Contestație decizie de pensionare. Decizia 1044/2008. Curtea de Apel Oradea


ROMÂNIA

CURTEA DE APEL ORADEA

– SECȚIA CIVILĂ MIXTĂ –

Dosar nr-

Complet II recurs

DECIZIA CIVILĂ NR. 1044/R/2008

Ședința publică din 18 iunie 2008

PREȘEDINTE: Aurora Popa judecător

JUDECĂTOR 2: Maria Galeș

JUDECĂTOR 3: Dana Cigan

Grefier – –

Pe rol, soluționarea recursului civil introdus recurenta intimată CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B, cu sediul în O- in contradictoriu cu intimatul contestator, domiciliat în – județul împotriva sentinței civile nr. 7/LM din 9 ianuarie 2008 pronunțată de Tribunalul Bihor; având ca obiect: recalculare pensie.

Procedura de citare este legal îndeplinită.

S-a făcut referatul cauzei, învederându-se instanței că recursul este scutit de plata taxei judiciare de timbru; recurenta pârâtă a solicitat judecarea cauzei în lipsă, în conformitate cu prevederile art. 242 cod procedură civilă, după care:

CURTEA DE APEL

DELIBERÂND:

Asupra recursului civil de față, constată următoarele:

Prin sentința civilă 7/LM din 9 ianuarie 2008 pronunțată de Tribunalul Bihor s-a admis contestația formulată de contestatorul în contradictoriu cu intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B și în consecință:

S-a dispus anularea deciziei nr.21895/01.10.2007 emisă de intimată pe seama contestatorului și a fost obligată intimata să recalculeze pensia acestuia prin luarea în considerare a unui stagiu complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual de 15 ani, cu acordarea drepturilor astfel stabilite începând cu data de 01.07.2005, sens în care a obligat intimata să emită o nouă decizie de pensionare.

Din considerentele sentinței se reține că contestatorul se include in categoria pensionarilor pentru limita de vârsta,având o vechime totală in de 40 de ani 9 luni 18 zile..

Prin decizia de pensionare nr.21895 /01.10.2007, intimata a procedat la recalcularea drepturilor de ale contestatorului ca urmare a intrării in vigoare a H. 1550/2004 cu luarea in calcul a tuturor veniturilor realizate. Conform buletinului de calcul, privind evaluarea pensiei contestatorului s-a luat in considerare de către intimată un stagiu complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual de 30 de ani.

Art.2 pct.1 din anexa HG1550/2004 stipulează ca stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintă vechimea integrala in munca prevăzută de legislația in vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiază sau care i se cuvine la data operațiunilor de evaluare,iar la alin.3 se prevede ca,pentru persoanele ale căror drepturi de s-au deschis in intervalul 01.07.1977-31.03.2001,stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr.3/1977.

Instanța a apreciat ca in mod greșit intimata a recalculat pensia contestatorului in condițiile HG1550/2004 cu luarea in calcul a unui stagiu complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual de 30 de ani,fără a avea in vedere dispozițiile art.2 din nr.OUG4/2005,conform cărora calcularea pensiilor se efectuează prin determinarea punctajului mediu anual si a cuantumului fiecărei pensii cu respectarea Legii nr.19/2000.

Totodată, art.14 din Legea nr.3/1977(act normativ in vigoare la data pensionarii contestatorului ),reglementează situația persoanelor care au lucrat efectiv cel puțin 15 ani in locurile de munca încadrate in grupa I de munca sau cel puțin 20 de ani in locurile încadrate in grupa a doua de munca,care au dreptul la cerere sa li se reducă vârsta de pensionare in mod proporțional cu anii lucrați in grupele I sau II de munca, situație in care s-a aflat si contestatorul.

Ulterior, Legea nr.19/2000 modificata si completata,la art.20 enumera locurile de munca in condițiile speciale,intre care la litera “b” se regăsesc si activitățile de cercetare,explorare,exploatare sau prelucrare a materiilor prime nucleare, zonele I si II de expunere la radiații,iar la art.43 se prevede ca asigurații care si-au desfășurat activitatea in locurile de munca prevăzute la art.20 lit.”b”si care au un stagiu de cotizare de cel puțin 15 ani,in aceste condiții beneficiază de pensie pentru limita de vârstă,indiferent de vârstă,punctajul mediu anual in situația asiguraților prevăzuți la art.43 stabilindu-se prin luarea in considerare a stagiilor de cotizare prevăzute la acest articol,conform dispozițiilor art.77 lin.2 din Legea nr.19/2000.

Se mai retine ca,inclusiv dispozițiile art.2 alin 1 din Normele metodologice anexa la.HG1550/2004 prevăd ca “stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintă vechimea integrala in munca prevăzută de legislația in vigoare la data deschiderii dreptului la pensie de care persoana beneficiază,sau care i se cuvine la data începerii operațiunilor de evaluare ” ori,in cazul contestatorului stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual care i se cuvine la data începerii operațiunilor de evaluare este reglementat de art.20,43 si 77 din Legea nr.19/2000 modificata si completata,de 15 ani si aceasta avându-se in vedere si respectarea principiului consacrat prin actele normative de evaluare,la condiții egale de pensionare,pensii egale,indiferent de anul ieșirii la pensie,precum si de principiile de baza ale sistemului public pe care acesta se organizează si funcționează reglementat de art.2 din Legea nr.19/2000, îndeosebi principiul egalității care sa asigure tuturor participanților la sistemul public,contribuabili beneficiari,un tratament nediscriminatoriu in ceea ce privește drepturile si obligațiile prevăzute de lege.

Așa cum rezultă din probele administrate, respectiv adeverința nr.3477 /20.09.2007 emisa de Compania Națională a – Sucursala B, contestatorul a realizat in zona I de radiații grupa I de munca un stagiu de cotizare de peste 15 ani fiindu-i aplicabile dispozițiile art.2 pct.1 teza 2 din Normele Metodologice,art.14 din Legea nr.3/1977, HG1550/2004, art. 20,43 și 77 din Legea nr.19/2000 modificată si completată.

In contextul tuturor acestor considerente,instanța în temeiul dispozițiilor art.155 si următoarele din Legea nr.19/2000 coroborate cu textele de lege mai sus invocate va admite în parte contestația, a dispus anularea deciziei nr.21895/01.10.2007, emisă de intimata Casa Județeană de Pensii B, pe seama contestatorului, a obligat intimata Casa Județeană de Pensii B să recalculeze pensia acestuia, prin luarea în considerare a unui stagiu complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual de 15 ani, sens in care va emite o noua decizie de pensionare, in favoarea contestatorului.

Întrucât in cuprinsul deciziei sus menționate se arată că in situația in care vor fi prezentate acte doveditoare de natură a modifica elementele avute in vedere la determinarea punctajului mediu anual recalculat, noile drepturi se vor acorda de la data de 01.07.2005, instanța a obligat intimata sa acorde drepturile stabilite conform dispozitivului prezentei hotărâri, începând cu data de 01.07.2005.

Împotriva acestei sentințe, în termen și scutit de plata taxei judiciare de timbru, a declarat recurs intimata Casa Județeană de Pensii B, solicitând modificarea în tot a acesteia, în sensul respingerii acțiunii.

În dezvoltarea motivelor de recurs s-a învederat că, intimata – recurentă a aplicat corect disp. art. 2 alin ( 3) din Normele Metodologice ale nr.HG 1550/2004, care a stabilit că stagiul complet de cotizare este cel stabilit prin Legea nr. 3/1977, astfel că este greșită hotărârea instanței de fond, care a modificat cuantumul acestui stagiu de cotizare, reducându-l la 15 ani.

De asemenea s-a mai susținut că, instanța de fond a făcut o evidentă confuzie între stagiul complet de cotizare, pe care Legea nr. 3/1977 îl impunea a fi realizat și anumite reduceri a vârstei de pensionare, care operau în baza aceluiași act normativ, reduceri care se acordau în considerarea faptului că o anumită persoană și – a desfășurat activitatea în condiții speciale sau deosebite de muncă, reglementare care s-a aplicat și în cazul intimatului cu ocazia pensionării.

S-a mai arătat că, instanța de fond a interpretat eronat disp. art. 2 alin. (1) din nr.HG 1550/2004, legiuitorul stabilind în mod clar care sunt cele două categorii de stagiu complet de cotizare, utilizat la stabilirea punctajului mediu anual, în nici un caz nu este vorba despre faptul că s-ar putea aplica ambele posibilități aceleiași persoane în funcție de situația care i-ar fi mai favorabilă acestuia.

În fine, o altă critică formulată de recurentă, vizează aplicarea retroactivă de către aceeași instanță, a disp. Legii nr. 19/2000 și OUG nr. 4/2005, încălcând astfel, principiul neretroactivității legii civile.

În drept au fost invocate disp. art. 304 pct. 8 și 9 Cod pr. civilă, HG nr. 1550/2004.

Verificând hotărârea atacată, prin prisma motivelor de recurs cât și din oficiu, conform art. 306 sub aspectul tuturor nulităților prev. de art. 304 Cod pr. civilă, Curtea de APEL ORADEAa reținut următoarele:

Intimatul – contestator, face parte din categoria pensionarilor pentru limită de vârstă, de peste 15 ani în zona I de radiații. Sigur că, la data deschiderii dreptului la pensie, erau în vigoare dispozițiile Legii nr. 3/1977, însă, art. 43 din Legea nr. 19/2000 prevede că, pentru asigurații care au lucrat efectiv în grupa I, II de muncă, de expunere la radiații, prevăzut de art. 20 lit. ” b” și care aveau un stagiu de cotizare de cel puțin 15 ani la grupa I și 20 ani la grupa a II-a, punctajul mediu anual se stabilește prin luarea în considerare a stagiilor prevăzute de acest articol, conform art. 77 din același act normativ.

Este cert că intimatului i s-au aplicat la data deschiderii dreptului la pensie dispozițiile Legii nr. 3/1977, însă la recalculare nu se poate face abstracție de dispozițiile legii noi în materie, respectiv ale art. 20, 43 și 77 din Legea nr. 19/2000, modificată și completată, aspect corect reținut de instanța de fond (nefiind o adăugare la lege), întrucât altfel s-ar încălca principiul consacrat prin actele normative de evaluare, conform căruia la condiții egale de pensionare se impune acordarea unor pensii egale, indiferent de anul ieșirii la pensie, iar art. 2 din Legea nr. 19/2000, consacră chiar principiul egalității tuturor participanților la sistemul public, altfel s-ar crea un tratament discriminatoriu pentru cei ce au avut ” neșansa” a obține dreptul la pensie anterior acestui act normativ, ceea ce ar contraveni atât Constituției ce proclamă egalitatea de tratament, cât și tuturor prevederilor internaționale în domeniu.

Prin aplicarea dispozițiilor legale mai sus menționate, instanța de fond nu a făcut altceva decât că a dispus aplicarea normelor legale în materie și situației intimatului, dispoziții mai favorabile, altfel, s-ar fi ajuns la o nejustificată a acestuia, raportat la persoanele ce s-au pensionat după intrarea în vigoare a Legii nr. 19/2000 și cei ce s-au pensionat anterior, îndeplinind aceleași criterii, considerente pentru care, apreciind că nu subzistă nici una din criticile formulate, Curtea de APEL ORADEA, în temeiul art. 312 alin. 1 Cod pr. civilă, va respinge ca nefondat recursul civil de față.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

DECIDE:

RESPINGE ca nefondat recursul civil declarat de de recurenta intimată CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B, cu sediul în O,-, județul B în contradictoriu cu intimatul contestator, domiciliat în – județul împotriva sentinței civile nr. 7/LM din 9 ianuarie 2008 pronunțată de Tribunalul Bihor pe care o menține în întregime.

Fără cheltuieli de judecată.

IREVOCABILĂ.

Pronunțată în ședința publică din 18 iunie 2008.

Președinte, Judecător, Judecător, Grefier,

– – – – – – –

Red dcz –

9.07.2008

Jud fond,

Dact IC

2ex/10.07.2008