Decizii de recalculare a pensiilor. Lipsirea de efecte juridice a acestora prin adoptarea O.U.G. nr. 1/2011


Art. 1 alin. (l) din O.U.G. nr. 1/2011 stabileşte că pensiile militarilor, ale poliţiştilor şi ale cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor se vor revizui, din oficiu, până la data de 31.12.2011, iar cuantumurile stabilite prin aplicarea H.G. nr. 735/2010 nu vor mai fi avute în vedere, urmând a se achita cuantumurile pensiilor avute în plată în luna decembrie 2010.
Prin urmare, din interpretarea dispoziţiilor legale amintite, rezultă în mod evident intenţia legiuitorului de a lipsi de orice eficienţă juridică deciziile de recalculare a pensiilor care au avut la bază H.G. nr. 735/2010.
Deciziile emise în baza H.G. 735/2010 nu mai au nici un fel de efect juridic, nu mai sunt avute în vedere la plata pensiei, astfel că se impune anularea lor, în condiţiile în care legiuitorul a omis să dispună retractarea lor prin O.U.G. nr. 1/2011.

Secţia Conflicte de Muncă şi Asigurări Sociale, Decizia nr. 1437 din 1 iunie 2011

Prin cererea înregistrată sub nr. 849/120/2011 pe rolul Tribunalului Dâmbovița, contestatorul BT a solicitat în contradictoriu cu intimata CP anularea deciziei de recalculare nr. 131958/27.12.2010, repunerea în drepturile anterioare datei de 01.01.2011 și obligarea intimatei la plata retroactivă a sumelor bănești reținute ilegal, începând cu 01.01.2011.

în motivarea contestație, contestatorul a arătat că decizia de recalculare este dată cu încălcarea art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a Libertăților fundamentale, ROMA, 4/11/2000, art.1 din Protocolul adițional la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a Libertăților fundamentale de la Paris din 20/03/1952, Comunicarea Comisiei Europene din anul 2000 intitulată: Evoluția protecției sociale dintr-o perspectivă pe termen lung – Pensii sigure și viabile, Comunicarea Comisiei Europene din anul 2001 adresată Consiliului Parlamentului European, Comitetului Economic și Social European și Comitetului Regiunilor, referitoare la Armonizarea integrată a unui serviciu de strategii naționale ce vizează garantarea unor pensii sigure și viabile, Carta social europeană revizuită, adoptată la Strasbourg, la 3.05.1966 și ratificată de România prin Legea nr. 74 din 3.05. 1999, Directivele Europene nr. 86 și 97/ 1996.

Contestatorul a mai arătat că prin aplicarea forțată a prevederilor legii privind sistemul unitar de pensii publice au fost încălcate art. 11 alin. (2), art. 20 alin. (1) și (2), art. 148 alin. (24) și (4) art. 15 din Constituția României, cât și Decizia nr. 20 din 2.02.2000 a Curții Constituționale a României, Decizia nr. 120/15 februarie 2007 a Curții Constituționale și art. 6 și 7 din Legea nr. 19/2000.

M.A.I. a formulat întâmpinare prin care a invocat excepția lipsei calității procesuale pasive, arătând că o condiție pentru ca o persoană să fie parte în proces este calitatea procesuală care contribuie la desemnarea titularului dreptului de a acționa și în același timp, a persoanei împotriva căreia se poate exercita acțiunea; calitatea procesuală se determină, în concret, la speța dedusă discuției.

A mai arătat că, în doctrină s-a impus concepția, potrivit căreia calitatea procesuală pasivă presupune existența unei identități între persoana pârâtului și cel obligat în același raport juridic. Altfel spus, numai o anumită persoană poate fi pârât în cadrul raportului juridic litigios întrucât raportul de drept procesual se poate stabili numai între persoanele care își dispută dreptul în litigiu.

Calitatea procesuală este titlul legal care îndreptățește o persoană să fie parte în proces.

Practic calitatea de pârât în proces trebuie să corespundă cu calitatea de titular al obligației ce formează conținutul raportului juridic de drept material dedus judecății.

Astfel, în conformitate cu prevederile art. 132 alin. (1) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare: ,,Casele de pensii sectoriale se înființează în subordinea Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Administrației și Internelor și Serviciului Român de Informații, după caz, ca structuri cu personalitate juridica și cu sediul în municipiul București”.

în același context, potrivit alineatul (2) al art. 132 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare: ,,Casele de pensii sectoriale prevăzute la alin. (1) sunt succesoare de drept ale structurilor organizatorice responsabile cu pensiile din instituțiile menționate la alin. (1)”.

Mai mult decât atât, în conformitate cu dispozițiile art. 139 lit. l) Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare: ,în aplicarea prevederilor prezentei legi, casele teritoriale de pensii și casele de pensii sectoriale … 1) asigura reprezentarea in fata instanțelor judecătorești în litigiile în care sunt parte ca urmare a aplicării dispozițiilor prezentei legi”.

Pe fondul cauzei MAI a solicitat respingerea acțiunii ca neîntemeiată deoarece odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor precum și a H.G. nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislației privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale polițiștilor și ale funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciarelor, Casa de pensii sectorială a M.A.I. a procedat la recalcularea pensiei reclamantului astfel cum a fost reglementat prin actele normative incidente.

Prin dispozițiile art. 10 din O.U.G. nr.1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniți din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională, H.G. nr.735/2010 a fost abrogată.

în context, prevederile art. 1 alin. (l) din O.U.G. nr.1/2011, reglementează faptul că: ,,Pensiile prevăzute la art. 1 lit. a) și b) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea umor măsuri în domeniul pensiilor, pentru care la determinarea punctajului mediu anual s-a utilizat salariul mediu brut pe economie, potrivit art. 5 alin. (4) din aceeași lege, se revizuiesc, din oficiu, cel mai târziu până la data de 31 decembrie 2011, pe baza actelor doveditoare ale veniturilor realizate lunar de beneficiari”.

întrucât s-a considerat necesară instituirea unei etape de revizuire a cuantumului pensiilor cu respectarea principiului contributivității, scopul fiind acela de a nu sancționa persoanele care, fără a avea vreo culpă nu au reușit în intervalul inițial pus la dispoziție de legiuitor prin Legea nr. 119/2010 să identifice documentele doveditoare ale veniturilor realizate pe parcursul întregii cariere, la art. 6 din O.U.G. nr. 1/2011 s-a reglementat că: „(1) Pensiile recalculate pe baza documentelor care atestă veniturile realizate și a salariului mediu brut pe economie sau exclusiv pe baza salariului mediu brut pe economie pentru perioadele care constituie stagiu de cotizare și ale căror cuantumuri sunt mai mici decât cele aflate în plată în luna decembrie 2010 se mențin în plată în cuantumurile avute în luna decembrie 2010 începând cu luna ianuarie 2011 până la data emiterii deciziei de revizuire. (2) Diferențele aferente lunii ianuarie 2011 se achită până la sfârșitul lunii februarie 2011″.

în acest sens, contestatorului i se va achita începând cu luna februarie 2011 pensia avută în luna decembrie 2010 și totodată, diferența cuvenită pentru luna ianuarie 2011.

La data de 04.03.2011 contestatorul BT a depus la dosarul cauzei o cerere de suspendare, întemeiată pe dispozițiile art. 242 (1) Cod procedură civilă, motivat de faptul că a contestat decizia de recalculare a pensiei și la CP a MAI.

Prin sentința civilă nr. 840 din data de 7 aprilie 2011 pronunțată de Tribunalul Dâmbovița, s-a respins cererea de suspendare prin acordul părților; s-a admis în parte contestația în sensul că s-a dispus anularea deciziei nr.131958 din data de 27.12.2010 emisă de Casa de Pensii din cadrul Ministerului Administrației și Internelor; s-au constatat ca fiind rămase fără obiect capetele de cerere privitoare la repunerea în situația anterioară emiterii deciziei și plata diferențelor de reținute.

Pentru a pronunța această sentință, instanța de fond a reținut în ceea ce privește solicitarea contestatorului de suspendare a judecării cauzei, prin acordul părților, în temeiul prevederilor art. 242 alin. (1) C.proc.civ., că este neîntemeiată întrucât, deși a fost emisă o adresă către intimatei, prin care i se cerea punctul de vedere cu privire la solicitarea contestatorului, aceasta nu a înțeles să răspundă, iar cum suspendarea judecății în temeiul textului de lege menționat presupune acordul părților, în lipsa acestuia, nu se poate proceda în consecință.

în ceea ce privește solicitarea MAI de a se constata lipsa calității sale procesuale pasive în cauză, tribunalul a reținut că din eroare instituția a invocat lipsa acestei presupuse calității procesuale pasive în cauză, întrucât cel chemat în judecata în calitate de intimat este CP din cadrul MAI și nu Ministerul însuși.

Pe fondul cauzei, tribunalul a reținut că numitul BT a fost pensionat în baza art. 53 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, stabilindu-se o brută de 2796 lei, astfel cum rezultă din cuponul de pensie depus la dosar.

A mai reținut instanța de fond că prin decizia nr. 131958/27.12.2010, contestată, intimata casa de pensii din cadrul MAI a procedat la recalcularea pensiei în baza Legii nr. 119/2010, stabilindu-se o pensie brută de 1625 lei.

De asemenea, instanța de fond a mai reținut că la baza emiterii deciziei de recalculare contestată a stat H.G.nr.735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislației privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale polițiștilor și ale funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciarelor, conform Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, care prin art. 10 din O.U.G. nr. 1/2011 a fost abrogată începând cu 31.01.2011.

Totodată, instanța de fond a mai reținut că potrivit art. 1 alin. (l) din O.U.G. nr. 1/2011: ,,Pensiile prevăzute la art. 1 lit. a) și b) din Legea nr.119/2010 privind stabilirea umor măsuri în domeniul pensiilor, pentru care la determinarea punctajului mediu anual s-a utilizat salariul mediu brut pe economie, potrivit art. 5 alin. (4) din aceeași lege, se revizuiesc, din oficiu, cel mai târziu până la data de 31 decembrie 2011, pe baza actelor doveditoare ale veniturilor realizate lunar de beneficiari”, iar potrivit art. 6 din O.U.G. nr. 1/2011 s-a reglementat că: „(1) Pensiile recalculate pe baza documentelor care atestă veniturile realizate și a salariului mediu brut pe economie sau exclusiv pe baza salariului mediu brut pe economie pentru perioadele care constituie stagiu de cotizare și ale căror cuantumuri sunt mai mici decât cele aflate în plată în luna decembrie 2010 se mențin în plată în cuantumurile avute în luna decembrie 2010 începând cu luna ianuarie 2011 până la data emiterii deciziei de revizuire. (2) Diferențele aferente lunii ianuarie 2011 se achită până la sfârșitul lunii februarie 2011″.

A constatat instanța de fond că primind diferențele de pensie datorate recalculării, contestatorul a fost repus în drepturi, iar pensia a primit-o în cuantumul avut anterior recalculării.

împotriva acestei sentințe a declarat recurs intimata CPS a MAI, criticând-o pentru netemeinicie și nelegalitate.

Arată recurenta-intimată că, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, precum și a H.G. nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislației privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale polițiștilor și ale funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciarelor (act normativ în vigoare în perioada de referință), Casa de Pensii Sectorială a M.A.I. a procedat la recalcularea pensiilor membrilor de sindicat în numele cărora a fost formulata acțiunea, conform reglementărilor din cuprinsul actelor normative incidente.

în aceste condiții, în considerarea dispozițiilor art. 6 din H.G. nr. 735/2010 (act normativ în vigoare în perioada de referință), pensiile persoanelor în numele cărora a fost formulată acțiunea au fost recalculate, sens în care la data de 27.12.2010 au fost emise deciziile de recalculare a pensiilor contestate de contestator., prin care au fost stabilite noile cuantumuri al acestora, începând cu data de 01.01.2011.

Se mai arată de recurenta-intimată că potrivit prevederilor art. 10 din O.U.G. nr.1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniți din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 81 din 31.01.2011 și intrată în vigoare la data de 31.01.2011 „pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se abrogă Hotărârea Guvernului nr.735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislației privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale polițiștilor și ale funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciarelor, conform Legii nr.119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea l nr. 527 din 28 iulie 2010″.

Precizează recurenta-intimată că, faptul că Guvernul României a adoptat, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, O.U.G. nr. 1/2011, întrucât, în termenul prevăzut de Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, nu au fost identificate documentele necesare dovedirii în totalitate a veniturilor în cadrul procesului de recalculare pentru aproximativ 140.000 de persoane, lucru care a avut un impact negativ asupra valorificării dreptului la pensie al beneficiarilor acestei legi.

Astfel, art. 1 alin. (1) din O.U.G. nr.1/2011, reglementează faptul că: „pensiile prevăzute la art. 1 lit. a) și b) din Legea nr.119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, pentru care la determinarea punctajului mediu anual s-a utilizat salariul mediu brut pe economie, potrivit art.5 alin. (4) din aceeași lege, se revizuiesc, din oficiu, cel mai târziu până la data de 31 decembrie 2011, pe baza actelor doveditoare ale veniturilor realizate lunar de beneficiari”.

întrucât s-a considerat necesară instituirea unei etape de revizuire a cuantumului pensiilor cu respectarea principiului contributivității, scopul fiind acela de a nu sancționa persoanele care, fără a avea vreo culpă, nu au reușit în intervalul inițial pus la dispoziție de legiuitor prin Legea nr.119/2010 să identifice documentele doveditoare ale veniturilor realizate pe parcursul întregii cariere, la art. 6 din O.U.G. nr. 1/2011 s-a reglementat că: „(1) Pensiile recalculate pe baza documentelor care atestă veniturile realizate și a salariului mediu brut pe economie sau exclusiv pe baza salariului mediu brut pe economie pentru perioadele care constituie stagiu de cotizare și ale căror cuantumuri sunt mai mici decât cele aflate în plată în luna decembrie 2010 se mențin în plată în cuantumurile avute în luna decembrie 2010 începând cu luna ianuarie 2011 până la data emiterii deciziei de revizuire; (2) Diferențele aferente lunii ianuarie 2011 se achită până la sfârșitul lunii februarie 2011″.

întrucât în sarcina Casei de Pensii Sectoriale a Ministerului Administrației și Internelor a fost stabilită o obligație legală de a achita sumele de bani reprezentând diferența dintre cuantumul pensiei încasate în luna decembrie 2010 și cel al pensiei încasate în luna ianuarie 2011, obligație ce a fost îndeplinită în totalitate, recurenta-intimată apreciază că nu se justifică obligația instituită prin sentința atacată.

în opinia recurentei-intimate, aceste prevederi lipsesc de efecte hotărârea instanței de fond.

Sau, altfel spus, prevederile invocate lipsesc total de efecte deciziile emise în temeiul H.G. nr. 735/2010 care stabilesc cuantumuri mai mici ale pensiei decât cele aflate în plată în luna decembrie 2010.

Concluzionând, recurenta-intimată solicită să constate faptul că repunerea în situația anterioară emiterii deciziilor având ca temei prevederile H.G. nr. 735/2010 a operat prin efectul prevederilor O.U.G. nr. 1/2011, astfel încât pronunțarea unei hotărâri judecătorești în același sens în care dispune și actul normativ mai sus menționat nu se justifică.

Pentru aceste considerente, recurenta-intimată a solicitat admiterea recursului, modificarea sentinței și pe fond respingerea contestației ca neîntemeiată.

Curtea, verificând sentința recurată în raport de criticile formulate, de dispozițiile legale incidente în cauză și de mijloacele de dovadă administrate dar și sub toate aspectele, astfel cum impune art. 3041 C.proc.civ. a constatat că nu este afectată legalitatea și temeinicia acesteia pentru considerentele care succed.

Prin decizia nr. 131958/27.12.2010, recurenta a procedat la recalcularea pensiei cuvenite contestatorului intimat, în baza Legii nr. 119/2010, stabilindu-se o pensie brută de 1625 lei.

La baza emiterii deciziei de recalculare contestată a stat H.G. nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislației privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale polițiștilor și ale funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciarelor, conform Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor.

Această hotărâre ce a stabilit metodologia de calcul a noului cuantum al pensiei cuvenite intimatului contestator a fost abrogată începând cu 31.01.2011 prin art. 10 din O.U.G. nr. 1/2011.

Mai mult, art. 1 alin. (l) din O.U.G. nr. 1/2011 stabilește că pensiile în categoria cărora intră și pensia intimatului se vor revizui, din oficiu, până la data de 31.12.2011, iar cuantumurile stabilite prin aplicarea H.G. nr. 735/2010 nu vor mai fi avute în vedere, urmând a se achita cuantumurile pensiilor avute în plată în luna decembrie 2010.

Prin urmare, din interpretarea dispozițiilor legale amintite, urmărind și calendarul stabilit de legiuitor pentru revizuirea pensiilor militarilor, ale polițiștilor și ale funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciarelor, rezultă în mod evident intenția legiuitorului de a lipsi de orice eficiență juridică deciziile de recalculare a pensiilor care au avut la bază H.G. nr. 735/2010.

Este, de asemenea, de necontestat faptul că pensionarilor din categoria militarilor, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciarelor li se plătesc pensiile avute la momentul decembrie 2010 până la emiterea noilor decizii de revizuire a pensiilor, emise cu respectarea noilor metodologii stabilite prin O.U.G. nr. 1/2011 și nu cele stabilite în urma calculului efectuat în baza H.G. nr. 735/2010.

Curtea a avut în vedere și faptul că recurenta nu a procedat la retractarea deciziilor emise în baza H.G. nr. 735/2010, în condițiile în care susține, chiar în recurs, că repunerea în situația anterioară emiterii deciziilor având ca temei prevederile H.G. nr. 735/2010 a operat prin efectul prevederilor O.U.G. nr. 1/2011.

Curtea a reținut că decizia nr. 131958/27.12.2010, contestată în prezenta cauză, nu mai are nici un fel de efect juridic, nu mai este avută în vedere la plata pensiei către intimatul contestator, astfel că, în mod corect instanța de fond a dispus anularea ei.

Pentru aceste considerente, curtea, văzând dispozițiile art. 304, 3041 și 312 alin. (1) C.proc.civ., a respins recursul declarat în cauză ca nefondat.

(Judecător Cristina Moiceanu)