Contestație decizie de pensionare. Decizia 466/2009. Curtea de Apel Oradea


ROMANIA

CURTEA DE APEL ORADEA

SECȚIA CIVILĂ MIXTĂ

DOSAR NR-

COMPLETUL – I/

DECIZIA CIVILĂ NR. 466/2009 –

Ședința publică din 17 martie 2009

PREȘEDINTE: Pantea Viorel judecător

– R – – JUDECĂTOR 2: Roman Florica

– – – – JUDECĂTOR 3: Bocșe Elena

– – – – grefier

Pe rol fiind soluționarea recursului civil declarat de intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B cu sediul în O,-, județul B în contradictoriu cu intimata contestatoare domiciliată în comuna, satul, nr. 145, județul B, împotriva sentinței civile nr. 928 din 17 octombrie 2008 pronunțată de Tribunalul Bihor în dosar nr-, având ca obiect: recalcularea pensiei.

La apelul nominal făcut în ședința publică de azi, nu se prezintă nimeni.

Procedura de citare este legal îndeplinită.

S-a făcut referatul cauzei, învederându-se instanței că recursul este scutit de plata taxei de timbru și timbru judiciar, intimata contestatoare a depus întâmpinare și a solicitat judecarea cauzei și în lipsă, după care:

CURTEA DE APEL

deliberând,

Constată că, prin sentința civilă nr. 928 din 17 octombrie 2008 pronunțată de Tribunalul Bihor în dosar nr-, s-a admis contestația formulată de contestatoarea în contradictoriu cu intimata Casa Județeană de Pensii B și în consecință s-a dispus anularea deciziei nr. 56006/26.03.2008 emisă de intimată pe seama contestatoarei și a fost obligată intimata să recalculeze pensia acesteia prin luarea în considerare a unui stagiu complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual de 15 ani, sens în care să emită o nouă decizie de pensionare în favoarea contestatoarei, fără cheltuieli de judecată.

Pentru a pronunța astfel, instanța de fond a reținut următoarele:

Contestatoarea beneficiază de de urmaș după soțul decedat, în baza deciziei nr. 56006/26.03.2008. Prin decizia de pensionare nr. 56006/26.03.2008, intimata a procedat la recalcularea drepturilor de ale contestatoarei ca urmare a intrării în vigoare a nr.HG 1550/2004, luând în considerare un stagiu complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual de 30 de ani.

Art. 2 pct. 1 din anexa nr.HG 1550/2004, stipulează că stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintă vechimea integrală în muncă prevăzută de legislația în vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiază sau care i se cuvine la data operațiunilor de evaluare, iar la alin. 3 se prevede că pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis in intervalul 1.07.1977 – 31.03.2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr. 3/1977.

Instanța a apreciat că în mod greșit intimata a recalculat pensia contestatoarei în condițiile nr.HG 1550/2004 cu luarea în calcul a unui stagiu complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual de 30 de ani, fără a avea în vedere dispozițiile art. 2 din nr.OUG 4/2005, conform cărora calcularea pensiilor se efectuează prin determinarea punctajului mediu anual și a cuantumului fiecărei pensii cu respectarea Legii nr. 19/2000.

Legea nr. 19/2000 modificată și completată, la art. 20 arată locurile de muncă în condițiile speciale, între care la litera “b” se regăsesc și activitățile de cercetare, explorare, exploatare sau prelucrare a materiilor prime nucleare, zonele I și II de expunere la radiații, iar la art. 43 se prevede că asigurații care și-au desfășurat activitatea în locurile de muncă prevăzute la art. 20 lit. “b” și care au un stagiu de cotizare de cel puțin 15 ani în aceste condiții, beneficiază de pensie pentru limita de vârstă, indiferent de vârstă, punctajul mediu anual în situația asiguraților prevăzuți la art. 43 stabilindu-se prin luarea în considerare a stagiilor de cotizare prevăzute la acest articol, conform dispozițiilor art. 77 alin. 2 din Legea nr. 19/2000.

Se mai reține că inclusiv dispozițiile art. 2 alin. 1 din Normele metodologice anexă la.HG nr. 1550/2004 prevăd că “stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintă vechimea integrală în muncă prevăzută de legislația în vigoare la data deschiderii dreptului la pensie de care persoana beneficiază, sau care i se cuvine la data începerii operațiunilor de evaluare, ori, în cazul contestatoarei stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual care i se cuvine la data începerii operațiunilor de evaluare este reglementat de art. 20, 43 și 77 din Legea nr. 19/2000 modificată și completată, de 15 ani, și aceasta avându-se în vedere și respectarea principiului consacrat prin actele normative de evaluare, potrivit căruia la condiții egale de pensionare se impune acordarea unor pensii egale, indiferent de anul ieșirii la pensie, precum și de principiile de bază ale sistemului public pe care acesta se organizează și funcționează reglementat de art. 2 din Legea nr. 19/2000, îndeosebi principiul egalității care să asigure tuturor participanților la sistemul public, contribuabili beneficiari, un tratament nediscriminatoriu în ceea ce privește drepturile și obligațiile prevăzute de lege.

Așa cum rezultă din probele administrate, respectiv adeverința nr. 2475/19.06.2008 emisă de Compania Națională a – B – Sucursala B, soțul contestatoarei a realizat în zona I de radiații, grupa I de muncă, un stagiu de cotizare de peste 15 ani, fiindu-i aplicabile dispozițiile art. 2 pct. 1 teza 2 din Normele Metodologice, art. 14 din Legea nr. 3/1977, nr.HG 1550/2004, art. 20, 43 și 77 din Legea nr. 19/2000 modificată și completată.

În contextul tuturor acestor considerente instanța de fond, în temeiul dispozițiilor art. 155 și următoarele din Legea nr. 19/2000 coroborate cu textele de lege mai sus invocate, a admis contestația potrivit dispozitivului sentinței.

Împotriva acestei sentințe, în termen a declarat recurs pârâta recurentă Casa Județeană de Pensii B, solicitând modificarea hotărârii atacate, în sensul respingerii în totalitate a acțiunii contestatoarei.

În motivarea recursului se arată că instanța de fond este în eroare cu privire la interpretarea dispozițiilor art. 2 alin. 1 din nr.HG 1550/2004, atunci când apreciază că stagiul de cotizare nu este cel impus de Legea nr. 3/1977, în vigoare la data deschiderii drepturilor de pensie ale soțului intimatei, ci un alt număr de ani de vechime în muncă, opinie fundamentată pe dispozițiile art. 43 alin. 3 coroborate cu dispozițiile art. 20 lit. b din legea nr. 19/2000.

Ori, Legea nr. 19/2000 a intrat în vigoare la data de 1.04.2001 și nu conține nici o dispoziție care să impună aplicarea prevederilor sale la situații juridice anterioare adoptării ei, astfel că în cazul soțului intimatei nu pot fi aplicabile dispozițiile din această lege.

Drept urmare, în ipoteza aplicării dispoziției instanței în sensul determinării punctajului mediu anual prin împărțirea numărului total de puncte obținute la un număr de 20 de ani, cei 20 de ani nereprezentând un stagiu de cotizare în sensul legii, ci un număr de ani reprezentând beneficiul reducerii vârstei de pensionare, ar însemna o greșită aplicare a legii.

În drept, invocă dispozițiile art. 304 pct. 8 și 9 Cod procedură civilă.

Intimata, prin întâmpinarea depusă la dosar, a solicitat respingerea recursului ca nefondat, apreciind că instanța de fond a făcut o corectă aplicare a principiului “la condiții egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul ieșirii la pensie”, reglementat prin nr.OUG 4/2005.

Examinând recursul prin prisma motivelor invocate, precum și din oficiu, Curtea reține următoarele:

Soțul reclamantei a fost înscris la pensie în baza Legii nr. 3/1977, prin decizia nr. 19638/1.12.1987.

Urmare a decesului acestuia, reclamanta a beneficiat de pensie de urmaș, drepturile fiindu-i acordate prin decizia nr. 56006/19.12.2007, care apoi i-au fost recalculate prin decizia nr. 56006 din 26.03.2008, luându-se în considerare un stagiu complet de cotizare de 30 de ani.

Sigur că, la data deschiderii dreptului la pensie al soțului reclamantei, erau în vigoare dispozițiile Legii nr. 3/1977, dar art. 43 din Legea nr. 19/2000 prevede pentru asigurații care au lucrat efectiv în grupa I și a II-a de muncă, de expunere la radiații, condiții prevăzute de art. 20 lit. “b” și care aveau un stagiu de cotizare de cel puțin 15 ani la grupa I și 20 de ani la grupa a II-a, că punctajul mediu anual se stabilește prin luarea în considerare a stagiilor prevăzute de acest articol, conform art. 77 din Legea nr. 19/2000.

Este cert că soțului intimatei i s-au aplicat, la data deschiderii dreptului la pensie, dispozițiile Legii nr. 3/1977, însă la recalculare nu se poate face abstracție de dispozițiile legii noi în materie, respectiv de art. 20, 43, 77 din Legea nr. 19/2000, modificată și completată, aspect corect reținut de instanța de fond, nefiind o adăugare la lege, întrucât altfel s-ar încălca principiul consacrat prin actele normative de evaluare, conform căruia la condiții egale de pensionare se impune acordarea unor pensii egale, indiferent de anul ieșirii la pensie, iar art. 2 din Legea nr. 19/2000 consacră chiar principiul egalității tuturor participanților la sistemul public, altfel s-ar crea un tratament discriminatoriu pentru cei ce au avut “neșansa” a obține dreptul la pensie anterior Legii nr. 19/2000, ceea ce ar contraveni atât Constituției ce proclamă egalitatea de tratament, cât și tuturor prevederilor internaționale în domeniu.

Prin aplicarea dispozițiilor legale susmenționate, instanța de fond nu a făcut altceva decât că a dispus aplicarea dispozițiilor legale în materie și situației intimatei, dispoziții mai favorabile, altfel, conform celor expuse mai sus, s-ar fi ajuns la o nejustificată a acesteia raportat la persoanele care s-au pensionat după intrarea în vigoare a Legii nr. 19/2000 și cei ce s-au pensionat anterior, îndeplinind aceleași criterii, astfel că instanța de fond nu a interpretat greșit dispozițiile legale ci dimpotrivă, criticile fiind neavenite.

Pentru considerentele expuse mai sus, apreciind că nu subzistă nici una din criticile invocate, Curtea de Apel Oradea, în temeiul art. 312 alin. (1) Cod procedură civilă, va respinge ca nefondat recursul civil de față, constatând că nu s-au solicitat cheltuieli de judecată.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

DECIDE:

RESPINGE ca nefondat recursul civil declarat de intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B împotriva sentinței civile nr. 928 din 17 octombrie 2008 pronunțată de Tribunalul Bihor, pe care o menține în întregime.

Fără cheltuieli de judecată în recurs.

IREVOCABILĂ.

Pronunțată în ședința publică din 17 martie 2009.

PREȘEDINTE, JUDECĂTOR, JUDECĂTOR, GREFIER,

– – R – – – – –

red.

în concept la 25.03.2009

jud.fond. –

dact.

2 ex./25.03.2009