Revocarea şi modificarea actelor administrative. Schimbarea formală a actului administrativ. Raporturile cu fondul dreptului


Potrivit art. 9 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, certificatele doveditoare care. în perioada 1990-1997. au fost eliberate de Comisia pentru aplicarea Legii nr. 42/1990 şi de Comisia pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989, după verificare, potrivit art. 5 alin. (3), (4) şi (5) se vor preschimba, la cererea titularului, de către Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989. în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a acestei legi.

Textul legal vorbeşte de o simplă preschimbare a unui certificat anterior, prin care s-au dobândit în mod definitiv drepturile acordate de Statul Român eroilor revoluţiei din decembric 1989, Iară să existe vreo rezervă cu privire la o viitoare reanalizare a temeiniciei actului de către emitent.

Din această perspectivă, se poate aprecia că titularul este în posesia unui drept câştigat, care nu poate fi infirmat sau supus unei noi proceduri de analizare printr-o lege ulterioară, aşa cum rezultă din însuşi înţelesul propriu al termenului şi cum impune principiul securităţii juridice consacrat de jurisprudenţă Curţii Europene a Drepturilor Omului. în consecinţă, trebuie admis că Legea nr. 341/2004 are în vedere numai o verificare de formă pentru a realiza preschimbarea certificatului şi nu o nouă emitere a acestuia. O soluţie contrară ar fi de natură să recunoască Legii nr. 341/2004 efecte retroactive, contrar Constituţiei şi art. 1 C. civ.

Prin urmare, verificarea care este efectuată de către Secretariatul de Stat Pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989 nu poate pune în discuţie fondul dreptului câştigat ci doar regularitatea formală a vechiului certificat, reprezentând doar o simplă înlocuire efectuată din oficiu a unui certificat vechi.

Potrivit noii legi a contenciosului administrativ, emitentul nu-şi poate revoca propriul act administrativ dacă acesta a produs efecte juridice, trebuind să apeleze la instanţa de judecată în acest sens, respectând termenele şi condiţiile de formă pentru acţiunea în administrativ. Cu atât mai mult, emitentul nu poate nici să reanalizeze actul administrativ, odată ce acesta a produs efecte juridice.

C.A. Cluj, s. com., cont. adm. şi fisc., decizia nr. 528 din 30 noiembrie 2000, în B.J. 2000, p. 501

Notă: Soluţia ni se pare cel puţin discutabilă. Astfel, trebuie să pornim de la intenţia legiuitorului atunci când, printr-o lege nouă, a decis preschimbarea certificatelor vechi de „revoluţionar” cu unele noi. O chestiune pur formală, de înlocuire a unui anumit carton colorat cu un altul, ni se pare inutilă şi, prin urmare, străină voinţei legiuitorului. în realitate, cunoscut fiind fenomenul de amploare al atribuirii abuzive, în favoarea multor persoane, a titlului de „revoluţionar” (astfel încât această titulatură a ajuns să fie una peiorativă), probabil că legiuitorul nostru a avut intenţia ca un anumit organ administrativ să reanalizeze condiţiile de atribuire a acestor certificate şi, unde se constata lipsa acestei calităţi, să refuze să elibereze certificatul preschimbat. Consecinţa ar fi fost una evidentă: persoanele în cauză şi-ar fi pierdut, cu efecte ex nunc, avantajele de care beneficiau în urma obţinerii certificatelor în cauză. Aşadar, nu era vorba, aşa cum eronat susţine instanţa, despre retroactivitate, ci despre aplicarea imediată a legii noi: să nu uităm că beneficiile calităţii de „revoluţionar”‘ se dobândesc periodic, actul iniţial fiind deci unul cu efecte continue în timp, care nu necesită nicio reînnoire.

Raţionamentul era imbatabil: pe de o parte, teoria drepturilor câştigate nu rezistă în faţa legiuitorului (ci numai a administraţiei), căci drepturile de revoluţionar nu sunt de ordin constituţional; pe de alta, oricum nu s-ar fi adus atingere drepturilor câştigate, căci efectele deja produse ar fi rămas intangibile.

Se pare însă că justiţia nu a înţeles acest raţionament, preferând să lase să se perpetueze unele situaţii ilegale…