DECIZIA CIVILĂ nr. 412/2008-
Ședința publică din 13 martie 2008
Pe rol fiind judecarea recursului civil declarat de recurentul contestator, cu domiciliul în Vadu nr. 187 județul B, în contradictoriu cu intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B, cu sediul în O- județul B, împotriva sentinței civile nr. 766/LM/2007 din 17 octombrie 2007 pronunțată de Tribunalul Bihor în dosar nr-, având ca obiect: recalculare pensie,
La apelul nominal făcut în ședința publică de astăzi se prezintă recurentul contestator, lipsă fiind intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII
Procedura de citare este legal îndeplinită.
S-a făcut referatul cauzei, învederându-se instanței cele de mai sus, faptul că recursul este scutit de plata taxei judiciare de timbru, că intimata a depus întâmpinare la dosar prin registratura instanței, la data de 12.03.2008, după care:
Instanța comunică întâmpinarea de la dosar cu recurentul contestator, după care, nefiind alte cereri sau excepții de formulat, instanța declară dezbaterile închise și acordă cuvântul asupra recursului.
Recurentul contestator solicită admiterea recursului, pentru motivele redactate în scris, fără cheltuieli de judecată, arătând că toată perioada a lucrat toată perioada sută la sută în subteran, timp de 8 ore zilnic.
CURTEA DE APEL
DELIBERÂND
Asupra recursului civil de față, constată următoarele:
Prin sentința civilă nr.766/LM/2007 din 17 octombrie 2007 pronunțată de Tribunalul Bihor în dosar nr-,fost admisă respinsă contestația formulată de contestatorul în contradictoriu cu intimata Casa Județeană de Pensii B, fără cheltuieli de judecată.
Pentru a pronunța această sentință, prima instanță a reținut, din actele și lucrările de la dosar, că prin decizia nr. 84195/01.07.2007 a fost recalculată pensia contestatorului obținându-se în urma acestei operațiuni un punctaj de 0.21389 puncte. Potrivit buletinului de calcul anexat deciziei, stagiul complet de cotizare avut în vedere a fost de 30 de ani, conform Legii nr. 19/2000 și procent aplicat punctajului mediu anual. Conform aceluiași act, legislația în vigoare la data deschiderii dreptului la categoria de de care beneficiază contestatorului la data de 1 octombrie 2004 este Legea 3/1977. Având în vedere susținerile contradictorii ale părților referitoare la legea aplicabilă, instanța a apreciat că în speță se impune o interpretare a legilor succesive adoptate în această materie, în scopul clarificării acestei probleme. Astfel, rolul puterii judecătorești este în esență acela de a aplica legea, adică aceea de aoi nterpreta și aoa dapta cazurilor particulare. În speță, instanța a identificat legea aplicabilă, ținând cont de principiile aplicării legii civile în timp, de intenția reală a legiuitorului, precum și de principiile generale ale dreptului. S-a constatat că legea aplicabilă la data închiderii dreptului de pensionare al contestatorului era Legea nr. 3/1977, care prevedea la art. 8 o vechime integrală în muncă de 30 de ani. Coroborând acest text cu prevederile art. 2 alin. 1 din HG1550/2004 care prevede că: “Stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintă vechimea integrală în muncă prevăzută de legislația în vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiază [.] ” ar trebui să concluzionăm că într-adevăr stagiul complet de cotizare al contestatorului ar fi de 30 de ani. astfel de concluzie este însă cu desăvârșire eronată, fiind rodul unei interpretări simplificate și care nesocotește reglementări ulterioare în materie, cu atât mai mult cu cât acestea au o forță superioară unei hotărâri de guvern pe care se întemeiază apărările intimatei, respectiv HG1550/2004 amintit mai sus. de care facem vorbire se regăsesc în nr.OUG4/2005 aprobată prin Legea 78/2005, care prevede în mod explicit “la condiții egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul ieșirii la pensie”. Or, având în vedere acest principiu, având în vedere, pe de-o parte că nr.OUG4/2005 este ulterioară HG1550/2004 și pe de altă parte,că ordonanța aprobată prin Lege are o forță juridică superioară unei hotărâri de guvern, se impune să concluzionăm că prevederile art. 2 alin. 1 din HG. 1550/2004 au fost abrogate tacit, în sensul că nu pot fi interpretate într-un mod care să ducă la stabilirea unor pensii diferențiate în funcție de anul ieșirii la pensionare. Judecătorul trebuie, în primul rând, să cerceteze care a fost intenția reală a legiuitorului. Astfel, din OUG4/2005 aprobată prin legea 78/2005 rezultă în mod indubitabil că legiuitorul a urmărit să înlăture toate discriminările dintre pensionari cu privire la cuantumul pensiei rezultate din date diferite a ieșirii la pensie. În aceste condiții, aplicarea rigidă a HG1550/2004 încalcă în mod flagrant acest principiu. Or, a nu deroga de la principiile generale ale dreptului, a urma spiritul legii și nu numai litera sa, sunt două reguli elementare ce se impun judecătorului când interpretează legea.
În lumina acestei interpretări, instanța a apreciat că prevederile Legii nr. 19/2000 sunt aplicabile de la data intrării în vigoare a tuturor categoriilor de pensionări ce intră în sfera sa de reglementare, indiferent de data deschiderii dreptului lor la pensie. Articolul 43 alin. 1 din Legea nr. 19/2000 prevede că asigurații care si-au desfășurat activitatea in locurile de prevăzute la art. 20 lit. a) si care au realizat un stagiu de cotizare de cel puțin 20 de ani în aceste condiții beneficiază de pentru limita de vârstă începând cu vârsta de 45 de ani.
Împotriva acestei sentințe, în termen legal, scutit de plata taxelor de timbru, a declarat recurs, solicitând admiterea recursului, modificarea sentinței în sensul că numărul total de puncte realizat să se împartă la stagiul complet de cotizare, de 21 de ani, pentru obținerea punctului mediu.
În motivarea cererii de recurs sunt invocate următoarele:
recurentul are o vechime în muncă de 36 ani și 6 luni, din care în grupa I subteran, de 19 ani și o lună;
în articolul 44 din Legea nr. 19/2000 se face precizarea că asigurații prevăzuți la articolul 20 litera “a” care au realizat stagii de cotizare mai mari decât cele prevăzute la articolul 43 beneficiază de pensie pentru limită de vârstă cu reducerea proporțională a vârstelor standard de cotizare necesare conform prevederilor cuprinse în anexa 4, de care nu s-a ținut seama;
în articolul 77 aliniatul 3 se menționează că, în situațiile prevăzute la articolul 44, la stabilirea punctajului mediu al asiguraților se iau în considerare stagiile totale de cotizare necesare prevăzute în anexa 4;
pentru 18 ani lucrați în condiții speciale, reducerea vârstei de pensionare este de 9 ani, stagiul total de cotizare necesar fiind de 21 ani;
în Legea nr. 78/2005 se menționează că toate pensiile se vor stabili fiind avute în vedere principiile de bază prevăzute în Legea nr. 19/2000, acordându-se pensii egale pentru muncă egală desfășurată în aceleași condiții de muncă.
Intimata, prin întâmpinare, a solicitat respingerea cererii de recurs, aceasta precizând că decizia nr. 84195/09.10.2003 este documentul prin care a fost calculată și evidențiată indemnizația acordată conform Legii nr. 189/2000, iar drepturile de pensie ale recurentului au rămas neschimbate sub aspectul cuantumului, acestea fiind valabile la data de 01.09.2003; intimata arată că recurentul s-a pensionat în anul 1983, astfel că nu-i sunt aplicabile prevederile Legii nr. 19/2000 – anexele 3 și 4, aceste dispoziții reglementând condițiile în care pot beneficia asigurații de pensie de limită de vârstă începând din anul 2001 și nicidecum nu modifică condițiile în care reclamantul s-a putut pensiona în anul 1983, pentru limită de vârstă în temeiul Legii nr. 3/1977.
Examinând sentința recurată, prin prisma motivelor de recurs cât și din oficiu, instanța reține următoarele:
În primul rând, o deosebită relevanță în cauză prezintă dispozițiile articolului 2 din OUG nr. 4/2005 din 3 februarie 2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al organizărilor sociale de stat. Astfel, potrivit articolului 1 din ordonanța amintită, pensiile din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, stabilite în baza legislației în vigoare anterior datei de 01 aprilie 2001, se recalculează în condițiile actului normativ aflat în discuție. În ceea ce privește procedeul utilizat la recalcularea pensiilor stabilite conform legislației anterioare, edificator este textul articolului 2 punctul 1 din ordonanță, care statuează că recalcularea se efectuează prin determinarea punctajului mediu anual și a cuantumului fiecărei pensii “cu respectarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare”.
Este evident așadar că legea aplicabilă procedurii de recalculare a pensiilor stabilite în baza legislației în vigoare anterior datei de 01 aprilie 2001, este Legea nr. 19/2000.
Instanța de fond a opinat în același sens, însă a considerat în mod eronat, că pentru recalcularea pensiei recurentului sunt aplicabile prevederile articolului 43 din Legea nr. 19/2000, fără a observa că situația sa intră sub incidența prevederilor articolul 44 din legea menționată.
Astfel, este adevărat că articolul 43 impune stagiul de cotizare de cel puțin 20 de ani asiguraților care și-au desfășurat activitatea în locurile de muncă prevăzute la articolul 20 litera a – unități miniere, însă în următorul articol și anume articolul 44, este reglementată situația asiguraților menționați la articolul 20 litera a “care au realizat stagii de cotizare mai mici decât cele prevăzute la aliniatele 1 și 2 ale articolului 43”, caz în care ei beneficiază de pensie pentru limită de vârstă, cu reducerea proporțională a vârstei standard de pensionare, “în condițiile realizării stagiilor totale de cotizare necesare, conform prevederilor cuprinse în anexele 4 și 5”. La aceste prevederi se face trimitere și în textul articolului 77, care stabilește modul de determinare a punctajului mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare, în aliniatul 3 fiind reglementate situațiile prevăzute la articolul 44, în cazul cărora la stabilirea punctului mediu anual “se iau în considerare stagiile totale de cotizare necesare prevăzute în anexele 4 și 5”.
Recurentul contestator a realizat în condiții speciale de muncă un stagiu de cotizare mai mic de 20 ani, și anume un număr de 19 ani și o lună, fiind incidente astfel prevederile articolului 44. În atare situație, punctajul mediu anual realizat de recurent este necesar a fi determinat în condițiile statornicite de articolul 77 punctul 3, cu luarea în considerare așadar a stagiilor totale de cotizare necesare prevăzute în anexa nr. 4. Stagiul total de cotizare necesar prevăzut în anexa menționată, corespunzător stagiului de cotizare realizat în condiții speciale – de 19 ani, este de 21 ani, acest stagiu impunându-se a fi luat în considerare la stabilirea punctului mediu anual al recurentului.
Față de considerentele ce preced, instanța în baza dispozițiilor articolului 312 aliniatele 1 și 3 din Codul d e procedură civilă, va admite recursul, va modifica în tot sentința atacată în sensul că se va admite acțiunea, și în consecință se va dispune modificarea parțială a deciziei nr.84195 din 01 iulie 2007, iar intimata va fi obligată să procedeze la recalcularea pensiei urmând ca la stabilirea punctului mediu anual al recurentului contestator să ia în considerare stagiul total de cotizare necesar de 21 ani, sens în care urmează a fi modificată decizia contestată.
Se va constata totodată că recurentul nu a solicitat a se face aplicarea prevederilor articolului 274 din Codul d e procedură civilă.
PENTRU ACESTE MOTIVE
ÎN NUMELE LEGII
DECIDE
În baza articolului 312 aliniat 1, combinat cu articolele 296 și 316 Cod procedură civilă,
ADMITE ca fondat recursul civilintrodus derecurentul contestator, cu domiciliul în Vadu nr. 187 județul B, în contradictoriu cu intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B, cu sediul în O- județul B, împotriva sentinței civile nr. 766/LM/2007 din 17 octombrie 2007 pronunțată de Tribunalul Bihor, pe care o modifică în totalitate în sensul că admite contestația formulată de contestatorul în contradictoriu cu pârâta CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII
Obligă pârâtasă recalculeze pensia stabilită pe seama contestatorului prin decizia nr. 84195 din 01.07.2007 prin luarea în considerare a unui stagiu total de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual de 21 de ani, sens în care modifică decizia contestată, cu menținerea restului dispozițiilor acesteia.
Fără cheltuieli de judecată.
IREVOCAB I L
Pronunțată în ședința publică de azi, 13 martie 2008.
PREȘEDINTE JUDECĂTOR JUDECĂTOR GREFIER
– – – — –
decizie:./25.03.2008
Complet fond:,
în 2 ex.: /10.04.2008