Desfacerea contractului de muncă. Momentul naşterii dreptului la plăţi compensatorii


O.G. nr. 7/1998, art. 12-13^ Legea nr. 118/2010, art. 15

întrucât art. 12 şi art. 13 din O.G. nr. 7/1998 au fost abrogate de art. 15 din Legea nr. 118/2010, care a intrat în vigoare la data de

03.07.2010, ulterior datei la care reclamanţii au fost disponibilizaţi, aceste prevederi legale erau în vigoare la data concedierii, iar reclamanţii erau îndreptăţiţi să beneficieze de plăţile compensatorii prevăzute de O.G. nr. 7/1998.

C.A. Bucureşti, s. a Vll-a civ., confl. muri. şi asig. soc.,

dec. nr. 7402 din 16 noiembrie 2011

Prin sentinţa civilă nr. 59/F/l l .01.2011, Tribunalul Ialomiţa, Secţia civilă, a admis în parte cererea formulată de reclamanţii: R.N.V., T.D., S.C., D.G., V.L.A., C.M. şi R.A. împotriva pârâţilor Ministerul Apărării Naţionale, U.M. 01912 Feteşti şi Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Ialomiţa; a obligat pârâtele Ministerul Apărării Naţionale şi U.M. 01912 Feteşti să plătească reclamanţilor plăţile compensatorii prevăzute de art. 12 şi art. 13 din O.G. nr. 7/1998, actualizate cu indicele de inflaţie la data plăţii efective; a obligat pârâta Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Ialomiţa să asigure fondurile necesare achitării de către pârâtele Ministerul Apărării Naţionale şi U.M. 01912 Feteşti a plăţilor compensatorii prevăzute de art. 12 şi art. 13 din O.G. nr. 7/1998; a respins capătul de cerere privind obligarea pârâtelor la plata sumelor acordate actualizate cu dobânda legală.

In considerente a reţinut că reclamanţii au fost angajaţi ai pârâtei U.M. 01912 Feteşti, aşa cum rezultă din carnetele de muncă depuse la dosarul cauzei. Prin deciziile de concediere nr. 90,92,98,99, 100, 101, 102, toate din 09.06.2010, s-a dispus încetarea contractelor individuale de muncă ale reclamanţilor începând cu data de 01.07.2010, întrucât au fost desfiinţate funcţiile acestora, ca urmare a restructurării armatei.

Articolul 5 din O.G. nr. 7/1998 prevede că beneficiază de prevederile acestui act normativ salariaţii civili, ale căror contracte individuale de muncă sunt desfăcute din iniţiativa unităţii, când unitatea îşi reduce personalul prin desfiinţarea unor posturi de natura celui ocupat de cel în cauză, ca urmare a reorganizării. Având în vedere

că reclamanţii au fost concediaţi, întrucât li s-au desfiinţat posturile, datorită restructurării armatei, rezultă că acestora le sunt aplicabile prevederile O.G. nr. 7/1998.

Potrivit art. 12 din O.G. nr. 7/1998, în vigoare la data disponibilizării reclamantului, „Salariaţii civili, ale căror funcţii se desfiinţează şi care nu vor fi încadraţi în unităţi ale Ministerului Apărării Naţionale în termen de o lună de la desfiinţarea funcţiei, beneficiază de plăţi compensatorii”. Articolul 13 din O.G. nr. 7/1998 prevede că „Suma totală de bani, cu titlu de plată compensatorie, se stabileşte pentru fiecare salariat civil căruia i s-a desfăcut contractul individual de muncă potrivit prezentei ordonanţe, corespunzător vechimii în muncă”. Conform art. 18 din O.G. nr. 7/1998, „Drepturile ce se cuvin personalului disponibilizat în condiţiile prezentei ordonanţe se deschid la data trecerii în rezervă, respectiv a desfacerii contractului”.

In cauză, contractele individuale de muncă ale reclamanţilor s-au desfiinţat la data de 01.07.2010, iar în termen de o lună de la acest moment, reclamanţii nu s-au reîncadrat în alte unităţi ale M.A.P.N., aspecte care rezultă din carnetele de muncă ale acestora.

Având în vedere că art. 12-13 din O.G. nr. 7/1998 au fost abrogate de art. 15 din Legea nr. 118/2010, care a intrat în vigoare la data de

03.07.2010, ulterior datei la care reclamanţii au fost disponibilizaţi, aceste prevederi legale erau în vigoare la data concedierii, astfel că reclamanţii urmează a beneficia de plăţile compensatorii prevăzute de O.G. nr. 7/1998.

In cauză nu prezintă relevanţă data la care A.J.O.F.M. Ialomiţa a primit adresa nr. 6328, emisă de U.M. 01912 Feteşti, prin care i se aducea la cunoştinţă lista cu personalul disponibilizat care urmează să beneficieze de plăţi compensatorii, întrucât art. 18 din O.G. nr. 7/1998 face trimitere la data desfacerii contractului de muncă. Prin urmare, instanţa a obligat pârâtele M.A.P.N. şi U.M. 01912 Feteşti să plătească reclamantului plăţile compensatorii prevăzute de art. 12-13 din O.G. nr. 7/1998.

In ceea ce priveşte actualizarea sumei cu indicele de inflaţie, instanţa a constatat că, în speţă, ceea ce face obiectul reparaţiei este prejudiciul real suferit de către reclamanţi ca urmare a neacordării unor drepturi băneşti ce i se cuveneau în calitate de salariaţi, prejudiciu datorat devalorizării monetare survenite între data când aceste drepturi ar fi trebuit acordate şi data plăţii efective. Pe cale de consecinţă, măsura reparatorie adecvată este actualizarea sumelor cu indicele de inflaţie, de la data scadenţei fiecărei sume la data plăţii efective.

Instanţa a respins solicitarea reclamanţilor de acordare a dobânzii legale, având în vedere că sumele ce urmează a le fi plătite vor fi actualizate cu indicele de inflaţie, astfel că pârâtele nu mai pot fi obligate şi la plata dobânzii legale.

Articolul 20 din O.G. nr. 7/1998 arată că „sumele de bani aferente plăţilor compensatorii pentru personalul militar se suportă din fondurile destinate în acest scop Ministerului Apărării Naţionale, iar pentru salariaţii civili, din Fondul pentru plata ajutorului de şomaj”. Având în vedere aceste prevederi legale, instanţa a obligat pârâta A.J.O.F.M. Ialomiţa să asigure fondurile necesare achitării de către pârâtele M.A.P.N. şi U.M. 01912 Feteşti a plăţilor compensatorii prevăzute de art. 12-13 din O.G. nr. 7/1998 către reclamanţi.

împotriva acestei sentinţe au declarat recurs motivat reclamanţii, dar şi pârâţii A.J.O.F.M. Ialomiţa şi Ministerul Apărării Naţionale. (…)

Analizând actele şi lucrările dosarului din perspectiva criticilor formulate, cât şi a dispoziţiilor art. 3041 C. proc. civ., Curtea găseşte recursurile formulate ca fiind fondate, considerentele avute în vedere fiind următoarele:

O primă critică formulată de către toţi recurenţii vizează stabilirea corectă a instituţiei care are calitate procesuală pasivă în cauză.

O.G. nr. 7/1998 privind unele măsuri de protecţie socială a personalului militar şi civil, care se vor aplica în perioada restructurării marilor unităţi, unităţilor şi formaţiunilor din compunerea M.A.P.N. prevede, la art. 12, că beneficiază de plăţi compensatorii „Salariaţii civili, ale căror funcţii se desfiinţează şi care nu vor fi încadraţi în unităţi ale M.A.P.N. în termen de o lună de la desfiinţarea funcţiei”. Articolul 20 din acelaşi act normativ prevede că „Sumele de bani aferente plăţilor compensatorii pentru personalul militar se suportă din fondurile destinate în acest scop M.A.P.N., iar pentru salariaţii civili, din Fondul pentru plata ajutorului de şomaj”. Cum, în speţă, reclamanţii au calitatea de salariaţi civili, iar fondul pentru plata ajutorului de şomaj este gestionat de către A.J.O.F.M. Ialomiţa, rezultă că această instituţie este singura care are calitate procesuală pasivă în cauză, putând fi obligată la plata drepturilor solicitate de către reclamanţi.

Aşadar, se va dispune admiterea excepţiei lipsei calităţii procesuale pasive a pârâţilor M.A.P.N. şi U.M. 01912 Feteşti şi, în consecinţă, respingerea acţiunii promovate împotriva acestor pârâţi.

Recursul reclamanţilor urmează a fi admis şi sub aspectul posibilităţii de a se cumula dobânda legală cu actualizarea în funcţie de indicele de inflaţie.

Măsura actualizării drepturilor cu rata inflaţiei, începând cu data scadcnţei acestora şi până la data introducerii cererii de chemare în judecată, se impune pentru a fi asigurată recuperarea creanţei la valoarea ei reală, ca urmare a procesului de devalorizare a monedei naţionale datorate procesului de inflaţie. Aşadar, dacă instanţa acordă creditorilor o sumă de bani reactualizată de la data scadenţei acesteia, creditorii nu primesc o valoare mai mare decât cea pe care ar fi trebuit să o primească la data când aceasta ar fi trebuit achitată, pentru că în realitatea economică, faptul devalorizării monedei este prezent, iar consecinţele sale nu trebuie suportate de crcditorii obligaţiei, deoarece s-ar ajunge în situaţia în care posibilitatea recuperării

sumei la valoarea ei reală ar fi doar ipotetică. întrucât, prin cererea de chemare în judecată, s-a solicitat şi plata dobânzilor, în raport de dispoziţiile art. 1088 C. civ. 1864, se va dispune obligarea pârâtei A.J.O.F.M. Ialomiţa la plata dobânzii legale, însă numai începând cu data introducerii acţiunii, 12.11.2010, până la plata efectivă.

Curtea nu va reţine critica formulată de recurenta-pârâtă A.J.O.F.M. Ialomiţa, privind lipsa dreptului reclamanţilor de a beneficia de plăţile compensatorii solicitate.

Articolul 12 din O.G. nr. 7/1998, în vigoare la data disponibilizării reclamanţilor, prevedea că „Salariaţii civili, ale căror funcţii se desfiinţează şi care nu vor fi încadraţi în unităţi ale Ministerului Apărării Naţionale în termen de o lună de la desfiinţarea funcţiei, beneficiază de plăţi compensatorii”. Conform art. 18 din O.G. nr. 7/1998, „Drepturile ce se cuvin personalului disponibilizat în condiţiile prezentei ordonanţe se deschid la data trecerii în rezervă, respectiv a desfacerii contractului”.

In cauză, contractele individuale de muncă al reclamanţilor s-au desfiinţat la data de 01.07.2010, iar în termen de o lună de la acest moment, reclamanţii nu s-au reîncadrat în alte unităţi ale M.A.P.N.

Prima instantă a retinut în mod corect că art. 12-13 din O.G. nr. 7/1998 au fost abrogate de art. 15 din Legea nr. 118/2010, care a intrat în vigoare la data de 03.07.2010, ulterior datei la care reclamanţii au fost disponibilizaţi, astfel că aceste prevederi legale erau în vigoare la data concedierii, reclamanţii fiind îndreptăţiţi să beneficieze de plăţile compensatorii prevăzute de O.G. nr. 7/1998.

Teoria dreptului sub condiţie suspensivă, avansată de recu-renta-pârâtă A.J.O.F.M. Ialomiţa, nu poate fi primită, întrucât există prevedere legală expresă care indică cu exactitate momentul naşterii dreptului la plăţi compensatorii (art. 18 din ordonanţă), şi anume data

desfacerii contractului de muncă. întrucât această dată, 01.07.2010, este anterioară intrării în vigoare a Legii nr. 118/2010, dreptul reclamanţilor s-a născut, este actual, pârâta A.J.O.F.M. urmând a fi obligată să facă plata sumelor cuvenite cu acest titlu.

Pentru aceste considerente, Curtea, în baza art. 312 C. proc. civ., a admis recursurile, a modificat în parte sentinţa, în sensul că a admis excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a pârâţilor Ministerul Apărării Naţionale şi U.M.01912 Feteşti şi, în consecinţă, a respins acţiunea promovată împotriva acestor pârâţi.

A obligat pârâta A.J.O.F.M. Ialomiţa să achite reclamanţilor sumele reprezentând plăţile compensatorii prevăzute de art. 12-13 din O.G. nr. 7/1998, actualizate cu indicele de inflaţie până la data de

11.11.2010, precum şi dobânda legală aferentă acestor sume, calculată începând cu data de 12.11.2010.