La data de 10.06.2008, reclamantul SINDICATUL ÎNVĂŢĂMÂNTULUI PREUNIVERSITAR DOLJ, în numele membrilor de sindicat a formulat cerere de chemare în judecată a pârâţilor ŞCOALA nr. 1 MOŢĂŢEI., CONSILIUL LOCAL MOŢĂŢEI, PRIMĂRIA MOŢĂŢEI – INSTITUŢIA PRIMARULUI pentru ca, prin hotărârea ce se va pronunţa în cauză, să fie obligaţi pârâţii la plata salariului de bază minim brut de 440 lei pentru personalul didactic, respectiv 880 lei pentru personalul didactic şi didactic auxiliar cu studii superioare de la data pronunţării hotărârii.
A mai solicitat obligarea pârâtelor la plata retroactivă a diferenţelor salariale rezultate din suma datorată conform art. 40 din contractul colectiv de muncă unic la nivel naţional pe anii 2007 – 2010 şi suma efectiv plătită pentru perioada 01.01.2007 şi până la data pronunţării sentinţei, actualizată în funcţie de rata inflaţiei la data efectivă a plătii.
In motivarea acţiunii, a arătat că la data de 29 12 2006 a fost înregistrat la Ministerul Muncii Solidarităţii Sociale şi Familiei Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel Naţional pe anii 2007 – 2010 sub nr. 2895/2006.
A mai arătat că în raport de dispoziţiile art. 40 din contractul colectiv de muncă este evident faptul că salariul de bază minim brut negociat pentru un program complet de lucru de 170 de ore, în medie, este de 440 lei, adică 2,59 lei/oră ,începând cu 01.01.2007, iar pentru personalul încadrat pe funcţii pentru care condiţia de pregătire este cea de studii superioare este de 880 lei.
Se arată în motivare că potrivit art. 3 alin 1 lit. a din contractul colectiv de muncă la nivel naţional clauzele contractului colectiv de muncă la nivel naţional produce efecte pentru toţi salariaţii încadraţi în unităţile din tară.
In acelaşi sens, sunt şi dispoziţiile art. 11 alin 1 lit. d din Legea nr. 130/1996 republicată,conform căruia clauzele contractul colectiv de muncă la nivel naţional produc efecte pentru toţi salariaţii încadraţi în toate unităţile din ţară, dar şi cele ale art. 241 al 1 lit. d din Codul Muncii, potrivit căruia clauzele contractului colectiv de muncă la nivel naţional produc efecte pentru toţi salariaţii încadraţi la toţi angajatorii din tară.
Aşadar, prevederile contractul colectiv de muncă Unic la Nivel Naţional au caracter obligatoriu, caracter garantat şi de art. 41 al 5 din României, însă nici în Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Ramură Învăţământ şi nici în Contractul Colectiv Unic la Nivel Inspectorat Şcolar al Judeţului Dolj, nu sunt conţinute clauze referitoare la salariul de bază minim brut în învăţământ.
Ori, în condiţiile în care salariul este unul dintre elementele esenţiale ale contractului individual de muncă, rezultă fără nici un dubiu că, prin neacordarea, începând cu 01.01.2007, a salariului de bază minim brut, unităţile de învăţământ încalcă dispoziţiile legale.
In drept, îşi întemeiază acţiunea pe dispoziţiile art. 112 cod procedură civilă, art. 283 şi art. 241 din Codul Muncii; art. 67 din legea 168/1999,art. 28 din legea sindicatelor 54/2003, art. 2 al 1 şi art. 3 alin 1 lit. a şi art. 101 din contractul colectiv de muncă unic la nivel naţional.
In scop probator a solicitat proba cu acte.
A depus în xerocopie extras din contractul colectiv de muncă unic la nivel naţional pe anii 2007 – 2010, adeverinţe doveditoare cu salariul tarifar al reclamanţilor, diplome de studii.
Analizând materialul probator aflat la dosarul cauzei, instanţa va reţine următoarele :
Reclamanţii, membri ai sindicatului reclamant, sunt angajaţi ai unităţii şcolare pârâte, îndeplinind funcţia didactică de profesor în învăţământul gimnazial, aşa cum rezultă din adeverinţa emisă de unitatea şcolară pârâtă.
La data de 29.12.2006 a fost înregistrat la Ministerul Muncii Solidarităţii Sociale şi Familiei, sub nr. 2895/2006, Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel Naţional pe anii 2007 – 2010.
În urma negocierii, s-au stabilit coeficienţii minimi de ierarhizare pentru salariaţi, în funcţie de condiţia de pregătire a acestora, precum şi salariul de bază minim brut, pentru un program complet de lucru de 170 ore în medie, începând cu data de 01.01.2007.
În acest sens, art. 40 alin. 1 prevede coeficienţi minimi de ierarhizare de 1, respectiv 1,2 – pentru muncitorii necalificaţi ( lit. a pct. 1), respectiv calificaţi ( lit. 1 pct.2); de 1,2 şi 1, 25 – pentru personalul administrativ încadrat în funcţii pentru care condiţia de pregătire este liceală ( lit. b pct. 1), respectiv postliceală ( lit. b pct.2); de 1,3 şi 1,5 – pentru personalul de specialitate încadrat în funcţii pentru care condiţia de pregătire este şcoala de maiştri ( lit. c pct. 1), respectiv studii superioare de scurtă durată( lit. c pct.2) şi de 2 – pentru personalul încadrat pe funcţii pentru care condiţia de pregătire este cea de studii superioare( lit. d).
Potrivit art. 40 alin. 4, salariul de bază minim brut a fost negociat în cuantum de 440 lei.
Aceste dispoziţii produc efecte pentru toţi salariaţii încadraţi la toţi angajatorii din ţară, potrivit art. 241 alin. 1 lit. d din Codul Muncii, executarea sa fiind obligatorie pentru părţi ( art. 242 Codul Muncii ), constituind legea părţilor ( art. 236 alin. 4 din Codul Muncii ).
Pe de altă parte, aplicarea prevederilor art. 40 din contractul colectiv de muncă la nivel naţional pe anii 2007-2010, sunt condiţionate de standardul ocupaţional corespunzător ocupaţiei respective.
Pentru ocuparea funcţiei de profesor în învăţământul gimnazial trebuie îndeplinite următoarele condiţii de studii : absolvirea, cu examen de licenţă ori examen de absolvire, a unei instituţii de învăţământ superior sau a unui colegiu pedagogic de profilul postului sau absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Învăţământului – studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului, potrivit art. 7 alin. 1 lit. d din Legea nr. 128/1997. De asemenea, trebuie să îndeplinească şi condiţia cerută de art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995 republicată, şi anume, obligaţia de a absolvi cursurile organizate de Departamentul pentru pregătirea personalului didactic sau să efectueze această pregătire în primii trei ani de la angajare.
Faţă de situaţia de fapt şi de drept, instanţa constată următoarele :
Asupra excepţiei lipsei calităţii procesual pasive invocate din oficiu pentru pârâţii Consiliul Local şi Primăria MOŢĂŢEI – Instituţia Primarului, instanţa constată că, potrivit dispoziţiilor art. 166 din Legea nr. 84/1995, O.G. 32/2001 şi H.G. nr. 538/2001, coroborate, în speţă, cu art. 16 din H.G. 2192/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind finanţarea şi administrarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat din judeţele – pilot, între care şi judeţul Dolj (nominalizat prin H.G. 1942/2004 ), calculul şi plata drepturilor salariale, pentru personalul didactic de predare, didactic auxiliar şi nedidactic, este realizată de unităţile şcolare care au calitatea de ordonator de credite. Dată fiind inexistenţa raporturilor juridice de muncă între reclamanţi şi autorităţile administrative locale chemate în judecată, instanţa constată că aceşti pârâţi nu au calitate procesual pasivă.
În consecinţă, instanţa va admite excepţia invocate şi va respinge acţiunea promovată de reclamanţi împotriva autorităţilor administrative locale chemate în judecată, respectiv Consiliul Local şi Instituţia Primarului.
Pe fondul cauzei, instanţa constată că, potrivit actelor de studii depuse de reclamanţi la dosar, aceştia îndeplinesc condiţiile prevăzute de art. 7 din Legea nr. 128/1997, fiind absolvenţii, cu diplomă de licenţă, a unei instituţii de învăţământ superior.
În ceea ce priveşte condiţia prevăzută de art. 68 din Legea nr. 84/1995, instanţa o va constata de asemenea îndeplinită, întrucât unitatea şcolară nu a probat o stare de fapt contrară, în condiţiile art. 287 Codul Muncii.
Ca urmare, instanţa constată că, începând cu data de 01.01.2007 până la data de 31.12.2007 unitatea şcolară pârâtă trebuia să procedeze la aplicarea dispoziţiilor art. 40 din contractul colectiv de muncă la nivel naţional şi anume acordarea salariului de bază minim brut de 440 lei şi a coeficientului minim de ierarhizare corespunzător condiţiei de pregătire a reclamanţilor.
De menţionat că potrivit prevederilor art.1 din H.G.1507/2007 „începând cu 1 ianuarie 2008, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se stabileşte la 500 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 170 ore în medie pe lună în anul 2008, reprezentând 2,941 lei/oră” superior celui de 880 ron solicitat de reclamanţi, astfel că de la această dată cererea de chemare în judecată apare ca fiind lipsită de interes.
Or, potrivit adeverinţelor eliberate de unitatea şcolară, rezultă că reclamanţii au un salariu de încadrare inferior celui prevăzut de art. 40 alin. 1 lit. d din contractul colectiv de muncă la nivel naţional de 880 lei, rezultat din aplicarea coeficientului de ierarhizare 2 la salariul minim brut de 440 lei.
Pentru aceste considerente, instanţa constată întemeiată acţiunea promovată de sindicatul reclamant, în numele membrilor de sindicat împotriva unităţii şcolare pârâte, ŞCOALA nr.1 MOŢĂŢEI urmând să o admită şi să oblige unitatea şcolară pârâtă să stabilească reclamanţilor începând cu data de 01.01.2007 un salariu de bază brut de 880 lei si să achite acestora diferenţa dintre salariul astfel stabilit şi salariul efectiv plătit în perioada în perioada 01.01.2007-31.12.2007, diferenţe lunare ce vor fi reactualizate în raport de data fiecărei scadenţe lunare la momentul plăţii efective, deoarece numai astfel se realizează o reparare integrală a prejudiciului cauzat acestora, prin devalorizarea sumei în timp, datorită procesului de inflaţie.
Pentru ocuparea funcţiei de institutor, este necesară absolvirea cu examen de diplomă a colegiului universitar pedagogic, a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, urmată de absolvirea unei instituţii de învăţământ superior de lungă sau de scurtă durată ori de absolvirea cu diplomă de licenţă sau de absolvire, urmată de un curs specific în domeniul psihopedagogic şi metodic, condiţii prevăzute de art. 7 lit. c din Legea nr. 128/1997.
Instanţa va respinge cererea pentru reclamanta TĂNASIE FLORICA DANIELA deoarece este încadrată pe funcţia de institutor, fiind absolventă a Colegiului Universitar din Craiova, specializarea ,, Institutori – Limba franceză”, cu o durată a studiilor de 3 ani. Ca urmare, acesteia îi sunt aplicabile dispoziţiile art. 40 lit. c pct. 2 din contractul colectiv de muncă la nivel naţional, adică beneficiază de un salariu minim brut de 440 lei, la care se aplică un coeficient de 1,5- corespunzător personalului încadrat pe funcţii pentru care condiţia de pregătire este de studii superioare de scurtă durată. Potrivit adresei emisă de unitatea şcolară pârâtă, această reclamantăi a avut un salariu de încadrare de 675 lei, superior celui rezultat din prevederile legale menţionate şi anume de 660 lei.