Contestație decizie de pensionare. Decizia 1538/2009. Curtea de Apel Oradea


ROMÂNIA

CURTEA DE APEL ORADEA

Secția Civilă mixtă

Dosar nr-

DECIZIA CIVILĂ NR. 1538/2009-

Ședința publică din 12.11.2009

PREȘEDINTE: Stan Aurelia Lenuța

JUDECĂTOR 2: Trif Doina

JUDECĂTOR 3: Moșincat

Grefier:

Pe rol fiind soluționarea recursului civil declarat de recurenta intimată CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B, cu sediul în O,-, județul B, în contradictoriu cu intimata contestatoare, cu domiciliul în, nr. 200, județul B, împotriva sentinței civile nr. 705/LM din data de 24.04.2009, pronunțată de Tribunalul Bihor, în dosar nr-, având ca obiect recalculare pensie.

La apelul nominal făcut în cauză, se prezintă intimata contestatoare personal, lipsă fiind recurenta intimată.

Procedura de citare a părților este legal îndeplinită.

S-a făcut referatul cauzei învederându-se instanței că procedura de citare a părților este completă, prezentul recurs este scutit de la plata taxei de timbru, precum și faptul că, s-a depus la dosar, prin serviciul registratură, la data 05.11.2009, întâmpinare, după care:

Intimata contestatoare arată că nu are alte probe de propus sau cereri de formulat în cauză.

Instanța, nemaifiind de administrat alte probe în cauză, închide faza probatorie și acordă cuvântul asupra recursului.

Intimata contestatoare solicită respingerea recursului, menținerea hotărârii pronunțată de Tribunalul Bihor, fără cheltuieli de judecată.

CURTEA DE APEL

DELIBERÂND,

Asupra recursului civil de față, instanța constată următoarele:

Prin sentința civilă nr. 705/LM din data de 24.04.2009, pronunțată în dosar nr-, Tribunalul Bihora admis contestația formulată de contestatoarea, domiciliată în localitatea nr. 200, județul B, în contradictoriu cu intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B cu sediul în municipiul O,-, județul B și în consecință:

A dispus anularea deciziei nr.-/30.10.2007, emisă de intimată pe seama contestatoarei și a obligat intimata să recalculeze pensia acesteia, prin luarea în considerare a unui stagiu complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual de 20 ani, sens în care va emite o nouă decizie de pensionare în favoarea contestatoarei.

Nu s-au acordat cheltuieli de judecată.

Pentru a pronunța această hotărâre, instanța de fond a avut în vedere următoarele considerente:

Contestatoarei i s-a stabilit dreptul la de urmaș, după soțul său decedat, prin decizia nr. -/24.01.2007.

Prin decizia nr. -/20.03.2007, s-a procedat la recalcularea drepturile de ale contestatoarei în temeiul HG nr. 1550/2004, cu luarea în considerare a unui stagiul complet de cotizare de 30 de ani.

Totodată se va reține că acordarea drepturilor rezultate în urma recalculării pensiei contestatoarei s-a făcut cu începere de la data de 01.03.2007, respectiv că ultima decizie de recalculare a fost emisă de către intimată pe seama contestatoarei la data de 26.10.2007.

Analizând contestația formulată prin prisma dosarului de pensie al contestatoarei și a actelor normative incidente în materie, tribunalul a constatat că modul de calcul care a stat la baza emiterii deciziei contestate este greșit.

În aceste sens se reține că, pentru a se realiza o corelare între pensiile pensionarilor indiferent de data înscrierii acestora la pensie, precum și pentru asigurarea cadrului legal necesar recalculării pensiilor din sistemul public au fost adoptate HG nr. 1550/2004 care la art. 1 prevede că “începând cu data de 1 octombrie 2004, pensiile din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislației anterioare datei de 1 aprilie 2001, vor fi evaluate în vederea recalculării în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările si completările ulterioare și OUG nr. 4/2005 în al cărei preambulul este înscris principiul “la condiții egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul ieșirii la pensie”.

Conform art. 1 din OUG nr. 4/2005, pensiile din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, stabilite în baza legislației în vigoare anterior datei de 01.04.2001, se recalculează în condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgentă.

Conform art. 2 din același act normativ, recalcularea prevăzută la art. 1 se efectuează prin determinarea punctajului mediu anual și a cuantumului fiecărei pensii cu respectarea prevederilor Legii 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare, precum și a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.

Din coroborarea acestor texte legale, rezultă că și pentru pensiile stabilite anterior datei de 01.04.2001, determinarea punctajului mediu anual se realizează în conformitate cu prevederile Legii nr.19/2000.

Determinarea punctajului mediu anual în conformitate cu prevederile Legii nr.19/2000 și pentru pensionarii înscriși la pensie anterior datei intrării în vigoare a acestui act normativ nu presupune o aplicare retroactivă a legii civile, ci doar aplicarea imediată a legii noi, recalcularea pensiilor realizându-se în mai multe etape, cu începere de la data intrării în vigoare a OUG nr. 4/2005.

Pe de altă parte, pentru a se realiza o uniformizare între pensiile pensionarilor înscriși la pensie anterior intrării în vigoare a Legii 19/2000 și cele ale pensionarilor înscriși la pensie după intrarea în vigoare a Legii 19/2000 era imperios necesar să se aplice o legislație unitară, sens în care a fost adoptată OUG nr. 4/2005, care face trimitere pentru toți pensionarii, indiferent de data înscrierii la pensie, la dispozițiile Legii nr. 19/2000.

Dacă s-ar considera ca fiind în vigoare și la acest moment dispozițiile art. 2 din Normele metodologice de aplicare a HG nr. 1550/2004 care prevăd aplicabilitatea mai multor acte normative în funcție de data înscrierii la pensie, scopul urmărit de legiuitor prin adoptarea OUG nr. 4/2005 și anume acela de uniformizare a tuturor pensiilor pensionarilor ar fi imposibil de realizat. Și aceasta, pentru că este evident că prin aplicarea unor acte normative care prevăd condiții diferite pentru pensionare și implicit și un cuantum diferit al pensiilor în funcție de data înscrierii la pensie, nu se poate asigura respectarea între pensionarii care îndeplinesc condiții egale de pensionare a principiului egalității.

În raport de ansamblul acestor considerente, se impune concluzia că tuturor pensionarilor, indiferent de data înscrierii la pensie, le sunt aplicabile dispozițiile Legii nr. 19/2000.

Conform art. 43 al. 1 din Legea nr. 19/2000 asigurații care și-au desfășurat activitatea în locurile de muncă prevăzute la art. 20 al. 1 lit. a și care au realizat un stagiu de cotizare de cel puțin 20 de ani în aceste condiții beneficiază de pensie pentru limită de vârstă, începând cu vârsta de 45 de ani.

Conform art. 20 al. 1 lit. a din Legea nr. 19/2000 se înscriu în categoria locurilor de muncă în condiții speciale unitățile miniere, pentru personalul care își desfășoară activitatea în subteran cel puțin 50% din timpul normal de muncă în luna respectivă.

Din dosarul de pensie a contestatoarei, rezultă că soțul acesteia a desfășurat în cadrul Miniere, activitate în subteran o perioadă de peste 20 de ani. Astfel, prestată de soțul contestatoarei îndeplinește condițiile prevăzute de art. 43 al. 1 din Legea 19/2000 și art. 20 al. 1 lit. a din Legea nr. 19/2000.

Conf. art. 77 al. 2. din Legea nr. 19/2000, în situația asiguraților prevăzuți la art. 43 și 47, la stabilirea punctajului mediu anual se iau în considerare stagiile de cotizare prevăzute la aceste articole. Ori, art. 43 al. 1 din Legea 19/2000 prevede un stagiu de cotizare de 20 de ani.

Prin urmare intimata Casa Județeană de Pensii a determinat greșit punctajul mediu anual al contestatoarei prin împărțirea numărului de puncte la un stagiu complet de cotizare de 30 de ani, încălcând astfel dispozițiile art. 77 al. 2 coroborat cu art. 43 al. 1 și art. 20 al. 1 lit. a din Legii 19/2000.

Față de cele mai sus reținute, instanța, în temeiul art. 77 alin 2, art. 20 al. 1 și art. 43 al. 1 din Legea nr. 19/2000 coroborate cu art. 2 din OUG nr. 4/2005, apreciind întemeiată prezenta contestație a admis-o și în consecință a dispus anularea Deciziei nr. -/26.10.2007, emisă de intimată pe seama contestatoarei și obligarea intimatei să recalculeze pensia acesteia, prin luarea în considerare a unui stagiu complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual de 20 ani, sens in care a dispus emiterea unei noi decizii de pensionare, în favoarea contestatoarei.

Nu s-au acordat cheltuieli de judecată, acestea nefiind solicitate.

Împotriva acestei sentințe, în termen legal, scutit de la plata taxelor de timbru, a declarat recurs intimata Casa Județeană de Pensii B, solicitând admiterea acestuia, modificarea sentinței în sensul respingerii acțiunii.

Prin motivele de recurs s-a invocat că drepturile de pensie de urmaș s-au stabilit în favoarea reclamantei din 24.01.2007, instanța fiind în eroare cu privire la interpretarea art. 1 alin. 1 din HG nr. 1550/2004 întrucât a concluzionat că stagiul de cotizare utilizat cu ocazia recalculării nu ar fi cel impus de Legea nr. 27/1966 -în vigoare la data deschiderii drepturilor soțului intimatei, ce reglementa o vechime integrală în muncă la bărbați de 25 de ani și 20 de ani la femei, ci un alt număr de ani cu o fundamentare bazată pe art. 43 alin. 3, art. 20 lit. b din Legea nr. 19/2000.

Nu conține Legea nr. 19/2000 o dispoziție de aplicare la situații juridice anterioare adoptării, excepțiile de neretroactivitate nu se prezumă, astfel că, soțului intimatei nu-i pot fi aplicate dispozițiile art. 20 lit. b, art. 43 alin. 3 din Legea nr. 19/2000.

Opinia instanței a fost că emiterea HG nr. 1550/2004 nu își mai are rostul câtă vreme prin OUG nr. 4/2004 se instituie principiul – la condiții egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul ieșirii la pensie -cu toate că prin hotărâre de guvern se stabilesc norme sau măsuri administrative, fiind emisă în condițiile și executarea legii.

Există și o contradicție în termeni, se recunoaște că se aplică dispozițiile art. 2 alin. 1 din HG nr. 1550/2004 dar le coroborează și asimilează cu cele înscrise în art. 20, 43 din Legea nr. 19/2000. În ipoteza aplicării dispoziției instanței, prin împărțirea la 20 de ani a numărului total de puncte, ar însemna o greșită aplicare a legii

În drept s-au invocat dispozițiile art. 304 pct. 8, 9 Cod procedură civilă, HG nr. 1550/2004.

Prin întâmpinarea formulată, intimata contestatoare solicită respingerea recursului, menținerea hotărârii pronunțată de instanța de fond ca fiind corectă.

Examinând sentința recurată, prin prisma motivelor de recurs cât și din oficiu, instanța de recurs constată următoarele:

intimatei – decedat – i-au fost stabilite drepturile la pensie pentru muncă depusă și limită de vârstă, cu începere din 01.03.1974 în baza Legii nr. 27/1966, având o vechime în muncă de 38 ani, din care 23 ani în grupa I de muncă – miner subteran.

Într-adevăr conform HG nr. 1550/2004, art. 2 alin. 1, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual îl reprezintă vechimea în muncă integrală, prevăzută de legea în vigoare la data deschiderii dreptului la pensie, care, sigur că, potrivit Legii nr. 226/1966 a fost de 25 ani la bărbați și 20 la femei, însă, în speță, era aplicabil Ordinul nr. 50/14.02.1969 ce stabilit locurile de muncă în condiții deosebite, încadrate în grupa I, II de muncă, iar în anexa 1 fost încadrată în condiții foarte vătămătoare, foarte grele și foarte periculoase, cea desfășurată în subteran, activitate în care s-a încadrat și cea desfășurată de soțul intimatei.

Ca urmare, în speță, instanța de fond se impunea a face aplicarea Decretului nr. 292/1969, în vigoare la data deschiderii drepturilor la pensie, conform căruia în art. 9 alin. 1 lit. s-a stabilit că au dreptul la pensie, cu reducerea vârstei de pensionare, cei ce au lucrat în condiții foarte grele sau foarte vătămătoare timp de 20 de ani, astfel că, în speță, într-adevăr stagiul de cotizare necesar ieșirii la pensie a fost de 20 de ani. Faptul că instanța de fond a făcut aplicarea dispozițiilor art. 20, 43 din Legea nr. 19/2000, câtă vreme dispoziția acesteia este în concordanță cu cele expuse mai sus, nu se impune a fi modificată, criticile fiind astfel nefondate.

De altfel, în acest sens, Curtea s-a mai pronunțat în cauze similare – exemplu dosar nr- -, astfel că, intimata la data promovării litigiului avea legitimă de dobândire a unui bun în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1 al Convenției Europene a Drepturilor Omului, iar raportat la cele de mai sus, nu se mai impune analiza criticilor referitoare la neretroactivitatea Legii nr. 19/2000 la situații juridice anterioare adoptării.

Ceea ce însă nu a fost sesizat de instanța de fond este aspectul referitor la faptul că s-a dispus anularea unei decizii de recalculare pensie emisă în baza OUG nr. 19/2007 astfel că, nu s-au avut în vedere prevederile art. III din aceasta, impunându-se a fi modificate dispozițiile din decizie doar în parte în sensul reținerii unui stagiu complet de cotizare de 20 de ani în loc de 30 de ani, intimata fiind îndreptățită la recalcularea pensiei cu reținerea acestui stagiu din 01.03.2005, conform art. 2, 3 din OUG nr. 4/2005 ( soțul acesteia fiind pensionat din anul 1974) în calitate de urmaș, moștenitor al acestuia, urmând fi menținute celelalte dispoziții ale deciziei anulate, privind recalcularea pensiei în baza OUG nr. 19/2007 cu începere din 01.07.2007, celelalte dispoziții ale sentinței, conform celor expuse urmând a fi menținut ca legale și temeinice.

Față de considerentele de mai sus, fiind aplicabile dispozițiile art. 304 pct. 9 Cod procedură civilă art. III din OUG nr. 19/2007, instanța de recurs în baza art. 312 alin. 1, 3 Cod procedură civilă va admite ca fondat recursul, va modifica în parte sentința și în consecință va constata că petentei se cuvine recalcularea pensiei și plata drepturilor cu reținerea unui stagiu complet de cotizare de 20 de ani în loc de 30 de ani, începând cu 01.03.2005, în calitate de urmaș al def..

Se va modifica în parte decizia nr. -/30.10.2007 emisă de intimată în sensul că se va reține un stagiu complet de cotizare de 20 de ani în loc de 30 de ani, urmând a fi menținute celelalte dispoziții ale deciziei de pensionare privind recalcularea pensiei în temeiul OUG nr. 19/2007, cu începere din 01 iulie 2007 și ale sentinței ca fiind legală și temeinică.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

DECIDE:

ADMITE ca fondat recursul civil declarat de recurenta intimată CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B, cu sediul în O,-, județul B, în contradictoriu cu intimata contestatoare, cu domiciliul în, nr. 200, județul B, împotriva sentinței civile nr. 705/LM din data de 24.04.2009, pronunțată de Tribunalul Bihor și în consecință:

Dispune modificarea în parte a sentinței astfel:

Constată că petentei i se cuvine recalcularea pensiei și plata drepturilor, cu reținerea unui stagiu complet de cotizare de 20 ani în loc de 30 ani, începând cu data de 01.03.2005, în calitate de urmaș al defunctului.

Modifică în parte decizia -/30.10.2007, în sensul că reține un stagiu complet de cotizare de 20 de ani în loc de 30 de ani, menținând celelalte dispoziții ale deciziei de pensionare privind recalcularea pensiei în temeiul OUG nr. 19/2007, începând cu 01 iulie 2007.

Menține restul dispozițiilor sentinței.

Fără cheltuieli de judecată.

IREVOCABILĂ.

Pronunțată în ședința publică din 12.11.2009.

Președinte Judecător Judecător Grefier

– – – – – –

– redactat hotărâre în concept – judecător – – – – 18.11.2009

– judecători fond -,

– dact. gref. – 18.11.2009 – 4 ex.

– emis 2 com. – 18.11.2009 – CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B,