Aplicarea vârstei standard şi a stagiului complet de cotizare In vederea înscrierii la pensie pentru limită de vârstă – Anexa 3 din Legea nr. 19/2000 sau Anexa 9 din Ordinul nr.


340/2001

– Ordinul nr. 340/2001;

– Legea nr. 19/2000.

Ordinul nr. 340/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, dispune, la capitolul „Pensii”, art. II, referitor la pensia pentru limită de vârstă (Secţiunea I Cap. IV din lege), pct. 3, că vârstele standard de pensionare şi stagiile minime sau complete de cotizare pentru femei şi bărbaţi sunt prevăzute în Anexa nr. 3 la lege, detaliată în funcţie de data naşterii în Anexa nr. 9 la prezentele norme.

Art. 74 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative dispune că ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte date în executarea unui act normativ trebuie să se limiteze strict la cadrul stabilit de actele pe baza şi în executarea cărora au fost emise şi nu pot conţine soluţii care să contravină prevederilor acestora.

Art. 74 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative dispune că ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte date în executarea unui act normativ trebuie să se limiteze strict la cadrul stabilit de actele pe baza şi în executarea cărora au fost emise şi nu pot conţine soluţii care să contravină prevederilor acestora.

Cu alte cuvinte, nu pot adăuga la lege, nu pot modifica actul normativ.

Cu alte cuvinte, nu pot adăuga la lege, nu pot modifica actul normativ.

Or, în condiţiile în care art. 41 alin. 2 şi 3 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale prevăd în mod expres că, în ce priveşte pensia pentru limită de vârstă, stagiul complet de cotizare şi vârsta standard sunt cele stabilite în Anexa nr. 3 din Legea nr. 19/2000, stabilite în raport cu data formulării cererii, Ordinul privind aprobarea normelor metodologice la Legea nr. 19/2000 nu poate să modifice aceste dispoziţii, statuând că, de fapt, vârstele standard şi stagiul de cotizare sunt prevăzute în Anexa nr. 3 la lege, detaliată în funcţie de data naşterii în Anexa nr. 9 din Ordin.

Anexa 9 din Ordin nu detaliază Anexa nr. 3 din Legea nr. 19/2000, fiind vorba de două anexe total diferite şi care se aplică distinct.

Anexa nr. 9 este stabilită în raport cu data naşterii asiguratului, iar Anexa nr. 3 în raport cu data formulării cererii.

Anexa nr. 9 este stabilită în raport cu data naşterii asiguratului, iar Anexa nr. 3 în raport cu data formulării cererii.

Prin urmare, în raport de prevederile art. 41 alin. 2 şi 3 din Legea nr. 19/2000, stagiul complet de cotizare şi vârsta standard de pensionare sunt cele stabilite în Anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000, aşa cum în mod corect a reţinut prima instanţă.

Prin urmare, în raport de prevederile art. 41 alin. 2 şi 3 din Legea nr. 19/2000, stagiul complet de cotizare şi vârsta standard de pensionare sunt cele stabilite în Anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000, aşa cum în mod corect a reţinut prima instanţă.

în acelaşi sens sunt şi dispoziţiile art. VI pct. 25 din Cap. B – Pensii din Ordinul nr. 340/2001, potrivit cărora stagiul complet de cotizare reglementat la art. 77 din lege este cel prevăzut în Anexa nr. 3 la lege.

(Curtea de Apel Suceava – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale,

decizia nr. 1387 din 10 noiembrie 2009)

La data de 16 martie 2009, contestatorul A.l. a formulat în contradictoriu cu intimata Casa Judeţeană de Pensii – contestaţie împotriva deciziei nr. 156400 din 9 februarie 2009 de revizuire a pensiei.

în motivarea contestaţiei s-a arătat că intimata nu a luat în considerare la calculul punctajului mediu anual dispoziţiile art. 78 din Legea nr. 250/2007 şi nici art. 1651 din Legea nr. 218/2008, ambele legi fiind de modificare a Legii pensiilor nr. 19/2000.

Ulterior, contestatorul a precizat că este nemulţumit şi datorită faptului că nu s-au avut în vedere în totalitate veniturile de care a beneficiat, dorind să prezinte în instanţă noi adeverinţe salariale eliberate de angajator şi pe baza cărora intimata să fie obligată la recalcularea pensiei.

Prin întâmpinare, intimata a solicitat respingerea contestaţiei întrucât drepturile prevăzute de O.U.G. nr. 100/2008 se aplică abia începând cu 1 octombrie 2009, iar cele prevăzute de Legea nr. 218/2008, începând cu 1 ianuarie 2010.

De asemenea, în privinţa punctajului mediu anual, a arătat că acesta ar fi fost calculat corect, cu aplicarea art. 161, 163, 164, 165 şi 78 din Legea nr. 19/2000, în baza menţiunilor din adeverinţele ce fuseseră depuse la dosarul de pensionare de către angajator.

Prin sentinţa civilă nr. 964 din 3 iulie 2009, pronunţată de Tribunalul Botoşani în dosarul nr. 1338/40/2009, a fost admisă în parte contestaţia; modificată decizia contestată – în sensul că la punctul E vârsta de pensionare este de 63 ani şi 6 luni în loc de 65 de ani; la punctul F stagiul complet de cotizare este de 32 ani în loc de 35 ani; a fost obligată pârâta să recalculeze de la 1 februarie 2009 pensia contestatorului în funcţie de stagiul complet de cotizare de 32 ani şi a fost respins ca prematur capătul de cerere având ca obiect modificarea deciziei de revizuire a pensiei în baza unor noi adeverinţe.

Pentru a hotărî astfel, prima instanţă a reţinut următoarele:

Reclamantul a fost înscris la pentru limită de vârstă prin intermediul deciziei nr. 156400 din 29 aprilie 2008, cu plata drepturilor începând cu data de 24 aprilie 2008.

Conform actelor aflate la dosarul de pensie, rezultă că reclamantul a realizat un stagiu de cotizare în grupa I de muncă de 2 ani, 8 luni şi 29 de zile şi în grupa a ll-a de muncă de 25 de ani, 6 luni şi 17 zile.

O.U.G. nr. 100/2008, cât şi Legea nr. 218/2008 prevăd, într-adevăr, majorări ale pensiei asiguraţilor care au lucrat în grupe superioare de muncă, însă aplicarea acestor acte normative se face eşalonat, pe etape, începând cu 1 octombrie 2009, respectiv 1 ianuarie 2010.

Referitor la modul de calcul al punctajului mediu anual, instanţa a avut în vedere că, de asemenea, într-adevăr, art. 78 alin. 4 din Legea nr. 19/2000 a fost modificat prin Legea nr. 250/2007, prevăzându-se că „punctajul asiguratului se calculează la nivelul veniturilor brute realizate pentru care s-au plătit contribuţiile de asigurări sociale.”

în speţă nu se contestă faptul că nu s-au luat în considerare veniturile brute din adeverinţele deja existente la dosarul de pensionare, ci contestatorul a arătat că urmează să procure noi adeverinţe de la angajatori cu salariile de care a beneficiat, iar în baza lor doreşte revizuirea pensiei. Or, în această privinţă, capătul de cerere respectiv este prematur.

Fiind sesizată prin prezenta contestaţie cu privire la modul de stabilire a pensiei prin decizia de revizuire, instanţa a constatat că acesta este eronat, dar dintr-o altă perspectivă, şi anume aceea a stagiului complet de cotizare utilizat la calcularea punctajului mediu anual, cât şi a vârstei standard de pensionare.

Astfel, este de observat că intimata a avut în vedere (la lit. E şi F din decizie) vârsta standard şi stagiul complet prevăzute de Anexa nr. 9 din Normele de aplicare a Legii nr. 19/2000, respectiv 65 de ani şi 55 de ani.

Aplicarea în speţă a Anexei nr. 9 este însă eronată, întrucât art. 41 alin. 2 şi 3 din Legea nr. 19/2000 prevede în mod expres că pentru categoria de pentru limită de vârstă, stagiu complet şi vârsta standard sunt cele stabilite prin Anexa nr. 3.

împotriva acestei sentinţe a declarat recurs intimata Casa Judeţeană de Pensii Suceava, criticând-o pentru nelegalitate şi netemeinicie, motivat de faptul că a fost pronunţată cu nerespectarea cap. B denumit „Pensii”, Secţiunea a ll-a, referitoare la pensia pentru limită de vârstă, pct. 3 din Ordinul nr. 340/2001 privind aprobarea normelor metodologice la Legea nr. 19/2000.

Arată recurenta că instanţa de fond, prin hotărârea pronunţată, a reţinut în mod greşit vârsta standard şi stagiul complet prevăzute de Anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000, calculat în funcţie de data depunerii cererii pentru stabilirea drepturilor de pensie.

în aceste condiţii, arată recurenta, un pensionar căruia i se aplică Anexa nr. 3 în funcţie de data depunerii cererii, ci nu Anexa nr. 9 în funcţie de data naşterii, va avea vârsta standard de pensionare şi stagii complete de cotizare diferite în funcţie de numărul cererilor de recalculare depuse şi în funcţie de data depunerii acestor cereri.

Mai arată recurenta că decizia de pensie emisă la data de 29 aprilie 2008 nu a fost contestată, motiv pentru care, în conformitate cu dispoziţiile art. 88 din Legea nr. 19/2000, este definitivă.

în drept, cererea de recurs a fost întemeiată pe dispoziţiile Legii nr. 19/2000 şi ale Ordinului nr. 340/2001, fără indicarea în concret a acestora.

în dovedirea cererii de recurs au fost depuse la dosar în copie decizia nr. 156400 din 29 aprilie 2008 (f. 5) şi decizia nr. 156400 din 9 februarie 2009 (f. 6).

Intimatul a formulat întâmpinare prin care a solicitat respingerea recursului ca nefondat.

A arătat intimatul că aplicarea Anexei nr. 9 este eronată, întrucât art. 41 alin. 2 şi 3 din Legea nr. 19/2000 prevede în mod expres că, pentru categoria de pensie pentru limită de vârstă, stagiul complet de cotizare şi vârsta standard sunt cele stabilite prin Anexa nr. 3 din Legea nr. 19/2000.

Examinând actele şi lucrările dosarului, asupra cererii de recurs, Curtea reţine următoarele:

Ordinul nr. 340/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, dispune la capitolul „Pensii”, art. II referitor la pensia pentru limită de vârstă (Secţiunea

1 Cap. IV din lege), pct. 3, că vârstele standard de pensionare şi stagiile minime sau

complete de cotizare pentru femei şi bărbaţi sunt prevăzute în Anexa nr. 3 la lege, detaliată în funcţie de data naşterii în Anexa nr. 9 la prezentele norme.

Or, în condiţiile în care art. 41 alin. 2 şi 3 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale prevăd în mod expres că, în ce priveşte pensia pentru limită de vârstă, stagiul complet de cotizare şi vârsta standard sunt cele stabilite în Anexa nr. 3 din Legea nr. 19/2000, stabilite în raport cu data formulării cererii, Ordinul privind aprobarea normelor metodologice la Legea nr. 19/2000 nu poate să modifice aceste dispoziţii, statuând că, de fapt, vârstele standard şi stagiul de cotizare sunt prevăzute în Anexa nr. 3 la lege, detaliată în funcţie de data naşterii în Anexa nr. 9 din Ordin. Anexa nr. 9 din Ordin nu detaliază anexa nr. 3 din Legea nr. 19/2000, fiind vorba de două anexe total diferite şi care se aplică distinct.

în acelaşi sens sunt de altfel şi dispoziţiile art. VI pct. 25 din cap. B – „Pensii” din Ordinul nr. 340/2001, potrivit cărora stagiul complet de cotizare reglementat la art. 77 din lege este cel prevăzut în Anexa nr. 3 la lege.

Art. 76 alin. 1 din Legea nr. 19/2000 dispune că, începând cu data înscrierii la pensie, cuantumul pensiei se determină prin înmulţirea punctajului mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare cu valoarea unui punct de pensie.

Art. 77 alin. 1 din aceiaşi act normativ prevede că punctajul mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare se determină prin împărţirea numărului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate de către asigurat în perioada de cotizare la numărul de ani corespunzător stagiului complet de cotizare, prevăzut în Anexa nr. 3.

Punctajul anual al asiguratului se determină prin împărţirea la 12 a punctajului rezultat în anul respectiv din însumarea numărului de puncte realizate în fiecare lună (art. 78 alin. 1 din Legea nr. 19/2000).

Cererea de recalculare a pensiei urmează aceleaşi reguli procedurale privind soluţionarea, prevăzute pentru cererea de pensionare (art. 95 alin. 2 din Legea nr. 19/2000).

Stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintă vechimea integrală în muncă prevăzută de legislaţia în vigoare la data deschiderii dreptului de pensie şi este unul singur, respectiv cel prevăzut de Anexa nr. 3 la acea dată.

Astfel, nu poate fi reţinută susţinerea recurentei în sensul că, prin aplicarea Anexei nr. 3 în funcţie de data depunerii cererii, s-ar ajunge, pentru acelaşi pensionar, la stagii complete de cotizare diferite şi la vârste standard de pensionare diferite, în cazul formulării mai multor cereri de recalculare.

Stagiul complet de cotizare şi vârsta standard de pensionare sunt cele prevăzute de Anexa nr. 3 la data deschiderii dreptului la pensie pentru limita de vârstă şi rămase aceleaşi oricâte cereri de recalculare ar fi formulate şi indiferent de data acestor cereri.

Din procedura de calcul a drepturilor de pensie mai sus relatate rezultă clar şi neechivoc acest lucru.

Ceea ce se poate schimba este punctajul mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare, însă datorită majorării punctajului realizat în cazul recalculării pensiei, pentru fiecare lună sau pentru fiecare an suplimentar, stagiul complet de cotizare prevăzut de Anexa nr. 3 rămânând acelaşi – cel de la data deschiderii dreptului la pensie.

Potrivit dispoziţiilor art. 87 din Legea nr. 19/2000, decizia poate fi contestată la instanţa judecătorească competentă în a cărei rază teritorială se află domiciliul asiguratului, în termen de 45 de zile de la comunicare.

Or, în condiţiile în care recurenta nu a făcut dovada datei la care a comunicat intimatului decizia nr. 156400 din 29 aprilie 2009, nu se poate considera că a expirat termenul impus de dispoziţia legală mai sus arătată şi, în cauză, nu-şi găsesc aplicare dispoziţiile art. 88 din Legea nr. 19/2000.