Asigurări sociale – recalculare pensie Asistenţă şi asigurări sociale


R O M Â N I A

TRIBUNALUL ARGEŞ

SECŢIA CIVILĂ

SENTINŢA CIVILĂ Nr. 760/AS

Şedinţa publică de la 09 Aprilie 2009

Completul compus din:

S-a luat în examinare, spre soluţionare în primă instanţă contestaţia formulată

de contestator ……………….. în contradictoriu cu intimata …………………,

având ca obiect contestaţie decizie de

pensionare.

Dezbaterile în fond asupra cauzei au avut loc în şedinţă din data de

02.04.2009 şi au fost consemnate în încheierea de şedinţă de la acea dată, care face

parte integrantă din prezenta sentinţă, când având nevoie de timp pentru deliberare,

instanţa a amânat pronunţarea asupra cauzei la data de 06.04.2009, respectiv

09.04.2009 când deliberând a pronunţat următoarea soluţie.

INSTANŢA

Deliberând, asupra cauzei de faţă reţine următoarele:

Prin acţiunea înregistrată pe rolul acestui tribunal la data de 08.05.2008,

contestatorul …………. a chemat în judecată pe intimata ………..

solicitând recalcularea pensiei pe care o primeşte, prin luarea în

considerare a salariului realizat conform adeverinţei nr.1369/13.09.2005

eliberata de …………………………………………………. in

…………………………… şi emiterea unei noi decizii în acest sens.

In motivarea contestaţiei formulate se arată că pârâta a interpretat şi a

aplicat greşit Decretul nr.389/1972, art.2 lit. „e” din Legea nr.19/2000, art.

23 alin.1 lit. a si a art.26 raportat la dispozitiile art. 78 alineat 1 si art.164 din

Legea nr. 19/2000.

Învederează reclamantul că pârâta nu a avut în vedere adeverinta nr.

1369/13.09.2005 din care rezultă că salariul brut realizat este mai mare

decât salariul luat în considerare de pârâtă pentru determinarea punctajului

mediu anual, astfel că se impune obligarea pârâtei să ţină cont la

recalcularea pensiei şi de această adeverinţă.

În susţinerea acţiunii formulate, contestatorul a depus la dosarul

cauzei un set de înscrisuri (filele 5-40).

La data de 11.09.2008 reclamantul a depus la dosarul cauzei o

precizare la acţiune prin care a solicitat obligarea pârâtei să-i recalculeze

pensia în raport de sporurile permanente (rezultate în urma activităţii

întreprinse în baza acordului global ) pentru care a depus la Casa de Pensii

adeverinţa nr. 1369/13.05.2005.

In motivarea acestei precizări se arată că la data de 22.09.2005

contestatorul a depus la sediul pârâtei adeverinţa nr.1369/13.05.2005,

emisă de ………………………, Dezvoltare pentru ……………..

…………….., adeverinţă de care pârâta nu a ţinut cont

în momentul în care a recalculat pensia reclamantului.

Învederează reclamantul că prin dispoziţiile art.4 din Legea

nr.2/1983 s-a instituit şi implementat forma de retribuire a acordului

global, iar sumele de bani încasate în baza acordului global fac parte din

cuantumul câştigului brut realizat de reclamant în perioada 01.05.1974 –

31.07.1999, în raport de disp.art.1 din Decretul nr.398/1972.

Din sumele provenite din acordul global, care au reprezentat parte

componentă a câştigului brut al reclamantului, s-a plătit contribuţia la

asigurări sociale.

Învederează reclamantul că Decretul nr.398/1972 a fost abrogat prin

art.198 din Legea nr.19/2000, astfel că în perioada 1974 – 1999 a produs

efecte depline.

Pârâta a efectuat recalcularea pensiei reclamantului ţinând cont la

Pârâta a efectuat recalcularea pensiei reclamantului ţinând cont la

determinarea punctajului mediu anual doar de cartea de muncă, însă în

determinarea punctajului mediu anual doar de cartea de muncă, însă în

raport de disp.art.164 alin.3 din legea nr. 19/2000, aceasta trebuia să ţină

raport de disp.art.164 alin.3 din legea nr. 19/2000, aceasta trebuia să ţină

cont şi de adeverinţa eliberată de unitatea angajatoare în condiţiile şi forma

cont şi de adeverinţa eliberată de unitatea angajatoare în condiţiile şi forma

impusă de lege la recalcularea drepturilor de ale reclamantului.

Intrucât pârâta nu a avut în vedere această adeverinţă , baza de calcul

nu a fost cea reală şi valoarea punctului de a fost mult diminuată,

astfel că se impune a se efectua o recalculare ţinând cont şi de adeverinţa

nr.1369/13.05.2005 întrucât aceasta reflectă veniturile salariale.

La data de 23.10.2008, pârâta a depus la dosarul cauzei întâmpinare prin care

a solicitat respingerea acţiunii formulate de reclamant ca neîntemeiată.

În motivarea întâmpinării formulate se arată că prin decizia nr.

223969/22.06.1999 a Directiei de si Protectie Socială Argeş

contestatorul a fost inscris la pensie pentru munca depusa si limita de varsta,

incepand cu data de 01.05.1999. Drepturile de pensie au fost stabilite in

conformitate cu dispozitiile Legii nr.3/1977 în raport de salariul mediu tarifar de

10718,58 lei si de vechimea totala in munca de 42 ani 7 luni şi 8 zile întregită la 43

ani.

Avand in vedere prevederile HG nr.1550/2004, OUG nr. 4/2005, HG nr.

1456/2005 precum şi faptul ca drepturile de pensie ale contestatorului au fost

deschise la data de 01.05.1999, intimata a procedat la recalcularea pensiei

contestatorului începând cu data de 1 decembrie 2005.

În urma recalcularii pensiei a rezultat un punctaj mediu anual de

1.25210 pentru un numar total 37.56293 puncte, mai mic decat punctajul mediu

anual existent în plata la data evaluarii – 1.30813, motiv pentru care in

conformitate cu dispozitiile art.6 alin.(2) din OUG nr.4/2005 s-a mentinut

cuantumul pensiei aflat in plata .

Dupa finalizarea procesului de recalculare a pensiilor, intimata a demarat in

baza art.7 alin.3 -7 din OUG nr.4/2005, o noua activitate, respectiv aceea de

revizuire a drepturilor de pensie recalculate, atât din oficiu cat si in baza cererilor

insotite de adeverinţe, depuse de pensionarii care au beneficiat de procesul de

recalculare a pensiei.

Cu aceasta ocazie s-a constatat ca prin cererile inregistrate la …………….

sub nr.16013/22.09.2005, 3373/03.06.2006 contestatorul a solicitat recalcularea

pensiei in raport de adeverinta nr.1369/13.09.2005 eliberata de …………..

–Dezvoltare pentru ……………………………………………….

Fata de aceste cereri, si având in vedere dispozitiile art.7 alin. (3) din OUG

nr.4/ 2005 intimata a procedat la modificarea drepturilor de pensie recalculate ale

contestatorului, emitand in acest sens decizia nr.223969/17.07.2006.

Referitor la pretentiile formulate de contestator prin precizarea la actiunea

dedusa judecăţii se arată că drepturile de pensie ale contestatorului, recalculate

începând cu data de 01.12.2005, au fost modificate prin decizia nr.

223969/17.07.2006, decizie ce a ramas definitiva prin necontestare conform

art. 87 si 88 din Legea nr. 19/2000.

In urma modificarii drepturilor de pensie recalculate a rezultat un

punctaj mediu anual de 1.28707 puncte, mai mare decat punctajul mediu

anual retinut prin decizia nr.223969/31.11.2005 (1.25210), dar mai mic decât

cel aflat in plata la data evaluarii (1.30813), motiv pentru care, in

conformitate cu dispozitiile art.6 alin.(2) din OUG nr. 4/2005 s-a mentinut

cuantumul pensiei aflat in plata.

Se arată că în urma modificării drepturilor de pensie recalculate ale

contestatorului a rezultat un punctaj mediu anual mai mare decât cel

reţinut initial (1.28707 fata de 1.25353), deoarece la determinarea

punctajului mediu anual s-a avut in vedere sporul de vechime înscris în

adeverinţa nr. 1369/13.09.2005.

In ceea ce priveste adeverinta nr.1369/13.09.2005 eliberata de

………………………….. – Dezvoltare pentru Biotehnologii in

……………………………, la care face referire contestatorul în actiunea

dedusa judecatii si in care sunt inscrise salarii mai mari decat cele

inregistrate in carnetul de munca se arată ca acestea nu au fost avute in

vedere la determinarea punctajului mediu anual din urmatoarele motive:

Art.164 alin.(1) din Legea nr.19/2000 cu modificările si completările

ulterioare, prevede ca la determinarea punctajelor anuale pana la intrarea in vigoare

a acestui act normativ ( 01.04.2001) se utilizează salariile brute sau nete după caz, in

conformitate cu modul de înregistrare a acestora in carnetul de munca, astfel: a)

salariile brute, pana la data de 1 iulie 1977; b) salariile nete, de la data de 1 iulie

1977 pana la data de 1 ianuarie 1991; c) salariile brute, de la data de 1

ianuarie 1991 si sporurile cu caracter permanent care după data de

01.04.1992 au făcut parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislaţiei

anterioare si care sunt înregistrate in carnetul de munca sau sunt

dovedite eu adeverinţe eliberate de unităţi conform legislaţiei in vigoare.

Conform legislaţiei anterioare, sporurile cu caracter permanent care au

făcut parte din baza de calcul a pensiilor sunt cele strict si limitativ enumerate de

art. 10 din Legea nr.3/1977, înregistrate in carnetul de munca sau dovedite cu

adeverinţe, conform art.10 din Legea nr.3/1977.

Sumele de bani încasate de contestator in baza acordului global in perioada

01.05.1974 –31.07.1999, nu pot fi utilizate la determinarea punctajului mediu

anual întrucât nu au făcut parte din baza de calcul a pensiei, conform legislaţiei

anterioare, având în vedere şi prevederile anexei la OUG nr.4/2005.

Potrivit prevederilor Decretului nr.389/1972 cu privire la contributia

pentru asigurarile sociale de stat, act normativ abrogat prin Legea nr.

19/2000, contributia la fondul de asigurari sociale de stat se achita de catre

unitatile angajatoare si nu de catre angajati. Fondurile necesare pentru plata

pensiilor de asigurari sociale de stat se constituiau din contributiile pe care

le plateau unitatile, precum si din sumele alocate in acest scop de la bugetul

de stat. Contribuţia individuala de asigurari sociale, contribuţie ce se reţine

de la asigurat si nu de la angajator, a fost introdusa pentru prima oara în

legislaţia de asigurări sociale prin Legea nr.19/2000.

Pentru perioada ulterioara datei de 01.04.2001(data intrarii in

vigoare a Legii nr.19/2000), la determinarea punctajelor anuale se

utilizeaza conform art.78 din Legea nr.19/2000, salariul brut lunar

individual, inclusiv sporurile si adaosurile care au constituit baza de calcul a

contributiei individuale de asigurari sociale.

Astfel, la determinarea drepturilor de pensie ale asiguraţilor, pentru

perioada ulterioară datei de 01.04.2001, se utilizeaza toate veniturile

pentru care s-a achitat contributia individuala de asigurari sociale,

venituri ce se înscriu de către angajatorii acestora, în declaraţiile nominale

privind asiguraţii sistemului public de pensii, conform art 6 din Legea

nr.19/2000 cu modificările si completările ulterioare.

În drept, întâmpinarea a fost întemeiată pe dispozitiile art. 115-118 cod

procedură civilă, Legea nr.3/1977, Legea nr. 19/2000, O.U.G. nr. 4/2005, H.G. nr.

1550/2004 şi HG nr. 1456/2005.

In susţinerea întâmpinării formulate, pârâta a depus la dosarul cauzei un set

de înscrisuri (f.58-92).

Sub aspectul probatoriului, în cauză au fost încuviinţate pentru contestator

probele cu înscrisuri şi expertiză contabilă, iar pentru pârâtă proba cu înscrisuri.

La data de 23.02.2009 a fost depus la dosarul cauzei raportul de expertiză

întocmit de expert ……………., (filele 105-119).

Analizând actele şi lucrările dosarului instanţa reţine în fapt următoarele:

Prin decizia nr.223969/22.06.1999 (fila 83) a Direcţiei de Munca si

Protecţie Socială Argeş, contestatorul ……………….. a fost înscris la pensie

pentru munca depusa si limita de vârsta, începând cu data de 01.05.1999.

Drepturile de pensie au fost stabilite in conformitate cu dispoziţiile Legii

nr.3/1977, în raport de salariul mediu tarifar de 10718,58 lei si de vechimea totala

in munca de 42 ani 7 luni şi 8 zile întregită la 43 ani.

Prin cererile înregistrate la…………. sub nr.16013/22.09.2005 (fila 70), şi

nr.3373/03.06.2006 (fila 71) contestatorul a solicitat recalcularea pensiei în raport

de adeverinţa nr.1369/13.09.2005 eliberata de …………………………….

Prin prezenta acţiune, aşa cum a fost precizată, contestatorul a solicitat

obligarea pârâtei să-i recalculeze drepturile de pensie şi în raport de

sporurile permanente (rezultate în urma activităţii întreprinse în baza

acordului global) pentru care a depus la Casa de Pensii adeverinţa nr.

1369/13.05.2005.

Aşa cum rezultă şi din raportul de expertiză întocmit în cauză de

expertul contabil ………….. (filele 105-119), intimata a calculat drepturile de

pensie ale contestatorului în raport de veniturile cuprinse în carnetul de muncă,

fără să ţină cont de veniturile brute realizate, menţionate de adeverinţa

nr.1369/13.09.2005, eliberata de ………………………………….

Cu privire la solicitarea contestatorului instanţa reţine următoarele:

Potrivit art.1 şi art.2 din OUG nr.4/2001, recalcularea pensiilor din sistemul

public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, stabilite în baza

legislaţiei în vigoare anterior datei de 1 aprilie 2001, se face cu respectarea

prevederilor Legii nr.19/2000.

Potrivit art. 164 alin.1 din Legea nr.19/2000 „La determinarea punctajelor

anuale, până la intrarea în vigoare a prezentei legi, se utilizează salariile brute sau

nete, după caz, în conformitate cu modul de înregistrare a acestora în carnetul de

muncă, astfel:

a) salariile brute, până la data de 1 iulie 1977;

b) salariile nete, de la data de 1 iulie 1977 până la data de 1 ianuarie 1991;

c) salariile brute, de la data de 1 ianuarie 1991.”, iar potrivit alin.3 „La

determinarea punctajelor anuale, pe lângă salariile prevăzute la alin. (1) se au în

vedere şi sporurile cu caracter permanent, care, după data de 1 aprilie 1992, au făcut

parte din baza de calcul a pensiilor conform legislaţiei anterioare şi care sunt

înregistrate în carnetul de muncă sau sunt dovedite cu adeverinţe eliberate de

unităţi, conform legislaţiei în vigoare.”

Art.3 din Legea nr.3/1977, dreptul comun în materie anterior apariţiei Legii

nr.19/2000, preciza că dreptul la pensie era recunoscut tuturor cetăţenilor care au

desfăşurat o activitate permanenta pe baza unui contract de munca şi pentru care

angajatorii au plătit contribuţia de asigurări sociale prevăzută de lege, acelaşi

principiu al contributivităţii fiind consacrat expres şi de dispoziţiile art.2 lit.e din

Legea nr.19/2000, care dispune că „fondurile de asigurări sociale se constituie pe

baza contribuţiilor datorate de persoanele fizice şi juridice, participante la sistemul

public, drepturile de asigurări sociale cuvenindu-se pe temeiul contribuţiilor de

asigurări sociale plătite”.

Retribuirea în acord global, de care a beneficiat şi contestatorul,

presupunea salarizarea angajaţilor în funcţie de realizările profesionale,

ceea ce însemna că lunar aceştia puteau obţine venituri mai mari sau mai

mici decât salariile tarifare înscrise în carnetul de muncă.

Dispoziţiile art.1 din Decretul 389/1972, cu privire la contribuţia pentru

asigurările sociale de stat stipulau obligativitatea angajatorilor să vireze la bugetul

asigurărilor sociale de stat o contribuţie de 15% asupra câştigului brut realizat de

personalul lor salariat.

Potrivit art.2 din acelaşi act normativ contribuţia pentru asigurările sociale de

stat nu se datora „asupra sumelor reprezentând: drepturile plătite asiguraţilor din

fondurile asigurărilor sociale de stat; drepturile plătite potrivit dispoziţiilor legale în

cazul desfacerii contractelor de muncă; diurnele de deplasare, detaşare şi

indemnizaţiile de transferare; drepturile de sau de colaborator extern;

retribuţiile pentru executarea de lucrări sau pentru prestarea de servicii pe bază de

contracte civile ori pentru alte categorii de lucrări care nu au la bază contracte de

muncă reglementate, ca atare, prin legislaţia muncii; premiile acordate de unităţile

economice din beneficiile realizate.”

Din adeverinţa nr.1369/13.09.2005 eliberată de …………………….. rezultă

că unitatea a virat CAS-ul şi a reţinut contribuţia pentru pensia suplimentară,

aferente veniturilor realizate de contestator.

impusă de lege la recalcularea drepturilor de pensie ale reclamantului.

Întrucât pârâta nu a avut în vedere această adeverinţă , baza de calcul

nu a fost cea reală şi valoarea punctului de pensie a fost diminuată.

Prin urmare, în raport de dispoziţiile legale mai sus-menţionate, având în

vedere principiul contributivităţii, precum şi pentru a se evita crearea unei

discriminări între persoanele care au realizat stagii de cotizare anterior şi ulterior

intrării în vigoare a Legii nr.19/2000, în condiţiile în care baza de calcul pentru

plata contribuţiilor este alcătuită din totalitatea veniturilor realizate de asigurat,

instanţa apreciază că prezenta acţiune este întemeiată, urmând a fi admisă şi

obligată pârâtă să recalculeze drepturile de pensie ale reclamantului prin luarea în

considerare a veniturilor obţinute în acord global, potrivit adeverinţei nr.

1369/13.09.2005, începând cu data de 01.10.2005, având în vedere data depunerii

primei cereri de către contestator la sediul pârâtei, respectiv 22.09.2005, prin care a

solicitat recalcularea pensiei în raport de adeverinţa mai sus-menţionată.

PENTRU ACESTE MOTIVE,

ÎN NUMELE LEGII

HOTĂRĂŞTE

Admite acţiunea precizată formulată de contestatorul ………………

……….., domiciliat în ………………………………, în

contradictoriu cu intimata …………………………., cu sediul în

……………………………………………..

Obligă pe pârâtă să recalculeze drepturile de pensie ale reclamantului prin

luarea în considerare a veniturilor obţinute în acord global, potrivit adeverinţei nr.

1369/13.09.2005, începând cu data de 01.10.2005.

Cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare.

Pronunţată în şedinţă publică, azi 09.04.2009, la Tribunalul Argeş, Secţia

Civilă – complet specializat de litigii de muncă şi asigurări sociale