Infractiune de evaziune fiscala, art.9 alin.1 lit. a din Legea nr.241/2005 cu aplic.art.41 alin.2 Cod penal – 57 acte materiale latura civila


Sedinta publica din 02 februarie 2012

Infractiune de evaziune fiscala, art.9 alin.1 lit. a din Legea nr.241/2005 cu aplic.art.41 alin.2 Cod  penal – 57 acte materiale latura civila  – cauza disjunsa din dosar r.8237/62/2011- privind pe inculpata BMS.

Deliberand asupra laturii civile disjunse din dosarul penal nr.8237/62/2011 instanta retine urmatoarele:

 Constata ca prin rechizitoriul Parchetului de pe langa Tribunalul Brasov din data de 14.06.2011 intocmit in dosarul penal nr 289/P/2011 s-a dispus punerea in miscare a actiunii penale si trimiterea in judecata  a inculpatei BMS pentru savarsirea infractiunilor de evaziune fiscala in forma continuata prev de art 9 alin 1 lit a din Legea nr 241/2005,cu aplic art 41 alin 2 CP-57 acte materiale si fals in declaratii in forma continuata prev de art 14 din OUG nr 16/2001 rap la articol 292 Cod penal,cu aplic articol 41 alin 2-57 acte materiale,cu aplic art 33 lit a CP.

Prin sentinta penala nr.314/2011 a Tribunalului Brasov s-a dispus :

 In baza art.9 alin 1 lit a din Legea nr 241/2005, cu aplic articol 41 alin 2,74 alin 1 lit a,b,c, articol 80 alin 2 Cod penal, articol 320/1 CPP condamna pe inculpata BMS la pedeapsa de 1 an si 4 luni inchisoare pentru savarsirea  infractiunii  de evaziune fiscala in forma continuata-57 acte materiale.

In baza articol 14 din OUG nr.16/2001 rap. la articol 292 Cod penal, cu aplic articol 41 alin. 2, 74 alin 1 lit a,c, 80 alin 2 Cod penal, 320/1CPP condamna pe aceeasi inculpata la pedeapsa de 2 luni inchisoare pentru savarsirea infractiunii de fals in declaratii in forma continuata -57 acte materiale.

 In baza articol 85 Cod penal anuleaza suspendarea conditionata a executarii pedepsei de 5 luni inchisoare aplicata prin sent penala nr 43/2.02.2011 pronuntata in dosar penal nr 8328/62/2010 al Tribunalului Brasov,definitiva prin decizia penala nr 60/14.04.2011 a Curtii de Apel Brasov.

 In baza articol 33 lit a,34 lit b Cp contopeste pedepsele de 1 an si 4 luni inchisoare si 2 luni inchisoare aplicate prin prezenta hotarare cu pedeapsa de 5 luni inchisoare,inculpata executa pedeapsa cea mai grea de 1 an si 4 luni inchisoare.

Cu aplicarea art.71, 64 lit a teza a II a, lit b Cod Penal.

In baza art.86/1 Cod penal, 71 al.5 Cod penal dispune suspendarea sub supraveghere a pedepselor aplicate inculpatei. In baza art.86/2 Cod penal stabileste termen de incercare 5 ani. In baza art.86/3 Cod penal obliga inculpata sa respecte pe durata termenului de incercare urmatoarele masuri de supraveghere:

– sa se prezinte la datele fixate la Serviciul de probatiune de pe langa Tribunalul Brasov.

– sa anunte in prealabil orice schimbare de domiciliu, resedinta sau locuinta si orice deplasare care depaseste 8 zile , precum si intoarcerea.

– sa comunice si sa justifice schimbarea locului de munca.

– sa comunice informatii de natura a putea fi controlate mijloacele sale de existenta.

Atrage atentia inculpatei asupra dispozitiilor art.86 /4 Cod penal.

Constata ca inculpata a fost retinuta si arestata preventiv de la 18.10.2010 la  22.10.2010.

Constata disjunsa latura civila prin incheierea din 9.11.2011(dosar nou 13807/62/2011 al Tribunalului Brasov).

Mentine masura de siguranta a confiscarii speciale de la inculpata a sumei de 2000 lei dispuse prin sentinta penala nr. 43/2.02.2011 pronuntata in dosar penal nr. 8328/62/2010 al Tribunalului Brasov.

In baza articol 348 Codul de procedura penala dispune desfiintarea in parte numai in ceea ce priveste inserarea nereala a mentiunii ,,vanzatorul BMS declara pe propria raspundere ca deseurile provin din gospodaria proprie” a urmatoarelor contracte de vanzare-cumparare si adeverinte de primire si plata:

nr.9020068/28.01.2009, nr.9020108/04.02.2009, nr.9020185/19.02.2009, nr.9020215/27.02.2009, nr.9020223/27.02.2009, nr.9020297/10.03.2009, nr.9020069/12.03.2009, nr.9020332/18.03.2009, nr.9020348/24.03.2009, nr.9020373/30.03.2009, nr.9020428/09.04.2009, nr.9020445/10.04.2009, nr.9020521/23.04.2009, nr.9020545/27.04.2009, nr.9020604/04.05.2009, nr.9020691/12.05.2009, nr.9020832/26.05.2009, nr.9020897/04.06.2009, nr.9020939/11.06.2009, nr.9030721/26.06.2009, nr.9030734/29.06.2009, nr.9021134/03.07.2009, nr.9021238/17.07.2009, nr.9021353/31.07.2009, nr.9021504/13.08.2009, nr.10040269/17.08.2009, nr.9021604/21.08.2009, nr.9031077/26.08.2009, nr.9021683/28.08.2009, nr.9021799/09.09.2009, nr.9021853/15.09.2009, nr.9021977/24.09.2009, nr.9022110/05.10.2009, nr.9022184/12.10.2009, nr.9031348/15.10.2009, nr.9022290/22.10.2009, nr.9022390/02.11.2009, nr.9022491/11.11.2009, nr.9990280/24.11.2009, nr.9022660/01.12.2009, nr.9022724/08.12.2009, nr.9022805/14.12.2009, nr.10020158/03.02.2010, nr.10020227/10.02.2010, nr.10040025/10.02.2010, nr.10030180/10.02.2010, nr.10020422/23.02.2010, nr.10020508/02.03.2010, nr.10020599/08.03.2010, nr.10020763/23.03.2010, nr.10020958/09.04.2010, nr.10990027/20.04.2010, nr.10021249/03.05.2010, nr.1003115/05.05.2010, nr.10040150/05.05.2010, nr.10021385/15.05.2010, nr.10032105/17.08.2010, nr.10040269/17.08.2010.

In baza art.191 al 1 Cod procedura penala obliga pe inculpata sa plateasca statului suma de 1100 lei cu titlu de cheltuieli judiciare.

In considerentele hotararii s-a retinut urmatoarea stare de fapt:

La data de 08.09.2010, organele de politie judiciara din cadrul Sectiei Regionale de Politie Transporturi Brasov-Biroul de Investigare a Fraudelor s-au sesizat din oficiu cu privire la faptul ca inculpata BMS, in perioada 2009-2010 a predat la SC REMAT SA Brasov mari cantitati de fier vechi, declarand ca acestea provin din gospodarie proprie.

Astfel, inculpata a predat deseuri reciclabile de materiale feroase si neferoase in cantitate de 303.460 kg, in baza a 57 adeverinte de primire si plata. Pentru cantitatea de fier vechi mentionata, SC REMAT SA Brasov a eliberat catre inculpata BMS cele 57 adeverinte de primire si plata, pe aceste documente fiind mentionat, potrivit declaratiei facute de catre invinuita, ca deseurile de fier vechi provin din gospodaria proprie, aceasta predand materiale reciclabile si primind contravaloarea acestora.

In urma cercetarilor s-a stabilit ca cantitatea de 303.460 kg nu provenea din gospodaria proprie, ci a fost colectata de la persoane fizice, iar inculpata nu a respectat realitatea operatiunilor efectuate, declarand in mod nereal provenienta deseurilor, incalcand astfel prevederile art. 7 din OUG 16/2001 si Anexei nr. 4 din Ordinul nr. 265/S003/2001 si s-a sustras de la plata unui impozit de 16%  din venitul obtinut care trebuia stopat la sursa si achitat catre bugetul de stat de catre  SC REMAT SA  Brasov. 

Prin raportul de inspectie fiscala nr.11503 din data de 08.12.2010, Directia Generala a Finantelor Publice Brasov a stabilit la capitolul „Determinarea impozitului pe profit” ca inculpata BMS, in perioada ianuarie 2009-august 2010 a predat catre SC REMAT SA Brasov o cantitate de 303.460 kg deseuri reciclabile de materiale feroase si neferoase. Pentru aceste cantitati de deseuri reciclabile de metale, SC REMAT SA a eliberat adeverinte de primire si plata pe care s-a mentionat ca deseurile reciclabile de materiale feroase si neferoase provin din gospodaria proprie, asa cum a declarat invinuita la predarea deseurilor reciclabile si la primirea contravalorii acestora. 

Din verificarile efectuate la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Brasov rezulta faptul ca inculpata BMS impreuna cu sotul acesteia, BA, figureaza ca administratori si asociati la SC B SRL infiintata in anul 2004, avand ca obiect principal de activitate ”recuperarea deseurilor si resturilor metalice reciclabile”, insa activitatea SC B SRL a fost suspendata la data de 25.11.2009.

Din declaratia inculpatei data in fata organelor de cercetare penala la data de 18.10.2010, rezulta faptul ca in anul 2007 societate a fost autorizata sa colecteze fier vechi, iar pentru cantitatile de fier vechi primite de la persoane fizice elibera adeverinte de primire si plata pe care ulterior le inregistra in contabilitate. O data cu introducerea impozitului forfetar, activitatea societatii a inceput sa mearga foarte prost, motiv pentru care au decis suspendarea activitatii societatii. Cu toate acestea, fiind cunoscut in localitate ca se ocupa de colectarea deseurilor reciclabile, cetatenii au continuat sa aduca fier vechi. Inculpata recunoaste ca aceste cantitati pe care le achizitiona de la populatie erau predate la Remat ca persoana fizica, prezentand cartea sa de identitate, declarand in mod nereal ca provenienta deseurilor era gospodaria proprie.

In temeiul raportului de inspectie fiscala si a celor constatate in cuprinsul sau, organele de control fiscal au emis decizia de impunere privind impozitul pe venit nr.273/08.12.2010.

In temeiul raportului de inspectie fiscala si a celor constatate in cuprinsul sau, organele de control fiscal au emis decizia de impunere privind impozitul pe venit nr.273/08.12.2010.

Statul Roman prin ANAF(prin reprezentant conventional DGFP Brasov) s-a constituit parte civila  in cauza in cursul urmarii penale cu suma de  28.302 lei reprezentand impozit pe profit si 8.405 lei reprezentand obligatii fiscale accesorii ambele stabilite prin decizia de impunere nr.273 din 8.12.2010, in total valoarea prejudiciului fiind de 36.707 lei, din care inculpata a achitat 5.500 lei, ramanand de recuperate suma de 31.2007 lei.

Prin ordonanta procurorului din data de 12.04.2011 s-a dispus instituirea popririi asiguratorii asupra conturilor bancare detinute de catre invinuita la BRD Sucursala Brasov si Banca Comerciala Romana.

In fata instantei partea civila inainte de citirea actului de sesizare si-a majorat pretentiile cu suma de 7823 lei reprezentand obligatii fiscale accesorii,valoarea totala a majorarilor de intarziere si a penalitatilor urmand a se calcula de la data savarsirii faptei  pana la data platii efective.

Inculpata a recunoscut savarsirea faptelor,beneficiind de judecata pe procedura simplificata potrivit dispoz art 320.1 CPP, a recunoscut cuantumul debitului principal de 28.302 lei,pe care l-a achitat integral in cursul cercetarii judecatoresti, initial prin nota de sedinta contestand doar accesoriile in cuantum de 7823 lei. Ulterior a contestat si accesoriile in cuantum de 8405 lei, invocand nulitatea partiala a deciziei de impunere nr 273 din 8.12.2010 intrucat a fost stabilita prin titlul contestator al creantei reprezentand impozitul pe profit datorat,solicitand anularea acestor accesorii. S-a solicitat aplicarea preved art IX din OG nr 30 din 2011 privind acordarea facilitatilor fiscale, avand in vedere ca obligatiile fiscale principale in cuantum de 28302 au fost stinse integral prin plata.

Analizand actele si lucrarile dosarului si notele de sedinta depuse de parti, instanta retine urmatoarele :

Prin sentinta penala nr 314/2011 s-a stabilit ca in perioada 28.01.2009-17.08.2010, inculpata BMS a predat la SC REMAT SA Brasov deseuri reciclabile de materiale feroase si neferoase in cantitate de 303.460 kg, incasand suma totala de 176.889 lei, declarand in mod nereal ca provin din gospodaria proprie, in scopul de a se sustrage de la plata impozitului de 16% pe venit cu stopaj direct la sursa in suma de 28.302  lei, producand in acest fel un prejudiciu bugetului consolidat al statului in suma de 36.707 lei (compus din suma de 28.302 lei reprezentand impozit pe profit si suma de 8.405 lei reprezentand obligatii fiscale accesorii – majorari/dobanzi de intarziere).

Inculpata a desfasurat in acest mod acte de comert cu deseuri metalice, iar veniturile obtinute din colectarea deseurilor metalice feroase si neferoase provenite din alte surse decat gospodaria proprie se incadreaza in prevederile HG nr.44/2004, pct.152, norme metodologice de aplicare a art.78 din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal modificata, potrivit carora „veniturile obtinute de persoanele fizice din valorificarea prin centrele de colectare a deseurile de metal, hartie, sticla si altele asemenea si care nu provin din gospodaria proprie se includ in categoria ”alte surse”.

In conformitate cu prevederile art 79 din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile ulterioare, astfel de venituri trebuiau impozitate de catre platitorul de venituri (adica SC REMAT SA) prin retinere la sursa, aplicandu-se cota de 16% asupra venitului brut de 176.889 lei, iar impozitul obtinut trebuia virat la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut. Impunerea venitului realizat de inculpata prin retinere la sursa cu un impozit in cota de 16% nu s-a retinut de catre SC REMAT SA datorita falsului in declaratii al inculpatei, asa cum este incriminat prin dispozitiile art. 14 din OUG 16/2001, potrivit cu care” falsul in declaratia detinatorului de deseuri industriale reciclabile referitoare la provenienta acestora, precum si furturile sau sustragerile de materiale, produse sau echipamente in vederea valorificarii ca deseu, constituie infractiune si se pedepseste conform Codului Penal”.

Prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului de 176.889 lei obtinut de catre invinuita prin predarea deseurilor reciclabile feroase si neferoase, organele fiscale au calculat un impozit pe profit in valoare de 28.302 lei. La aceasta suma, potrivit art.119 si art.120 alin.2 si alin.7 din OG nr.92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala cu modificarile si completarile ulterioare, s-au calculate dobanzi si penalitati de intarziere in cuantum de 0,1 % pe zi in suma de 8.405 lei pana la data de 8.12.2010, astfel incat prejudiciul total produs de catre inculpata BMS bugetului de stat este in suma totala de 36.707 lei. Fata de argumentele expuse instanta va respinge apararile inculpatei privind nulitatea partiala a deciziei de impunere in ceea ce priveste obligatia de plata a sumei de 8.405 lei, reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere in cuantum de 0,1 % pe zi  pana la data de 8.12.2010, in conditiile in care inculpata a initiat achitarea prejudiciului dupa data de 22.12.2010.

Din sumele calculate prin decizia de impunere, invinuita a achitat in cursul procesului tot debitul principal respectiv suma de 28.302 lei astfel:

-chitanta nr.1123762/22.12.2010 in valoare de  3.500 lei

– chitanta nr.8278350/11.02.2011 in valoare de  500 lei

– chitanta nr.8278490/23.02.2011 in valoare de  500 lei

– chitanta nr.8278971/24.03.2011 in valoare de  500 lei

– chitanta nr.8279246/14.04.2011 in valoare de  500 lei

– chitanta nr.5618106/15.06.2011 in valoare de  1000 lei

– chitanta nr.5650830/22.07.2011 in valoare de  500 lei

– chitanta nr.5664321/16.08.2011 in valoare de  500 lei

– chitanta nr.5669639/13.09.2011 in valoare de  500 lei

– chitanta nr.1615723/11.10.2011 in valoare de  5.000 lei

– chitanta nr.1633303/26.10.2011 in valoare de  5.000 lei

– chitanta nr.1682514/24.11.2011 in valoare de  5.000 lei

– chitanta nr 1679639/8.12.2011in valoare de 5000 lei

– chitanta nr 1683155/7.12.2011 in valoare de 302 lei

Apararea inculpatei in sensul recalcularii sau chiar inlaturarii obligatiei de plata a sumei de 7296 lei reprezentand obligatii fiscale accesorii pentru perioada 8.12.2010 -7.12.2011 apare ca intemeiata.

Astfel privire la scutirea de penalitati se considera ca anularea penalitatilor de intarziere la debitele restante se poate face conform art. XI din OUG 30/2011cu intrare in vigoare la publicare, adica de la data de 02.09.2011.

 Penalitatile pentru obligatiile fiscale datorate la data de 31.08.2011 se anuleaza sau se reduc astfel:

a) daca plata sau compensarea debitului si a dobanzii de intarziere se efectueaza pana la 31.12.2011, penalitatile se anuleaza;

  b) daca plata sau compensarea debitului si a dobanzii de intarziere se efectueaza pana la data de 30.06.2012, penalitatile se reduc cu 50%.

  De retinut ca forma textului normativ nu face diferentieri intre persoanele juridice, persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale sau alti contribuabili, altfel spus cine achita debitul si dobanda primeste ca facilitate la plata penalitatea de intarziere.

 Potrivit art.120 si art.120^1 din Codul de procedura fiscala, pentru plata cu intarziere a impozitelor se datoreaza:

  a) dobanzi de intarziere ce au evoluat de la 0,1% pentru fiecare zi de intarziere acum 4 – 5 ani si pana la 0,04% pe zi, la data prezenta;

 b) penalitati de intarziere, datorate pentru depasirea scadentei la plata cu mai mult de 30 de zile, in procent de la 5% si 15%, cand intarzierea este mai mare de 90 zile dupa scadenta;

   c) in anii precedenti, se datorau si majorari de intarziere.

 In concluzie:

– se beneficiaza  de scutirea la plata pentru penalitati in procent de 5% sau 15% dindebit;

– se datoreaza plata debitului restant la data de 30.08.2011 si a dobanzii de intarziere in procent de la 0,1% la 0,04% pentru fiecare zi de intarziere.

– daca debitele sunt aferente unei perioade trecute la care se calculau majorari, similar procedurii amintite se beneficiaza la scutirea la plata a procentului de 50% din majorari.

 De altfel, in nota de sedinta depusa de partea civila la data de 25.01.2012 se arata ca facilitatile fiscale care pot face obiectul prevederilor art.XI din OG nr.30 din 2011 pentru modificarea si completarea Legii nr.571 din 2003 privind Codul Fiscal, in cazul impozitului pe veniturile din alte surse, sunt obligatii fiscale accesorii intr-un alt cuantum respectiv 4692 lei, nefiind emisa inca o decizie in acest sens. 

 Fata de aceste considerente  fiind  indeplinite conditiile raspunderii civile delictuale prev. de art.998, 999 C.civil, ale legislatiei fiscale indicata mai sus, dar si dispozitiile OG 92 din 2003 privind Codul de Procedura Fiscala, in baza art.346 alin.1 va obliga pe inculpata BMS sa plateasca partii civile Statul Roman prin ANAF suma de 8405 lei reprezentand obligatii fiscale accesorii majorari de intarziere si dobanzi calculate pana la data de 8.12.2010, la care se vor adauga obligatii fiscale accesorii adica penalitati si majorari de intarziere potrivit art.119 si urmatoarele din OG nr 92 din 2003, cu luarea in considerare a prevederilor art XI din OG nr 30 din 2011. Va constata recuperat integral prin plata debitul principal in cuantum de 28.302 lei.

 Vazand dispozitiile art.11 din Legea nr.241 din 2005 va mentine masura asiguratorie dispusa prin ordonanta procurorului din 12.04.2011, dosar penal nr.289/P/2011 al Parchetului de pe langa Tribunalul Brasov respectiv poprire asiguratorie asupra conturilor bancare detinute de catre inculpata la BRD+Sucursala Brasov, indicativ client 209724080 si la BCR, indicativ client 4875647 doar pana la concurenta sumei de 8405 lei, doar aceasta creanta fiind certa si exigibila, restul accesoriilor urmand a fi recalculate si emisa de organele fiscale o alta decizie de impunere.

 Vazand si dispoz. art 193 alin ultim CPP,

PENTRU ACESTE MOTIVE

IN NUMELE LEGII

HOTARASTE

 In baza art 346 alin 1 CPP rap la art 998 ,999 Ccivil corob cu  dispoz O.G.nr  92/2003 ,Legea 571/2003 obliga pe inculpata  BMS sa plateasca partii civile Statul Roman prin ANAF suma de 8405 lei reprezentand obligatii fiscale accesorii( majorari de intarziere si dobanzi) calculate pana la data de 8.12.2010, la care se vor adauga obligatii fiscale accesorii adica penalitati si majorari de intarziere potrivit art 119 si urmatoarele din OG nr 92 din 2003,cu luarea in considerare a prevederilor art XI din OG nr 30 din 2011.Respinge restul pretentiilor.

 Constata recuperat integral prin plata debitul principal in cuantum de 28.302 lei.

 In baza art 353 CPP corob cu  dispoz art 11 din Legea nr 241 din 2005  mentine masura  asiguratorie dispusa prin ordonanta procurorului din 12.04.2011,dos penal nr 289/P/2011 al Parchetului de pe langa Tribunalul Brasov respectiv poprire asiguratorie asupra conturilor bancare detinute de catre inculpata la BRD+Sucursala Brasov,indicativ client 209724080 si la BCR,indicativ client 4875647 doar pana la concurenta sumei de 8405 lei.

 In baza  art 193 alin ultim CPP obliga pe inculpata sa plateasca statului suma de 200 lei cheltuieli judiciare.

 Cu drept de apel in termen de 10 zile de la pronuntare.

 Pronuntata in sedinta publica,azi 2.02.2012.