Cerere de reintegrare în funcţia de conducere. Daune morale. Reparaţie suficientă.
O.U.G. nr. 1/2009, art. 4
în conformitate cu dispoziţiile art. 4 din O.U.G. nr. 1/2009, persoanele care ocupă funcţii de conducere în instituţiile şi autorităţile publice care sunt supuse restructurării vor fi trecute pe un post vacant în cadrul structurii organizatorice aprobate potrivit legii, iar în cazul în care postul vacant este inferior postului aferent funcţiei de execuţie a persoanei care a ocupat funcţia de conducere, postul vacant va fi transformat la acel nivel, urmând ca, în situaţia în care în cadrul structurii organizatorice, aprobată potrivit legii, nu există un post vacant, să se transforme
postul propriu al persoanei care a ocupat funcţia de conducere la nivelul funcţiei de execuţie avute de aceasta. Textul de lege impune pentru ca o persoană care ocupă o funcţie de conducere în instituţiile sau autorităţile publice să fie trecută pe un post vacant aferent unei funcţii de execuţie în cadrul structurii organizatorice aprobate potrivit legii necesitatea îndeplinirii condiţiei restructurării instituţiei sau autorităţii publice.
Anularea actului administrativ de înlăturare din funcţia de con-
ducere pentru neîndeplinirea condiţiei constituie prin ea însăşi o măsură echitabilă de reparaţie morală, astfel că este neîntemeiată cererea de acordare a despăgubirilor pentru daune morale.
Sentinta nr. 109/CA din 3 mai 2010
Prin cererea dc chemare în judccată înregistrată pc rolul Tribunalului Vaslui, reclamantul M.G. a solicitat, în contradictoriu cu pârâta Autoritatea Naţională a Vămilor, anularea Ordinului nr. 726/19.02.2009, prin carc a fost eliberat din funcţia publică dc conducere dc şef de birou, şi a adresei nr. 13510/09.03.2009, emise de pârâtă, reintegrarea în funcţia de conducere de şef de birou sau într-o funcţiei echivalentă în grad, treaptă şi salarizare, plata daunelor morale în cuantum dc 50000 de lei şi a daunelor materiale.
Prin Ordinul nr. 726/19.02.2009 a fost emis de pârâta Autoritatea Naţională a Vămilor cu încălcarea prevederilor art. 4 din O.U.G. a Guvernului nr. 1/2009 potrivit cărora persoanele care ocupă funcţii de conducere în instituţiile şi autorităţile publice care sunt supuse restructurării vor fi trecute pe un post vacant în cadrul structurii organizatorice aprobate potrivit legii, iar în cazul în care postul vacant este inferior postului aferent funcţiei de execuţie a persoanei care a ocupat funcţia de conducere, postul vacant va fi transformat la acel nivel, urmând ca, în situaţia în care în cadrul structurii organizatorice, aprobată potrivit legii, nu există un post vacant, să se transforme postul propriu al persoanei care a ocupat funcţia de conducere la nivelul funcţiei de execuţie avute de aceasta.
Din acest text de lege reiese că pentru ca o persoană care ocupă o funcţie de conducere în instituţiile sau autorităţile publice să fie trecută pe un post vacant aferent unei funcţii de execuţie în cadrul structurii organizatorice aprobate potrivit legii este necesar să fie îndeplinită condiţia esenţială a restructurării instituţiei sau autorităţii publice.
In prezenta cauză această condiţie nu a fost îndeplinită deoarece reclamantul a fost trecut din funcţia publică de conducere în funcţia de execuţie ocupată anterior fară a exista o restructurare a instituţiei în care îşi desfăşură activitatea. Astfel, se constată că ordinul atacat a fost emis la data de 19.02.2009, iar noua structură organizatorică, ce nu mai conţinea funcţia de şef de birou financiar-contabilitate şi achiziţii publice ocupată
de reclamant, a fost aprobată abia la data de 27.03.2009, prin Ordinul nr. 386 ce a produs efecte începând cu data de 05.05.2009, la mult timp chiar şi după încetarea raportului de serviciu prin acordul părţilor.
Având în vedere deci că pârâta a procedat mai întâi la îndepărtarea reclamantului din funcţia publică de conducere şi după mai mult de două luni a desfiinţat postul aferent funcţiei de conducere, contrar dispoziţiilor art. 4 din O.U.G. a Guvernului nr. 1/2009, Curtea de Apel a considerat că Ordinul nr. 726/19.02.2009, emis de pârâta Autoritatea Naţională a Vămilor, este nelegal, fapt carc a determinat admiterea capătului dc cerere privind anularea ordinului.
In ceea ce priveşte capătul de cerere care are ca obiect obligarea pârâtei la plata de despăgubiri materiale reprezentând sumele neîncasate ca urmare a emiterii actului administrativ contestat, instanţa a reţinut că în cauză sunt incidente prevederile art. 106 din Legea nr. 188/1999 potrivit cărora în cazul în carc raportul de serviciu a încetat din motive pe care le consideră netemeinice sau nelegale, acesta poate cere instanţei de administrativ anularea actului administrativ prin care s-a constatat sau s-a dispus încetarea raportului de serviciu, pre-cum şi plata de către autoritatea sau instituţia publică emitentă a actului administrativ a unei despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate şi recalculate, şi cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat funcţionarul public.
Având în vedere aceste dispoziţii legale, ţinând seama şi de împrejurarea că reclamantului i s-au acordat drepturile salariale corespunzătoare funcţiei publice de execuţie de inspector vamal clasa I, grad profesional principal, treapta de salarizare 1, calculate pentru perioada 19.02.2009-
20.03.2009, având în vedere şi faptul că ordinul de numire în funcţia publică de exccuţic este nelegal, Curtea de Apel a obligat-o pe pârâta Autoritatea Naţională a Vămilor să plătească reclamantului M.G. despăgubiri materiale egale cu diferenţa dintre drepturile băneşti aferente funcţiei de conducere din carc a fost destituit şi drepturile băneşti aferente funcţiei publice de execuţie de inspector vamal clasa I, grad profesional principal, treapta de salarizare 1, calculate începând cu data de 19.02.2009 şi până la data de 20.03.2009, când raportul de serviciu a încetat prin acordul de voinţă al părţilor.
Instanţa a respins, ca neîntemeiate, capetele de cerere referitoare la reintegrarea în funcţia dc conducere ori într-o funcţie echivalentă şi obligarea pârâtei la plata de despăgubiri morale, reţinând că este adevărat că în conformitate cu prevederile art. 106 alin. (2) din Legea nr. 188/1999, la solicitarea funcţionarului public, instanţa care a constatat nulitatea actului administrativ dispune reintegrarea acestuia în funcţia publică deţinută, însă aplicarea acestui text de lege presupune ca funcţia publică deţinută să mai existe. Or, în prezenta cauză, aşa cum s-a arătat mai sus,
funcţia publică de conducere de şef de birou financiar-contabilitate şi achiziţii publice sau altă funcţie echivalentă nu mai apare în structura organizatorică aprobată la data de 27.03.2009 de pârâta Autoritatea Naţională a Vămilor prin Ordinul nr. 386.
Pe de altă parte, reintegrarea nu mai este posibilă din cauza faptului că raportul de serviciu a încetat prin acordul părţilor, la iniţiativa reclamantului.
Referitor la daunele morale solicitate de reclamant în cuantum de 50000 de lei, instanţa a reţinut că această cerere este neîntemeiată deoarece în speţă nu sunt elemente de natură a duce la concluzia că reclamantul a suferit un prejudiciu moral, iar anularea actului administrativ ce l-a vătămat constituie prin ea însăşi o măsură echitabilă de reparaţie morală.
Referitor la capătul de cerere privind anularea adresei nr. 13510/09.03.2009, emisă de pârâta Autoritatea Naţională a Vămilor, instanţa a constatat că acest înscris nu cuprinde manifestări exprese de voinţă în sensul de a da naştere, a modifica sau a stinge drepturi şi obligaţii care să producă efecte juridice pentru reclamant, în sensul stabilit dc prevederile art. 2 lit. c din Legea nr. 554/2004. Neconţinând o exteriorizare a voinţei autorităţii publice de a produce în mod direct efecte juridice prin înscrisul respectiv, fiind vorba doar de o simplă operaţiune materială de comunicare, nu s-a reţinut că s-a adus o atingere unui drept sau unui interes legitim al reclamantului.
Faţă de aceste consideraţii, Curtea de Apel a admis în parte acţiunea, hotărând: respingerea capătului de cerere privind anularea adresei nr. 13510/2009, emisă de pârâtă; anularea Ordinului pârâtei nr. 726/2009 şi obligarea pârâtei la plata către reclamant a despăgubirilor materiale egale cu diferenţa dintre drepturile băneşti aferente funcţiei de conducere din care a fost destituit şi drepturile băneşti aferente funcţiei publice de execuţie de inspector vamal clasa I, grad profesional principal, treapta de salarizare 1, calculate pentru perioada 19.02.2009-20.03.2009. Au fost respinse capetele de cerere privind reintegrarea în funcţia de conducere ori într-o funcţie echivalentă şi obligarea pârâtei la plata de despăgubiri morale.