Curtea de Apel Cluj, secţia I-a civilă, decizia civilă nr. 1053 din 4 noiembrie 2014
Prin sentinţa civilă nr.786 din 23.05.2014, pronunţată de Tribunalul Maramureş în dosarul nr. …/100/2013, a fost admisă acţiunea formulată de reclamantul, Sindicatul Liber din Învăţământ Maramureş, în contradictoriu cu pârâtul Inspectoratul Şcolar al judeţului Maramureş, Liceul Tehnologic Ruscova, Liceul Teoretic „ .” Viseu de Sus, Şcoala Gimnazială nr. 4 Poienile de Sub Munte, Liceul Tehnologic „M.” Sighetu Marmaţiei, Ministerul Educaţiei Naţionale.
Au fost obligaţi pe pârâţii Liceul Tehnologic Ruscova, Liceul Teoretic „ Bogdan Vodă” Viseu de Sus, Şcoala Gimnazială nr. 4 Poienile de Sub Munte, Liceul Tehnologic „Marmaţia” Sighetu Marmaţiei, să plătească membrilor de sindicat reprezentaţi de reclamant
B.I., B.S. ş.a., ajutorul financiar prevăzut de Legea 315/2006 pentru achiziţionarea de cărţi şi programe educaţionale pe suport electronic necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice în învăţământul preuniversitar, pentru anul 2010, reprezentând echivalentul în lei a sumei de 100 Euro calculat la cursul de schimb valutar B.N.R. de la data plăţii .
A fost obligat pârâtul Inspectoratul Şcolar al judeţului Maramureş să aloce unităţilor de învăţământ pârâte sumele necesare plăţii ajutorului financiar menţionat.
A fost obligat Ministerul Educaţiei Naţionale să aloce Inspectoratul Şcolar al judeţului Maramureş sumele necesare plăţii ajutorului financiar stabilit prin prezenta hotărâre în favoarea reclamantei.
Pentru a hotărî astfel, prima instanţă a reţinut că reclamantul Sindicatul Liber din Învăţământ Maramureş în numele membrilor săi (…) arată că aceştia au fost cadre didactice la unităţile de învăţământ pârâte Liceul Tehnologic Ruscova, Liceul Teoretic „ B.” Viseu de Sus, Şcoala Gimnazială nr. 4 Poienile de Sub Munte, Liceul Tehnologic „M.” Sighetu Marmaţiei, conform adeverinţelor depuse la (filele 10-16 dosar) şi nu au beneficiat de plata ajutorului financiar pentru achiziţionarea de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice în învăţământul preuniversitar pentru anul 2010.
Membrii de sindicat au solicitat plata ajutorului financiar pentru achiziţionarea de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic la data de octombrie 2009, conform cererilor înregistrate la filele 17-50, toate aceste cererii fiind înregistrate înainte de data 01.11.2009.
Potrivit art. 1 din Legea nr. 315/12.07.2006 privind stimularea achiziţionării de cărţi şi programe educaţionale pe suport electronic necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice în învăţământ „Se acordă un ajutor financiar cadrelor didactice titulare şi/sau suplinitori calificaţi din învăţământ în vederea achiziţionării de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii activităţii didactice”.
Conform acestui act normativ ajutorul financiar se acordă anual, la solicitarea cadrelor didactice şi reprezintă echivalentul a 100 Euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de BNR la data plăţii.
Din interpretarea acestor dispoziţii reiese că principala condiţie pe care persoanele trebuie să o îndeplinească pentru a beneficia de acest drept bănesc special este aceea de a avea calitatea de cadru didactic titular şi/sau suplinitor din învăţământul preuniversitar şi de a formula o cerere de acordare a ajutorului financiar.
În aplicarea acestor dispoziţii legale au fost emise norme metodologice aprobate prin H.G. nr. 453/2007, care reglementează modalitatea de acordare a ajutorului financiar mai sus arătat.
In acest sens, potrivit art. 1 din H.G. nr. 453/2007, beneficiază de ajutorul financiar prevăzut de Legea nr. 315/2006 cadre didactice şi/sau suplinitori calificaţi încadraţi în învăţământul preuniversitar.
Potrivit art. 2 din aceleaşi norme, ajutorul financiar se acordă de unitatea de învăţământ la care cadrul didactic îşi desfăşoară activitatea, iar potrivit art. 3 din norme, ajutorul se acordă anual pe bază de cerere formulată de beneficiari şi înregistrată până la 1 noiembrie pentru anul următor, la unitatea de învăţământ la care beneficiarul îşi are funcţia de bază, iar plăţile se efectuează începând cu luna ianuarie din anul următor.
Obligaţia de plată a ajutorului financiar revine unităţii şcolare care trebuie să solicite lunar, până la data de 10 a fiecărei luni la Inspectoratul şcolar, sumele necesare pentru plata ajutorului financiar, iar, inspectoratele la rândul lor solicită lunar, până la data de 20 a fiecărei luni, la Ministerul Educaţiei Cercetării şi Tineretului deschideri de credite bugetare pentru luna următoare, aşa cum prevede art. 5 din norme.
Mecanismul de plată a acestui ajutor financiar, aşa cum este reglementat legitimează calitatea procesuală a unităţii de învăţământ cât şi a Inspectoratelor şcolare şi Ministerului Educaţiei Cercetării şi Tineretului.
Din economia dispoziţiilor Legii nr. 315/2006, rezultă că în intenţia legiuitorului a fost de a acorda acest drept sub formă de „ajutor” deci în avans.
Acelaşi lucru se desprinde şi din dispoziţiile HG nr. 453/2007, chiar dacă la art. 5 alin. 6 se vorbeşte de justificări pe bază de documente de către beneficiari a ajutorului primit, atunci când în acelaşi articol se stabileşte că acest ajutor financiar se plăteşte în avans, într-o singură tranşă, în limita echivalentului în euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de BNR la data plăţii.
În raport de situaţia de fapt aşa cum aceasta rezultă din probele administrate, cât şi de reglementările prevăzute în Legea nr. 315/2006 şi HG nr. 453/2007, rezultă că naşterea dreptului cadrelor didactice membrii de sindicat la momentul când au fost îndeplinite condiţiile prevăzute de lege, respectiv la data depunerii cererii pentru plata acestuia ajutor, obligaţia plăţii de către unitatea de învăţământ devenind scadentă la 1 ianuarie a anului 2010.
Aşa fiind, pentru anul 2010 dreptul cadrelor didactice de a primi ajutorul financiar la nivelul echivalent euro era născut la data când Legea nr. 315/2006 a fost abrogată prin art. 15 lit. k din Legea nr.118/2010, respectiv 3.07.2010, astfel încât cererile acestora vor fi admise pentru întreaga sumă şi nu fracţionat pentru perioada cuprinsă între 01.01.2010 şi
03.07.2010.
Acest argument îşi găseşte sprijin şi în dispoziţiile art. 2 din Legea nr. 315/2006 cu privire la ajutorul financiar cât şi în dispoziţiile art. 5 alin. 6 din HG nr. 453/2007 potrivit cu care plata ajutorului se face într-o singură tranşă.
De altfel, momentul plăţii ajutorului financiar nu are relevanţă asupra existenţei unui drept astfel cum reiese din lege, după cum refuzul de a plăti acest drept până la momentul abrogării legii nu poate duce la desfiinţarea retroactivă a unui drept deja născut sub legea abrogată, întrucât o lege civilă nu poate produce efecte retroactive.
Pe de altă parte, prevederea cuprinsă în dispoziţiile art. 5 alin. 3 din normele metodologice „în limita creditelor aprobate”, nu se poate interpreta în sensul limitării sau condiţionării dreptului de a primi ajutor financiar pentru achiziţionarea de cărţi sau programe educaţionale pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii didactice în învăţământul preuniversitar, drept care este prevăzut de Legea nr. 315/2006, necondiţionat.
Dacă s-ar accepta o astfel de interpretare s-ar putea ajunge la situaţia inacceptabilă a lipsirii totale de dispoziţiile Legii nr. 315/2006, cu consecinţa lipsirii totale de acest drept a beneficiarilor lui.
De altfel, aşa cum este reglementat acest drept are un caracter patrimonial, îndeplinind toate caracteristicile reglementate de art. 1 protocolul 1 la Convenţie, fiind totodată şi protejat de aceasta.
Dacă acordarea acestui ajutor ar fi condiţionată de existenţa disponibilităţilor bugetare înseamnă a transforma acest drept într-un drept iluzoriu, situaţie neacceptată de jurisprudenţa CEDO (cauza Viasu contra României 2009).
Prin neplata sumelor prevăzute de Legea nr. 315/2006, angajatorul a încălcat atât dispoziţiile acestei legi cât şi ale art. 40 alin. 2 lit. c din Codul muncii, potrivit cărora angajatorul are obligaţia să acorde salariaţilor toate drepturile ce decurg din lege, din Contractul colectiv de muncă aplicabil şi din Contractul individual de muncă.
Faţă de considerentele expuse mai sus, instanţa a admis acţiunea formulată.
împotriva acestei hotărâri a declarat apel pârâtul Inspectoratul Şcolar al judeţului Maramureş, solicitând modificarea sentinţei civile atacate şi, procedând la rejudecarea cauzei respingerea acţiunii reclamantului Sindicatul Liber din învăţământ Maramureş ca netemeinică şi nelegală.
În motivare se arată că prezenta sentinţă ca netemeinică şi nelegală întrucât instanţa de fond nu a ţinut cont de faptul că membrii de sindicat reprezentaţi de reclamant nu au fost depus la dosar acte justificative privind achiziţionarea de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice pentru anul 2010, astfel că procedura legală stabilită în vederea beneficierii de acest ajutor solicitat de cadrele didactice nu a fost urmată.
Membrii de sindicat reprezentaţi de reclamant în prezenta cauză au fost, în anul 2010 vizat în litigiu, cadre didactice cu norma de bază la unităţile de învăţământ indicate în cerere.
Apelantul invocă prevederile art. 1 şi 2 din Legea nr. 315/2006 şi precizează că sumele necesare plăţii ajutorului financiar în vederea achiziţionării de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice, se alocă potrivit art. 4 din lege de la bugetul de stat, prin Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
În prezenta cauză s-a făcut dovada că membrii de sindicat reprezentaţi de reclamant au formulat cereri prin care au solicitat acordarea dreptului dedus judecăţii, însă nu au fost depuse acte justificative privind achiziţionarea de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice pentru anul 2010, astfel că procedura legală stabilită în vederea beneficierii de acest ajutor solicitat de cadrele didactice nu a fost urmată.
Atribuţiile inspectoratelor şcolare în ceea ce priveşte acordarea acestui ajutor sunt expres prevăzute de dispoziţiile legale şi le regăsim la alin. 2, 4, 5 ale art. 5 din Normele metodologice de aplicare a Legii 315/2006.
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării a comunicat prin adresa nr. 128/15.11.2009 (Anexa 1) faptul că „suma alocată pentru fiecare judeţ în parte reprezintă 33% din contravaloarea a 100 euro pentru fiecare beneficiar al acestui program conform Legii 315/2006.
Pentru a asigura plata conform suplimentării bugetare, inspectoratele şcolare vor transmite fiecărei unităţi şcolare din judeţ să întreprindă măsuri pentru ca plata beneficiarilor programului naţional 100 Euro să se efectueze în limita a 130 lei din contravaloarea a 100 Euro pentru fiecare beneficiar în parte.”
în urma acestei comunicări, Inspectoratul Şcolar Judeţean Maramureş a refăcut necesarul fondului de carte, calculând pentru fiecare cadru didactic suma de 130 lei, rezultând un total de 808.275 lei,
În aceste condiţii, au fost obligaţi să aloce către unităţile şcolare sumele necesare efectuării plăţii ajutoarelor în contul disponibil deschis în afara bugetului local doar în cuantum de 130 lei/cadru didactic.
În baza solicitărilor venite de la toate unităţi şcolare din judeţul Maramureş, inspectoratul şcolar şi-a respectat obligaţiile legale, solicitând mai departe, Direcţiei generale buget-finanţe, patrimoniu şi investiţii din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării prin adresa nr. 6973/21.12.2012 (Anexa 2) care la nota de final deschiderea de explică faptul că suma de 1.791.000 lei reprezintă diferenţa de la 33% până la plata integrală a sumei de 100 de Euro necesari pentru plata ajutorului financiar prevăzut în Legea 315/2006.
Această sumă reprezintă echivalentul în lei a sumei de 622.250 euro, rezultatul înmulţirii numărului de cadre didactice care au putut beneficia de acest ajutor cu suma de 100 euro, aferentă fiecărui cadru didactic în parte (Anexa 3).
Prin întâmpinarea înregistrată la dosarul cauzei, intimatul Sindicatul Liber din învăţământ Maramureş solicită respingerea apelului şi menţinerea sentinţei primei instanţe.
Examinând hotărârea atacată prin prisma motivelor invocate şi a dispoziţiilor legale incidente, Curtea reţine că apelul este nefondat, având în vedere considerentele ce vor fi expuse în continuare:
Obiectul cererii de chemare în judecată îl constituie plata sumelor reprezentând ajutorul financiar pentru achiziţionarea de cărţi şi programe educaţionale pe suport electronic necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice, prevăzut de Legea nr. 315/2006.
Potrivit art. 5 din HG nr. 453/2007 privind Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 315/2006 „(1) Unităţile şcolare vor solicita lunar, până la data de 10 a fiecărei luni, la inspectoratul şcolar, sumele necesare pentru plata ajutorului financiar aferent lunii următoare. (2) Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti vor solicita lunar, până la data de 20 a fiecărei luni, la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului – Direcţia generală buget-finanţe, patrimoniu şi investiţii, necesarul de deschideri de credite bugetare pentru luna următoare. (3) Sumele necesare plăţii ajutorului financiar prevăzut la art. 1 alin.
(2) se asigură din bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, capitolul 65.01 “Învăţământ”, art. 57.02.01 “Ajutoare sociale în bani”, în limita creditelor bugetare aprobate.
(4) Direcţia generală buget-finanţe, patrimoniu şi investiţii din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului va aloca lunar către inspectoratele şcolare/al municipiului Bucureşti sumele solicitate, în limita creditelor bugetare deschise. (5) Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti vor aloca lunar către unităţile şcolare sumele necesare efectuării plăţii ajutoarelor într-un cont de disponibil deschis în afara bugetului local.”
Din prevederile art. 5 din HG nr. 453/2007, anterior menţionate, rezultă că pârâtului Inspectoratul Şcolar Judeţean Maramureş îi revin o serie de obligaţii în ceea ce priveşte procedura efectivă de alocare şi plata către cadrele didactice a sumelor reprezentând ajutorul financiar solicitat.
Apelantul invocă faptul că la dosarul de fond nu au fost depuse de către membrii de sindicat dovezile privind achiziţionarea de cărţi şi programe educaţionale pe suport electronic necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice.
Într-adevăr, potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. 1 din Legea nr. 315/2006 „Ajutorul financiar prevăzut la art. 1 se acordă anual, la solicitarea cadrelor didactice (…)”, iar potrivit art. 3 alin. 1 din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 453/2007 „Ajutorul financiar se acordă anual pe bază de cerere formulată de beneficiar şi înregistrată până la data de 1 noiembrie”.
În cauza dedusă judecăţii a fost probată depunerea de către membrii de sindicat a cererilor de acordare a ajutorului prevăzut de Legea nr. 315/2006, astfel cum rezultă din adeverinţele emise de unitatea de învăţământ, acte ce nu au fost contestate.
Susţinerea apelantului privind dovada efectuării cheltuielilor pentru achiziţionarea de cărţi şi programe educaţionale pe suport electronic pentru fiecare cadru didactic îndreptăţit, nu este de natură să conducă la schimbarea soluţiei adoptate de prima instanţă, întrucât dispoziţiile legale incidente nu condiţionează plata de prezentarea anterioară a dovezilor justificative privitoare la achiziţia de cărţi sau programe educaţionale.
Astfel, potrivit prevederilor art. 5 alin. 6 din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 453/2007 „Plata ajutorului financiar se face de către unităţile de învăţământ, integral, pe baza documentelor justificative, sau în avans, într-o singură tranşă, cu încadrare în cuantumul stabilit la art. 1 alin. (2). (…) Justificarea sumelor primite ca avans se realizează în condiţiile legii, în termen de 15 zile calendaristice”.
Din dispoziţiile legale mai sus citate, reiese că membrii de sindicat au un drept de opţiune între a dovedi efectuarea unor cheltuielilor pentru achiziţionarea de cărţi şi programe educaţionale pe suport electronic anterior încasării ajutorului financiar sau de a face dovada efectuării unor atare cheltuieli în termen de 15 zile de la data la care au încasat sumele cuvenite în baza Legii nr. 315/2006.
Referitor la susţinerile apelantului în sensul îndeplinirii obligaţiilor ce-i revin potrivit dispoziţiilor legale şi lipsa alocării fondurilor necesare, Curtea constată că acest aspect aparţine etapei executării hotărârii, neputând fi opus drepturilor reclamanţilor, care nu depind de o astfel de condiţie cu caracter suspensiv de executare.
Întrucât salariaţii sunt îndreptăţiţi la acordarea tuturor drepturilor conferite de lege, faptul că până în prezent nu au fost alocate sumele necesare plăţii drepturilor solicitate prin acţiune în cadrul demersurilor administrative ce premerg plata acestora, nu poate fi imputat cadrelor didactice reprezentate de către sindicat şi nici nu se poate constitui într-un motiv temeinic de respingere a acţiunii faţă de pârâtul apelant, fiind în sarcina acestuia să facă demersurile pentru a obţine alocarea sumelor necesare de la bugetul de stat.
Pentru considerentele expuse anterior, în temeiul dispoziţiilor art. 480 alin. 1 C.pr.civ., Curtea va respinge apelul declarat urmând a fi păstrată sentinţa atacată.
Notă. În acelaşi sens, şi decizia civilă nr. 975 din 23 octombrie 2014. Pentru prescrierea dreptului la acţiune, a se vedea decizia civilă nr. 958 din 20 octombrie 2014.