Cadre didactice. Ajutor financiar pentru achiziţionarea de cărţi şi programe educaţionale. Îndreptăţire


Responsabilitatea privind asigurarea ajutorului financiar prevăzut la art. 1 alin. (2) din Normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 453/2007, îi revine directorului de la nivelul instituţiei de învăţământ, inspectorului şcolar general responsabil de curriculum la nivelul inspectoratului şcolar judeţean/ al municipiului Bucureşti şi direcţiilor de specialitate la nivelul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
Pe de altă parte, potrivit dispoziţiilor art. 5 alin. (5) din Normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 453/2007, „Inspectoratele şcolare judeţene/ al municipiului Bucureşti vor aloca lunar către unităţile şcolare sumele necesare efectuării plăţii ajutoarelor într-un cont de disponibil deschis în afara bugetului local”.
În raport de aceste dispoziţii legale, chiar dacă Inspectoratul Şcolar al Judeţului şi-a îndeplinit obligaţiile prevăzute de art. 5 alin. (2) din aceleaşi Norme metodologice, în sensul că a solicitat necesarul de deschideri de credite bugetare pentru plata integrală a ajutorului solicitat de către reclamanţi, Curtea a constatat că în mod corect instanţa de fond a admis acţiunea în contradictoriu şi cu acest pârât, obligându-l să aloce unităţii şcolare pârâte în cauză, sumele necesare achitării sumelor cuvenite cadrelor didactice.

Secţia I civilă, Decizia nr. 2399 din 14 mai 2012

Prin sentința civilă nr. 1957/23.02.2012 pronunțată de Tribunalul Cluj, s-a admis în parte acțiunea formulată și completată de către reclamantul Sindicatul Salariaților din învățământ Turda, în contradictoriu cu pârâții Colegiul Tehnic Turda, Inspectoratul Școlar Județean Cluj și Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și în consecință:

A fost obligat pârâtul Colegiul Tehnic Turda la plata către membrii de sindicat a sumelor reprezentând diferența dintre ajutorul financiar pentru achiziționarea de cărți și programe educaționale pe suport electronic, necesare îmbunătățirii calității didactice aferent anului 2009 și suma efectiv plătită, actualizate în funcție de rata inflației la data plății.

A fost obligat pârâtul de rândul 3 să aloce pârâtului de rândul 2 fondurile necesare plății drepturilor solicitate și pârâtul de rândul 2 să aloce pârâtului de rândul 1 fondurile necesare plății drepturilor solicitate.

A fost respinsă acțiunea formulată de către reclamant în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Finanțelor Publice.

A fost respinsă cererea de chemare în garanție formulată de către pârâtul Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului în contradictoriu cu chematul în garanție Ministerul Finanțelor Publice.

Tribunalul a reținut că reclamantul a formulat prezenta acțiune în numele membrilor de sindicat.

Din adeverințe rezultă că membrii de sindicat dețin funcții de cadre didactice titulare în cadrul pârâtei de rd. 1 și că au primit ajutorul financiar prevăzut de Legea nr. 315/2006 doar în cuantum de 130 lei.

Pârâtul Inspectoratul Școlar Județean Cluj a recunoscut că în anul 2009 s-a acordat membrilor de sindicat reprezentați numai suma de 130 lei, conform circularei M.E.C.I. nr. 128/CB/15.12.2009.

Constatând că membrii de sindicat reprezentați în cauză nu și-au primit toate drepturile salariale stabilite și recunoscute prin O.G. nr. 15/2008 privind creșterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 și 2009 personalului din învățământ și reținând faptul că aceste prevederi sunt în vigoare, în condițiile în care au fost aprobate prin Legea nr. 221/2008, Tribunalul a apreciat ca fiind fondată cererea dedusă judecății.

De asemenea, a mai reținut că, în calitate de finanțator al unităților de învățământ, Consiliul local asigură cadrul necesar pentru furnizarea serviciilor de interes local privind educația și aprobă bugetul local. Obligația principală a angajatorului este cea de plată a salariului, ca și contraprestație pentru îndeplinită de salariat.

A fost respinsă cererea de chemare în judecată în raport de pârâtul MFP, respectiv, subsecvent, cererea de chemare în garanție a MFP formulată de către pârâtul MECTS.

împotriva acestei sentințe a declarat recurs pârâtul Inspectoratul Școlar al Județului Cluj, solicitând admiterea recursului și respingerea acțiunii.

în motivarea recursului se arată faptul că instituția a respectat întocmai prevederile legale, iar prin adresa nr. 10566/2009 a transmis Ministerului Educației, Cercetării și Inovării – Direcția Generală Buget, Finanțe, Patrimoniu și Investiții, necesarul sumelor restante pe anul financiar 2009, în conformitate cu dispozițiile art. 5 alin. (2) din Normele metodologice.

însă Ministerul Educației, Cercetării și Inovării, prin adresa nr. 128/CB din 15.11.2009 a comunicat faptul că, în urma suplimentării bugetului MEC (la art. 57.02.01 – ajutoare sociale în bani), suma alocată pentru fiecare județ în parte reprezintă 33% din contravaloarea a 100 euro pentru fiecare beneficiar al acestui program conform Legii nr. 315/2006, urmând ca inspectoratele școlare să transmită fiecărei unități școlare din județ să întreprindă măsuri pentru ca plata beneficiarilor programului național 100 euro să se efectueze în limita a 130 lei din contravaloarea a 100 euro pentru fiecare beneficiar în parte.

Ca urmare a acestei adrese, s-a procedat la punerea în aplicare a măsurii dispuse de Ministerul Educației, Cercetării și Inovării, în limitele alocării bugetare stabilite de Ministerul Educației, Cercetării și Inovării, fapt confirmat, de altfel, și de către reclamantul Sindicatul Salariaților din învățământ Turda, prin cererea de chemare în judecată.

A învederat că, potrivit dispozițiilor art. 5 alin. (3) din Normele metodologice, sumele necesare plății ajutorului financiar, ce reprezintă echivalentul în lei a 100 euro, se asigură din bugetul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, capitolul 65.01. – învățământ, art. 57.02.01 – Ajutoare sociale în bani, în limita creditelor bugetare aprobate.

Sindicatul Salariaților din învățământ Turda prin notele de ședință a solicitat respingerea recursului și menținerea sentinței ca temeinică și legală.

Recursul este nefondat.

Responsabilitatea privind asigurarea ajutorului financiar prevăzut la art. 1 alin. (2) revine directorului la nivelul instituției de învățământ, inspectorului școlar general responsabil de curriculum la nivelul inspectoratului școlar județean/ al municipiului București și direcțiilor de specialitate la nivelul Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului.

Pe de altă parte, astfel cum a reținut și prima instanță, potrivit dispozițiilor art. 5 alin. (5) din Normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 453/2007, „Inspectoratele școlare județene/ al municipiului București vor aloca lunar către unitățile școlare sumele necesare efectuării plății ajutoarelor într-un cont de disponibil deschis în afara bugetului local”.

în raport de aceste dispoziții legale, chiar dacă acest pârât și-a îndeplinit obligațiile prevăzute de art. 5 alin. (2) din aceleași norme metodologice, în sensul că a solicitat necesarul de deschideri de credite bugetare pentru plata integrală a ajutorului solicitat de către reclamanți, Curtea constată că în mod corect instanța de fond a admis acțiunea în contradictoriu și cu acest pârât, obligând Inspectoratul Școlar al Județului Cluj să aloce unității școlare – pârâtă în cauză sumele necesare achitării sumelor cuvenite cadrelor didactice.

Pentru considerentele expuse, Curtea a apreciat că hotărârea atacată este legală și temeinică, astfel că, în temeiul dispozițiilor art. 312 alin. (1) C.proc.civ., a respins ca nefondat recursul declarat de pârâtul Inspectoratul Școlar al Județului Cluj.

Notă: Legea nr. 315/2006 privind stimularea achiziționării de cărți sau de programe educaționale pe suport electronic, necesare îmbunătățirii calității activității didactice, în învățământul preuniversitar, a fost abrogată prin Legea nr. 118/2010 privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar.

(Judecător Daniela Griga)