Contestație decizie de pensionare. Decizia 1401/2008. Curtea de Apel Oradea


ROMÂNIA

CURTEA DE APEL ORADEA

Secția Civilă mixtă

Dosar nr-

DECIZIA CIVILĂ NR. 1401/2008-

Ședința publică din 09.10.2008

PREȘEDINTE: Trif Doina

JUDECĂTOR 2: Moșincat Eugenia

JUDECĂTOR 3: Stan Aurelia

Grefier:

Pe rol fiind soluționarea recursului civil declarat de recurentul contestator cu domiciliul în de, nr. 43, județul B, în contradictoriu cu intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B, cu sediul în O,-, județul B, împotriva sentinței civile nr. 275/LM din 19.03.2008, pronunțată de Tribunalul Bihor, în dosar nr-, prin care s- respins contestația, având ca obiect contestație decizie de pensionare.

La apelul nominal făcut în cauză se prezintă recurentul contestator personal, lipsă fiind intimata.

Procedura de citare a părților este completă.

S-a făcut referatul cauzei învederându-se instanței că procedura de citare a părților este completă, prezentul recurs este scutit de la plata taxei de timbru, precum și faptul că, s-a depus la dosar, prin serviciul registratură, la data de 30.09.2008, întâmpinare, formulată de intimată, după care:

Instanța comunică recurentului contestator un exemplar din întâmpinarea formulată în cauză.

Recurentul contestator arată că nu are alte probe de propus sau cereri de formulat în cauză.

Instanța, nemaifiind de administrat alte probe în cauză, închide faza probatorie și acordă cuvântul asupra recursului.

Recurentul contestator solicită admiterea recursului conform petitului, recalcularea pensiei prin folosirea unui stagiu de cotizare de 20 de ani, fără cheltuieli de judecată.

CURTEA DE APEL

DELIBERÂND,

Asupra recursului civil de față, instanța constată următoarele:

Prin sentința civilă nr. 275/LM din 19.03.2008, pronunțată de Tribunalul Bihor, în dosar nr-, s-a respins contestația formulată de contestatorul domiciliat în de, nr. 43, cod poștal -, jud. B, în contradictoriu cu intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B cu sediul în O,-, jud. B, cod poștal -.

Fără cheltuieli de judecată.

Fără cheltuieli de judecată.

Pentru a pronunța această hotărâre, instanța de fond a avut în vedere următoarele considerente:

Prin decizia nr. 12959/26.08.1980 contestatorul a fost înscris la pentru limita de vârsta in baza prev. Legii nr. 3/1977 incepand cu data de 01.11.1980, iar prin decizia nr. 12959/17.09.2007 a fost recalculat dreptul de al contestatorului.

Potrivit buletinului de calcul anexat ultimei decizii, stagiul complet de cotizare avut în vedere a fost de 30 de ani.

Având în vedere susținerile contradictorii ale părților referitoare la legea aplicabilă, instanța a apreciat că în speță se impune o interpretare a legilor succesive adoptate în această materie, în scopul clarificării acestei probleme. Astfel, rolul puterii judecătorești este în esență acela de a aplica legea, adică aceea de aoi nterpreta și a adapta cazurilor particulare.

Așadar, instanța a constatat că legea aplicabilă la data deschiderii dreptului de pensionare contestatorului era Legea nr. 3/1977, care prevedea la art. 8 o vechime integrală în muncă de 30 de ani pentru barbati.

Conform insa disp. nr.OUG 4/2005 aprobată prin Legea nr. 78/2005, “la condiții egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul ieșirii la pensie”.

Astfel, din nr.OUG 4/2005 aprobată prin Legea nr. 78/2005 rezultă în mod indubitabil că legiuitorul a urmărit să înlăture toate discriminările dintre pensionari cu privire la cuantumul pensiei rezultate din date diferite a ieșirii la pensie.

În lumina acestei interpretări, instanța a apreciat că prevederile Legii 19/2000 sunt aplicabile de la data intrării în vigoare a tuturor categoriilor de pensionari ce intră în sfera sa de reglementare, indiferent de data deschiderii dreptului lor la pensie.

Art. 43 alin. 1 din Legea 19/2000 prevede că asiguratii care si-au desfasurat activitatea in locurile de prevazute la art. 20 lit. a si care au realizat un stagiu de cotizare de cel putin 20 de ani in aceste conditii beneficiaza de pensie pentru limita de varsta incepand cu varsta de 45 de ani. Conform disp. art. 77 din lege stagiul de cotizare in situatia acestor asigurati este de 20 de ani.

Instanța a constatat din adeverința depusă de contestator în probațiune că acesta a desfășurat pe o perioadă mai de 20 ani activitate în grupa I de munca, conditii speciale, astfel ca nu îi sunt aplicabile disp. art. 20 alin. 1 lit. a și art. 43 alin. 1 din Legea nr. 19/2000,

A mai retinut instanta ca potrivit disp. art. 9 din HG nr. 267/1990 pensionarea pentru limita de virsta si vechime în munca a personalului din unitatile miniere se va face în urmatoarele conditii: a) la 20 ani lucrati în subteran sau 25 ani lucrati în cariere si instalatii de preparare indiferent de virsta, dar nu mai putin de 45 ani pentru subteran si 50 ani pentru cariere si instalatii de preparare; b) la virsta de 50 ani pentru cei care au lucrat minimum 15 ani în subteran si la virsta de 55 ani pentru cei care au lucrat minimum 20 ani în cariere si instalatii de preparare; c) pentru cei care au lucrat în subteran 5-15 ani sau 10-20 ani în cariere si instalatii de preparare, limita de virsta de 60 ani se reduce proportional cu numarul anilor lucrati în aceste conditii.

Aceste dispozitii legale nu stabilesc insa stagiul complet de cotizare utilizat pentru determinarea punctajului mediu anual ci anumite reduceri a varstelor de pensionare, reduceri care se acorda in considerarea faptului ca o persoana si-a desfasurat activitatea in subteran. Astfel persoanele care au lucrat 20 de ani in subteran se pot pensiona dupa varsta de 45 de ani, persoanele care au lucrat minim 15 ani in subteran se pot pensiona la 50 de ani, iar persoanele care au lucrat intre 5-15 ani in subteran se pot pensiona inainte de 60 de ani, proportional cu anii lucrati in subteran.

A considera ca disp. art. 9 din HG nr. 267/1990 se refera la stagiul de cotizare si a aplica contestatorului un stagiu de cotizare de 15 ani pentru ca a lucrat peste 15 ani in subteran, inseamna aic rea acestuia o situatie mai favorabila decat persoanelor care au lucrat 20 de ani in subteran si carora li s-ar aplica in aceasta interpretare un stagiu de 20 de ani. Tot astfel ar insemna ca persoanelor care au lucrat intre 5-15 ani in subteran sa li se aplice un stagiu in aceste limite, mult mai favorabil decat celor care au lucrat o perioada mai mare in subteran.

Aceasta interpretare ar fi in contradictie flagranta cu prev art. 20, 43 si 77 din Legea nr. 19/2000, care prevad un stagiu de cotizare de 20 de ani pentru persoanele care au lucrat peste 20 de ani in subteran si cu disp. nr.OUG 4/2005 aprobată prin Legea nr. 78/2005, “la condiții egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul ieșirii la pensie”.

Mai mult aceasta hotarare de guvern nu era in vigoare la data pensionarii contestatorului.

La fel si disp. art. 14 din Legea nr. 3/1977 invocate de contestator nu stabilesc stagiul complet de cotizare utilizat pentru determinarea punctajului mediu anual ci anumite reduceri a varstelor de pensionare, reduceri care se acorda in considerarea faptului ca o persoana si-a desfasurat activitatea in subteran.

Astfel din prev art. 14 alin. 3 si 4 din Legea nr. 3/1977 rezulta ca persoanele care au lucrat efectiv cel putin 20 ani în locuri care, potrivit legii, se încadreaza în grupa I de munca, sunt pensionate, la cerere, la 50 de ani, atât barbatii cât si femeile din grupa I de munca, iar persoanele care au vechime în munca prevazuta de lege si au lucrat efectiv cel putin 15 ani în locurile încadrate în grupa I de munca au dreptul, la cerere, sa li se reduca virsta de pensionare prevazuta de art. 8 alin. 2, în mod proportional cu anii lucrati în grupele I sau II de munca, dar nu mai putin de 52 ani, pentru grupa I, barbatii.

Daca s-ar considera ca aceste dispozitii legale stabilesc stagiul de cotizare ce trebuie utilizat, asa cum sustine contestatorul ar insemna ca unei persoane care a lucrat 15 ani in subteran sa i se acorde o pensie mai mare decat celui care a lucrat 20 de ani in subteran.

de cele de mai sus instanta a respins contestația ca neintemeiata.

Împotriva acestei sentințe, în termen legal, scutit de la plata taxelor de timbru, a declarat recurs contestatorul, solicitând admiterea acestuia, modificarea sentinței, rejudecarea cauzei în sensul admiterii acțiunii.

Prin motivele de recurs s-a invocat că instanța a aplicat greșit art. 14 alin. 4 din Legea nr. 3/1977, a dovedit că are o vechime de peste 18 ani în grupa I de muncă, subteran, stagiul de cotizare impus fiind de 20 de ani în grupa I și a vârstei de 50 de ani, iar conform art. 14 alin. 4 – de 15 ani și o vârstă de 52 de ani, el s-a pensionat la 53 de ani.

Legiuitorul, datorită condițiilor în care a lucrat, i-a facilitat ieșirea la pensie prin reducerea stagiului de cotizare și pentru diferențierea de cei ce au lucrat în grupa a III-a, prin împărțirea la 30 de ani i s-a anulat întreaga muncă, reducându-se veniturile de pensie ca la un muncitor obișnuit.

S-au interpretat eronat dispozițiile art. 44 din Legea nr. 19/2000, art. 77 alin. 3, anexa nr. 4 ce prevedea un stagiu de cotizare de 20 de ani.

În drept s-au invocat dispozițiile art. 299 – 316 Cod procedură civilă, HG nr. 1550/2004, OUG nr. 4/2005, Legea nr. m3/1977, Legea nr. 19/2000.

Intimata, prin întâmpinarea formulată a solicitat respingerea recursului și menținerea hotărârii recurate ca temeinică și legală.

Examinând sentința recurată, prin prisma motivelor de recurs cât și din oficiu, instanța de recurs, constată următoarele:

Recurentul a fost înscris la pensie pentru limită de vârstă potrivit deciziei de pensionare nr. 12959/1980, drepturile fiindu-i acordate din 01.11.1980, pentru un stagiul de cotizare realizat de 32 ani 2 luni și 26 zile, din care, 18 ani, 9 luni și 22 zile în condiții speciale.

Conform adeverinței nr. 3533/26.09.2007 emisă de Compania Națională a SA B – fila 8 dosar fond – activitatea desfășurată în perioada 30.04.1953 – 14.03.1955, 12.01.1966 – 01.11.1980 se încadrează în procent de 100% în subteran, iar cea din perioada 27.08.1956 – 13.09.1958, 05.08.1964 – 01.07.1965 în procent de 100% în zona I de radiații, grupa I deci, din totalul de peste 18 ani arătați mai sus, doar aproximativ 3 ani s-au realizat în zona I de radiații, deci, pe ansamblu, activitatea de 18 ani 9 luni și 22 zile se încadrează în grupa I de muncă, subteran, condiții speciale, prevăzută de art. 20 alin. 1 lit. c din Legea nr. 19/2000.

Așadar, ca urmare a faptului că art. 2 alin. 1 lit. b din Legea nr. 19/2000 proclamă principiul egalității de tratament pentru toți participanții la sistemul public de pensii, văzând principiul enunțat de OUG nr. 4/2005 conform căruia – la condiții egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul ieșirii la pensie -, evident că în speță trebuiau analizate toate dispozițiile Legii nr. 19/2000 aplicabile situației recurentului, legiuitorul dorind astfel să înlăture toate discriminările dintre pensionari cu privire la cuantumul pensiei ce reiese urmare a datei deschiderii dreptului.

Sigur că, recurentul nu a realizat stagiul de cotizare impus de art. 20 lit. a din Legea nr. 19/2000, respectiv 20 de ani în subteran, conform art. 43 alin. 1, dar, pentru situațiile similare, în care nu s-a realizat acest aspect, există art. 44 ce prevede realizarea unui stagiu total de cotizare prevăzut în anexele 4, 5 din Legea nr. 19/2000, ori, anexa nr. 4 prevede un stagiu total de cotizare necesar pentru aplicarea dispozițiilor legale enunțate, de 21 de ani, recurentul realizând peste 32 de ani, criticile fiind fondate, aspect neanalizat de instanța de fond.

Conform art. 77 alin. 1 din Legea nr. 19/2000, punctajul mediu anual realizat de asigurați în perioada de cotizare, se determină prin împărțirea numărului de puncte realizat din însumarea punctajelor anuale, realizat de asigurat în perioada de cotizare, la stagiul complet de cotizare iar, pentru situațiile în care nu s-a realizat stagiul complet de cotizare în condiții speciale, reglementat de art. 44 al Legii nr. 19/2000, se iau în considerare stagiile totale de cotizare necesare conform anexelor 4, 5, în speță pentru recurent de 21 de ani, aspect neluat în considerare de către instanța de fond, criticile fiind întemeiate.

Ca urmare tuturor celor expuse, fiind aplicabile dispozițiile art. 304 pct. 9 Cod procedură civilă instanța de recurs în baza art. 312 alin. 1, 3 Cod procedură civilă va admite ca fondat recursul, va modifica în întregime sentința, va admite contestația, va dispune recalcularea pensiei stabilite prin decizia nr. 12959/17.09.2007, emisă de intimată, în favoarea contestatorului, prin luarea în considerare a unui stagiu de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual de 20 de ani în loc de 30 de ani, cu începere din data de 01.03.2005 – conform OUG nr. 4/2005.

Nu s-au solicitat cheltuieli de judecată, astfel că nu se vor acorda.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

DECIDE:

ADMITE ca fondat recursul civil declarat de recurentul contestator cu domiciliul în de, nr. 43, județul B, în contradictoriu cu intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B, cu sediul în O,-, județul B, împotriva sentinței civile nr. 275/LM din 19.03.2008, pronunțată de Tribunalul Bihor, pe care o modifică în totalitate în sensul că:

Admite contestația formulată de contestatorul în contradictoriu cu intimata Casa Județeană de Pensii

Dispune recalcularea pensiei stabilită de intimată în favoarea contestatorului prin decizia nr. 12959/17.09.2007, prin luarea în considerare a unui stagiu de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual de 20 de ani în loc de 30 de ani, cu începere din data de 01.03.2005.

IREVOCABILĂ.

Pronunțată în ședința publică din 09.10.2008.

Președinte Judecător Judecător Grefier

– – – – – –

– redactat decizie în concept – judecător – – – – 28.10.2008

– judecător fond -,

– dact. gref. – 29.10.2008 – 2 ex.