Necesitatea existenţei raportului compartimentului de resort din cadrul aparatului propriu de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale precum şi a avizului comisiei de specialitate a consiliului. Situaţii de excepţie
Potrivit art. 44 din Legea nr. 215/2001 „ordinea de zi a şedinţelor se aprobă de consiliul local, la propunerea celui care. in condiţiile art. 40 a cerut întrunirea consiliului. Modificarea ordinii de zi se poate face numai pentru probleme urgente şi numai cu votul majorităţii consilierilor prezenţi”‘. Dc asemenea, conform art. 45 din acelaşi act normativ .problemele înscrise pe ordinea de zi a şedinţei consiliului local nu pot fi dezbătute dacă nu sunt însoţite de raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului propriu de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale, care va fi elaborat in termen de 30 de zile de la solicitarea iniţiatorului, precum şi de avizul comisiei de specialitate a consiliului, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 40 alin. (2) şi (4)”. Excepţiile vizează situaţia în care consiliul local se întruneşte în şedinţe extraordinare şi respectiv, în caz de forţă majoră şi de maximă urgenţă pentru rezolvarea intereselor comunităţii, in mod evident fiind vorba de excepţii, acestea sunt de strictă interpretare. ceea ce conduce la concluzia că, problemele înscrise pe ordinea de zi a şedinţei convocate în aceste condiţii vor putea fi dezbătute în lipsa raportului compartimentului de resort şi a avizului comisiei de specialitate.
Aplicând textele legale anterior citate la procedura urmată de recurentul consiliul local în adoptarea hotărârii nr. 203 din 5 aprilie 2005, Curtea constată că acestea au fost nesocotite.
în această ordine de idei rezultă că, prin hotărârea atacată s-a reţinut că prin referatul nr. 20605 din 22 martie 2005 al Direcţiei Domeniului Public şi Privat se propune modificarea art. 3 al H.C.L. nr. 11/1999 motiv pentru care. prin art. I consiliul local hotărăşte „se revocă hotărârea nr. 11/1999 cu modificările ulterioare”.
De asemenea, din înscrisul emis de Comisia pentru administraţie publică locală, probleme juridicc, servicii publice şi comerţ reiese că, examinându-se proiectul de hotărâre privind modificarea H.C.L. nr. 11/1999 nu se avizează acest proiect întrucât nu sunt îndeplinite condiţiile şi lipseşte documentaţia, situaţie în care comisia propune retragerea proiectului de modificarea a H.C.L. nr. 11/1999.
Din starea de fapt descrisă rezultă în mod evident faptul că, deşi pe ordinea de zi a şedinţei consiliului local din 5 aprilie 2005, figura la pct. 31 discutarea proiectului de hotărâre privind modificarea hotărârii nr. 11/1999 totuşi prin hotărârea nr. 203/2005 s-a decis revocarea acestei hotărâri, fără ca pe ordinea de zi să se afle acest obiect.
Procedând în acest mod. au fost încălcate dispoziţiile art. 44 din Legea nr. 215/2001. anterior citate şi care prevăd faptul că modificarea ordinii de zi este posibilă doar pentru probleme urgente şi numai cu votul majorităţii consilierilor prezenţi.
Aşa fiind, consiliul local a luat în dezbatere o probleme care nu figura pe ordinea de zi, respectiv revocarea H.C.L. nr. 11/1999. procedură care în mod evident contravine dispoziţiilor legale care prevăd în mod expres situaţiile în care ordinea de zi aprobată poate fi ulterior modificată.
De asemenea, au fost încălcate şi dispoziţiile art. 45 conform cărora problemele înscrise pe ordinea de zi nu vor putea fi dezbătute în lipsa raportului compartimentului de resort şi a avizului comisiei de specialitate. Prin urmare cele două acte premergătoare, respectiv raportul şi avizul trebuie să existe pentru ca dezbaterile pe marginea problemelor ce figurează pe ordinea de zi să aibă la bază documentele unor organe de specialitate.
Aşadar, este obligatorie existenţa acestora chiar dacă caracterul lor este consultativ deoarece fiind întocmite de comisii de specialitate ale consiliului local exprimă punctul de vedere al specialiştilor în legătură cu problemele supuse dezbaterilor. Prin urmare, este necesară existenţa lor urmând ca prin adoptarea hotărârii. în mod argumentat să fie acceptate sau înlăturate argumentele expuse de compartimentele de specialitate.
Dar, din examinarea actclor depuse rezultă că s-a propus de cătrc comisia de specialitate retragerea proiectului de modificare a H.C.L. nr. 11/1999 pentru că nu existau suficiente documente care să susţină acest proiect.
Ignorând însă atât avizul comisiei de specialitate cât şi faptul că problema revocării hotărârii nu era inclusă în ordinea de zi ci, urma să fie discutată doar revocarea acestei hotărâri, pârâtul a adoptat Hotărârea nr. 203/2005 încălcând dispoziţiile procedurale anterior invocate, aşa cum în mod corect a reţinut şi instanţa de fond.
Din acest motiv, interpretarea recurentei în sensul că avizele prevăzute de art. 45 din Legea nr. 215/2001 au doar un caracter consultativ, iar lipsa lor nu produce niciun fel de consecinţc, este eronată întrucât textul prevede necesitatea existenţei acestora urmând ca la adoptarea hotărârii să se ţină sau nu cont de acestea, însă existenţa lor este obligatorie, fiind în mod expres prevăzută de lege.
C.A. Cluj, s. com., cont. .ulm. şi fisc., decizia nr. 11711 din 3 noiembrie 2005, în B.j. 2005, p. 358
Notă: Din punctul nostru de vedere soluţia (corectă) comportă două observaţii:
a) aproape întotdeauna când este vorba despre ordinea de şedinţă a consiliilor locale, încălcarea regulilor privitoare la aceasta este dublată de cea referitoare la existenţa avizului comisiei de specialitate şi a raportului compartimentului de resort, căci este evident că, dacă un proiect este introdus în şedinţă pe ordinea de zi, cele două operaţiuni administrative prealabile nu au cum să fie obţinute;
b) cu excepţia situaţiei de urgenţă, neresţ)ectarea acestor formalităţi va atrage nulitatea hotărârii adoptate în cauză, pentru că voinţa administraţiei nu a fost emisă în mod informat şi chibzuit: ţx? de o parte |x?ntru că lipsesc cele două formalităţi consultative, pe de alta pentru că consilierii nu au avut timp să mediteze la problema care, intempestiv, le-a fost supusă atenţiei.