Contestație decizie de pensionare. Decizia 1041/2009. Curtea de Apel Oradea


DECIZIA CIVILĂ NR. 1041/2009-

Ședința publică din data de 3 iunie 2009

Pe rol fiind soluționarea contestației în anulare formulată de contestatoarea CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII, cu sediul în O,-, județul B, în contradictoriu cu intimatul, domiciliat în, nr.1138, județul B, împotriva deciziei civile nr. 418/R din 10 martie 2009 pronunțată de Curtea de Apel Oradea în dosar nr-, având ca obiect: contestație împotriva deciziei de pensionare.

La apelul nominal făcut în ședința publică de azi se prezintă intimatul -personal, lipsă fiind contestatoarea CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII

Procedura de citare este legal îndeplinită.

S-a făcut referatul cauzei, învederându-se instanței faptul că prezenta contestație în anulare este scutită de la plata taxei judiciare de timbru și al timbrului judiciar, având în vedere obiectul cauzei dedus judecății, după care:

Întrebat fiind, intimatul arată că nu i-au fost comunicate motivele prezentei căi extraordinare de atac, motiv pentru care se comunică cu acesta motivele contestației în anulare depuse la dosar de partea contestatoare.

Intimatul arată că nu mai are alte cereri de formulat, solicitând în acest sens acordarea cuvântului asupra prezentei contestații în anulare.

Nefiind alte cereri de formulat sau probe de administrat, instanța constată cauza în stare de judecată și acordă cuvântul asupra contestației în anulare.

Intimatul solicită respingerea căii extraordinare de atac exercitată de partea adversă, menținerea hotărârii atacate, pe care o apreciază ca fiind legală și temeinică, fiind pronunțată în conformitate cu probele, respectiv legislația în vigoare.

CURTEA DE APEL

DELIBERÂND:

Asupra contestației în anulare de față, instanța constată următoarele:

Prin sentința civilă nr.752/LM din 26 septembrie 2008 pronunțată de Tribunalul Bihor, în dosar nr-, s-a admis contestația formulată de contestatorul, în contradictoriu cu intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B, și în consecință:

S-a dispus anularea deciziei nr.-/21.04.2008, emisă de intimată pe seama contestatorului și a obligat intimata să recalculeze pensia acestuia prin luarea în considerare a unui stagiu complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual de 20 ani, sens în care a dispus emiterea unei noii decizii de pensionare, în favoarea contestatorului, fără cheltuieli de judecată.

Pentru a pronunța în acest mod, tribunalul a reținut următoarele:

Contestatorul a fost înscris la pentru muncă depusă și limită de vârstă în baza deciziei nr. -/21.04.2008. În urma recalculării drepturilor de intimata a ținut cont la stabilirea punctajului mediu anual de un stagiu complet de cotizare de 30 de ani.

Prin contestația formulată contestatorul a solicitat anularea deciziei prin care i-a fost recalculată pensia, întrucât a apreciat că intimata a stabilit greșit punctajul mediu anual realizat în urma evaluării, deoarece a împărțit totalul punctelor obținute la 30 de ani și nu la 20 de ani așa cum prevede HG. 1550/2004.

Examinând contestația formulată prin prisma dosarului de pensie al contestatorului și a actelor normative incidente în materie, tribunalul a constatat că modul de calcul care a stat la baza emiterii deciziei contestate este greșit.

Astfel, pentru a se realiza o corelare între pensiile pensionarilor indiferent de data înscrierii acestora la pensie astfel încât să fie respectat principiul “la condiții egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul ieșirii la pensie” precum și pentru asigurarea cadrului legal necesar recalculării pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, Guvernul României a adoptat Ordonanța de Urgență nr. 4 din 03.02.2005.

Conform art. 1 din OUG. nr. 4/2005 pensiile din sistemul public provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, stabilite în baza legislației în vigoare anterior datei de 01.04.2001, se recalculează în condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgentă.

Conform art. 2 din același act normativ, recalcularea prevăzută la art. 1 se efectuează prin determinarea punctajului mediu anual și a cuantumului fiecărei pensii cu respectarea prevederilor Legii 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare, precum și a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.

Din coroborarea acestor texte de lege rezultă indubitabil că pentru pensiile stabilite anterior datei de 1.04.2001, determinarea punctajului mediu anual se realizează în conformitate cu prevederile Legii 19/2000. Ori, contestatorul a fost înscris la pensie pentru muncă depusă și limită de vârstă, fiind pensionat în temeiul dispozițiilor Legii 3/1977.

Este adevărat că în conformitate cu art. 2 din Normele metodologice de aplicare a HG 1550/2004 stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintă vechime integrală în muncă prevăzută de legislația în vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiază, însă aceste dispoziții legale nu sunt aplicabile întrucât pe lângă faptul că acest act normativ are o forță legislativă inferioară ordonanței de urgență este și anterior adoptării OUG nr.4/2005 care consacră principiul “la condiții egale de pensionare, pensii egale indiferent de anul ieșirii la pensie”. Prin urmare normele metodologice de aplicare a HG 1550/2004 sunt implicit abrogate prin intrarea în vigoare a OUG 4/2005. Nu se poate vorbi despre o retroactivitate a legii civile prin aplicarea Legii 19/2000 și pensionarilor înscriși la pensie anterior intrării în vigoare a acestui act normativ ci, este vorba de aplicarea principiului “aplicării imediate a legii noi”, recalcularea pensiilor realizându-se cu începere de la data intrării în vigoare a OUG nr.4/2005. De altfel, pentru a se realiza o uniformizare între pensiile pensionarilor înscriși la pensie anterior intrării în vigoare a Legii 19/2000 cu pensiile pensionarilor înscriși la pensie după intrarea în vigoare a Legii 19/2000 era imperios necesar a se aplica o legislație unitară, sens în care a fost adoptată OUG 4/2005 care face trimitere pentru toți pensionarii indiferent de data înscrierii la pensie la dispozițiile Legii 19/2000. Dacă s-ar aplica art. 2 din normele metodologice de aplicare a HG 1550/2004 care prevede aplicabilitatea mai multor acte normative în funcție de data înscrierii la pensie, scopul urmărit de legiuitor de a se uniformiza pensiile pensionarilor, nu va fi realizat niciodată întrucât s-ar aplica acte normative care prevăd condiții diferite pentru pensionare și implicit și un cuantum diferit al pensiilor în funcție de data înscrierii la pensie între pensionarii care îndeplinesc condiții egale de pensionare.

În concluzie, tuturor pensionarilor indiferent de data înscrierii la pensie urmează să li se aplice dispozițiile Legii 19/2000.

Conform art. 43 al. 1 din Legea 19/2000 asigurații care și-au desfășurat activitatea în locurile de muncă prevăzute la art.20 lit. și care au realizat un stagiu de cotizare de cel puțin 20 de ani în aceste condiții, beneficiază de pensie pentru limită de vârstă, începând cu vârsta de 45 de ani.

Conform art. 20 lit. a din Legea 19/2000 locurile de muncă în condiții speciale sunt cele din unitățile miniere, pentru personalul care își desfășoară activitatea în subteran cel puțin 50% din timpul normal de muncă în luna respectivă.

Din dosarul de pensie a contestatorului a rezultat că a desfășurat activitate în subteran o perioadă de peste 20 de ani.

Prin urmare, contestatorul îndeplinește condițiile prevăzute de art. 43 al. 1 din Legea 19/2000 și art.20 lit. a din Legea 19/2000.

Confort art. 77 al.2. din Legea nr. 19/2000 în situația asiguraților prevăzuți la art.43 și 47, la stabilirea punctajului mediu anual se iau în considerare stagiile de cotizare prevăzute la aceste articole. Ori, art. 43 al. 1 din Legea nr. 19/2000 prevede un stagiu de cotizare de 20 de ani.

Prin urmare intimata Casa Județeană de Pensii a determinat greșit punctajul mediu anual al contestatorului prin împărțirea numărului de puncte obținut de asigurat la un stagiu complet de cotizare de 30 de ani, încălcând astfel dispozițiile art.77 al. 2 coroborat cu art. 43 al. 1 și art. 20 lit. a din Legii nr.19/2000.

Față de aceste considerente, instanța a admis contestația formulată de contestator și în consecință a obligat intimata să anuleze decizia de pensionare nr. -/21.04.2008 emisă pe seama contestatorului și a obligat intimata să recalculeze pensia acestuia prin luarea în considerare la determinarea punctajului mediu anual, a unui stagiu complet de cotizare de 20 de ani, sens în care se va emite pe seama contestatorului o nouă decizie de pensionare.

S-a constatat că nu s-au solicitat cheltuieli de judecată.

Împotriva acestei sentințe, în termen și scutit de plata taxei judiciare de timbru a declarat recurs pârâta Casa Județeană de Pensii B, solicitând modificarea în tot a acesteia, în sensul respingerii acțiunii formulate de reclamant.

Prin decizia civilă nr. 418/R din 10 martie 2009 pronunțată de Curtea de Apel Oradea în dosar nr-, s-a respins ca nefondat recursul civil declarat de intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B, în contradictoriu cu intimatul contestator, împotriva sentinței civile nr.752 din 26 septembrie 2008 pronunțată de Tribunalul Bihor, care a fost menținută în întregime.

Fără cheltuieli de judecată.

Fără cheltuieli de judecată.

Pentru a pronunța în acest mod, instanța de recurs a reținut următoarele aspecte:

S-a apreciat că în mod corect instanța de fond a reținut că intimatul contestator îndeplinește condițiile prevăzute de art. 43 alin.1 din Legea nr.19/2000 și art. 20 lit.”a” din același act normativ.

Potrivit dispozițiilor art. 77 alin. (2) din Legea nr.19/2000, în situația asiguraților prevăzuți de art. 43 și 47, la stabilirea punctajului mediu anual se iau în considerare stagiile de cotizare prevăzute în aceste texte de lege, ori, art. 43 al. (1) prevede un stagiu de cotizare de 20 de ani.

Așa fiind, apreciind că nu subzistă nici una din criticile invocate, Curtea de Apel Oradea în baza art. 312 al. (1) Cod procedură civilă, respins ca nefondat recursul civil declarat împotriva hotărârii pronunțate de Tribunalul Bihor.

Prin contestația în anulare înregistrată la instanță la data de 24.03.2009, Casa Județeană de Pensii Bas olicitat anularea deciziei civile nr. 418-R-10.03.2009 pronunțată de Curtea de Apel Oradea.

În dezvoltarea motivelor de recurs recurenta arată că hotărârea instanței de recurs este rezultatul unei greșeli materiale, în sensul că în mod eronat s-a apreciat de către această instanță faptul că drepturile la pensie ale intimatului au făcut obiectul procedurii de recalculare în temeiul G nr. 1550/2004, în condițiile în care drepturile sale la pensie s-au deschis sub imperiul Legii nr. 19/2000, astfel că arată aceasta motivarea instanței de recurs nu poate fi reținută în prezenta cauză.

Intimatul, nu a formulat întâmpinare însă și-a precizat poziția procesuală în cauză solicitând respingerea contestației în anulare ca nefondată.

Analizând contestația în anulare formulată, prin prisma criticilor invocate instanța constată următoarele:

Contestatoarea și-a întemeiat contestația în anulare pe o greșeală materială comisă de către instanța de recurs în soluționarea cauzei de față, invocând în susținerea cererii prevederile art. 318 Cod procedură civilă.

În privința motivului prevăzut de acest text, este de precizat faptul că textul are în vedere greșeli materiale cu caracter procedural pentru rezolvarea cărora nu e necesară reexaminarea fondului sau reapreciere a probelor, și nu eventualele greșeli de judecată comise de instanță, cum este și cazul în speță.

Constatându-se așadar faptul că, contestatoarea își fundamentează cererea pe o greșeală de judecată, instanța apreciază contestația în anulare ca fiind inadmisibilă, urmând aor espinge.

Constată că intimatul nu a solicitat cheltuieli de judecată.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

DECIDE:

Respinge contestația în anulare declarată de contestatoarea CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII, cu sediul în O,-, județul B, în contradictoriu cu intimatul, domiciliat în, nr.1138, județul B, împotriva deciziei civile nr. 418/R din 10 martie 2009 pronunțată de Curtea de Apel Oradea, pe care o menține în întregime.

IREVOCABILĂ.

Pronunțată în ședința publică din 3 iunie 2009.

PREȘEDINTE JUDECĂTOR JUDECĂTOR GREFIER

– – – – – – – –

– judecători fond –

– judecători recurs –

– redactat decizie – judecător – 24.06.2009

– dactilografiat grefier – 24.06.2009-2 ex.