vamal al României, comisă de mai multe persoane. Achitarea pt infracţiunea de
constituire a unui grup infracţional – art. 7 din Legea 39/2003 privind prevenirea şi
Dosar nr. 6989/121/2011
Prin Sentinţa penală nr. 606/12.09.2011 a Tribunalului Galaţi, definitiva la 22.05.2012 s-au dispus
următoarele:
În temeiul art. 11 pct. 2 lit. a Cod de procedură penală, raportat la art. 10 alin. 1
lit. a Cod de procedură penală, achită pe inculpatul V T- mun. Galaţi, jud. Galaţi, necăsătorit,
studii superioare, agent de poliţie, nu are antecedente penale, in prezent deţinut in
Penitenicarul Galaţi- pentru săvârşirea infracţiunii prevăzute de art. 7 din Legea nr. 39/2003
privind prevenirea şi combaterea criminalităţii organizate.
Condamnă pe inculpatul V T la o pedeapsă de 3 (trei) ani închisoare şi pedeapsa
complementară a interzicerii drepturilor prevăzute de art. 64 lit. a teza a II-a şi b Cod penal, pe
complementară a interzicerii drepturilor prevăzute de art. 64 lit. a teza a II-a şi b Cod penal, pe
o perioadă de 2 (doi) ani, pentru săvârşirea infracţiunii prevăzute de art. 26 Cod penal, raportat
o perioadă de 2 (doi) ani, pentru săvârşirea infracţiunii prevăzute de art. 26 Cod penal, raportat
la art. 270 alin. 1 în referire la art. 274 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al
la art. 270 alin. 1 în referire la art. 274 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al
României, cu aplicarea art. 74 alin. 1 lit. a Cod penal, în referire la art. 76 alin. 1 lit. b Cod
României, cu aplicarea art. 74 alin. 1 lit. a Cod penal, în referire la art. 76 alin. 1 lit. b Cod
penal (faptă săvârşită la data de 13/14.05.2011).
penal (faptă săvârşită la data de 13/14.05.2011).
Condamnă pe inculpatul V T la o pedeapsă de 2 (două) luni închisoare, pentru
săvârşirea infracţiunii prevăzute de art. 26 Cod penal, raportat la art. 70 alin. 1 din O.U.G. nr.
săvârşirea infracţiunii prevăzute de art. 26 Cod penal, raportat la art. 70 alin. 1 din O.U.G. nr.
105/2001 privind frontiera de stat a României, cu aplicarea art. 74 alin. 1 lit. a Cod penal, în
105/2001 privind frontiera de stat a României, cu aplicarea art. 74 alin. 1 lit. a Cod penal, în
referire la art. 76 alin. 1 lit. e Cod penal (faptă săvârşită la data de 13/14.05.2011).
referire la art. 76 alin. 1 lit. e Cod penal (faptă săvârşită la data de 13/14.05.2011).
În temeiul art. 33 lit. a Cod penal, în referire la art. 34 lit. b Cod penal, contopeşte
În temeiul art. 33 lit. a Cod penal, în referire la art. 34 lit. b Cod penal, contopeşte
pedepsele de 3 ani închisoare şi pedeapsa complementară a interzicerii drepturilor prevăzute de
pedepsele de 3 ani închisoare şi pedeapsa complementară a interzicerii drepturilor prevăzute de
art. 64 lit. a teza a II-a şi b Cod penal, pe o perioadă de 2 ani, respectiv 2 luni închisoare,
art. 64 lit. a teza a II-a şi b Cod penal, pe o perioadă de 2 ani, respectiv 2 luni închisoare,
urmând ca inculpatul V T să execute pedeapsa cea mai grea, de 3 (trei) ani închisoare şi
pedeapsa complementară a interzicerii drepturilor prevăzute de art. 64 lit. a teza a II-a şi b Cod
pedeapsa complementară a interzicerii drepturilor prevăzute de art. 64 lit. a teza a II-a şi b Cod
penal, pe o perioadă de 2 (doi) ani.
penal, pe o perioadă de 2 (doi) ani.
În temeiul art. 71 alin. 2 Cod penal, aplică inculpatului V T, pe perioada executării
pedepsei închisorii, pedeapsa accesorie constând în interzicerea exercitării drepturilor
pedepsei închisorii, pedeapsa accesorie constând în interzicerea exercitării drepturilor
prevăzute de art. 64 lit. a teza a II-a şi b Cod penal.
prevăzute de art. 64 lit. a teza a II-a şi b Cod penal.
În temeiul art. 350 Cod de procedură penală, menţine starea de arest a inculpatului, iar
În temeiul art. 350 Cod de procedură penală, menţine starea de arest a inculpatului, iar
în temeiul art. 88 Cod penal, deduce din pedeapsa aplicată durata reţinerii şi a arestării
în temeiul art. 88 Cod penal, deduce din pedeapsa aplicată durata reţinerii şi a arestării
preventive, de la data de 14.05.2011, până la zi.
preventive, de la data de 14.05.2011, până la zi.
2. În temeiul art. 11 pct. 2 lit. a Cod de procedură penală, raportat la art. 10 alin. 1 lit. a
Cod de procedură penală, achită pe inculpatul D C– domiciliat în mun. Galaţi, agent de
poliţie, necăsătorit, studii postuniversitare, in prezent deţinut in Penitenciarul Galaţi- pentru
săvârşirea infracţiunii prevăzute de art. 7 din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi
combaterea criminalităţii organizate.
Condamnă pe inculpatul D C la o pedeapsă de 3 (trei) ani închisoare şi pedeapsa
Condamnă pe inculpatul D C la o pedeapsă de 2 (două) luni închisoare, pentru
urmând ca inculpatul D C să execute pedeapsa cea mai grea, de 3 (trei) ani închisoare şi
În temeiul art. 71 alin. 2 Cod penal, aplică inculpatului D C, pe perioada executării
Respinge ca nefondată acţiunea civilă formulată de partea civilă Autoritatea Naţională
a Vămilor – Direcţia Regională pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Galaţi.
În temeiul art. 13 alin. 1 din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi combaterea
criminalităţii organizate, în referire la art. 118 alin. 1 lit. a Cod penal, dispune confiscarea de la
inculpaţi a următoarelor bunuri depuse la Camera de corpuri delicte a I.J.P.F. Galaţi, conform
dovezii de primire seria AAA, nr. 07195 din 16.05.2011 (fila 42 din dosarul nr. 175/D/P/2011
dovezii de primire seria AAA, nr. 07195 din 16.05.2011 (fila 42 din dosarul nr. 175/D/P/2011
al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – D.I.I.C.O.T. – Serviciul
al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – D.I.I.C.O.T. – Serviciul
Teritorial Galaţi):
– 5.000 pachete de ţigări marca „Winston”;
– 13.125 pachete de ţigări marca „Plugarul”.
În temeiul art. 357 alin. 2 lit. e Cod de procedură penală, în referire la art. 169 alin. 1
Cod de procedură penală, dispune restituirea către inculpatul D C, după rămânerea definitivă a
prezentei sentinţe penale, a sumei de 1.350 lei, indisponibilizată în contul …(cod, deschis la
CEC Bank, Sucursala Galaţi (recipisa de consemnare nr.).
În temeiul art. 357 alin. 2 lit. c Cod de procedură penală, dispune ridicarea – la
În temeiul art. 357 alin. 2 lit. c Cod de procedură penală, dispune ridicarea – la
momentul rămânerii definitive a prezentei sentinţe penale – a sechestrului asigurător instituit
momentul rămânerii definitive a prezentei sentinţe penale – a sechestrului asigurător instituit
prin Ordonanţa nr. 175/D/P/2011 din data de 05.07.2011 a Parchetului de pe lângă Înalta
prin Ordonanţa nr. 175/D/P/2011 din data de 05.07.2011 a Parchetului de pe lângă Înalta
Curte de Casaţie şi Justiţie – D.I.I.C.O.T., Serviciul Teritorial Galaţi, cu privire la autoturismul
Curte de Casaţie şi Justiţie – D.I.I.C.O.T., Serviciul Teritorial Galaţi, cu privire la autoturismul
marca Ford Mondeo, cu numărul de înmatriculare GL (serie şasiu), aparţinând inculpatului V
T.
marca Skoda Octavia, cu numărul de înmatriculare GL (serie şasiu), aparţinând inculpatului D
C.
În temeiul art. 191 alin. 1 şi 2 Cod de procedură penală, obligă pe fiecare dintre
inculpaţii V T şi D C la plata a câte 1.000 lei cu titlu de cheltuieli judiciare către stat.
Pentru a pronunţa această soluţie s-a susţinut următoarea situaţie de fapt de drept:
Prin rechizitoriul nr. 175/D/P/2011 din 07.07.2011 al Parchetului de pe lângă Înalta
Curte de Casaţie şi Justiţie – Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate
Organizată şi Terorism – Serviciul Teritorial Galaţi, s-a dispus trimiterea în judecată, în stare de
arest preventiv, a inculpaţilor V T şi D C. În sarcina ambilor inculpaţi s-a reţinut săvârşirea, în
concurs real, prevăzut de art. 33 lit. a C.pen., a infracţiunilor prevăzute de art. 7 alin. 1 din
Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi combaterea criminalităţii organizate, C. pen. (n.r: corespondent în Noul Cod Penal: ),
raportat la art. 270 alin. 1 în referire la art. 274 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al
raportat la art. 270 alin. 1 în referire la art. 274 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al
raportat la art. 270 alin. 1 în referire la art. 274 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al
raportat la art. 270 alin. 1 în referire la art. 274 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al
României şi C. pen. (n.r: corespondent în Noul Cod Penal: ), raportat la art. 70 alin. 1 din O.U.G. nr. 105/2001 privind frontiera
României şi C. pen. (n.r: corespondent în Noul Cod Penal: ), raportat la art. 70 alin. 1 din O.U.G. nr. 105/2001 privind frontiera
de stat a României.
de stat a României.
Totodată, prin acelaşi act de inculpare s-a mai dispus disjungerea cauzei în vederea
continuării cercetărilor faţă de făptuitorii, cetăţeni moldoveni, rămaşi neidentificaţi, precum şi
faţă de făptuitorii, cetăţeni români, cunoscuţi cu apelativele „S”, „P” şi „P”, sub aspectul
săvârşirii infracţiunilor prevăzute de art. 7 alin. 1 din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi
combaterea criminalităţii organizate, art. 270 alin. 1 în referire la art. 274 din Legea nr.
86/2006 privind Codul vamal al României şi art. 70 alin. 1 din O.U.G. nr. 105/2001 privind
frontiera de stat a României.
În concret, în sarcina inculpaţilor V T şi D C s-a reţinut că, în luna aprilie 2011, ar fi
constituit împreună şi cu alte persoane neidentificate încă, un grup infracţional în scopul
obţinerii de importante foloase materiale din contrabanda cu ţigări. Acţionând în cadrul
grupului infracţional astfel constituit, în noaptea de 13/14.05.2011, cei doi inculpaţi ar fi
ajutat alte persoane, prin promisiunea anterioară, îndeplinită ulterior, a primirii ţigărilor pe
malul românesc al râului Prut, la introducerea – în mod ilegal – pe teritoriul României, prin
trecerea frauduloasă a frontierelor de stat ale României şi Republicii Moldova, a cantităţii de
18.125 pachete de ţigări mărcile „Plugarul” şi „Winston”, cu o valoare în vamă de 13.610 lei,
prejudiciul total cauzat bugetului de stat prin comiterea faptei fiind în valoare totală de
159.861,29 lei. În fine, s-a mai reţinut în sarcina inculpaţilor că, în noaptea de 13/14.05.2011,
acţionând în cadrul aceluiaşi grup infracţional, a ajutat alte persoane – prin acordarea unui
sprijin moral – la traversarea în mod ilegal a frontierei de stat româno-moldovenească, prin alte
locuri decât cele anume prevăzute pentru controlul de frontieră.
Actele efectuate în cursul urmăririi penale s-au concretizat în următoarele mijloace
materiale de probă: proces-verbal de depistare (filele 2-6 dosar urm. pen.), proces-verbal de
percheziţie autoturisme şi proces-verbal de cercetare la faţa locului (filele 7-26 dosar urm.
pen.), declaraţiile martorilor D J (filele 46-48 dosar urm. pen.), M P (filele 49-51 dosar urm.
pen.), D C-I (filele 52-55 dosar urm. pen.) şi O G (filele 70-71 dosar urm. pen.), precum şi
declaraţiile inculpaţilor V T (filele 101-108 dosar urm. pen.) şi D C (filele 134-136 dosar urm.
pen.).
Inculpaţilor le-a fost prezentat materialul de urmărire penală, la data de 07.07.2011,
astfel cum rezultă din procesele-verbale aflate la filele 127 şi 144 din dosarul de urmărire
penală.
În faza cercetării judecătoreşti, în faţa instanţei, au fost audiaţi inculpaţii V T (fila 30
dosar fond) şi D C (fila 31 dosar fond). De asemenea, au fost audiaţi martorii M P (fila 60
dosar fond), D J (fila 61 dosar fond), O G (fila 62 dosar fond) şi D C-I (fila 63 dosar fond).
În vederea soluţionării cauzei, instanţa a dispus ataşarea la dosar a fişelor de
judiciar ale inculpaţilor (filele 54 şi 55 dosar fond).
Cu acordul instanţei, inculpaţii au depus la dosarul cauzei acte în circumstanţiere (filele
64-117 dosar fond).
Prin actul de inculpare s-au reţinut următoarele aspecte de fapt şi de drept:
Profiturile importante obţinute din comercializarea „la negru” a ţigărilor introduse în
România, în mod ilegal, respectiv prin derularea unor activităţi de contrabandă au determinat
o rapidă dezvoltare a grupurilor infracţionale, ce acţionează în acest scop. Pentru a aprecia în
mod corect veniturile obţinute din valorificarea ţigărilor de contrabandă, s-a precizat că în
ţările de origine, respectiv Republica Moldova sau Ucraina, acestea se comercializează cu
preţuri mai mici cu 70-80% faţă de cele practicate în România.
Profiturile obţinute din activitatea de contrabandă sunt mari nu numai datorită
diferenţelor dintre preţurile la ţigări practicate în Republica Moldova şi Ucraina, pe de o parte,
şi România, pe de altă parte, ci şi faptului că, prin introducerea acestora în ţară, în mod ilicit,
sunt sustrase de la plata taxelor vamale de import, a T.V.A.-ului la import şi a accizei. De
asemenea, şi prin comercializarea lor ulterioară „la negru” se obţin profituri importante, având
în vedere că se eludează plata impozitului pe profit şi a T.V.A.-ului.
În acest context şi urmărind obţinerea unor profituri importante, prin introducerea şi
comercializarea în România, în mod ilicit, a unor cantităţi mari de ţigări, s-a iniţiat şi dezvoltat
o „colaborare”, pe de o parte între cetăţeni moldoveni şi ucraineni, ori cetăţeni cu dublă
cetăţenie româno-moldoveană sau româno-ucraineană şi pe de altă parte cetăţeni români.
Această „colaborare” a vizat pe de o parte găsirea unor modalităţi optime de introducere în
România a unor importante cantităţi de ţigarete, fie prin ocolirea punctelor destinate
controlului de frontieră, fie prin trecerea acestora prin punctele destinate controlului de
frontieră disimulate sub sau în diverse mărfuri ori mijloace de transport, iar pe de altă parte
constituirea unor reţele de distribuţie rapide şi eficiente a cantităţilor de ţigări introduse în
mod fraudulos pe teritoriul naţional.
În urma investigaţiilor specifice efectuare de organele de cercetare penală, s-a stabilit
că pe raza judeţului Galaţi îşi desfăşura activitatea un grup infracţional organizat ce viza
obţinerea de importante profituri băneşti, prin introducerea şi comercializarea ilicită a unor
cantităţi de ţigări, prin trecerea acestora, în mod fraudulos, peste frontiera de stat a României
cu Republica Moldova, respectiv râul Prut, prin utilizarea unor ambarcaţiuni.
Cercetările efectuate în cauză au evidenţiat faptul că membrii grupului infracţional
acţionau în mod conjugat în vederea trecerii peste frontiera de stat a unor importante cantităţi
de ţigări, prin alte locuri decât cele destinate controlului de frontieră, respectiv prin trecerea
acestora cu ambarcaţiuni peste râul Prut.
S-a arătat în actul de inculpare că, din grupul infracţional organizat făceau parte mai
mulţi cetăţeni români, dintre care în urma cercetărilor efectuate s-a reuşit identificarea
inculpaţilor D C şi V T (ambii lucrători de poliţie), precum şi cetăţeni moldoveni a căror
identificare nu s-a reuşit până în prezent, membrii români ai grupului infracţional având rolul
de a organiza primirea pe teritoriul naţional a cantităţilor de ţigări şi de a le transporta spre
municipiul Galaţi, unde acestea erau valorificate.
S-a reţinut de către procuror că din ramura românească a grupul infracţional fac parte
mai mulţi făptuitori neidentificaţi (cunoscuţi doar sub apelativele de „S”, „P” şi „Pl”), precum
şi inculpaţii D C şi V T, ambii lucrători de poliţie (primul în cadrul I.P.J. Galaţi, iar cel de al
doilea în cadrul I.J.P.F. Galaţi), iar din ramura moldovenească a grupului infracţional fac parte
cel puţin cinci făptuitori, neidentificaţi.
Potrivit rechizitoriului, rolul făptuitorilor „S”, „P” şi „Pl” în cadrul grupului infracţional
ar fi acela de a organiza introducerea în România, în mod fraudulos, a cantităţilor de ţigări,
sens în care contactau furnizorii acestora aflaţi în Republica Moldova, cu care stabilea
cantităţile ce urmau a fi livrate, data realizării activităţii de contrabandă, precum şi locul de pe
malul românesc al râului Prut în care acestea trebuiau a fi debarcate.
Pentru realizarea cu succes a activităţilor infracţionale, cei trei făptuitori – membri ai
„palierului de comandă” ai grupului infracţional – s-au orientat spre atragerea în activităţile
infracţionale a inculpaţilor D C şi V T, care, ca urmare a calităţilor lor de agenţi de poliţie,
puteau pătrunde mult mai uşor în zona de frontieră şi de asemenea puteau realiza în condiţii
de siguranţă transportul ţigărilor de la locul de debarcare al acestora spre locul de depozitare
de pe raza municipiului Galaţi.
Inculpatul V T, care are în prezent gradul de agent în cadrul I.J.P.F. Galaţi – S.P.F.
Galaţi, P.T.F. Galaţi rutier, a lucrat o lungă perioadă de timp în cadrul Sectorului Poliţiei de
Frontieră Folteşti, astfel că acesta cunoştea îndeaproape modul în care îşi desfăşurau
activitatea lucrătorii de poliţie însărcinaţi cu paza şi supravegherea frontierei de stat, traseele
de patrulare urmate de aceştia, punctele de supraveghere precum şi orele la care se schimbau
turele de serviciu, perioadă în care se putea acţiona relativ „în linişte”, în scopul introducerii în
România a cantităţilor de ţigarete.
În timp, inculpaţii V T şi D C şi-au creat în rândul lucrătorilor de poliţie o serie de
cunoştinţe despre care presupuneau că, în cazul în care i-ar fi depistat, nu ar fi semnalat acest
lucru organelor de urmărire penală, mergând pe „principiul colegialităţii”.
Cei doi inculpaţi aveau în cadrul grupului infracţional rolul de a stabili locul unde
urmau să fie livrate ţigările şi de a se deplasa la malul râului Prut în vederea preluării ţigărilor
livrate de membrii moldoveni ai grupului infracţional şi de a le transporta spre locul de
depozitare de pe raza municipiului Galaţi, de unde apoi acestea urmau să fie valorificate.
Aceste activităţi trebuiau să fie efectuate de cei doi inculpaţi întrucât, pe de o parte,
deţineau informaţiile necesare pentru efectuarea în condiţii optime a activităţilor de
contrabandă, iar pe de altă parte aveau calităţile necesare realizării în bune condiţiuni a
activităţilor de preluare şi transport a cantităţilor de ţigarete.
Dobândind – prin prisma atribuţiilor de serviciu – informaţii despre modul în care
acţionează organele de urmărire penală, inculpaţii D C şi V T au dezvoltat în cadrul grupului
infracţional un sistem de comunicaţii eficient şi securizat, menit să împiedice interceptarea
comunicaţiilor telefonice, să îngreuneze depistarea lor şi respectiv probarea activităţilor
infracţionale.
Astfel, în timpul derulării activităţilor infracţionale, inculpaţii D C şi V T, care se
deplasau spre locul de debarcare a ţigărilor, urmau să folosească sistemul de telefonie publică,
sens în care şi-au achiziţionat o cartelă necesară pentru purtarea convorbirilor în acest sistem.
În paralel, făptuitorii „S”, „P” şi „Pl” ţineau legătura între ei prin utilizarea unor cartele
prepay, folosite doar în acest scop şi pentru purtarea doar a convorbirilor legate de activitatea
infracţională.
În ceea ce îi priveşte pe membrii grupului infracţional aflaţi în Republica Moldova,
aceştia aveau rolul de a procura ţigările, de a le ambala, de a le transporta până la malul
moldovenesc al râului Prut şi apoi de a le traversa frontiera de stat, prin utilizarea unor
ambarcaţiuni, spre locul stabilit în prealabil cu membrii români ai grupului infracţional.
Referitor la locurile de debarcare a ţigărilor pe malul românesc al râului Prut, s-a
menţionat prin actul de inculpare că inculpaţii D C şi V T s-ar fi preocupat de găsirea unui
astfel de loc încă din cursul toamnei anului 2010, respectiv în cursul lunilor octombrie –
noiembrie, când – sub pretextul faptului că doreau să pescuiască – s-au deplasat împreună, cu
două autoturisme marca Dacia Logan, pe malul românesc al râului Prut, unde au fost
observaţi, în apropierea stâlpului de frontieră (SF) 1303, în jurul orelor 18:45, de martorii D J
şi M P, lucrători de poliţie în cadrul I.J.P.F. Galaţi – S.P.F. Folteşti, aflaţi în serviciul de
patrulare. Cu această ocazie, inculpatul V T le-a comunicat celor doi agenţi de poliţie că,
împreună cu prietenul său, „tot poliţist”, se afla pe malul râului pentru a pescui, aspect nefiresc
pentru ora la care aceştia au fost semnalaţi.
În cursul lunii mai 2011, membrii grupului infracţional au luat decizia introducerii în
ţară a unei cantităţi de ţigarete, prin trecerea acestora, în mod ilegal, peste frontiera de stat,
respectiv peste râul Prut. Astfel, în timp ce membrii români din „palierul de comandă” al
grupului infracţional, împreună cu membrii moldoveni ai acestuia au făcut „aranjamentele”
necesare în vederea procurării cantităţii de ţigări în Republica Moldova, inculpaţii Dimitri C şi
V T s-au preocupat de găsirea locului propice pentru descărcarea acestora pe malul românesc al
râului.
Având în vedere experienţa căpătată în activitatea desfăşurată în cadrul S.P.F. Folteşti
de inculpatul V T, acesta – împreună cu coinculpatul D C – a decis că locul cel mai indicat
pentru debarcarea ţigărilor şi preluarea acestora în vederea transportului spre municipiul Galaţi
era în incinta Fermei Piscicole Vlădeşti.
Ferma Piscicolă Vlădeşti este dispusă între râul Prut şi DN 26, accesul în incinta
acesteia făcându-se în mod facil şi ca urmare a faptului că societatea care o administrează se
află în procedura de reorganizare judiciară, situaţie în care efectivele de pază au fost mult
reduse. Inculpaţii V T şi D C şi-ar fi putut justifica cu uşurinţă prezenţa în zonă, putând
motiva în faţa paznicilor că, în calitatea pe care o aveau, efectuau investigaţii cu privire la
comiterea unor activităţi de contrabandă.
În alegerea locului de debarcare a ţigărilor a cântărit în mod favorabil şi faptul că
inculpaţii se puteau deplasa în mod facil cu autoturismele până în apropiere de malul râului
Prut, pe digurile ce separă bazinele piscicole. De asemenea malul împădurit al râului Prut le
oferea atât acestora, cât şi membrilor moldoveni ai grupului infracţional, protecţia vizuală în
momentele debarcării ţigărilor şi al transportului acestora spre mijloacele de transport. S-a mai
avut în vedere şi faptul că Ferma Piscicolă Vlădeşti se află amplasată la limitele de
competenţă ale S.P.F. Folteşti şi S.P.F. Oancea, fapt care presupunea, în viziunea celor doi
inculpaţi, că aceasta ar fi fost supravegheată superficial.
Acţionând în vederea realizării rolului pe care îl aveau în cadrul grupului infracţional,
inculpaţii D C şi V T s-au preocupat de găsirea mijloacelor de transport cu care să realizeze
transportul ţigărilor de la locul de debarcare spre locul de depozitare, mijloace de transport al
căror posesori să fie greu de identificat în cazul unei verificări operative efectuate de organele
de urmărire penală. În acest scop, cei doi inculpaţi s-au orientat spre închirierea a două
autovehicule de la S.C.p S.R.L. Galaţi. Astfel, în cazul unei verificări operative efectuate de
organele de urmărire penală, s-ar fi stabilit că cele două autoturisme aparţineau societăţii
comerciale susmenţionate, iar pentru stabilirea exactă a posesorilor acestora era necesară
contactarea reprezentantului societăţii comerciale, care să indice persoanele cărora le fuseseră
închiriate autoturismele, timp suficient pentru inculpaţi să declare pierderea actelor de
identitate.
Tot în scopul de a-şi pregăti activitatea infracţională inculpatul V T a solicitat şefului
P.T.F. Galaţi rutier, în care îşi desfăşura activitatea, respectiv martorului O G, acordarea unei
învoiri pentru tura de serviciu ce urma să o execute în noaptea de 12/13.05.2011, motivând
faptul că urma să participe la înmormântarea unei rude pe raza judeţului Braşov.
Inculpatul D C i-a solicitat tatălui său, D P, să facă demersurile necesare închirierii de
la S.C. P S.R.L. Galaţi a autoturismelor marca Opel Astra Caravan şi, respectiv, marca Skoda
Octavia, care se aflau expuse în acest sens în parcarea hotelului Dunărea din municipiul Galaţi.
În cursul zilei de 13.05.2011, numitul D P l-a contactat telefonic pe martorul D C-I,
administratorul S.C. P S.R.L. Galaţi, arătându-se interesat de închirierea pentru o durată de 24
de ore a celor două autoturisme. Numitul D P s-a deplasat la întâlnirea cu martorul D C-I,
însoţit fiind de inculpatul V T. Susnumitul a solicitat închirierea celor două autoturisme, însă
întrucât inculpatul V T a motivat că nu avea asupra sa actele de identitate, acesta a reuşit să
închirieze doar autoturismul marca Skoda Octavia, cu numărul de înmatriculare GL…
Inculpatul V T a refuzat să închirieze autoturismul „pe numele său”, întrucât urmărea să
împiedice eventuala sa identificare în cazul în care ar fi fost semnalat transportul ţigărilor cu
cele două autoturisme.
Ulterior, în după amiaza zilei de 13.05.2011, inculpaţii D C şi V T s-au întâlnit cu
martorul D C-I, de la care au închiriat şi autoturismul marca Opel Astra Caravan cu numărul
de înmatriculare GL…
Cei doi inculpaţi s-au deplasat apoi spre locuinţa inculpatului D C, în apropierea căreia
acesta avea parcat autoturismul proprietate personală, marca Skoda Octavia, cu numărul de
înmatriculare GL…. Pentru a transporta o cantitate cât mai mare de ţigări, aceştia au scos
banchetele din spate ale autoturismelor închiriate pe care le-au depozitat în autoturismul
proprietatea inculpatului D C.
Ulterior, cei doi inculpaţi au luat legătura cu membrii „palierului de comandă” a
grupului infracţional, cărora le-au comunicat tipurile de autoturisme închiriate, precum şi
faptul că acestora le fuseseră scoase banchetele din spate, pentru ca aceştia din urmă să
comunice membrilor moldoveni ai grupului infracţional cantitatea de ţigări pe care să o livreze
pe malul românesc al râului Prut. Totodată inculpaţii D C şi V T au luat mai multe pături şi
cârpe cu care urmau să acopere baxurile de ţigări pentru a nu fi vizibile din exteriorul
autoturismelor şi au învelit spătarele scaunelor din faţă cu saci din plastic de culoare neagră.
Conform înţelegerii, la orele 19:56 cei doi inculpaţi au plecat din municipiul Galaţi
spre locul convenit cu membrii moldoveni ai grupului infracţional pentru livrarea ţigărilor,
inculpatul V T conducând autoturismul marca Opel Astra Caravan, cu numărul de
înmatriculare GL…….., iar inculpatul D C autoturismul marca Skoda Octavia, cu numărul de
înmatriculare GL………
Inculpaţii au ajuns pe raza comunei Vlădeşti, după care s-au îndreptat spre Ferma
Piscicolă, pătrunzând în incinta acesteia prin poarta ce face legătura cu DN 26. În continuare,
cei doi s-au deplasat pe digurile ce despart bazinele piscicole, până pe malul râului Prut, în
dreptul stâlpului de frontieră (SF) 1277, unde erau aşteptaţi de trei membri moldoveni ai
grupului infracţional care între timp trecuseră cu ambarcaţiunile un număr de 30 de baxuri de
ţigări ambalate în saci din plastic de culoare neagră. Atât inculpaţii cât şi membrii moldoveni
ai grupului infracţional au încărcat ţigările în cele două autoturisme, aspect surprins şi
înregistrat cu camera de supraveghere pe principiul termoviziunii din dotarea I.J.P.F. Galaţi –
S.P.F. Oancea.
În aceste circumstanţe, a fost alertat dispozitivul operativ, care a procedat la realizarea
prinderii în flagrant. Astfel, au fost depistaţi cei doi inculpaţi în momentul în care intenţionau
să părăsească incinta Fermei Piscicole Vlădeşti. În momentul realizării acţiunii de prindere în
flagrant, inculpatul D C scosese autoturismul marca Skoda Octavia, cu numărul de
înmatriculare GL… din fermă şi ţinea deschisă, în acelaşi scop, poarta de acces inculpatului V
T, ce se afla la volanul autoturismului Opel Astra Caravan, cu numărul de înmatriculare GL-
….
La momentul depistării inculpaţilor, s-a procedat la controlul amănunţit al celor două
autoturisme, ocazie cu care în interiorul autoturismului marca Skoda Octavia, cu numărul de
înmatriculare GL.., au fost găsite şi ridicate un număr de 15 baxuri cu ţigări ce conţineau un
număr de 8.875 pachete de ţigări ce aveau aplicate timbre de accizare emise de autorităţile
Republicii Moldova, din care un număr de 2.000 pachete de ţigări marca „Winston”
(corespondente unui număr de 4 baxuri) şi un număr de 6.875 pachete ţigări marca „Plugarul”
(corespondente unui număr de 11 baxuri), iar în interiorul autoturismului marca Opel Astra
Caravan, cu numărul de înmatriculare GL…, au fost găsite şi ridicate un număr de 16 baxuri
cu ţigări ce conţineau un număr de 9.250 pachete de ţigări ce aveau aplicate timbre de accizare
emise de autorităţile Republicii Moldova, din care un număr de 3.000 pachete de ţigări marca
„Winston” (corespondente unui număr de 6 baxuri) şi un număr de 6.250 pachete ţigări marca
„Plugarul” (corespondente unui număr de 10 baxuri).
În cursul cercetărilor, a fost efectuată o conducere în teren, ocazie cu care pe malul
râului Prut au fost identificate şi fixate prin fotografiere mai multe urme plantare ce prezintă
elemente de identificare asemănătoare cu încălţările purtate de inculpaţii D C şi V T la
momentul depistării în flagrant. De asemenea, în apropierea porţii de acces în Ferma Piscicolă
Vlădeşti au fost găsite, fixate prin fotografiere şi ridicate o cartelă „Romtelecom” şi un
fragment de hârtie în formă dreptunghiulară, pe care erau înscrise numele de „P”, „P” şi „S”,
precum şi trei numere de telefon. Fiind audiat, inculpatul V T a precizat că la cele trei posturi
telefonice menţionate ar fi trebuit să-i contacteze pe ceilalţi membri români ai grupului
infracţional, folosind posturi telefonice publice pentru care urma să utilizeze cartela
„Romtelecom”.
Ţigările depistate în autoturismele conduse de cei doi inculpaţi au fost depuse în
Camera de corpuri delicte a I.J.P.F. Galaţi, în baza dovezii seria AAA nr. 07195/16.05.2011
(fila 42 dosar urm. pen.). Potrivit relaţiilor furnizate de Direcţia Regională pentru Accize şi
Operaţiuni Vamale Galaţi prin adresa nr. 18084/05.07.2011 (filele 43-45 dosar urm. pen.),
valoarea în vamă a celor 18.125 pachete de ţigări depistate în autoturismele folosite de cei doi
inculpaţi se ridică la suma totală de 13.610,82 lei.
Apreciindu-se ca fiind dovedită situaţia de fapt mai sus prezentată, s-a considerat de
către procurorii care au instrumentat cauza că, în cauză, în sarcina fiecăruia dintre inculpaţii V
T şi D C se poate reţine săvârşirea, în concurs real, a infracţiunilor prevăzute de art. 7 alin. 1
din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi combaterea criminalităţii organizate, C. pen. (n.r: corespondent în Noul Cod Penal: ),
În urma cercetării judecătoreşti efectuate în cauză, analizând şi coroborând
mijloacele de probă administrate, instanţa apreciază ca fiind parţial corectă situaţia de
fapt reţinută prin actul de inculpare. În opinia instanţei, materialul probator administrat în
cauză demonstrează în mod suficient şi convingător existenţa infracţiunilor prevăzute de art.
26 C.pen., raportat la art. 270 alin. 1 în referire la art. 274 din Legea nr. 86/2006 privind Codul
vamal al României şi, respectiv, de C. pen. (n.r: corespondent în Noul Cod Penal: ), raportat la art. 70 alin. 1 din O.U.G. nr.
105/2001 privind frontiera de stat a României, însă nu şi existenţa infracţiunii prevăzute de art.
7 alin. 1 din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi combaterea criminalităţii organizate.
Astfel, potrivit art. 270 alin. 1 din Legea nr. 86/2006, constituie infracţiunea de
contrabandă şi se pedepseşte cu închisoare introducerea în sau scoaterea din ţară, prin orice
mijloace, a bunurilor sau mărfurilor, prin alte locuri decât cele stabilite pentru control vamal.
Art. 274 din acelaşi act normativ arată că faptele prevăzute la art. 270 – 273, săvârşite de una
sau mai multe persoane înarmate ori de două sau mai multe persoane împreună, se pedepsesc
cu închisoare de la 5 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi. Pe de altă parte, potrivit art. 270
alin. 3 din Legea nr. 86/2006, sunt asimilate infracţiunii de contrabandă şi se pedepsesc potrivit
alin. 1 colectarea, deţinerea, producerea, transportul, preluarea, depozitarea, predarea,
desfacerea şi vânzarea bunurilor sau a mărfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal
cunoscând că acestea provin din contrabandă sau sunt destinate săvârşirii acesteia.
În cauză, este în afara oricărei îndoieli faptul că inculpaţii V T şi D C au participat la
activitatea de contrabandă, aceştia recunoscând de altfel implicarea lor în săvârşirea acestei
infracţiuni. Astfel, inculpaţii au fost depistaţi în apropierea Fermei Piscicole Vlădeşti, în timp
ce transportau ţigări având timbru de accizare din Republica Moldova, după ce, în prealabil, au
fost observaţi şi înregistraţi, cu ajutorul camerelor de supraveghere, încărcând în două
autoturisme (pe care le închiriaseră anterior de la o firmă din municipiul Galaţi) mai multe
baxuri de ţigări.
În opinia instanţei, activitatea infracţională a celor doi inculpaţi se circumscrie
dispoziţiilor C. pen. (n.r: corespondent în Noul Cod Penal: ), raportat la art. 270 alin. 1 din Legea nr. 86/2006, iar nu dispoziţiilor
art. 270 alin. 3 din acelaşi act normativ, astfel cum a solicitat să se constate inculpatul V T,
prin apărător ales.
Practic, dispoziţiile art. 270 alin. 3 din Legea nr. 86/2006, introduse prin O.U.G. nr.
54/2010, asimilează infracţiunii de contrabandă şi activitatea specifică tăinuitorului în legătură
cu o infracţiune de contrabandă. Or, de principiu, tăinuitorul nu poate interveni decât după ce
s-a consumat infracţiunea în legătură cu care se săvârşeşte infracţiunea de tăinuire. În speţă
însă, este probat faptul că cei doi inculpaţi şi-au dat acordul să transporte ţigările de
contrabandă, de pe malul râului Prut până în municipiul Galaţi, înainte ca respectivele bunuri
să fi fost introduse în ţară, aşadar înainte ca infracţiunea de contrabandă să se fi săvârşit.
Astfel fiind, activitatea infracţională a celor doi inculpaţi apare ca fiind una de complicitate la
infracţiunea de contrabandă (prin promisiunea anterioară, îndeplinită ulterior, a primirii
ţigărilor pe malul românesc, după introducerea acestora în mod ilegal pe teritoriul României,
prin trecerea frauduloasă a frontierelor de stat ale României şi Republicii Moldova), iar nu una
de tăinuire, astfel cum s-a susţinut de către inculpatul V T, prin apărător ales. Promisiunea de
ajutor din partea inculpaţilor a determinat, de fapt, declanşarea activităţii de contrabandă,
făptuitorii din Republica Moldova implicaţi în această activitate neputând trece la înfăptuirea
planului infracţional decât în momentul în care aveau certitudinea că pe malul românesc al
râului Prut erau aşteptaţi de una sau mai multe persoane care să preia ţigările ce urmau a fi
introduse în mod fraudulos pe teritoriul României.
În acelaşi timp, activitatea celor doi inculpaţi apare ca fiind una de complicitate la
infracţiunea de trecere frauduloasă a frontierei de stat a României, săvârşită de către făptuitorii
care au introdus ţigările de contrabandă pe teritoriul României. Dând asigurări că vor fi
prezenţi la locul stabilit pentru a prelua ţigările de contrabandă, inculpaţii au contribuit la
întărirea rezoluţiei infracţionale în persoana făptuitorilor localizaţi în Republica Moldova, care
au trecut la punerea în practică a planului infracţional, plan care presupunea – în mod invariabil
– trecerea frauduloasă a frontierei de stat a României cu Republica Moldova. În privinţa
acestei infracţiuni, activitatea celor doi inculpaţi apare ca fiind mai degrabă una de
complicitate la complicitate, promisiunea lor de ajutor fiind adusă la cunoştinţa făptuitorilor
din Republica Moldova prin intermediul numitului „S”. Activitatea infracţională desfăşurată
de inculpaţii V T şi D C a îmbrăcat forma unei complicităţi morale anterioare, întrucât aceştia
au întărit şi întreţinut hotărârea făptuitorilor, rămaşi neidentificaţi, de a săvârşi fapte de natură
penală, înainte ca aceştia să fi păşit la efectuarea unor acte de executare, dar în vederea acestei
executări.
Din modalitatea în care s-au petrecut faptele deduse judecăţii în prezenta cauză rezultă,
în afara oricărei îndoieli, că inculpaţii au participat la săvârşirea unei infracţiuni de contrabandă
în condiţiile art. 274 din Legea nr. 86/2006, aceştia având reprezentarea faptului că în
activitatea infracţională sunt implicate mai multe persoane, acţionând cu intenţie directă, iar
acţiunile lor, săvârşite în scopul ducerii la bun sfârşit a activităţii infracţionale, fiind corelate
din punct de vedere subiectiv.
Pe de altă parte, în sarcina celor doi inculpaţi nu poate fi reţinută săvârşirea infracţiunii
de constituire a unui grup infracţional organizat, prevăzută de art. 7 alin. 1 din Legea nr.
39/2003 privind prevenirea şi combaterea criminalităţii organizate, mijloacele de probă
administrate în cauză nesusţinând – în mod neechivoc – existenţa unui astfel de grup
infracţional organizat, aşa cum este definit de art. 2 lit. a din legea menţionată. Astfel, potrivit
art. 2 lit. a teza I din Legea nr. 39/2003 prin grup infracţional organizat se înţelege grupul
structurat, format din trei sau mai multe persoane, care există pentru o perioadă şi acţionează
în mod coordonat în scopul comiterii uneia sau mai multor infracţiuni grave, pentru a obţine
direct sau indirect un beneficiu financiar sau alt beneficiu material, în teza a II-a a aceluiaşi
aliniat prevăzându-se că nu constituie grup infracţional organizat, grupul format ocazional în
scopul comiterii imediate a uneia sau mai multor infracţiuni şi care nu are conţinut sau o
structură determinată, ori roluri prestabilite pentru membrii său în cadrul grupului.
După cum se poate observa din analiza acestui text de lege, este necesar ca grupul
infracţional organizat să fie format din trei sau mai multe persoane şi să funcţioneze pe o
anumită perioadă de timp şi în mod coordonat, în cadrul grupului să existe o subordonare
ierarhică prestabilită, o ierarhizare în rândul membrilor grupului, respectiv rolul fiecărui
membru în comiterea infracţiunilor să fie dinainte cunoscut.
Instanţa apreciază că, în cauza de faţă, condiţiile prevăzute de lege pentru existenţa
grupului infracţional organizat nu au fost probate în mod neîndoielnic, în speţă existând doar
indicii în acest sens.
Astfel, una dintre condiţiile de existenţă a grupului infracţional organizat impune ca
acesta să nu aibă caracter ocazional, ci trebuie să aibă o continuitate în timp, să fie constituit pe
baza unei înţelegeri prealabile, în care membrii să aibă roluri prestabilite şi reguli specifice unei
unităţi structurate. Or, din declaraţiile date de inculpaţi pe parcursul procesului penal de faţă
rezultă că activitatea desfăşurată de ei a avut caracter ocazional, neavând continuitate în timp,
în cauză neexistând vreun mijloc de probă care să conducă la concluzia că vreunul dintre
inculpaţi ar fi desfăşurat anterior activităţi infracţionale similare celor de care sunt acuzaţi în
prezentul dosar, depoziţiile martorilor D J şi M P (lucrători de poliţie în cadrul I.J.P.F. Galaţi –
S.P.F. Folteşti), potrivit cărora, într-una din zilele din perioada octombrie – noiembrie 2010
(aşadar, cu mai mult de şase luni înainte de data la care s-au petrecut faptele deduse judecăţii
în prezenta cauză), i-ar fi observat pe cei doi inculpaţi pe malul românesc al Prutului, în zona
stâlpului de frontieră 1303, nefiind suficient de relevante în acest sens.
În opinia instanţei, organele de urmărire penală au presupus, în mod rezonabil, că
activitatea de contrabandă, prin complexitatea ei, fiind o activitate infracţională
transfrontalieră, implică existenţa, de regulă, a unui grup infracţional organizat (în cauză fiind
chiar mai multe indicii în acest sens, respectiv prezenţa, în locul de unde au fost preluate
ţigările de către inculpaţi, a încă 3-4 alte persoane, probabil din Republica Moldova, dar şi
faptul că, în mod obişnuit, pentru valorificarea ulterioară a ţigărilor de contrabandă este
necesară o bună organizare a reţelelor de distribuţie), însă nu au reuşita să probeze, dincolo de
orice îndoială, că activitatea infracţională a inculpaţilor V T şi D C constituie mai mult decât o
simplă complicitate la infracţiunea de contrabandă, astfel cum am arătat mai sus.
În ceea ce priveşte atitudinea psihică, membrii grupului trebuie să cunoască faptul că
fac parte dintr-o grupare creată tocmai pentru comiterea unor infracţiuni grave, precum şi rolul
şi atribuţiile pe care le vor avea în cadrul grupului, ori din mijloacele de probă administrate în
cauza de faţă nu rezultă că inculpaţii ar fi avut roluri prestabilite sau că ar fi acţionat în mod
coordonat o anumită perioadă de timp în cadrul unei ierarhii prestabilite, activităţile
infracţionale pe care le-au desfăşurat aceştia, astfel cum au fost prezentate, fiind specifice, mai
degrabă, complicităţii la infracţiunile de contrabandă şi trecere frauduloasă a frontierei de stat.
Este evident că între inculpaţi, pe de o parte, şi celelate persoane (rămase
neidentificate) participante la activitatea de contrabandă, pe de altă parte, a existat o
cooperare, însă – în lipsa altor elemente probatorii – instanţa nu poate reţine decât că această
colaborare este specifică pluralităţii ocazionale în forma complicităţii, legătura subiectivă dintre
participanţi fiind, deopotrivă, condiţie de existenţă şi a acestei forme de participaţie, care nu
trebuie confundată cu forma de organizare necesară unei pluralităţi constituite, care presupune
şi alte condiţii suplimentare de genul celor enunţate anterior.
Pentru aceleaşi considerente, instanţa apreciază că în cauză nu se poate reţine nici
săvârşirea de către inculpaţi a infracţiunii prevăzute de art. 7 alin. 1 din Legea nr. 39/2003 în
modalitatea aderării la un grup infracţional organizat, atâta vreme cât existenţa grupului
infracţional organizat (situaţia premisă) nu a fost dovedită, ci doar prezumată.
Astfel fiind, instanţa va dispune achitarea inculpaţilor pentru săvârşirea infracţiunii
prevăzute de art. 7 alin. 1 din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi combaterea criminalităţii
organizate, soluţia de achitare urmând a se întemeia pe dispoziţiile art. 11 pct. 2 lit. a
C.proc.pen., raportat la art. 10 alin. 1 lit. a C.proc.pen. (fapta nu există).
Pentru aceleaşi considerente, instanţa apreciază că în cauză nu sunt întrunite nici
elementele constitutive ale infracţiunii prevăzute de art. 8 alin. 1 din Legea nr. 39/2003,
raportat la art. 323 C.pen. Astfel cum a fost dovedită în cauza de faţă, participarea celor doi
inculpaţi la activitatea infracţională a constat în aceea că, după ce şi-au dat acordul faţă de
numitul „S” să transporte ţigările introduse fraudulos pe teritoriul României, de pe malul râului
Prut, până în municipiul Galaţi, aceştia s-au prezentat cu două autoturisme închiriate la locul
convenit, de unde au şi preluat ţigările. Or, în lipsa altor elemente sau fapte probatorii, nu se
poate trage concluzia unei pluralităţi constituite de făptuitori (prin „asociere”, în sensul art. 323
C.pen., înţelegându-se o structură organică, o repartizare a atribuţiilor între membrii grupării,
un program de activitate în care trebuie să intre săvârşirea uneia sau mai multor infracţiuni), ci
doar cel mult a unei colaborări ocazionale, necesară pentru realizarea laturii obiective a însăşi
infracţiunii de contrabandă, fără această colaborare neputându-se realiza practic asigurarea
folosului obţinut din săvârşirea infracţiunii de contrabandă.
Aşadar, coeziunea subiectivă a inculpaţilor V T şi D C în comiterea infracţiunii de
contrabandă a existat şi va fi reţinută de către instanţă, însă ca o condiţie necesară a
participaţiei penale, respectiv a complicităţii la infracţiunea de contrabandă, iar nu ca şi
element constitutiv al unei infracţiuni săvârşite într-o pluralitate constituită.
Astfel fiind, în drept:
A – fapta inculpatului V T care, în noaptea de 13/14.05.2011, a ajutat alte persoane,
prin promisiunea anterioară, îndeplinită ulterior, a primirii ţigărilor pe malul românesc, la
prin promisiunea anterioară, îndeplinită ulterior, a primirii ţigărilor pe malul românesc, la
introducerea în mod ilegal pe teritoriul României, prin trecerea frauduloasă a frontierelor de
introducerea în mod ilegal pe teritoriul României, prin trecerea frauduloasă a frontierelor de
stat ale României şi Republicii Moldova, a cantităţii de 18.125 pachete de ţigări mărcile
stat ale României şi Republicii Moldova, a cantităţii de 18.125 pachete de ţigări mărcile
„Plugarul” şi „Winston”, cu o valoare în vamă de 13.610,82 lei, întruneşte elementele
„Plugarul” şi „Winston”, cu o valoare în vamă de 13.610,82 lei, întruneşte elementele
constitutive ale infracţiunii de complicitate la contrabandă, prevăzută de C. pen. (n.r: corespondent în Noul Cod Penal: ),
constitutive ale infracţiunii de complicitate la contrabandă, prevăzută de C. pen. (n.r: corespondent în Noul Cod Penal: ),
României;
României;
– fapta inculpatului V T care, în noaptea de 13/14.05.2011, a ajutat alte persoane, prin
acordarea unui sprijin moral, la traversarea în mod ilegal a frontierei de stat româno-
acordarea unui sprijin moral, la traversarea în mod ilegal a frontierei de stat româno-
moldovenească, prin alte locuri decât cele anume destinate, în scopul introducerii în mod ilegal
moldovenească, prin alte locuri decât cele anume destinate, în scopul introducerii în mod ilegal
pe teritoriul României a cantităţii de 18.125 pachete de ţigări mărcile „Plugarul” şi „Winston”,
pe teritoriul României a cantităţii de 18.125 pachete de ţigări mărcile „Plugarul” şi „Winston”,
cu o valoare în vamă de 13.610,82 lei, întruneşte elementele constitutive ale infracţiunii de
cu o valoare în vamă de 13.610,82 lei, întruneşte elementele constitutive ale infracţiunii de
întruneşte elementele constitutive ale infracţiunii de complicitate la trecerea frauduloasă a
întruneşte elementele constitutive ale infracţiunii de complicitate la trecerea frauduloasă a
frontierei de stat, prevăzută de C. pen. (n.r: corespondent în Noul Cod Penal: ), raportat la art. 70 alin. 1 din O.U.G. nr.
frontierei de stat, prevăzută de C. pen. (n.r: corespondent în Noul Cod Penal: ), raportat la art. 70 alin. 1 din O.U.G. nr.
105/2001 privind frontiera de stat a României;
B – fapta inculpatului D C care, în noaptea de 13/14.05.2011, a ajutat alte persoane,
– fapta inculpatului D C care, în noaptea de 13/14.05.2011, a ajutat alte persoane, prin
105/2001 privind frontiera de stat a României.
Infracţiunile au fost comise în concurs real, pentru fiecare dintre cei doi inculpaţi fiind
aplicabile dispoziţiile art. 33 lit. a C.pen.
Constatând aşadar că faptele deduse judecăţii în prezenta cauză prezintă gradul de
pericol social specific unor infracţiuni, faţă de împrejurările în care s-au comis faptele şi de
urmările produse, instanţa apreciază că, în cauză, se impune aplicarea – faţă de fiecare inculpat
– a câte unei pedepse cu închisoarea, pentru fiecare dintre infracţiunile reţinute în sarcina lor, o
atare pedeapsă constituind un mijloc apt de reeducare a acestora, astfel încât să se formeze o
atitudine corectă faţă de ordinea de drept şi regulile de convieţuire socială.
La individualizarea şi dozarea pedepselor ce vor fi aplicate inculpaţilor V T şi D C, în
conformitate cu prevederile C. pen. (n.r: corespondent în Noul Cod Penal: ), instanţa va avea în vedere limitele de pedeapsă
prevăzute de lege pentru fiecare dintre infracţiunile reţinute în sarcina lor, pericolul social
concret al faptelor comise (apreciat, mai cu seamă, prin prisma cantităţii importante de ţigări
pentru care s-a încercat introducerea în ţară), modul de săvârşire al faptei (pe timp de noapte,
prin folosirea unor mijloace de transport închiriate), atitudinea fiecăruia dintre inculpaţi pe
parcursul urmăririi penale şi cercetării judecătoreşti (niciunul dintre inculpaţi nu a fost pe
deplin sincer în faţa organelor de cercetare penală) şi persoana fiecărui inculpat (ambii inculpaţi
fiind lucrători de poliţie la momentul săvârşirii infracţiunilor, inculpatul D C în cadrul I.P.J.
Galaţi, iar inculpatul V T în cadrul I.J.P.F. Galaţi).
Observând că ambii inculpaţi se află la primul conflict cu legea penală şi că, astfel cum
rezultă din actele în circumstanţiere depuse la dosarul cauzei, anterior comiterii faptelor din
prezenta cauză, aceştia au avut un comportament corespunzător în societate, instanţa urmează
a reţine în favoarea lor circumstanţa atenuantă prevăzută de art. 74 alin. 1 lit. a C.pen., urmând
a da relevanţă corespunzătoare prevederilor art. 76 din Codul penal în cadrul individualizării
pedepselor.
Pentru fiecare dintre cei doi inculpaţi instanţa va proceda la stabilirea câte unei
pedepse rezultante, în condiţiile art. 34 lit. b C.pen., fără însă a se mai adăuga vreun spor de
pedeapsă la pedeapsa cea mai grea ce va fi stabilită.
Pe de altă parte, raportat la criteriile şi împrejurările deja enunţate (importanţa valorilor
sociale lezate prin activitatea infracţională, valoarea însemnată a ţigărilor introduse în mod
ilegal pe teritoriul României, faptul că, la momentul săvârşirii faptelor, inculpaţii erau lucrători
de poliţie, etc.), instanţa apreciază că scopurile pedepselor ce vor fi aplicate inculpaţilor în
prezenta cauză, astfel cum sunt acestea prevăzute în art. 52 C.pen., nu pot fi atinse decât prin
privarea efectivă de libertate a acestora. În consecinţă, instanţa va interzice inculpaţilor – în
baza art. 71 alin. 2 C.pen., în considerarea naturii relaţiilor sociale încălcate prin activitatea
infracţională, a gravităţii faptelor reţinute în sarcina lor, dar şi a persoanei fiecăruia dintre ei –
exercitarea drepturilor prevăzute de art. 64 lit. a teza a II-a şi b C.pen. De asemenea, pentru
infracţiunea referitoare la regimul vamal, observând dispoziţiile art. 65 C.pen., deşi va reţine în
favoarea inculpaţilor circumstanţe atenuante, instanţa va dispune aplicarea faţă de aceştia şi a
pedepsei complementare a interzicerii unor drepturi, conţinutul acesteia urmând a fi stabilit în
funcţie de gravitatea faptelor reţinute în sarcina inculpaţilor, dar şi de persoana fiecăruia dintre
ei.
Cu privire la măsura arestării preventive luate faţă de inculpat în cauză, instanţa
observă că aceştia au fost reţinuti pentru 24 de ore în baza ordonanţelor de reţinere nr. 33 şi 34
din data de 14.05.2011 (filele 109 şi 137 dosar urm. pen.), iar prin încheierea de şedinţă din
data de 14.05.2011 a Tribunalului Galaţi s-a dispus arestarea preventivă a acestora, pentru 29
de zile, emiţându-se mandatele de arestare preventivă nr. 67/U şi 68/U din 14.05.2011. La
baza luării măsurii arestării preventive a inculpaţilor au fost avute în vedere temeiurile
prevăzute de art. 148 alin. 1 lit. f C.proc.pen. Măsura preventivă a fost prelungită prin
încheierea din data de 06.06.2011 a Tribunalului Galaţi (dosar nr. 5419/121/2011). Pe
parcursul procesului penal, instanţa a verificat periodic legalitatea şi temeinicia măsurii arestării
preventive, în condiţiile prevăzute de lege.
Faţă de considerentele de fapt şi de drept mai sus arătate cu privire la individualizarea
executării pedepsei, în temeiul art. 350 C.proc.pen., instanţa va menţine starea de arest
preventiv a celor doi inculpaţi, iar în temeiul C. pen. (n.r: corespondent în Noul Cod Penal: ), va deduce din pedeapsa pe care o
va aplica durata reţinerii şi a arestului preventiv, de la data de 14.05.2011 la zi.
Pe latură civilă, instanţa observă că Autoritatea Naţională a Vămilor – Direcţia
Regională pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Galaţi s-a constituit parte civilă în cauză cu
suma totală de 159.861,29 lei, reprezentând cuantumul drepturilor vamale şi al altor taxe
datorate în vamă, aferente ţigărilor introduse ilegal în ţară cu complicitatea celor doi inculpaţi.
Astfel, s-a precizat de către partea civilă că valoarea în vamă a celor 18.125 pachete de ţigări
marca „Plugarul” şi „Winston” identificate este de 13.610,82 lei, taxa vamală datorată
bugetului de stat, în condiţiile în care acestea sunt importate legal, este de 7.839,83 lei, acciza
datorată în aceleaşi condiţii este de 118.446,22 lei, iar T.V.A.-ul aferent este de 33.575,25 lei.
În aceste condiţii, potrivit susţinerilor părţii civile, prejudiciul total cauzat bugetului de stat
prin comiterea infracţiunii de contrabandă la care au participat şi inculpaţii V T şi D C ar fi de
159.861,29 lei.
În aprecierea instanţei, prin obligarea, pe de o parte, a inculpaţilor la plata sumei de
159.861,29 lei către partea civilă Autoritatea Naţională a Vămilor – Direcţia Regională pentru
Accize şi Operaţiuni Vamale Galaţi, reprezentând cuantumul drepturilor de import pentru cele
18.125 pachete de ţigări introduse fraudulos în ţară prin contrabandă şi prin confiscarea, pe de
altă parte, a celor 18.125 pachete de ţigări, s-ar ajunge în fapt la o dublă sancţionare, din punct
de vedere material, pentru una şi aceeaşi activitate infracţională. Astfel spus, instanţa opinează
că obligarea inculpaţilor la plata taxelor vamale, a accizelor şi a T.V.A.-ului aferent ce ar fi fost
datorate statului dacă ţigările ar fi fost introduse legal în ţară, ca şi sancţiune civilă reparatorie,
contravine principiilor răspunderii civile delictuale.
Pentru a putea fi atrasă răspunderea civilă delictuală a inculpaţilor, este necesară
întrunirea mai multor condiţii, respectiv:
-să se fi cauzat un prejudiciu;
-să se fi săvârşit o faptă ilicită;
-între fapta ilicită şi prejudiciu să existe raport de cauzalitate;
-fapta ilicită cauzatoare de prejudiciu să fi fost săvârşită cu vinovăţie.
În cauza de faţă, instanţa apreciază că nu este îndeplinită condiţia privitoare la
existenţa prejudiciului. De principiu, prejudiciul material presupune o lezare certă şi actuală a
patrimoniului celui care pretinde producerea prejudiciului respectiv. Însă, în cazul infracţiunii
de contrabandă, care este o infracţiune de pericol, nu se poate vorbi despre producerea vreunui
prejudiciu, numai introducerea în ţară, în mod fraudulos, a unor mărfuri de contrabandă,
neurmată de introducerea respectivelor mărfuri în circuitul comercial, nefiind de natură a cauza
vreun prejudiciu bugetului de stat. Altfel ar fi stat lucrurile în cazul în care s-ar fi reuşit
introducerea mărfurilor de contrabandă în circuitul comercial, într-un asemenea caz fiind
evident că se produce o fraudare a bugetului de stat, prin neplata taxelor vamale, a accizelor şi
a T.V.A.-ului aferent. În cazul în care însă mărfurile de contrabandă sunt interceptate şi,
ulterior, confiscate de către autorităţi, prejudicierea bugetului de stat nu a apucat încă să se
producă, întrucât mărfurile respective nu au apucat să fie valorificate de către făptuitori, şi nici
nu mai există vreo posibilitate ca prejudiciul să se producă în viitor.
În opinia instanţei, o atare soluţie este şi în spiritul dispoziţiilor art. 277 din Legea nr.
86/2006 privind Codul vamal al României, potrivit cărora atunci când mărfurile sau alte bunuri
care au făcut obiectul infracţiunii nu se găsesc, infractorul este obligat la plata echivalentului
lor în lei. Per a contrario, atunci când mărfurile sau bunurile care au făcut obiectul infracţiunii
de contrabandă se găsesc şi sunt ulterior confiscate, infractorul nu va mai fi obligat la plata
echivalentului lor în lei. De altfel, în acelaşi sens s-a pronunţat şi instanţa supremă prin decizia
penală nr. 1644/2003 (publicată în Revista de Drept Penal nr. 3/2004, p. 164).
La stabilirea echivalentului în lei a mărfurilor sau bunurilor care au făcut obiectul
infracţiunii şi care nu se găsesc, trebuie avută în vedere, potrivit art. 654 din Regulamentul de
punere în aplicare a Codului vamal al României (adoptat prin H.G. nr. 707/2006), valoarea în
vamă a acestora, la care se adaugă drepturile de import şi alte drepturi legal datorate,
reprezentând impozite şi taxe ce se stabilesc la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor, aşadar
tocmai ceea ce solicită partea civilă Autoritatea Naţională a Vămilor – Direcţia Regională
pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Galaţi în cauza de faţă. Or, în afara unor dispoziţii legale
exprese, nu se poate admite aceeaşi soluţie pentru două ipoteze diametral opuse.
Potrivit art. 256 alin. 1 din Legea nr. 86/2006, datoria vamală se stinge prin:
a) plata cuantumului drepturilor;
b) remiterea cuantumului drepturilor;
c) invalidarea declaraţiei vamale depuse pentru un regim vamal ce implică obligaţia de
plată a drepturilor;
d) confiscare;
e) distrugerea prin dispoziţia autorităţii vamale;
f) abandonul în favoarea statului;
g) pierderea mărfurilor datorită cazului fortuit sau forţei majore;
h) scăderea cantitativă a mărfurilor datorită unor factori naturali, pentru partea
corespunzătoare procentului de scădere.
Aşadar, prin confiscarea bunurilor introduse ilegal pe teritoriul vamal al României, se
realizează stingerea datoriei vamale aferentă bunurilor respective.
Deşi în alineatul 2 al aceluiaşi articol se prevede că stingerea datoriei vamale în cazurile
prevăzute la alin. (1) lit. d) – h) (n.n. – aşadar, şi în cazul confiscării) operează numai dacă
situaţiile s-au produs înainte de acordarea liberului de vamă, în cazul mărfurilor declarate
pentru un regim vamal ce implică obligaţia de plată a drepturilor, este evident că această
ipoteză nu se poate aplica în cazul mărfurilor introduse ilegal în ţară prin alte locuri decât cele
destinate controlului, fiind exclusă de plano într-o asemenea situaţie acordarea liberului de
vamă de către autorităţile vamale.
În rezolvarea acţiunii civile formulate în prezenta cauză, instanţa va avea în vedere
hotărârile pronunţate de Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene în cauzele C-230/08
(Dansk Transport og Logistik împotriva Skatteministeriet), respectiv C-459/2007 (Veli Elshani
împotriva Hauptzollamt Linz) în care s-au stabilit, printre altele, următoarele:
– împrejurările în care mărfurile care sunt reţinute, în momentul introducerii pe teritoriul
vamal comunitar, de autorităţile vamale şi fiscale locale în zona în care se află primul birou
vamal situat la frontiera externă a Comunităţii şi care sunt distruse simultan sau ulterior de
autorităţile menţionate, mărfurile rămânând în permanenţă în posesia acestora, intră în cadrul
noţiunii de „mărfuri puse sub sechestru şi confiscate simultan sau ulterior” care figurează la
articolul 233 primul paragraf litera (d) din Regulamentul (CEE) nr. 2913/92 al Consiliului din
12 octombrie 1992 de instituire a Codului vamal comunitar, astfel cum a fost modificat prin
Regulamentul (CE) nr. 955/1999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 aprilie
1999, astfel încât datoria vamală se stinge în temeiul acestei dispoziţii;
– articolul 5 alineatul (1) al treilea paragraf şi articolul 6 alineatul (1) din Directiva
92/12/CEE a Consiliului din 25 februarie 1992 privind regimul general al produselor supuse
accizelor şi privind deţinerea, circulaţia şi monitorizarea acestor produse, astfel cum a fost
modificată prin Directiva 96/99/CE a Consiliului din 30 decembrie 1996, trebuie interpretate
în sensul că trebuie să se considere că mărfurile care sunt puse sub sechestru de autorităţile
vamale şi fiscale locale în momentul introducerii acestora pe teritoriul vamal al Comunităţii şi
care sunt distruse simultan sau ulterior de autorităţile menţionate fără a fi ieşit vreun moment
din posesia acestora nu au fost importate în Comunitate, astfel încât faptul generator al accizei
în privinţa acestora nu se produce. Mărfurile care sunt puse sub sechestru după ce au fost
introduse ilegal pe acest teritoriu, şi anume din momentul în care au ieşit din zona în care se
află primul birou vamal situat în interiorul teritoriului respectiv, şi care sunt distruse simultan
sau ulterior de autorităţile menţionate fără a fi ieşit vreun moment din posesia acestora nu sunt
considerate într-un regim de „suspendare a accizelor”, în sensul dispoziţiilor coroborate ale
articolului 5 alineatul (2) primul paragraf şi ale articolului 6 alineatul (1) litera (c) din directiva
menţionată, precum şi ale articolului 84 alineatul (1) litera (a) şi ale articolului 98 din
Regulamentul nr. 2913/92, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul nr. 955/99, şi ale
articolului 867a din Regulamentului (CEE) nr. 2454/93 al Comisiei din 2 iulie 1993 de stabilire
a unor dispoziţii de aplicare a Regulamentul (CEE) nr. 2913/92 al Consiliului de instituire a
codului vamal comunitar, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (CE) nr. 1662/1999 al
Comisiei din 28 iulie 1999, astfel încât faptul generator al accizei pentru aceste mărfuri se
produce şi, prin urmare, acciza devine exigibilă;
– articolul 2 punctul 2, articolul 7 şi articolul 10 alineatul (3) din A şasea directivă
77/388/CEE a Consiliului din 17 mai 1977 privind armonizarea legislaţiilor statelor membre
referitoare la impozitele pe cifra de afaceri – sistemul comun al :
baza unitară de evaluare, astfel cum a fost modificată prin Directiva 1999/85/CE a Consiliului
din 22 octombrie 1999, trebuie interpretate în sensul că trebuie să se considere că mărfurile
care sunt puse sub sechestru de autorităţile vamale şi fiscale locale în momentul introducerii
acestora pe teritoriul Comunităţii şi care sunt distruse simultan sau ulterior de autorităţile
menţionate fără a fi ieşit vreun moment din posesia acestora nu au fost importate în
Comunitate, astfel încât faptul generator al taxei pe valoarea adăugată nu se produce în
privinţa lor, şi că, prin urmare, această taxă nu devine exigibilă. Totuşi, dispoziţiile coroborate
ale articolului 10 alineatul (3) al doilea paragraf şi ale articolului 16 alineatul (1)(B) litera (c)
din această directivă, precum şi ale articolului 867a din Regulamentul nr. 2454/93, astfel cum
a fost modificat prin Regulamentul nr. 1662/1999, trebuie interpretate în sensul că pentru
mărfurile puse sub sechestru de aceste autorităţi după ce au fost introduse ilegal pe acest
teritoriu, şi anume din momentul în care acestea au trecut de zona în care se află primul birou
vamal situat în interiorul teritoriului respectiv, şi au fost distruse simultan sau ulterior de
autorităţile menţionate fără a fi ieşit vreun moment din posesia acestora, faptul generator al
taxei pe valoarea adăugată se produce şi această taxă este exigibilă, chiar dacă aceste mărfuri
sunt plasate ulterior într-un regim vamal.
În opinia instanţei, în speţa de faţă nu putem vorbi despre mărfuri introduse ilegal pe
teritoriul României, ci doar despre mărfuri cu privire la care s-a încercat introducerea pe
teritoriul României, atâta vreme cât inculpaţii au fost depistaţi în chiar momentul în care
încercau introducerea ţigărilor în România, însă au fost depistaţi de către autorităţile de
frontieră, într-o zonă care se află sub permanenta supraveghere a acestora. Or, întrucât
depăşirea zonei în care se afla primul birou vamal nu s-a produs (inculpaţii fiind depistaţi într-o
zonă aflată sub permanenta supraveghere a autorităţilor de frontieră), iar ţigările care au făcut
obiectul contrabandei nu au intrat în circuitul comercial, respectiv nu au fost distribuite pentru
a fi cumpărate de consumatori pe piaţa „neagră”, fiind indisponibilizate în vederea confiscării
de către autorităţi, inculpaţii nu pot fi obligaţi la plata taxelor vamale, a accizelor şi a T.V.A.-
ului aferente, astfel cum s-a solicitat de către partea civilă.
În consecinţă, instanţa va respinge ca neîntemeiată acţiunea civilă formulată de partea
civilă Autoritatea Naţională a Vămilor – Direcţia Regională pentru Accize şi Operaţiuni
Vamale Galaţi.
În temeiul art. 118 alin. 1 lit. a C.pen., se va dispune confiscarea de la inculpaţi, în
folosul statului, a bunurilor depuse la Camera de corpuri delicte a I.J.P.F. Galaţi, conform
Teritorial Galaţi), respectiv 5.000 pachete de ţigări marca „Winston” şi 13.125 pachete de
ţigări marca „Plugarul”. De asemenea, faţă de rezolvarea dată laturii civile a cauzei, în temeiul
art. 357 alin. 2 lit. e C.proc.pen., în referire la art. 169 alin. 1 C.proc.pen., instanţa va dispune
restituirea, după rămânerea definitivă a prezentei sentinţe penale, către inculpatul D C, a sumei
de 1.350 lei , indisponibilizată în contul RON deschis la CEC Bank, Sucursala Galaţi (recipisa
de consemnare nr. din data de 05.07.2011). În fine, se va dispune ridicarea – la momentul
rămânerii definitive a prezentei sentinţe penale – a sechestrului asigurător instituit prin
Ordonanţa nr. 175/D/P/2011 din data de 05.07.2011 a Parchetului de pe lângă Înalta Curte de
Casaţie şi Justiţie – D.I.I.C.O.T., Serviciul Teritorial Galaţi, cu privire la autoturismul marca
Ford Mondeo, cu numărul de înmatriculare GL… (serie şasiu …), aparţinând inculpatului V T,
respectiv a sechestrului asigurător instituit prin Ordonanţa nr. 175/D/P/2011 din data de
05.07.2011 a Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – D.I.I.C.O.T.,
Serviciul Teritorial Galaţi, cu privire la autoturismul marca Skoda Octavia, cu numărul de
înmatriculare GL….. (serie şasiu ……), aparţinând inculpatului D C.