Urgenţa determinată de starea de sănătate a reclamantului şi iminenţa prejudiciului dată de lipsa veniturilor pentru a se putea trata. Lipsa unei protecţii jurisdicţionale


Sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de art. 15 din Legea nr. 554/2004, existând urgenţa determinată de starea de sănătate a reclamantului şi iminenţa prejudiciului este dată de lipsa veniturilor, arătând că reclamantul a contractat un împrumut pentru a se putea trata.

De asemenea, un alt prejudiciu evident este acela al lipsei unei protecţii jurisdicţionale, în condiţiile în care au trecut mai mult de 2 ani de la data emiterii actelor administrative atacate, fără ca instanţele să se fi pronunţat definitiv şi irevocabil cu privire la aceste acte.

C.A. Târgu Mureş, secţia comercială, de administrativ şi fiscal, decizia nr. 288/R/26.02.2010

Prin încheierea de şedinţă din 25 iunie 2009, pronunţată de Tribunalul Mureş, s-a admis cererea de suspendare formulată de reclamantul B.D.B. şi s-a dispus suspendarea dispoziţiei nr. 730/05.12.2008, a dispoziţiei nr. 754/24.12.2008 emise de I.P.J. N. şi a dispoziţiei nr. 2744/23.12.2008 emisă de I.G.P.R., până la soluţionarea irevocabilă a acţiunii având ca obiect anulare acte administrative.

Pentru a pronunţa această sentinţă, prima instanţă a reţinut că în cauză reclamantul a atacat actcle administrative a căror suspendare o solicită.

S-a arătat că sunt îndeplinite condiţiilc prevăzute de art. 15 din Legea nr. 554/2004, existând urgenţa determinată de starea de sănătate a reclamantului şi iminenţa prejudiciului este dată de lipsa veniturilor, arătând că reclamantul a contractat un împrumut pentru a se putea trata.

împotriva acestei sentinţe au formulat recurs pârâţii, solicitând admiterea acestuia, modificarea sentinţei atacate şi respingerea acţiunii.

Analizând cererea de recurs prin prisma motivelor invocate şi a dispoziţiilor art. 3041 C. proc. civ., instanţa reţine următoarele:

Articolul 15 din Legea nr. 554/2004 prevede că „Suspendarea executării actului administrativ unilateral poate fi solicitată de reclamant, pentru motivele prevăzute la art. 14, şi prin cererea adresată instanţei competente pentru anularea, în tot sau în parte, a actului

atacat. In acest caz, instanţa poate dispune suspendarea actului administrativ atacat, până la soluţionarea definitivă şi irevocabilă a cauzei”.

Articolul 14 din Legea nr. 554/2004 reglementează suspendarea executării actului la alin. (1), stabilind condiţiile necesare: „In cazuri bine justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, după sesizarea, în condiţiile art. 7, a autorităţii publice care a emis actul sau a autorităţii ierarhic superioare, persoana vătămată poate să ceară instanţei competcnte să dispună suspendarea executării actului administrativ”.

Articolul 2 lit. t) din lege defineşte noţiunea dc „cazuri bine justificate” în contextul Legii nr. 554/2004, astfel: „împrejurările legate dc

starea de fapt şi de drept, care sunt de natură să creeze o îndoială serioasă în privinţa legalităţii actului administrativ”, iar art. 2 lit. ş) din lege defineşte noţiunea de „pagubă iminentă” ca fiind „prejudiciul material viitor şi previzibil sau, după caz, perturbarea previzibilă gravă a funcţionării unei autorităţi publice sau a unui serviciu public”.

In această cauză este necesar să verificăm dacă erau îndeplinite condiţiile prevăzute de art. 14 din Legea nr. 554/2004, pentru a se putea dispune suspendarea executării actului administrativ atacat.

Una dintre condiţii vizează împrejurări care sunt de natură să creeze îndoieli serioase de legalitatea actului. Această condiţic este îndeplinită deoarece în cuprinsul acţiunii se invocă argumente carc dau aparenţă de legalitate, însă o analiză a acestora se poate face numai de către instanţa de fond.

In ce priveşte existenţa prejudiciului material, şi această condiţie este îndeplinită, deoarece reclamantul a făcut dovada că are un contract de credit în derulare.

De asemenea, un alt prejudiciu evident este acela al lipsei unei protecţii jurisdicţionale, în condiţiile în care au trecut mai mult de 2 ani de la data emiterii actelor administrative atacate, fară ca instanţele să se fi pronunţat definitiv şi irevocabil cu privire la aceste acte.

De asemenea, potrivit art. 15 alin. (4) din Legea nr. 554/2004, „în ipoteza admiterii acţiunii de fond, măsura suspendării, dispusă în condiţiile art. 14, se prelungeşte de drept până la soluţionarea definitivă şi irevocabilă a cauzei, chiar dacă reclamantul nu a solicitat suspendarea executării actului administrativ în temeiul alin. (1)”.

La data pronunţării prezentei hotărârii, instanţa de fond a soluţionat cauza prin sentinţa nr. 200/15.02.2010, în sensul admiterii acţiunii reclamantului.

Constatăm că în mod corect prima instanţă a apreciat că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de art. 15 din Legea nr. 554/2004.

In consecinţă, în baza art. 312 alin. (1) C. proc. civ., instanţa a respins recursul ca nefondat.