ROMÂNIATRIBUNALUL HUNEDOARASECŢIA LITIGII DE MUNCĂ ŞI ASIGURĂRI SOCIALEDREPTUL MUNCII ŞI ASIGURĂRILOR SOCIALE
2. Plăţi compensatorii. Condiţii de acordare raportat la prevederile Contractului Colectiv de Muncă din ramura minieră.
Conform art.54 alineat 1 din CCM din ramura industriei miniere şi gospodăriei pe anii 2005 – 2007, raportat la perioada lucrată, reclamanta care a fost disponibilizată în temeiul art.65 alin.1 Codul Muncii este îndreptăţită la plăţi compensatorii.
Tribunalul Hunedoara Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale – Sentinta nr. 555/LM/17 mai 2007.
Prin actiune in conflict de drepturi, reclamanta M.Z. a chemat in judecata parata CNCAF Minvest SA, solicitand obligarea paratei la plata sumei de 15.000 lei reprezentand plati compensatorii conform art.54 alineat 1 din Contractul Colectiv de Munca.
A aratat reclamanta ca a fost angajata pana in aprilie 2000 la SC B. SA, unde, ca urmare a intervenirii falimentului acestei banci, a fost disponibilizata, beneficiind de plati compensatorii conform OUG nr. 98/1999.
Din 15 mai 2001 reclamanta s-a angajat la societatea parata, iar la data de 29 decembrie 2006 a fost disponibilizata beneficiind de venituri de completare si de indemnizatia de somaj.
Cu toate acestea, pârata refuză să-i acorde plăţile compensatorii în cuantum de 15.000 lei conform art.54 alineat 1 din Contractul Colectiv de Munca, invocând adresa Direcţiei Generale de Muncă, Solidaritate Socială şi Familie prin care se arată că nu beneficiază de protecţie socială, conform art.54 alineat 1 teza 2 din Contractul Colectiv de Muncă, salariaţii concediaţi care au beneficiat de protecţie socială sub forma de plăţi compensatorii.
Prin întâmpinare, pârâta s-a opus admiterii actiunii arătând că reclamanta este beneficiară a plăţilor compensatorii acordate conform art. 23 din OUG nr. 98/1999 în anul 2000, când a fost disponibilizată de la SC B. SA Hunedoara şi nu mai are vocaţia conform art. art.54 alineat 1 teza 2 din Contractul Colectiv de Muncă la alte plăţi compensatorii.
Din examinarea actelor şi lucrărilor aflate la dosar, instanţa a reţinut următoarele:
Reclamanta M.Z. a fost angajata la SC B. SA Hunedoara până la data de 01.04.2001, când a fost disponibilizată ca urmare a intervenirii falimentului societăţii, şi a beneficiat de plăţi compensatorii conform art.23 din OUG nr. 98/1999.
La data de 15 mai 2001 reclamanta s-a angajat la societatea pârâtă, lucrând până la 29 decembrie 2006 când a fost disponibilizată în temeiul art. 65 alineat 1 Codul Muncii, beneficiind de venitul de completare şi de ajutorul de somaj, conform OG nr.8/2003.
Conform art. 54 alineat 1 din CCM din ramura industriei miniere ăi gospodăriei pe anii 2005 – 2007, raportat la perioada lucrată, reclamanta care a fost disponibilizată în temeiul art. 65 alin.1 Codul Muncii este îndreptăţită la plata sumei de 15.000 lei cu titlu de plăţi compensatorii.
Intr-adevăr, art.54 alineat 1 teza 2 prevede că: Nu vor beneficia de drepturile prevăzute la art. 54 alineatul 1, salariaţii concediaţi care au beneficiat de protecţie socială sub formăde plaţi compensatorii”, dar textul enunţat trebuie coroborat cu art.29 alineatul 3 din OUG nr. 98/1999 care precizează că dreptul la plata compensatorie se naşte la data desfacerii contractului individual de muncă şi se acordă fiecărei persoane, o singură dată, pentru disponibilizările prin concedieri colective, efectuate de aceeaşi unitate.
Din perspectiva celor mai sus arătate, rezultă fără nici un dubiu că reclamanta este îndreptăţită la acordarea dreptului de a benefia de plăţile compensatorii, fiind evident faptul că între societatea pârâtă şi firma la care a lucrat anterior reclamanta, respectiv SC B. SA Hunedoara, nu există identitate.
Pentru motivele arătate, instanţa a apreciat ca fondată actiunea reclamantei obligând pe pârâtă să plătească reclamantei suma de 15.000 lei reprezentând plăţi compensatorii conform art.54 alineat 1 din Contractul Colectiv de Muncă, precum şi cheltuielile de judecată.
Soluţia a fost confirmată de Curtea de Apel Alba Iulia – Secţia pentru Conflicte de Muncă şi Asigurări Sociale, prin Decizia nr. 1111/4 octombrie 2007.
***********************************************