Achitare greşită. Caz fortuit. Ucidere din culpă


Prin sentinţa penală nr. 1676/2002 a Judecătoriei Ploieşti, menţinută prin decizia penală nr. 1519/2002 a Tribunalului Prahova, s-a dispus achitarea inculpatului C.M., pentru săvârşirea infracţiunii de ucidere din culpă, prevăzută de art. 178 alin. 2 Cod penal.

în fapt, s-a reţinut că inculpatul, conducând pe timp de noapte autoturismul proprietate personală pe DN1, spre Ploieşti – Câmpina, cu viteza de 70 km./h, a acroşat-o pe partea vătămată care, împreună cu o altă persoană, încerca să scoată autoturismul său, rămas în pană, în afara părţii carosabile. Victima a fost grav accidentată şi a decedat. Instanţa de fond a apreciat că, întrucât inculpatul nu putea prevedea existenţa obstacolului pe carosabil, în cauză există una din cauzele care înlătură caracterul penal al faptei, şi anume cazul fortuit.

Prin decizia penală nr. 376/2003 a Curţii de Apel Ploieşti, au fost casate cele două hotărâri de fond şi s-a dispus condamnarea inculpatului C.M. la

1 an închisoare, cu suspendarea condiţionată a executării pedepsei, pentru săvârşirea infracţiunii de ucidere din culpă, prevăzută de art. 178 alin. 2 Cod penal.

Instanţa de control judiciar a apreciat că staţionarea pe carosabil a autoturismului victimei, ca urmare a intervenirii unor defecţiuni, nu poate constitui caz fortuit, asemenea situaţii fiind des întâlnite pe drumurile publice. Trebuie avut în vedere şi comportamentul preventiv al victimei, care a încercat să scoată de pe carosabil autoturismul defect, pentru a nu constitui un pericol pentru ceilalţi participanţi la traficul rutier.

Inculpatul, conducând pe timp de noapte autoturismul, trebuia să coreleze posibilităţile de frânare cu viteza de circulaţie şi cu profunzimea câmpului vizual oferit de faruri, astfel încât să poată fi evitate eventualele coliziuni, cu persoane sau obstacole aflate pe traiectoria autovehiculului respectiv. Făptuitorul a circulat cu o viteză de 70 km./h, mult peste valoarea unei viteze care să îi asigure câmpul vizual, astfel încât a fost în imposibilitatea de a efectua o manevră de evitare a coliziunii.

Curtea de Apel Ploieşti, decizia penală nr. 3 76 din 2 aprilie 2003