Cadru didactic. Salarizarea personalului de îndrumare şi control din inspectoratele şcolare judeţene


– Legea nr. 128/1997

Atâta timp cât reclamanta este titulara funcţiei didactice de educatoare şi a ocupat prin concurs funcţia de inspector şcolar de specialitate pentru învăţământul preşcolar, nivelul salariului de bază al acesteia se stabileşte la nivelul maxim al salariului de bază al funcţiei didactice de educator, la care se adaugă indemnizaţia de conducere, nefiind îndreptăţită să beneficieze de un salariu de bază aferent funcţiei didactice de profesor, chiar dacă a absolvit cu examen de licenţă o instituţie de învăţământ superior, în lipsa ocupării prin concurs a funcţiei didactice de profesor.

(Decizia nr. 1995/R din 16 octombrie 2009)

Prin sentinţa civilă nr. 242 din 21 mai 209 a Tribunalului Bistriţa Năsăud, s-a respins ca neîntemeiată acţiunea civilă formulată de reclamanta B.R., împotriva pârâtului Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud, prin care reclamanta, inspector şcolar de specialitate pentru învăţământul preşcolar şi alternative educaţionale, solicita stabilirea drepturilor sale salariale raportat la funcţia şi gradul didactic de profesor, având în vedere faptul că este absolventă de studii universitare -nivel licenţă.

împotriva acestei sentinţe, reclamanta B.R. a declarat recurs în termen legal solicitând instanţei admiterea acestuia, modificarea în tot a hotărârii atacate în sensul admiterii acţiunii formulată de reclamantă.

Analizând sentinţa criticată prin prisma motivelor de recurs invocate şi a apărărilor formulate, Curtea reţine următoarele:

Prin dispoziţia nr. 560/02.11.2005 emisă de Inspectoratul Şcolar Bistriţa Năsăud, reclamanta B.R., educatoare titulară la Grădiniţa cu program prelungit nr. 4 „Raza de soare” Bistriţa a fost numită, prin detaşare în interesul învăţământului, în funcţia de inspector şcolar de specialitate pentru învăţământul preşcolar şi alternative educaţionale în învăţământul preşcolar, începând cu 01.09.2005 şi până la ocuparea acestui post prin concurs.

Ulterior, prin dispoziţia nr. 564/20.12.2006 emisă de pârât, reclamanta educatoare titulară la Grădiniţa cu program prelungit nr. 11 „Căsuţa cu poveşti” Bistriţa a fost numită în funcţia de inspector şcolar de specialitate pentru învăţământul preşcolar şi alternative educaţionale în învăţământul preşcolar începând cu 03.01.2007, cu rezervarea postului pe care este titulară.

Conform diplomei de licenţă nr. 1643/01.10.2007 eliberată de Universitatea Babeş Bolyai din Cluj-Napoca, reclamanta a absolvit Facultatea de litere, în sesiunea iunie 2006, fiind licenţiată în domeniul filologie şi specialitatea limba şi literatura română -etnologie.

Reclamanta B.R. este titulara unui post de educatoare la Grădiniţa cu program prelungit nr. 11 „Căsuţa cu poveşti” Bistriţa, aşa cum rezultă şi din menţiunile înregistrate în carnetul de muncă al acesteia.

Capitolul I secţiunea 1 şi secţiunea 2 din Legea nr. 128/1997 reglementează funcţiile didactice şi didactice auxiliare, precum şi, condiţiile pentru ocuparea acestora. Condiţiile de studii pentru ocuparea funcţiilor didactice sunt cele reglementate de art. 7 din acelaşi act normativ, respectiv lit. a) pentru funcţia de educator/educatoare în învăţământul preşcolar – absolvirea cu examen de diplomă a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, ori absolvirea cu diplomă de licenţă sau de absolvire urmată de un curs în domeniu psihopedagogie şi metodic specific, precum şi lit. d) pentru funcţia de profesor în învăţământul gimnazial şi în învăţământul profesional – absolvirea cu examen de licenţă ori examen de absolvire, a unei instituţii de învăţământ superior sau a unui colegiu pedagogic, de profilul postului sau absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin 1 an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării – studii aprofundate, studii academice postuniversitare de specialitate, în profilul postului, precum şi, îndeplinirea condiţiei cerute de art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995 republicată.

Prin urmare, în condiţiile în care reclamanta este cadru didactic titular pe postul de educatoare la Grădiniţa cu program prelungit „Căsuţa cu poveşti” Bistriţa, chiar dacă a absolvit cu examen de licenţă Facultatea de filologie din cadrul UBB Cluj, pretenţiile privind salarizarea acesteia la nivelul unui profesor sunt neîntemeiate deoarece reclamanta nu este titulara vreunei funcţii didactice de profesor în învăţământul gimnazial, ocupat prin concurs potrivit art. 9 din acelaşi act normativ.

Este adevărat că art. 26 din Legea nr. 128/1997 stabileşte că funcţiile de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar la inspectoratele şcolare se ocupă prin concurs de către personalul didactic titular în învăţământ, cu diploma de licenţă sau echivalentă considerent pentru care reclamanta, în calitate de educatoare titulară şi absolventă, cu diplomă de licenţă, a îndeplinit condiţiile de studii, pentru ocuparea prin concurs a funcţiei de inspector şcolar de specialitate pentru învăţământul preşcolar şi alternative educaţionale în învăţământul preşcolar însă pârâtul i-a rezervat postul de educatoare, pe care este titulară.

Conform art. 49 alin. 1 din Legea nr. 128/1997, salarizarea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar se stabileşte diferenţiat, în raport cu: a) funcţia şi norma didactică îndeplinită; b) obiectul studiilor cerute pentru ocuparea funcţiei didactice, potrivit art. 7; c) gradul didactic; d) titlul ştiinţific; e) vechimea recunoscută în învăţământ; f) calitatea activităţii instructiv-educative; g) locul şi condiţiile specifice în care se desfăşoară activitatea.

De asemenea, art. 51 alin. 1 lit. a) din acelaşi act normativ prevede că nivelul salariului de bază al personalului de conducere, îndrumare şi control din inspectoratele judeţene se stabileşte la nivelul maxim al salariului de bază al funcţiei didactice -educator, învăţător, profesor gradul I cu vechime de peste 40 ani, la care se adaugă o indemnizaţie de conducere de până la 10-30% pentru inspectorul şcolar principal de specialitate şi inspectorul şcolar.

Din interpretarea acestor texte legale rezultă cu evidenţă că salarizarea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar se stabileşte diferenţiat în raport de criteriile menţionate la art. 7 din Legea nr. 128/1997 printre care, funcţia didactică îndeplinită şi nivelul studiilor cerute pentru ocuparea funcţiei didactice, iar nivelul de salarizare de bază al personalului de conducere, îndrumare şl control din inspectoratele şcolare judeţene se stabileşte la nivelul maxim al salariului de bază ai funcţiei didactice: educator, învăţător, profesor gradul I cu o vechime de peste 40 de ani, la care se adaugă indemnizaţia de conducere.

Atâta timp cât reclamanta este titulara funcţiei didactice de educatoare şi a ocupat prin concurs funcţia de inspector şcolar de specialitate pentru învăţământul preşcolar, nivelul salariului de bază al acesteia se stabileşte la nivelul maxim al salariului de bază al funcţiei didactice de educator la care se adaugă indemnizaţia de conducere nefiind îndreptăţită să beneficieze de un salariu de bază aferent funcţiei didactice de profesor, chiar dacă a absolvit cu examen de licenţă o instituţie de învăţământ superior, în lipsa ocupării prin concurs a funcţiei didactice de profesor.

Critica reclamantei recurente referitoare la faptul că este discriminată de pârâtul angajator nu poate fi primită deoarece aceasta nu a dovedit existenţa discriminării.

Decizia nr. 339/26.05.2009 emisă de pârât prin care, începând cu 01.09.009, reclamanta s-a pretransferat la cerere pe postul de profesor logoped, cu limba de predare română, de la Grădiniţa cu program prelungit „Căsuţa cu poveşti” Bistriţa, la nivelul, de învăţământ Cabinete Logopedice Şcolare, mediu urban, nu poate fi analizată de Curte raportat la pretenţiile reclamantei din cererea de chemare în judecată deoarece înscrisul atestă o stare de fapt ulterioară pronunţării hotărârii de către prima instanţă şi este neconcludentă pentru soluţionarea recursului.

Pentru aceste considerente Curtea, în temeiul art. 312 alin. 1 coroborat cu art. 3041 C. pr. civ., va respinge recursul reclamantei ca nefondat şi, în consecinţă, va menţine hotărârea atacată ca fiind legală şi temeinică. (Judecător Anca-Adriana Pop)