Cererea de liberare provizorie sub control judiciar. Inadmisibilitate. Casarea încheierii şi trimiterea cauzei spre rejudecarea fondului cererii la aceeaşi instanţă pentru motivul că procurorul a dat o greşită încadrare juridică faptei (art…


Cererea de liberare provizorie sub control judiciar.

Inadmisibilitate.

Casarea încheierii şi trimiterea cauzei spre rejudecarea fondului

cererii la aceeaşi instanţă pentru motivul că procurorul a dat o

greşită încadrare juridică faptei (art.160/2 alin.1 Cod procedură 

penală).

 Nu poate fi vorba de o trecere în domeniul altei

puteri

în cazul greşitei încadrări juridice dată faptei de procuror,

chiar dacă în opinia judecătorului, s-ar impune o altă

calificare.

(Curtea de Apel Piteşti – decizia penală

nr.487/R din 9 septembrie 2008 – Opinie

separată)

Prin decizia penală nr.487/R din 19 septembrie 2008 a Curţii

de Apel Piteşti, pronunţată în dosarul nr.2824/90/2008, s-a dispus, în

complet majoritar, admiterea recursului declarat de inculpat împotriva

încheierii de şedinţă nr.27 din 15 septembrie 2008, pronunţată de

Tribunalul Vâlcea, în dosarul nr.2824/90/2008, s-a casat în întregime

încheierea atacată şi s-a admis în principiu cererea de liberare provizorie

sub control judiciar, fiind trimisă cauza spre rejudecare la Tribunalul

Vâlcea, pentru a soluţiona această cerere sub aspectul temeiniciei. 

In esenţă, s-a reţinut că Tribunalul Vâlcea, prin încheierea

atacată, a respins ca inadmisibilă cererea de liberare provizorie sub

control judiciar formulată de inculpat în cursul urmăririi penale, întrucât

pedeapsa pentru una din infracţiunile în concurs pentru care era cercetat

inculpatul, avea limita maximă de 20 de ani , depăşind astfel limita

prevăzută de lege – art.160/2 alin.1 Cod pr.penală – care prevede, pentru

admisibilitatea unei astfel de cereri limita maximă de 18 ani.

Curtea, însă, cu majoritate, a hotărât că o atare încadrare ce

depăşeşte limita maximă pentru admisibilitatea cererii de liberare sub

control judiciar, este făcută cu exces de putere, nefiind justificată

temeinic, suficient şi raţional, întrucât calificarea juridică a faptei nu poate

fi cea prevăzută de art.7 din Legea nr.39/2003, art.49 din Legea

nr.161/2003, cu aplicarea art.41 alin.2 Cod penal şi art.208 alin.1,

combinat cu art.209 alin.4 Cod penal, cu aplicarea art.41 alin.2, aşa cum a

stabilit procurorul, ci  numai cea prevăzută de art.7 din Legea

nr.39/2003, art.49 din Legea nr.161/2003, cu aplicarea art.41 alin.2,

excluzând calificarea faptelor şi în infracţiunea prev. de art.208 alin.1, 209

alin.4 Cod penal, ce atrăgea limita de pedeapsă mai mare de 18 ani, pe

considerentul că se impune calificarea din legea specială şi anume cea

prevăzută în art.49 din Legea nr.161/2003, care exclude calificarea din

codul penal şi anume, cea prevăzută de art.208 alin.1, 209 alin.4 Cod

penal.

Ca urmare, organul de urmărire penală a încălcat principiul de

drept conform căruia normele speciale derogă de la cele generale şi se

aplică cu prioritate, comiţând astfel excesul de putere precizat cu

consecinţa îngrădirii accesului la justiţie, lipsind pe recurent de exerciţiul

unui drept fundamental şi anume dreptul de a cere liberarea provizorie

sub control judiciar, garantat constituţional.

Aşa fiind, faţă de considerente de mai sus, curtea, cu

majoritate, a casat încheierea admiţând, în principiu, cererea de liberare

sub control judiciar şi a trimis cauza spre rejudecare la tribunal, pentru a

se pronunţa pe fondul ei şi nu pe excepţia inadmisibilităţii.

Opinia separată vizează soluţia de respingere ca nefondat a

recursului penal declarat de inculpat, pentru următoarele considerente:

Motivarea instanţei, în complet majoritar, că încadrarea

juridică dată de către D.I.I.C.O.T – Biroul Teritorial Vâlcea, prin care s-a

reţinut în sarcina inculpatului şi săvârşirea infracţiunii prevăzută de

art.208 rap. la art.209 alin.4, cu aplicarea art.41 alin.2 Cod penal, pe lângă

celelalte infracţiuni prevăzute de Legea nr.161/2003, precum şi în Legea

nr.39/2003, constituie un exces de putere al procurorului, deoarece nu

este justificată temeinic, suficient şi raţional, în raport cu probele

administrate în cauză, nu poate fi primită.

Aceasta, deoarece cazul de casare şi anume cel arătat de 

prevederile art.385/9 alin.1 pct.19 Cod pr.penală, ce vizează comiterea

unui exces de putere, are în vedere cu totul alte situaţii şi nu o eventuală

greşeală a procurorului cu privire la încadrarea juridică din cursul

urmăririi penale dată faptei sau faptelor pentru care s-a început, s-a pus

în mişcare acţiunea penală.

Este situaţia, de pildă, când instanţa judecătorească, prin

hotărârea sa, excede atribuţiilor pe care Constituţia şi legea i le-a

încredinţat, efectuând acte pe care puterea legislativă sau executivă le

poate efectua, trecând, în consecinţă, în domeniul puterii, depăşindu-şi

competenţa, fie materială fie personală,  încălcându-se, astfel principiul

separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, conferit de Constituţie.

Or, atât parchetele cât şi instanţa fac parte din aceeaşi

autoritate judecătorească prevăzută de Constituţie, ambele fiind

considerate autorităţi publice judiciare, astfel încât nu poate fi vorba de o

trecere în domeniul altei puteri ci, eventual, de o interferenţă de atribuţii

sau de competenţă, în cadrul aceleiaşi puteri judecătoreşti, este adevărat

rezervată numai instanţei judecătoreşti, dar în strânsă legătură şi cu

activitatea şi atribuţiile procurorilor care fac parte, ca şi instanţele, din

aceeaşi autoritate judecătorească.

Aşadar, nefiind vorba de nici o trecere în domeniul altei

puteri, în nici un caz nu poate fi vorba în cauză de comiterea unui exces

de putere, ca urmare a greşitei încadrări juridice a faptei de către

procuror, chiar dacă, în opinia judecătorului, acesta ar fi apreciat greşit

sau eronat că s-ar fi impus o altă calificare, mai exact,că această calificare

trebuia să fie făcută în raport de normele speciale, cele prevăzute în

Legea nr.161/2003 şi nu în cele generale, prevăzute de Codul penal, aşa

cum ar rezulta din speţa dedusă judecăţii.

Dacă am accepta o atare soluţie, ar însemna ca judecătorul să

se substituie, oricând, poate şi arbitrar, în afara situaţiilor prevăzute de

lege, procurorul chiar în faza de urmărire penală unde, conform legii

procesuale, el este singurul titular al exerciţiului acţiunii penale.

Mai mult, ar însemna ca întotdeauna în faza de urmărire

penală, judecătorul să poată opera schimbarea de încadrare juridică pe

acest considerent, în opinia noastră nejustificat al excesului de putere, nu

numai în speţa dedusă judecăţii ce are ca obiect măsura liberării

provizorii, dar şi în orice alte situaţii, cum ar fi la luarea măsurii

preventive, prelungirea sau menţinerea ei, şi altele, ceea ce ar conduce la

o ingerinţă nepermisă de lege în actele şi lucrările efectuate de procuror,

afectând astfel, prin anumite situaţii particulare, regula fundamentală

înscrisă în art.62 alin.4 din Legea nr.304/2004, cu completările şi

modificările ulterioare, prin care se statuează că parchetele sunt

independente în relaţiile cu instanţele judecătoreşti, precum şi cu celelalte

autorităţi publice.

Desigur, este posibil ca o calificare juridică a faptelor dată de

către procuror să fie greşită, în opinia învinuitului sau inculpatului, cu

consecinţa, de pildă, a inadmisibilităţii unei astfel de cereri de liberare

provizorie, cum este cea din prezenta cauză, pentru că o atare calificare

ar viza o infracţiune pentru care legea prevede pedeapsa mai mare de 18

ani şi, astfel, el nu poate beneficia, potrivit art.160/2 alin.3 Cod

pr.penală, de liberare provizorie, dar există instituţia plângerii prevăzută

la art.278, când partea poate să facă plângere împotriva oricărei măsuri

luate sau acte efectuate de procuror sau de organele de cercetare

judiciare, pe baza dispoziţiilor date de acesta.

Or, în opinia noastră, numai în aceste condiţii poate fi atacată

rezoluţia sau ordonanţa prin care s-a dispus începerea sau punerea în

mişcare a acţiunii penale, înlăturându-se încadrarea juridică greşită,

menţinându-se, în consecinţă, începerea urmăririi penale sau punerea în

mişcare a acţiunii penale, dar pentru o altă calificare juridică, de această

dată corectă, pe care instanţa urmează să o ia în considerare atunci când

soluţionează cereri privind măsurile preventive sau alte situaţii abilitate de

lege.

Astfel, numai procurorul, conducătorul procesului penal, în

faza de urmărire penală, poate interveni în această fază de urmărire

penală pentru orice incident procedural, aşa cum este cel dedus prezentei

judecăţi şi, nicidecum, instanţa de judecată, cu atât mai mult cu cât nu

poate opera instituţia schimbării încadrării juridice a faptei, în cursul

urmăririi penale – fapt, de altfel, reţinut şi de completul majoritar – ci

numai în faza judecăţii.

Mai mult, nu se poate accepta, ca o atare schimbare de

încadrare juridică, ce nu poate fi posibilă a fi dată de judecător în cursul

urmăririi penale, să poată fi apreciată ca atare numai în considerentele

unei hotărâri, argumentându-se, în acest sens, pe rolul activ al instanţei,

în sensul punerii în discuţie a acestei încadrări şi al dreptului la acces la

justiţie, aşa cum menţionează completul majoritar, pentru că o atare

soluţie alternativă nu este circumscrisă nici unei prevederi legale, legea

procesual penală fiind de strictă interpretare.