Dosar nr-
ROMÂNIA
CURTEA DE APEL CONSTANȚA
SECȚIA CIVILĂ, MINORI ȘI FAMILIE,
LITIGII DE MUNCĂ ȘI ASIGURĂRI SOCIALE
DECIZIA CIVILĂ NR. 785/CM
Ședința publică din 04 2008
Complet specializat pentru cauze privind
conflicte de muncă și asigurări sociale
PREȘEDINTE: Jelena Zalman
JUDECĂTOR 2: Mariana Bădulescu
JUDECĂTOR 3: Maria Apostol
Grefier – –
S-a luat în examinare recursul civil declarat de recurentul pârât INSPECTORATUL ȘCOLAR JUDEȚEAN, cu sediul în T,–4, județul T, împotriva sentinței civile nr. 1005 din 7 mai 2008, pronunțată de Tribunalul Tulcea în dosarul nr-, în contradictoriu cu intimatul reclamant SINDICATUL ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR, cu sediul în T,-, județul T și intimații pârâți ȘCOALA CU CLASELE I – VIII, cu sediul în comuna, județul T și CONSILIUL LOCAL, cu sediul în comuna, județul T, având ca obiect – conflict de muncă.
La apelul nominal făcut în ședință publică se constată lipsa părților.
Procedura este legal îndeplinită în conformitate cu disp. art.87 și următoarele cod pr.civilă.
Recursul este declarat în termen, motivat și scutit de plata taxei judiciare de timbru.
După referatul grefierului de ședință;
Instanța constatând că nu sunt motive de amânare, apreciază cauza în stare de judecată și rămâne în pronunțare asupra soluției, luând act că s-a solicitat judecata în lipsă în conformitate cu dispozițiile art.242 alin.2 cod pr.civilă.
CURTEA:
Curtea, cu privire la recursul civil de față;
Inspectoratul Școlar Județean Tad eclarat recurs la 22.08.2008 împotriva sentinței civile nr. 1005 din 7.05.2008 pronunțată de Tribunalul Tulcea.
În fapt:
Prin cererea adresată Tribunalului Tulcea, înregistrată sub nr-, Sindicatul Învățământ Preuniversitar a chemat în judecată Școala cu clasele I-VIII, județul T, Inspectoratul Școlar al Județului T și Consiliul Local T solicitând obligarea acestora la primei de instalare prevăzută de art. 51 alin. (6) din Legea nr. 128/1997 privind statutul Cadrelor Didactice și art. 37 alin.(1) lit. d) din Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de actualizată în funcție de rata inflației la data plății pentru cadru didactic în cadrul Școlii și membră a sindicatului sus menționat.
În motivare, s-a arătat că, art. 51 alin. (6) din Legea nr. 128/1997 privind statutul cadrelor didactice prevede că “Personalul didactic de predare beneficiază de o primă de instalare, o singură dată, la angajarea în învățământ prin concurs, în primii 5 ani de la absolvirea studiilor. Cuantumul acestei prime se stabilește potrivit legii”, iar art. 37, alin (1), lit. d din Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Învățământ – părțile contractante convin cu personalul din învățământ să beneficieze de următoarele premii: (.)
d) o primă de instalare, potrivit legii, indiferent de domiciliu”.
De asemenea s-a menționat că nr.281/1993 privind salarizarea personalului din unitățile bugetare dispune, la art. 23, alin. (1): ” La încadrarea într-o unitate din altă localitate decât cea de domiciliu, în primul an de activitate după absolvirea studiilor, personalul de specialitate beneficiază de o indemnizație de instalare echivalentă cu un salariu de bază corespunzător funcției, gradului sau treptei profesionale în care urmează a fi încadrat; în cazul medicilor și farmaciștilor, indemnizația de instalare se acordă după terminarea stagiaturii sau a internatului,de unitatea sanitară unde s-au încadrat prin concurs”.
Reclamantul a precizat că până la momentul formulării acțiunii prima de instalare nu i-a fost acordată membrei de sindicat pe care o reprezintă, cu toate că d-na s-a angajat în învățământ, prin concurs pe data de 105.2005.
În drept, și-a întemeiat cererea pe dispozițiile art. 283, alin. (1), lit. c din Legea nr.53/2003, Codul Muncii, art. 51, alin. (6) din Legea nr. 128/1997 privind statutul cadrelor didactice, art. 37 alin. (1), litera d din Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Învățământ și art. 23, alin (1) din nr. 281/1993 privind salarizarea personalului din unitățile bugetare.
În dovedire, reclamantul a depus la dosar copii xerox după: extras din Legea nr. 128/1997, cu modificările ulterioare; extras din Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Învățământ, înregistrat la. cu nr. 5521/01/09.01.2994 și adresa nr. 117/22.06.2007, dovada demersurilor efectuate de către organizația sindicală, la cererea cadrului didactic în cauză, în vederea acordării drepturilor bănești cuvenite.
În apărare a formulat întâmpinare pârâtul Consiliul local T prin care a invocat excepția privind lipsa calității procesual pasive, solicitând respingerea cererii de chemare în judecată.
De asemenea a formulat întâmpinare și pârâtul Inspectoratul Școlar al Județului T, prin care a invocat excepția lipsei calității sale procesual pasive în cauză.
Astfel, a arătat pârâtul că Inspectoratele școlare nu au calitatea de angajator așa cum este prevăzută de art. 10 și art. 14 din Codul Muncii și nu au nici competența prevăzută de lege de a calcula drepturi salariale ale cadrelor didactice, aceste fiind calculate de către serviciile de ale unităților școlare ale consiliului local în raza cărora funcționează.
S-a mai arătat că art. 11 alin. 5 din Legea nr. 128/1997 – Statutul personalului didactic prevede că “în învățământul de stat validarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice se face de către directorul unității de învățământ, pe baza deciziei de repartizare semnate de inspectoratul școlar general.
S-a precizat că în conformitate cu ordinul 4747/2001 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, directorul “în calitate de angajator încheie contractele individuale de muncă cu personalul angajat, aprobă concediile de odihnă ale personalului didactic.” (art. 20 lit. a). Art. 25 lit. f) din același act normativ prevede că directorul răspunde de “corectitudinea încadrării personalului și de întocmirea, la termen a statelor lunare de plată a drepturilor salariale”
S-a mai arătat că, contactul colectiv de muncă unic la nivel de învățământ preuniversitar, înregistrat la. T cu nr. 4172/11.03.2004, a fost încheiat între Inspectoratul Școlar Județean T și sindicatele reprezentative din învățământul preuniversitar al județului Faptul că sunt parte în acest contract nu echivalează cu calitatea de angajator al tuturor cadrelor didactice. În conformitate cu Legea nr. 130/1996 a contractului colectiv de muncă, acest contract colectiv s- încheiat la nivel de învățământ preuniversitar în teritoriul județului Acest fapt nu însemnă că a devenit astfel angajator al întregului personal al învățământului preuniversitar al județului De altfel, art. 2 din contractul colectiv în cauză prevede că “termenul angajator desemnează: Inspectoratul Școlar Județean T, reprezentat prin Inspectoratul Școlar General; Unitățile de învățământ preuniversitar, reprezentate prin directori.
Pârâtul Tad epus, în apărare copii xerox după nr.HG 538/7 iunie 2001 extras din CCM Unic la Nivel de Învățământ Preuniversitar în teritoriul județului T și Ordinul nr. 47147/16.oct. 2001.
La data de 31 martie 2008, reclamantul a formulat cerere prin care a solicitat introducerea în cauză a pârâtului Consiliul Local, precizând totodată că din eroare a fost menționat în acțiune în calitate de pârât Consiliul Local T, acesta neavând calitate procesuală pasivă în cauză.
Prin încheierea de ședință din data de 2 aprilie 2008, instanța a dispus scoaterea din cauză a pârâtului Consiliul Local T și introducerea în cauză a pârâtului Consiliul Local.
În dovedire, reclamantul a mai depus la doar copii xerox de pe: adresa nr.280/14.04.2008, extras din Legea învățământului, diploma de licență nr. 53/28.01.2002 și contractul individual de muncă nr. 32/16.09.2005.
Prin sentința civilă nr. 1005 din 7.05.2008 Tribunalul Tulceaa admis cererea formulată de reclamantul Sindicatul Invățământ Preuniversitar T, împotriva pârâților Școala cu clasele I-VIII, Inspectoratul Școlar al Județului T și Consiliul Local al comunei, jud.
A respins excepția lipsei calității procesual pasive a Inspectoratului Școlar al județului T ca nefondată.
A obligat pârâtele la primei de instalare prevăzută de art. 51 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul cadrelor didactice și art. 37 din Contractul colectiv de muncă, actualizate cu rata inflației la data plății efective, către petenta, cadru didactic în cadrul Școlii, județul
Instanța de fond a respins excepția privind lipsa calității procesual pasive a Inspectoratului Școlar T ca nefondată reținând că, așa cum însuși Inspectoratul Școlar al Județului T recunoaște prin întâmpinare, Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Învățământ Preuniversitar în teritoriul județului T, în care se prevede dreptul personalului din învățământ la a beneficia de o primă de instalare, a fost încheiat tocmai între pârâtul Inspectoratul Școlar Județean T și toate organizațiile sindicale reprezentative în teritoriul Județului T, deci inclusiv Sindicatul Învățământului Preuniversitar
Pe de altă parte, conform Legii învățământului, inspectoratele școlare asigură legalitatea organizării sistemului de învățământ. De asemenea, conform art. 142 lit. g din Legea învățământului, inspectoratele școlare coordonează încadrarea unităților de învățământ cu personalul didactic necesar, în conformitate cu prevederilor Statutului personalului didactic.
În legătură cu fondul cauzei, a reținut următoarele:
îndeplinește, începând cu data de 1.09. 2005, funcția de profesor la Școala cu clasele I-VIII, așa cum rezultă din copia contractului individual de muncă înregistrat sub nr. 32/16.09.2006.
Conform copiei de pe diploma de licență nr. 53/28.o1.2002, () – a absolvit facultatea de științe ale naturii din cadrul Universității “”
Conform art. 51 alin. (6) din Legea nr. 128/1997, privind statutul cadrelor didactice:
“Personalul didactic de predare beneficiază de o primă de instalare, o singură dată, la angajarea în învățământ prin concurs, în primii 5 ani de la absolvirea studiilor. Cuantumul acestei prime se stabilește potrivit legii.
De asemenea, conform art. 37 alin (1) lit. (d) din Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Învățământ:
“Părțile contractante convin ca personalul din învățământ să beneficieze de următoarele premii: . d) o primă de instalare, potrivit legii, indiferent de domiciliu”.
Având în vedere că pârâții nu au dovedit că ar fi beneficiat de vreo astfel de primă de instalare până la momentul terminării acțiunii (conform art. 287 din Codul Muncii, sarcina probei aparține angajatorului), văzând și dispozițiile legale sus citate, instanța admis cererea.
Totodată, a obligat pârâta la plata primei de instalare, prevăzută de art. 51 din Legea nr. 128/1997, privind Statutul cadrelor didactice și de art.37 din contractul colectiv de muncă, actualizată cu rata inflației la data plății efective, către petenta, cadru didactic în cadrul Școlii, județul
Critica sentinței prin motivele de recursa vizat, în esență, modalitatea de soluționare a excepției calității procesual pasivă în raport de următoarele împrejurări:
Inspectoratele școlare nu au calitatea de angajator așa cum este prevăzută de art. 10 și art. 14 din Codul Muncii și nici nu au competența prevăzută de lege de a calcula drepturi salariale ale cadrelor didactice, acestea fiind calculate de către serviciile de ale unităților școlare sau ale consiliului local în raza cărora funcționează. Astfel, în conformitate cu nr.HG 538 din 7.06.2001 privind aprobarea Normelor metodologice pentru finanțarea învățământului preuniversitar de stat, organizarea evidenței contabile sintetice și analitice și execuția bugetară a fiecărei instituții de învățământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică se vor realiza, după caz, prin compartimentele financiar-contabile proprii, compartimentele financiar-contabile ale unităților administrativ-teritoriale în a căror rază își desfășoară activitatea sau prin compartimentele financiar-contabile ale altor instituții de învățământ preuniversitar de stat din aceeași unitate administrativ-teritorială – art. 7 (1). financiare pentru a face astfel de plăți sunt prevăzute în bugetele consiliilor locale în raza cărora funcționează deoarece finanțarea unităților de învățământ se face de la bugetele locale în raza cărora funcționează, în conformitate cu prev. nr. 538/7.06.2001 privind aprobarea Normelor metodologice pentru finanțarea învățământului preuniversitar de stat. În conformitate cu art. 1 din acest act normativ, începând cu anul 2001 cheltuielile privind finanțarea instituțiilor de învățământ preuniversitar de stat se asigură din bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale în a căror rază își desfășoară activitatea, cu excepția cheltuielilor suportate de la bugetul de stat. Art. 2 prevede că din bugetul de stat se finanțează în continuare, prin Ministerul Educației și Cercetării, în conformitate cu prevederile legale, alte cheltuieli decât cele privitoare la drepturile salariale.
Art. 11 al.5 din Legea 128/1997 – Statutul personalului didactic prevede că ” în învățământul de stat validarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice se face de către inspectoratul școlar. Angajarea pe post se face de directorul unității de învățământ, pe baza deciziei de repartizare semnată de inspectorul școlar general. În învățământul particular validarea concursurilor și angajarea pe post se fac de către conducerea unității de învățământ și se comunică în scris inspectoratului școlar.
Contractul colectiv de muncă la nivel de învățământ preuniversitar înregistrat la. T cu nr. 4172/11.03.2004, a fost încheiat între recurentă și sindicatele reprezentative din învățământul preuniversitar al județului T, însă acest fapt nu echivalează cu calitatea de angajator al tuturor cadrelor didactice. În conformitate cu Legea nr. 130/1996 a contractului colectiv de muncă, acest contract colectiv s-a încheiat la nivel de învățământ preuniversitar în teritoriul județului
Instanța de fond a mai reținut faptul că în conformitate cu art. 142 lit. g din Legea nr. 84/1995 a învățământului, inspectoratele școlare coordonează încadrarea unităților de învățământ cu personalul didactic necesar. Într-adevăr inspectoratele școlare coordonează încadrarea unităților de învățământ cu personalul didactic necesar prin organizarea concursurilor specifice, emiterea deciziilor de numire în urma acestor concursuri etc. dar nu angajează pe post de cadre didactice. Angajarea se face de către unitatea de învățământ.
Recursul nu este fondat și va fi respins pentru următoarele considerente de fapt și de drept:
Calitatea procesual pasivă a Inspectoratului Școlar Județean T rezultă însă și din împrejurarea că dreptul pretins ” primă de instalare” izvorăște nu numai din art. 51 (6) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul cadrelor didactice ci și din art. 37 (1) din Contractul colectiv de muncă la nivel de învățământ, al cărui semnatar în calitate de parte contractantă este chiar Inspectoratul Școlar Județean
Calitatea de parte semnatară a Contractului colectiv de muncă, conferă recurentei drepturi și obligații, printre acestea fiind și aceea referitoare la art. 37 (1), obligație pe care și-a asumat-o prin contract.
De altfel, prin chiar cuprinsul Contractului colectiv de muncă la nivel de învățământ preuniversitar (înregistrat la. T sub nr. 4172/11.03.2004) la art. 2 este explicitată noțiunea de angajator astfel:
“Termenul de angajator desemnează:
* Inspectoratul Școlar Județean T, reprezentat prin Inspectoratul Școlar General.
* Unitățile de învățământ preuniversitar, reprezentate prin directori.”
În aceste condiții inspectoratul școlar Județean T nu mai poate veni să-și conteste propria calitate pe care și-a asumat-o prin contractul colectiv de muncă al cărui cuprins l-am redat parțial prin cele de mai sus.
Dacă Inspectoratul Școlar Județean T aprecia că nu avea calitate de angajator nu era obligat să semneze contractul colectiv de muncă în considerarea acestei calități.
Pe de altă parte, calitatea de parte în prezentul litigiu rezultă și din dispozițiile art. 282 (1) Codul Muncii în conformitate cu care “Pot fi părți în contractele de muncă . orice altă persoană titulară a unei obligații în temeiul . contractelor colective de muncă.”
Drept urmare toate alegațiile recurentei prin motivele de recurs referitoare la incidența art. 10,14 din Codul Muncii, HG538/2001 privind Normele metodologice pentru finanțarea învățământului preuniversitar de stat, art. 11 (5) din Legea 128/1997, Ordinului 4925/2005, art. 142 lit. g din Legea nr. 84/1995 nu pot fi primite întrucât, chiar dacă aceste texte de lege conturează o anumită situație juridică ele nu pot fi aplicate făcându-se abstracție de temeiurile juridice pe care le-am redat în considerente și care conferă calitate procesuală pasivă.
Pe cale de consecință, Curtea găsind criticile neîntemeiate va respinge recursul ca nefondat, hotărârea atacată fiind legală și judicios pronunțată, considerentele acesteia fiind însușite în totalitate de instanța de recurs.
PENTRU ACESTE MOTIVE
ÎN NUMELE LEGII
DECIDE
Respinge recursul civil declarat de recurentul pârât INSPECTORATUL ȘCOLAR JUDEȚEAN, cu sediul în T,–4, județul T, împotriva sentinței civile nr. 1005 din 7 mai 2008, pronunțată de Tribunalul Tulcea în dosarul nr-, în contradictoriu cu intimatul reclamant SINDICATUL ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR, cu sediul în T,-, județul T și intimații pârâți ȘCOALA CU CLASELE I – VIII, cu sediul în comuna, județul T și CONSILIUL LOCAL, cu sediul în comuna, județul T, ca nefondat.
Irevocabilă.
Pronunțată în ședință publică azi, 4 2008.
Președinte, Judecători,
– – – –
– –
– –
Grefier,
Jud.fond;
Red.dec.jud. –
Dact.gref.
2 ex./27.11.2008