Persoanelor cărora pentru determinarea punctajului mediu anual s-a utilizat vechimea în muncă, necesară deschiderii dreptului la pensie, prevăzută de acte normative cu caracter special, nu li se mai poate aplica creşterea punctajelor la care se referă art. 169 alin. (1) din Legea nr. 263/2010. Persoanelor ale căror drepturi la au fost deschise anterior datei de 1.04.2001 şi cărora le-au fost aplicate dispoziţiile art. 14 din Legea nr. 3/1997 privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţă socială nu pot beneficia de creşterea punctajelor anuale prevăzute de art. 169 din Legea nr. 236/2010, fiindcă normele aplicate au un caracter special şi se pot încadra în sintagma de „acte normative cu caracter special”având în vedere scopul acestei reglementări.
Secţia I civilă, Decizia nr. 2692 din 3 decembrie 2012
Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Argeș, la data de 22.12.2011, C.A. a chemat în judecată Casa Județeană Argeș, solicitând pronunțarea unei hotărâri prin care să se anuleze decizia nr. 218848 din 25.11.2011 și să se dispună recalcularea pensiei în raport de un stagiu de cotizare de 25 ani, precum și de punctajul suplimentar prevăzut de O.U.G. nr. 100/2008.
în motivarea acțiunii s-a arătat că la calculul drepturilor la nu s-a ținut cont și de suplimentarea prevăzută de O.U.G. nr. 100/2008, pentru activitatea desfășurată în grupele speciale de muncă.
Prin întâmpinare, pârâta a solicitat respingerea contestației ca nefondată, cu argumentul că prevederile art. 1 alin. (2) din O.U.G. nr. 100/2008 se aplică numai în situațiile în are, potrivit legii, la determinare punctajului mediul anul s-a utilizat stagiul complet de cotizare și nu un stagiu redus ca in cazul contestatorului.
Tribunalul Argeș, prin sentința civilă nr. 800/18.05.2012, a respins contestația, ca nefondată.
Pentru a pronunța o astfel de soluție, instanța de fond a reținut că dreptul la pensie a fost deschis în favoarea reclamantului prin decizia nr. 218848 din 23.11.1998, în baza Legii nr. 3/1977, iar în baza O.U.G. nr. 4/2005 s-a recalculat pensia la stabilirea punctajului mediu anual fiind utilizat un stagiu complet de cotizare de 25 ani pentru desfășurată în munca specială.
Fiindcă la recalcularea pensiei, pentru determinarea punctajului mediu anual s-a utilizat vechimea în muncă necesară deschiderii dreptului la pensie potrivit unor norme cu caracter special, respectiv dispozițiilor art. 14 din Legea nr. 3/1977, contestatorul nu poate beneficia de creșterea punctajelor anulare prevăzute de art. 169 alin. (1) din Legea nr. 263/2010.
împotriva hotărârii a formulat recurs reclamantul pentru motivul prevăzut de art. 304 pct. 9 C.proc.civ., în dezvoltarea căruia s-a arătat că au fost aplicate greșit dispozițiile O.U.G. nr. 100/2008.
Prin decizia nr. 2692/3.12.2012, Curtea de apel Pitești a respins recursul declarat de contestatorul C.A., împotriva sentinței civile nr. 800 din 18 mai 2012, pronunțată de Tribunalul Argeș – Secția civilă, în dosarul nr. 6626/109/2011, intiamtă fiind Casa Județeană de Pensii Argeș.
Pentru a hotărî astfel, instanța de recurs a reținut următoarele:
Potrivit art. II din O.U.G. nr. 100/2008, beneficiază de un număr suplimentar de 0,25 puncte pentru fiecare an de spor, respectiv de 0,02083 puncte pentru fiecare lună de spor acordată pentru vechimea realizată în activitatea desfășurată în grupa a II-a de muncă, persoanele ale căror drepturi la pensie au fost recalculate în baza O.U.G. nr. 4/2005, cu excepția acelora cărora pentru determinare a punctajului mediu anual s-a utilizat vechimea în muncă necesară deschiderii dreptului la pensie prevăzută de acte normative cu caracter special.
Reclamantul a formulat contestația la data de 22 decembrie 2011, când ordonanța evocată era caducă, față de dispozițiile art. 169 din Legea nr. 263/2010, care reglementează, de asemenea, în favoarea persoanelor care au desfășurat activitate în grupa a II-a de muncă, o creștere a punctajelor anulate cu 25%.
Actul normativ evocat exceptează de la aceste creșteri acele persoane cărora pentru determinarea punctajului mediu anual s-a utilizat vechimea în muncă necesară deschiderii dreptului la pensie prevăzut de acte normative cu caracter special, la recalcularea acestor drepturi în baza O.U.G. nr. 4/2005, așa cum a fost aprobată și completată prin Legea nr. 78/2005.
La recalcularea pensiei contestatorului, în baza O.U.G. nr. 4/2005 s-aținut cont de stagiul de cotizare de 25 ani pentru munca desfășurată în grupa a II-a, fiindu-i aplicabile, la data deschiderii dreptului la pensie, dispozițiile art. 14 din Legea nr. 3/1977.
Potrivit art. 14 din Legea nr. 3/1977, privind pensiile de asigurări sociale de stat și asistență socială, persoanele care au lucrat efectiv cel puțin 25 ani în grupa a II-a de muncă, pot să fie pensionate la împlinirea vârstei de 57 ani, pentru bărbați.
La stabilirea dreptului la pensie în favoarea contestatorului – recurent s-a ținut cont de vârsta astfel redusă de 57 ani, norma din legea evocată având un caracter special, în sensul că era derogatorie de la norma cuprinsă în legea-cadru care reglementa vârsta de pensionare.
Potrivit art. 169 alin. (2) din Legea nr. 263/2010, persoanele cărora pentru determinarea punctajului mediu anual s-a utilizat vechimea în muncă necesară deschiderii dreptului la pensie prevăzută de acte normative cu caracter special nu li se mai poate aplica creșterea punctajelor la care se referă alin. (1) din textul de lege evocat, respectiv creșterea cu 25% pentru persoanele care au lucrat în grupa a II-a de muncă.
Norma cuprinsă în art. 14 din Legea nr. 3/1977 având un caracter special se poate încadra în sintagma de „acte normative cu caracter special”, la care se referă art. 169 alin. (2) din Legea nr. 263/2010, având în vedere scopul aceste reglementări, astfel că aceste considerente fiind avute în vedere și de instanța de fond în mod corect s-a respins contestația.
Pentru toate aceste argumente, în baza art. 312 C.proc.civ., se va respinge recursul, ca nefondat.