Contestație decizie de pensionare. Decizia 792/2009. Curtea de Apel Oradea


DECIZIA CIVILĂ nr. 792/2009-

Ședința publică din 27 aprilie 2009

Pe rol fiind judecarea recursului civil declarat de recurentul contestator, cu domiciliul în nr. 145 județul B, în contradictoriu cu intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B, cu sediul în O- județul B, împotriva sentinței civile nr. 6/LM/2009 din 07 ianuarie 2009 pronunțată de Tribunalul Bihor în dosar nr-, având ca obiect: contestație decizie de pensionare,

La apelul nominal făcut în ședința publică de astăzi se prezintă recurentul contestator, lipsă fiind intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII

Procedura de citare este legal îndeplinită.

S-a făcut referatul cauzei, învederându-se instanței cele de mai sus, faptul că recursul este scutit de plata taxei judiciare de timbru, după care:

Nefiind cereri sau excepții de formulat, instanța consideră cauza lămurită și acordă cuvântul asupra recursului.

Recurentul contestator solicită admiterea recursului, modificarea sentinței în sensul obligării intimatei la recalcularea pensiei avându-se în vedere un stagiu de cotizare de 20 de ani, fără cheltuieli de judecată. Mai arată că a lucrat în subteran peste 20 de ani, alte persoane în aceeași situație primesc pensii mult mai mari decât el, nu i-au fost luați în considerarea anii lucrați la mină și să fie luată în calcul vechimea sa totală lucrată, așa cum este înscrisă în cartea de muncă.

CURTEA DE APEL

DELIBERÂND

Asupra recursului civil de față, constată următoarele:

Prin sentința civilă nr.6/LM/2009 din 07 ianuarie 2009 pronunțată de Tribunalul Bihor în dosar nr-,fost respinsă contestația formulată de contestatorul în contradictoriu cu intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B, fără cheltuieli de judecată.

Pentru a pronunța această sentință, prima instanță a reținut, din actele și lucrările dosarului, că contestatorul beneficiază de dreptul la prin decizia nr. -/20.09.1994, iar la calcularea pensiei, intimata a avut în vedere stagiul complet de cotizare de 30 de ani, conform Legii nr. 19/2000, după cum reiese din buletinul de calcul nr. -/07.06.2005.

În conformitate cu prevederile art. 2 al. 3 din Normele metodologice de evaluare a pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem public al asigurărilor sociale de stat potrivit legislației anterioare datei de 01.04.2001, aprobate prin nr.HG 1550/2004, pentru persoanele ale căror drepturi de s-au deschis în intervalul 01.04.1977-31.03.2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr. 3/1977.

Potrivit deciziei nr. 40 din data de 22.08.2008, pronunțată în recurs în interesul legii, a Înaltei Curți de Casație și Justiție, dispozițiile art. 77 al. 2, raportat la art. 43 alin. (1) și alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, se interpretează în sensul că stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în intervalul 1 iulie 1977 – 31 martie 2001 și care și-au desfășurat activitatea în grupe speciale de muncă, este cel reglementat de art. 14 din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat și asistență socială.

Tribunalul a constatat că dreptul la pensie al contestatorului s-a deschis în anul 1994, fapt ce rezultă din decizia nr. -/20.09.1994 (fila 19 dosar), astfel încât contestatorul se încadrează în intervalul prevăzut de decizia nr. 40 din data de 22.08.2008, a Înaltei Curți de Casație și Justiție.

Potrivit acestei decizii, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual al persoanelor care și-au desfășurat activitatea în grupe speciale de muncă, este cel reglementat de art. 14 din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat și asistență socială, deoarece aceasta este legea sub care s-a născut dreptul la pensie.

Stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual, prevăzut de art. 14 din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat și asistență socială, este de 20 de ani pentru persoanele care se încadrează în grupa I de muncă și 25 de ani pentru persoanele care se încadrează în grupa II-a de muncă.

Contestatorul are o vechime în muncă în grupa I de muncă de 16 de ani, 6 luni și 7 zile și în grupa a II-a de muncă de 4 ani și 2 luni, după cum rezultă din fișa de pensie (filele 20-24 dosar) și după cum arată chiar acesta prin contestația formulată.

Tribunalul a constatat că contestatorul nu are o vechime de 20 de ani în grupa I de muncă și nici de 25 de ani în grupa a II-a de muncă pentru a i se putea calcula punctajul anual la un stagiu complet de cotizare de 20 de ani așa cum solicită acesta prin contestația formulată, astfel încât acesta nu îndeplinește condițiile privind stagiul complet de cotizare prevăzut de art. 14 din Legea nr. 3/1977 și nu este îndreptățit la calcularea punctajului de pensie prin luarea în considerare a stagiului de 20 de ani.

Împotriva acestei sentințe, în termen legal, scutit de plata taxelor de timbru, a declarat recurs reclamantul, solicitând admiterea acestuia, modificarea sentinței în sensul că numărul total de puncte realizat să se împartă la un stagiu complet de cotizare de 20 ani.

Prin motivele de recurs s-a invocat că a fost pensionat având o vechime totală în muncă de 39 ani, 10 luni și 25 de zile, din care în grupa I-a subteran – condiții speciale de muncă conform articolului 20 (1) a din Legea nr. 19/2000 – de 16 ani, 06 luni și 07 zile.

Conform articolului 44 din Legea nr. 19/2000, asigurații prevăzuți în articolul 20 din litera a care au realizat un stagiu de cotizare mai mic decât cel prevăzut de articolul 43, beneficiază de pensie pentru limită de vârstă cu reducerea proporțională a vârstei standard de pensionare în condițiile realizării unui stagiu total de cotizare.

Pentru cei 16 ani lucrați în condiții speciale, s-a redus vârsta de pensionare cu 8 ani, rezultând un stagiu de cotizare de 22 ani, ce conform articolului 77 aliniatul 3 trebuia luat în considerare.

În drept s-au invocat dispozițiile HG nr. 267/1990, Legea nr. 78/2005, Legea nr. 19/2000 articolul 20 (1) a, articolul 93 (1) a, articolul 44 și articolul 77 (1) aliniatul 3.

Intimata, deși legal citată, nu a depus întâmpinare și nu s-a prezentat în instanță pentru a-și exprima poziția.

Examinând sentința recurată prin prisma motivelor invocate, instanța constată că recursul este fondat și-l va admite în baza prevederilor articolului 304 punctul 9 Cod de procedură civilă, urmând a modifica în tot hotărârea în sensul admiterii contestației, pentru următoarele considerente:

Este evident că în speță se impune o interpretare a legilor succesive adoptate cu privire la sistemul public de pensii dar și cu privire la încadrarea în grupele de muncă, rolul puterii judecătorești fiind acela de a aplica legea, adică de aoi nterpreta și de aoa dopta cazurilor particulare.

Prin HG nr. 1550/2004 s-a urmărit evaluarea și recalcularea pensiilor provenite din vechiul sistem public de pensii în concordanță cu principiile și normele instituite de Legea 19/2000, iar prin adoptarea OUG 4/2005 legiuitorul a urmărit să înlăture orice între pensionari în funcție de anul ieșirii la pensie, instituind principiul ” la condiții egale de pensionare, pensii egale indiferent de anul ieșirii la pensie”.

Normele metodologice de aplicare a HG 1550/2004 privind recalcularea pensiei stabilesc la art. 2 alin. 1 că stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintă vechimea integrală în muncă prevăzută de legislația în vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiază, stabilind că pentru perioada 1 iulie 1977- 31 martie 2001, stagiul complet de cotizare va fi cel prevăzut de Legea nr. 3/1977.

Legea nr. 3/1977 prevedea la art. 8 că stagiul de cotizare pentru înscrierea la pensie este de 30 de ani pentru bărbați, însă art. 14 din același act normativ cuprinde norme derogatorii cu privire la stagiul de cotizare, respectiv posibilitatea pensionării la cerere prin reducerea vârstei de pensionare pentru persoanele care au lucrat efectiv 15 ani în grupa I de muncă sau 20 de ani în grupa a II-a de muncă, proporțional cu anii lucrați dar nu mai puțin de 50-52 de ani raportat la grupele de muncă, contestatorul beneficiind de aceste prevederi la data pensionării ca urmare a activității desfășurate ca miner subteran în grupa I de muncă. În același context prin HG nr. 267/1990 s-a stabilit la art. 9 lit că stagiul de cotizare necesar pentru stabilirea pensiei pentru limită de vârstă în cazul persoanelor care au lucrat în industria minieră ca miner subteran este de 20 de ani.

Recurentul contestator a fost înscris la pensie pentru limită de vârstă prin decizia nr. -/20.09.1994 emisă sub imperiul Legii nr. 3/1977, la aceea dată dovedind o vechime efectivă în muncă de peste 21 de ani în sector minier din care ca miner subteran în grupa I-a de muncă 15 ani 08 luni și 07 zile și muncitor miner suprafață în grupa a II-a de muncă 03 ani, 07 luni și 14 zile, iar în grupa a III-a 3 ani 04 luni și 16 zile, vechimea totală în muncă fiind întregită la acea dată la 31 ani, cu sporurile prevăzute de legea nr. 3/1977 pentru activitatea desfășurată în grupa I și a II de muncă.

Prin decizia nr. -/31.08.2005 și prin deciziile ulterioare de recalculare, intimata a recalculat pensia contestatorului prin utilizarea unui stagiu de cotizare la determinarea punctajului mediu anual de 30 de ani, la fel ca pentru persoanele care și-au desfășurat activitatea în condiții normale de muncă, ignorându-se activitatea desfășurată efectiv în grupa I de muncă, miner subteran și suprafață de peste 21 de ani și dispozițiile derogatorii ale articolelor 20, 43 din Legea nr. 19/2000 referitoare la stagiul de cotizare necesar pentru stabilirea pensiei în cazul persoanelor care au desfășurat activitate în condiții deosebite în subteran, precum și dispozițiile OUG nr. 4/2005 care au instituit principiul “la condiții egale de pensionare, pensii egale indiferent de anul ieșirii la pensie”.

De altfel, la recalcularea pensiei se impunea a se ține seama de dispozițiile HG nr. 267/1990 pentru persoanele care au desfășurat activitate în industria minieră, acest act normativ, mai favorabil, anterior Legii 19/2000, trebuind a fi avut în vedere, cu atât mai mult cu cât Normele tehnice de aplicare HG nr. 1550/2004 prevăd la articolul 4.5, utilizarea stagiului de cotizare de 20 de ani pentru persoanele care au desfășurat activitate în locuri de muncă în subteran.

Ori, în atare situație, este evident că potrivit principiului instituit de OUG nr. 4/2005, pensia contestatorului trebuie recalculată cu stagiul de cotizare de 20 de ani, la fel ca pentru persoanele care s-au pensionat în baza articolului 9 din HG 267/1990 sau care se pensionează în baza articolului 43 aliniatul 1 din Legea 19/2000.

Prin urmare, în raport de prevederile legale invocate și de probele administrate în condițiile în care contestatorul a dovedit că a desfășurat activitate peste 21 ani în industria minieră ca miner subteran și de suprafață, vechimea totală fiind de peste 31 de ani, este întemeiată cererea acestuia de recalculare a pensiei cu stagiul corect de cotizare de 20 de ani, la fel ca pentru celelalte persoane pensionate în aceleași condiții de muncă, fiind evident că la recalculare trebuie să se țină seama de activitatea desfășurată în condiții speciale, având în vedere și principiul instituit de OUG nr. 4/2005, revizuirea sau modificarea deciziei de pensie sau de recalculare fiind posibilă în condițiile prevăzute de articolul 7 punctul 3 și următoarele din OUG nr. 4/2005, în situația în care se constată erori de calcul sau se depun alte înscrisuri doveditoare, drepturile de pensie urmând a fi acordate de la data plății drepturilor inițiale recalculate.

Față de cele ce preced, recursul va fi admis ca fondat în temeiul articolului 312 aliniatul 1 Cod de procedură civilă și va fi modificată în totalitate sentința recurată în sensul admiterii contestației în temeiul articolului 155 din Legea nr. 19/2000 coroborat cu prevederile articolelor 20, 43 din același act normativ, HG nr. 267/1990, OUG nr. 4/2005 și HG nr. 1550/2004, al obligării intimatei la recalcularea pensiei contestatorului stabilită prin decizia nr. -/31.08.2005 și prin deciziile de recalculare ulterioare cu același număr, prin luarea în considerare la determinarea punctajului mediu anual a unui stagiu complet de cotizare de 20 de ani, sens în care urmează a se emite o nouă decizie de pensionare cu acordarea drepturilor astfel stabilite începând cu data de 01.09.2005, având în vedere și dispozițiile Legii nr. 262/2008.

Constată că nu au fost solicitate cheltuieli de judecată.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

DECIDE

În baza articolului 312 aliniat 1, combinat cu articolele 296 și 316 Cod procedură civilă,

ADMITE ca fondat recursul civilintrodus derecurentul contestator, cu domiciliul în nr. 145 județul B, în contradictoriu cu intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII B, cu sediul în O- județul B, împotriva sentinței civile nr. 6/LM/2009 din 07 ianuarie 2009 pronunțată de Tribunalul Bihor, pe care o modifică în totalitate în sensul că:

Admite contestațiaformulată de contestatorul în contradictoriu cu intimata CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII

Obligă intimatasă recalculeze pensia contestatorului stabilită prin decizia nr. -/31.08.2005 și prin deciziile de recalculare ulterioare cu același număr, prin luarea în considerare la determinarea punctajului mediu anual a unui stagiu complet de cotizare de 20 de ani, sens în care obligă intimata să emită o nouă decizie de pensionare cu acordarea drepturilor astfel stabilite începând cu data de 01.09.2005.

Fără cheltuieli de judecată.

IREVOCABILĂ.

Pronunțată în ședința publică de azi, 27 aprilie 2009.

PREȘEDINTE JUDECĂTOR JUDECĂTOR GREFIER

– – – – – – – –

decizie: GM/ 05.05.2009

Complet fond: L,

în 2 ex.: /05.05.2009