Legea nr. 19/2000, art. 50 alin. (1)
Potrivit art. 50 alin. (1) Legea nr. 19/2000, la stabilirea stagiului de cotizare pentru acordarea pensiei anticipate parţial nu se au în vedere perioadele asimilate conform prevederilor art. 38 alin. (1) lit. b) şi c). Aceste perioade urmează a fi valorificate, potrivit art. 52 Legea nr. 19/2000 la împlinirea vârstei standard de pensionare, când pensia anticipată parţial devine pentru limită de vârstă şi se recalculează prin eliminarea diminuării prevăzută de art. 50 alin. (2) şi prin adăugarea perioadelor asimilate şi a eventualelor stagii de cotizare realizate în perioada de anticipare.
C.A. Alba-lulia, Secţia pentru conflicte de muncă şi asigurări sociale, decizia nr. 928 din 4 septembrie 2006
Prin sentinţa civilă nr. 809/2006, pronunţată de Trib. Hunedoara în dosar nr. 7503/2006, s-a respins acţiunea în asigurări sociale formulată de reclamantul C.l. în contradictoriu cu pârâta C.J.P Hunedoara, având ca obiect anularea deciziei de pensionare nr. 194440/2005 şi emiterea unei noi decizii, în care drepturile la să-i fie corect calculate.
Pentru a hotărî astfel, tribunalul a reţinut, cu referire la probele dosarului, că pârâta i-a valorificat reclamantului la pensie, pentru perioada anterioară datei de 1 aprilie, în baza art. 164 Legea nr. 19/2000, salariile brute sau nete, astfel cum au fost înregistrate în carnetul de muncă al acestuia, precum şi sporul de vechime, conform adeverinţei emise de angajator sau în procentele expres prevăzute de lege, precum şi sporul de conducere, aşa cum a fost acordat.
împotriva acestei sentinţe a declarat recurs în termenul legal reclamantul C.I., invocând prevederile art. 304 pct. 9 şi 10C. proc. civ., solicitând admiterea acestuia, casarea sentinţei atacate, rejudecarea cauzei şi admiterea acţiunii aşa cum a fost formulată, cu motivarea că instanţa nu a dispus măsurile legale privind îndeplinirea atribuţiilor ce revin C.J.P. Hunedoara şi nu s-a pronunţat asupra punctajului mediu ţinând seama de perioadele la care a făcut referire.
Recursul a fost respins ca nefondat de Curte, pentru următoarele considerente:
Potrivit art. 50 alin. (1) Legea nr. 19/2000, la stabilirea stagiului de cotizare pentru acordarea pensiei anticipate parţial nu se au în vedere perioadele asimilate conform prevederilor art. 38 alin. (1) lit. b) şi c) (a urmat cursurile de zi ale învăţământului preuniversitar, organizat potrivit legii, pe durata normală a studiilor respective, cu condiţia absolvirii acestora [art. 38 alin. (1) lit. b)], respectiv a satisfăcut serviciul militar ca militar in termen sau militar cu termen redus, pe durata legală stabilită, a fost concentrat, mobilizat sau în prizonierat – art. 38 alin. (1) lit. c) din lege], în speţă, reclamantul C.l. este beneficiarul pensiei anticipate parţiale, potrivit deciziei nr. 194440/2005, cu drepturi stabilite din data de 11 iunie 2005 în temeiul Legii nr. 19/2000, aşa încât în acord cu textul de lege sus enunţat, la determinarea dreptului la pensie nu a fost luată în calcul perioada asimilată de 4 ani 3 luni şi 21 zile, respectiv perioada în care reclamantul a urmat cursurile învăţământului universitar economic, dovedită cu adeverinţa nr. 18091/1972, eliberată de Universitatea din Craiova, precum şi perioada 3 iulie 1974-24 octombrie 1974 în care a fost concentrat.
Aceste perioade urmează a fi valorificate, potrivit art. 52 Legea nr. 19/2000 la împlinirea vârstei standard de pensionare, când pensia anticipată parţial devine pensie pentru limită de vârstă şi se recalculează prin eliminarea diminuării prevăzută de art. 50 alin. (2) şi prin adăugarea perioadelor asimilate şi a eventualelor stagii de cotizare realizate în perioada de anticipare.
Trimiterea făcută de recurent la prevederile art. 160 pct. 2 Legea nr. 19/2000 este nerelevanţă în speţă, atâta vreme cât ne aflăm în situaţia unei pensii anticipate parţial, care are o reglementare specială în secţiunea a 3-a a cap. 4 din lege şi, ca atare, în mod justificat atât pârâta, cât şi instanţa de fond au făcut aplicarea acestei norme speciale, care exclude perioadele asimilate la stabilirea stagiului de cotizare pentru acordarea pensiei.
Această regulă de interpretare a legii este consacrată de principiul legea specială derogă de la legea generală (specialia generalibus derogării), ceea ce presupune că norma specială este de strictă interpretare şi se aplică cu prioritate faţă de cea generală.
Nu poate fi reţinută nici critica recurentului vizând modul de determinare a punctajelor anuale, întrucât aşa cum rezultă din fişele cuprinzând date referitoare la activitatea în muncă, (f. 11 şi 13), fişele de calcul ale punctajului anual, filele (14-15) pentru perioadele de activitate anterioarei datei de 1 aprilie 2001, în temeiul art. 164 Legea nr. 19/2000, s-au valorificat salariile brute sau nete, după caz, în conformitate cu modul de înregistrare a acestora în carnetul de muncă, precum şi sporul de vechime, în procentele prevăzute expres la alin. (3) al articolului sus menţionat sau dovedite după 1 aprilie 1992 cu adeverinţa nr. 31110/461 din 31 octombrie 2003 a S.C. Termorep. La rubrica alte sporuri din fişele depuse s-a valorificat sporul de conducere acordat de unitate în sumă fixă şi dovedit cu carnetul de muncă şi adeverinţa sus menţionată.
Pentru determinarea punctajelor anuale aferente perioadelor de activitate de după 1 aprilie 2001 s-a utilizat suma contributivă, respectiv suma la care unitatea a calculat şi reţinut contribuţia individuală de asigurări sociale [conform art. 78 alin. (1) Legea nr. 19/2000], Această sumă este cuprinsă în declaraţiile privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat, depuse lunar la instituţia pârâtei de către angajator, respectiv instituţia care a efectuat plata drepturilor de şomaj [conform art. 6 alin. (1) Legea nr. 19/2000] şi poate include pe lângă salariul de încadrare orice altă sumă acordată de unitate cu titlu de adaos sau spor la salariu.
Astfel, modul de calcul expus de pârâtă detaliat în întâmpinările depuse în cauză (f. 25, 26 dosar fond; f. 6-8 dosar recurs) îşi găseşte suport în probele administrate în cauză şi în dispoziţiile Legii nr. 19/2000, Anexa 3 a legii şi Anexa 9 la Normele de aplicare a legii aprobate prin Ordinul nr. 340/2001, aceste anexe prevăzând expres vârste standard şi stagii de cotizare distincte în funcţie de sex.
Faţă de cele ce preced, Curtea a constatat că în cauză nu se regăsesc motive de nelegalitate a hotărârii atacate în sensul celor invocate de recurent, prin urmare, în temeiul art. 312 alin. (1) C. proc. civ., recursul a fost respins ca nefondat.