025 lei/acţiune.

în motivarea acţiunii reclamantul a arătat că a iniţiat procedura de preluare obligatorie a acţiunilor societăţii SC L. SRL şi consideră că preţul de achiziţie este de 0,0250 lei/acţiune, conform art. 204 alin. (1)

din Legea nr. 297/2004 cel mai mare preţ plătit de reclamant în perioada de 12 luni anterioară ofertei fiind de 0,01 lei, iar valorare medie din ultimele 12 luni fiind de 0,0236 lei/acţiune.

In mod nelegal pârâta a decis ca preţul de preluare să se calculeze pe baza unei expertize în condiţiile în care Legea nr. 297/2004 prevedea posibilitatea de a se deroga de la dispoziţiile art. 204 alin. (1) doar în cazul în care criteriul de stabilire a preţului acţiunilor prevăzut de acest articol nu poate fi aplicat.

Analizând probele administrate în cauză Curtea constată că acţiunea este neîntemeiată.

Potrivit art. 203 alin. (1) din Legea nr. 297/2004 „O persoană care, urmare a achiziţiilor sale său ale persoanelor cu care acţionează în mod concertat, deţine mai mult de 33% din drepturile de vot asupra unei este obligată să lanseze o ofertă publică adresată tuturor deţinătorilor de valori mobiliare şi având că obiect toate deţinerile acestora cât mai curând posibil, dar nu mai târziu de 2 luni de la momentul atingerii respectivei deţineri.”

Potrivit art. 204 din acelaşi act normativ „(1) Preţul oferit va fi cel puţin egal cu cel mai mare preţ plătit de ofertant său de persoanele cu care acesta acţionează în mod concertat în perioada de 12 luni anterioară ofertei”.

(2) Dacă prevederea de la alin. (1) nu poate fi aplicată, preţul oferit va fi determinat în conformitate cu reglementările CNVM, cu luarea în considerare cel puţin a următoarelor criterii:

A) preţul mediu ponderat de tranzacţionare, aferent ultimelor 12 luni anterioare derulării ofertei;

B) valoarea activului net al societăţii, conform ultimei situaţii financiare auditate;

C) valoarea acţiunilor rezultate dintr-o expertiză, efectuată de un evaluator independent, în conformitate cu standardele internaţionale de evaluare.

Imposibilitatea aplicării alin. (1) de care face vorbire alineatul (2) al articolului citat nu trebuie să fie una absolută. O astfel de interpretare ar lipsi de aplicabilitate alineatul (2) întrucât, în condiţiile în care oferta de preluare obligatorie a acţiunilor trebuie să se facă în termen de 2 luni de la ultima achiziţie de acţiuni care a dus la depăşirea pragului de 33%, va exista întotdeauna un preţ plătit de ofertant sau de persoanele cu care acţionează în mod concertat în ultimele 12 luni anterioare ofertei.

Or legea trebuie interpretată în sensul în care produce efecte, nu în sensul în care nu produce niciunul.

In speţă interpretarea trebuie să pornească de la raţiunea reglementării procedurii de preluare obligatorie de acţiuni. Legiuitorul a dorit să protejeze acţionarii minoritari în situaţia în care un acţionar ajunge să aibă un control discreţionar asupra unei societăţi, prin obligarea acestuia din urmă să achiziţioneze acţiunile celorlalţi acţionari. Nu s-a dorit, însă, că achiziţia să se facă la un preţ străin de valoarea de piaţă a acţiunilor, neexistând nicio raţiune pentru care una dintre părţile contractante să fie favorizată din punctul de vedere al preţului. Din această perspectivă, se poate prezuma că preţul plătit de iniţiatorul ofertei în ultimele 12 luni anterioare ofertei este unul corect, dar legiuitorul a prevăzut şi posibilitatea că preţul de achiziţie să fie stabilit pe baza altor criterii, atunci când preţul plătit de ofertant în ultimele 12 luni anterioare ofertei nu poate fi luat în considerare (întrucât, din diverse motive, el nu reflectă valoarea reală a acţiunilor).

In speţă s-a înlăturat în mod corect aplicarea art. 204 alin. (1) din lege în condiţiile în care preţul plătit de reclamant în ultimele 12 luni anterioare ofertei nu s-a format în condiţii normale de piaţă ci în condiţiile unei totale inexistenţe a cererii pentru acest tip de acţiuni (încheindu-se doar două tranzacţii în acest interval de timp cu acţiuni ale societăţii SC L. SRL, la un preţ mult sub valoarea care ar rezulta din raportarea la activul net al societăţii).

Faţă de aceste considerente Curtea apreciază că decizia CNVM este legală şi temeinică.