Contestație decizie de pensionare. Decizia 32/2009. Curtea de Apel Oradea


DECIZIA CIVILĂ NR.32/2009-

Ședința publică din data de 14 ianuarie 2009

Pe rol fiind soluționarea recursului civil declarat de recurenta intimată CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII, cu sediul în O,-, județul B, în contradictoriu cu intimatul contestator, domiciliat în B,-, județul B, împotriva sentinței civile nr.650/LM din 10 septembrie 2008 pronunțată de Tribunalul Bihor în dosar nr-, având ca obiect: contestație împotriva deciziei de pensionare.

La apelul nominal făcut în ședința publică de azi se prezintă intimatul contestator -personal, lipsă fiind recurenta intimată.

Procedura de citare este legal îndeplinită.

S-a făcut referatul cauzei, învederându-se instanțe faptul că prezentul recurs este scutit de la plata taxei judiciare de timbru și al timbrului judiciar, având în vedere natura cauzei dedusă judecății, după care:

Întrebat fiind, intimatul contestator arată că nu mai are alte probe și solicită cuvântul asupra recursului de față.

Nefiind alte cereri de formulat sau probe de administrat, instanța constată cauza în stare de judecată și acordă cuvântul asupra prezentului recurs.

Intimatul contestator solicită respingerea recursului promovat de partea recurentă, ce nefondat, menținerea hotărârii pronunțate de instanța de fond, pe care o apreciază ca fiind legală și temeinică, fără acordarea cheltuielilor de judecată.

CURTEA DE APEL

DELIBERÂND:

Asupra recursului civil de față, instanța constată următoarele:

Prin sentința civilă nr. 650/LM din 10 septembrie 2008 pronunțată de Tribunalul Bihor în dosar nr-, s-a admis contestația formulată de contestatorul, în contradictoriu cu intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B, și în consecință:

S-a dispus anularea deciziei nr.15285/25.01.2007, emisă de intimata, pe seama contestatorului, intimata fiind obligată să recalculeze pensia acestuia, prin luarea în considerare a unui stagiu complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual de 20 ani, cu acordarea drepturilor astfel stabilite începând cu data de 01.07.2005, sens în care s-a dispus emiterea unei noi decizii de pensionare, în favoarea contestatorului.

Fără cheltuieli de judecată.

Fără cheltuieli de judecată.

Pentru a pronunța în acest mod, instanța de fond a avut în vedere următoarele considerente:

Contestatorul a fost înscris la pentru depusă și limită de vârstă în baza deciziei nr. 15285/02.08.1983. În urma recalculării drepturilor de intimata a ținut cont la stabilirea punctajului mediu anual de un stagiu complet de cotizare de 30 de ani.

Prin contestația formulată contestatorul solicită anularea deciziei prin care i-a fost recalculată pensia întrucât apreciază că intimata a stabilit greșit punctajul mediu anual realizat în urma evaluării deoarece a împărțit totalul punctelor obținute la 30 de ani și nu la 20 de ani așa cum prevede HG 1550/2004.

Examinând contestația formulată prin prisma dosarului de pensie al contestatorului și a actelor normative incidente în materie, tribunalul a constatat că modul de calcul care a stat la baza emiterii deciziei contestate este greșit.

Astfel, pentru a se realiza o corelare între pensiile pensionarilor indiferent de data înscrierii acestora la pensie, astfel încât să fie respectat principiul “la condiții egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul ieșirii la pensie” precum și pentru asigurarea cadrului legal necesar recalculării pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, Guvernul României a adoptat Ordonanța de Urgență nr. 4 din 03.02.2005.

Conform art. 1 din OUG nr. 4/2005 pensiile din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, stabilite în baza legislației în vigoare anterior datei de 01.04.2001, se recalculează în condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgentă.

Conform art. 2, din același act normativ, recalcularea prevăzută la art. 1 se efectuează prin determinarea punctajului mediu anual și a cuantumului fiecărei pensii cu respectarea prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare, precum și a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.

Din coroborarea acestor texte de lege s-a reținut că pentru pensiile stabilite anterior datei de 1.04.2001, determinarea punctajului mediu anual se realizează în conformitate cu prevederile Legii nr.19/2000. Ori, contestatorul a fost înscris la pensie pentru muncă depusă și limită de vârstă la data de 21.05.1985, fiind pensionat în temeiul dispozițiilor Legii nr. 3/1977.

Tribunalul a mai reținut și faptul că în conformitate cu art. 2 din Normele metodologice de aplicare a HG 1550/2004 stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintă vechime integrală în muncă prevăzută de legislația în vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiază, însă aceste dispoziții legale nu sunt aplicabile întrucât pe lângă faptul că acest act normativ are o forță legislativă inferioară ordonanței de urgență este și anterior adoptării OUG nr.4/2005 care consacră principiul “la condiții egale de pensionare, pensii egale indiferent de anul ieșirii la pensie”. Prin urmare normele metodologice de aplicare a HG 1550/2004 sunt implicit abrogate prin intrarea în vigoare a OUG 4/2005.

Instanța de fond mai reținut că în cauză nu se poate vorbi despre o retroactivitate a legii civile prin aplicarea Legii nr. 19/2000 și pensionarilor înscriși la pensie anterior intrării în vigoare a acestui act normativ, ci, este vorba de aplicarea principiului “aplicării imediate a legii noi”, recalcularea pensiilor realizându-se cu începere de la data intrării în vigoare a OUG nr.4/2005. De altfel, pentru a se realiza o uniformizare între pensiile pensionarilor înscriși la pensie anterior intrării în vigoare a Legii nr.19/2000 cu pensiile pensionarilor înscriși la pensie după intrarea în vigoare a Legii nr.19/2000, era imperios necesar a se aplica o legislație unitară, sens în care a fost adoptată OUG 4/2005, care face trimitere pentru toți pensionarii indiferent de data înscrierii la pensie la dispozițiile Legii nr.19/2000.

Dacă s-ar aplica art. 2 din normele metodologice de aplicare a HG 1550/2004, care prevede aplicabilitatea mai multor acte normative în funcție de data înscrierii la pensie, scopul urmărit de legiuitor de a se uniformiza pensiile pensionarilor, nu va fi realizat niciodată întrucât s-ar aplica acte normative care prevăd condiții diferite pentru pensionare și implicit și un cuantum diferit al pensiilor în funcție de data înscrierii la pensie între pensionarii care îndeplinesc condiții egale de pensionare.

În concluzie, tuturor pensionarilor indiferent de data înscrierii la pensie urmează să li se aplice dispozițiile Legii nr.19/2000.

Conform art. 43 al. 1 din Legea nr.19/2000, asigurații care și-au desfășurat activitatea în locurile de muncă prevăzute la art.20 lit. și care au realizat un stagiu de cotizare de cel puțin 20 de ani în aceste condiții, beneficiază de pensie pentru limită de vârstă, începând cu vârsta de 45 de ani.

Conform art. 20 lit. a din Legea nr. 19/2000, locurile de muncă în condiții speciale sunt cele din unitățile miniere, pentru personalul care își desfășoară activitatea în subteran cel puțin 50% din timpul normal de muncă în luna respectivă.

Din fișa de pensie a contestatorului s-a reținut că a desfășurat activitate în subteran o perioadă de peste 20 de ani în funcția de vagonetar subteran, ajutor miner subteran, miner subteran.

Prin urmare, contestatorul îndeplinește condițiile prevăzute de art. 43 al. 1 din Legea nr.19/2000 și art.20 lit.a din Legea nr.19/2000.

Conform art. 77 al.2. din Legea nr. 19/2000, în situația asiguraților prevăzuți la art.43 și 47, la stabilirea punctajului mediu anual se iau în considerare stagiile de cotizare prevăzute la aceste articole. Ori, art. 43 al. 1 din Legea nr. 19/2000, prevede un stagiu de cotizare de 20 de ani.

Prin urmare intimata Casa Județeană de Pensii a determinat greșit punctajul mediu anual al contestatorului prin împărțirea numărului de puncte obținut de asigurat la un stagiu complet de cotizare de 30 de ani încălcând astfel dispozițiile art.77 al. 2 coroborat cu art. 43 al. 1 și art. 20 lit. a din Legii nr. 19/2000.

Față de aceste considerente instanța de fond a admis contestația formulată de contestator, conform dispozitivului sentinței recurate.

Împotriva acestei sentințe formulat recurs recurenta Casa Județeană de Pensii B, în termenul legal și scutit de taxă de timbru, solicitând admiterea recursului și modificarea sentinței recurate, în sensul respingerii acțiunii formulată de reclamant și menținerii deciziei contestate ca legală și temeinică.

În motivare recurenta a arătat că instanța de fond a interpretat în mod greșit dispozițiile legale, făcând trimitere la faptul că Casa Județeană de Pensii B nu a aplicat în procesul de recalculare a pensiei reclamantului prevederile Legii nr. 19/2000 când, de fapt, sunt incidente în cauză prevederile art. 8 din Legea nr. 3/1977, fiind vorba de stabilirea stagiului complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual al reclamanților, prevederile art. 2 al. 1 din HG nr. 1550/2004 fiind clare în acest sens.

Astfel, potrivit acestor dispoziții legale, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintă vechimea integrală în muncă prevăzută de legislația în vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care beneficiază persoana sau care i se cuvine la data începerii operațiunilor de evaluare, ori vechimea integrală în muncă stabilită de Legea nr. 3/1977 -lege în vigoare la data pensionării reclamantului intimat- era cea stabilită de art. 8 al. 1 din legea nr. 3/1977 și anume de 30 ani pentru bărbați și 25 ani pentru femei.

Menționează că instanța de fond a interpretat eronat dispozițiile art. 2 al. 1 din HG nr. 1550/2004, articolele din Legea nr. 19/2000 la care face trimitere instanța de fond aplicându-se doar în privința persoanelor care s-au pensionat în temeiul acestei legi și care nu intră în procesul de recalculare a pensiilor prevăzute de HG nr. 1550/2004.

În drept sunt invocate prevederile art. 304 pct. 8 și 9 Cod procedură civilă, HG nr. 1550/2004, Legea nr. 3/1977 și Legea nr. 19/2000.

Legal citat intimatul contestator a solicitat respingerea recursului ca nefondat și menținerea hotărârii recurate în totalitate, ca legală și temeinică, fără cheltuieli de judecată.

Examinând sentința recurată prin prisma motivelor de recurs cât și din oficiu, instanța o apreciază ca legală și temeinică urmând a respinge recursul ca nefondat, în temeiul art. 312 Cod procedură civilă, având în vedere următoarele considerente:

În mod corect a reținut instanța de fond că modul de calcul care a stat la baza emiterii deciziei de pensionare contestate este greșit procedându-se totodată la o corectă interpretare a normelor de drept material incidente în cauză, respectiv art. 2 din HG nr. 1550/2004; art. 20 al. 1 lit. a și art. 43 din Legea nr. 19/2000, precum și prevederile art. 1 și 2 din OUG nr. 4/2005 în raport de data deschiderii dreptului la pensie al contestatorului și stagiul de cotizare realizat de acesta în condiții speciale.

Prin OUG nr. 4/2005 s-a realizat o corelare între pensiile pensionarilor indiferent de data înscrierii acestora la pensie, astfel încât să fie respectat principiul “la condiții egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul ieșirii la pensie”.

Astfel, scopul acestor dispoziții a fost acela de realiza egalitatea de tratament pentru toate pensiile din sistemul public indiferent de legislația care a fost în vigoare la data stabilirii inițiale a drepturilor prin aplicarea acelorași principii și formule de calcul a pensiilor.

În speță contestatorul a fost înscris la pensie pentru munca depusă și limită de vârstă în temeiul Legii nr. 3/1977 prin decizia nr. 15285/02.08.1993, reținându-se că avea o vechime în muncă de 39 ani 8 luni și 17 zile, din care în grupa I de muncă 36 ani 5 luni și 29 zile, această activitate fiind desfășurată în subteran conform fișei de pensie și carnetului de muncă depus de acesta la dosar.

Chiar dacă intimatului i s-au aplicat la data deschiderii dreptului la pensie dispozițiile Legii nr. 3/1977 la recalcularea pensiei nu se poate face abstracție de dispozițiile legii noi în materie, respectiv de dispozițiile art. 20, 43 din Legea nr. 19/2000 modificată și completată, aspecte reținute, de altfel, în mod corect de către instanța de fond, în caz contrar încălcându-se principiul consacrat de actele normative de evaluare conform căruia la condiții egale de pensionare se impune acordarea unor pensii egale indiferent de anul ieșirii la pensie.

De altfel, art. 2 din Legea nr. 19/2000 consacră principiul egalității tuturor participanților la sistemul public pentru a înlătura astfel un tratament discriminatoriu pentru cei care au obținut dreptul la pensie anterior Legii nr. 19/2000, sens în care, prin aplicarea dispozițiilor legale mai sus enunțate instanța de fond a procedat la o corectă interpretare a actelor și lucrărilor dosarului prin raportare la dispozițiile legale în materie.

Având în vedere considerentele mai sus expuse, apreciind ca nefondate criticile aduse de recurentă, în temeiul art. 312 Cod procedură civilă instanța va respinge recursul ca nefondat și va menține în totalitate sentința recurată ca legală și temeinică.

Fără cheltuieli de judecată, nefiind solicitate de intimat.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

DECIDE:

Respinge ca nefondat recursului civil declarat de recurenta intimată CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII, cu sediul în O,-, județul B, în contradictoriu cu intimatul contestator, domiciliat în B,-, județul B, împotriva sentinței civile nr.650/LM din 10 septembrie 2008 pronunțată de Tribunalul Bihor, pe care o menține în întregime.

IREVOCABILĂ.

Pronunțată în ședința publică de azi, 14 ianuarie 2009.

PREȘEDINTE JUDECĂTOR JUDECĂTOR GREFIER

– – – – – – – –

– judecători fond –

– redactat decizie – judecător – 22.01.2009

– dactilografiat grefier – 02.02.2009-2 ex.