DREPTURI SALARIALE ALE PERSONALULUI DIDACTIC. APLICAREA DISPOZIŢIILOR LEGALE PRIVIND PLATA AJUTORULUI FINANCIAR PENTRU ACHIZIŢIONAREA DE CĂRŢI ŞI PROGRAME EDUCAŢIONALE ÎN FORMAT ELECTRONIC Despăgubiri, penalităţi


DREPTURI SALARIALE ALE PERSONALULUI DIDACTIC. APLICAREA DISPOZITIILOR LEGALE PRIVIND PLATA AJUTORULUI FINANCIAR PENTRU ACHIZITIONAREA DE CARTI SI PROGRAME EDUCATIONALE ÎN FORMAT ELECTRONIC.

Prin sentinta civila nr. 1921/LM/2011, pronuntata de Tribunalul Hunedoara, s-a admis actiunea în conflict de drepturi formulata de S.I.P. HD., în numele si pentru membrii de sindicat reclamantii C.M., B.E., Z.M., H.M., M.V., O.L., S.V., T.G., V.S., P.M., I.V., S.D., T.M., S.C., în contradictoriu cu pârâtii S.G. R.M., I.S.J. HD. si M.E.C.I., dispunându-se obligarea pârâtei S.G. R.M. la plata catre reclamanti a echivalentul în lei al sumei de 70 Euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a României la data platii efective, reprezentând ajutorul financiar pentru achizitionarea de carti si programe educationale în format electronic, prevazut de Legea nr. 315/2006, aferent anului 2009, obligarea pârâtului I.S.J. HD. sa aloce pârâtei, unitate de învatamânt, sumele necesare platii drepturilor solicitate de reclamanti, precum si obligarea pârâtului M.E.C.I., sa aloce pârâtului I.S.J. HD. sumele necesare platii drepturilor solicitate de reclamanti.

S-a respins cererea de chemare în garantie formulata de pârâtul M.E.C.I., împotriva chematului în garantie M.F.P.

În considerentele hotarârii, instanta de fond a retinut ca reclamantii sunt angajati ai unitatii scolare pârâte, având calitate de cadre didactice titulare sau suplinitoare dupa caz, asa cum rezulta din adeverintele emise de catre aceasta pârâta.

Potrivit art. 1 din Legea nr. 315/2006, începând cu luna ianuarie a anului 2007, cadrele didactice titulare si/sau suplinitoare calificate din învatamântul preuniversitar beneficiaza de un ajutor financiar în vederea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare îmbunatatirii calitatii activitatii didactice.

Art. 2 din aceeasi lege prevede ca acest ajutor reprezinta echivalentul în lei a 100 euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a României la data platii.

Aceste sume se aloca potrivit art. 4 din lege de la bugetul de stat, prin Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii.

Potrivit art. 2 din Normele Metodologice de aplicare a Legii nr. 315/2006, aprobate prin H.G. nr. 453/2007, ajutorul financiar se acorda de unitatea de învatamânt preuniversitar la care cadrul didactic îsi desfasoara activitatea; în cazul în care cadrul didactic îsi desfasoara activitatea în mai multe unitati de învatamânt, ajutorul financiar se acorda de catre unitatea de învatamânt la care se pastreaza si se completeaza carnetul de munca.

Art.2 din Norme prevede ca “ajutorul financiar se acorda anual pe baza de cerere formulata de beneficiar si înregistrata pâna la data de 1 noiembrie pentru anul urmator la unitatea de învatamânt la care beneficiarul exercita functia de baza, iar platile se efectueaza începând cu luna ianuarie din anul urmator”.

Procedura de alocare a sumelor si de acordare a sumelor este detaliata de art. 5 din Norme:

(1).Unitatile scolare vor solicita lunar, pâna la data de 10 a fiecarei luni, la inspectoratul scolar, sumele necesare pentru plata ajutorului financiar aferent lunii urmatoare.

(2).Inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti vor solicita lunar, pâna la data de 20 a fiecarei luni, la Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii – Directia generala buget – finante, patrimoniu si investitii, necesarul de deschideri de credite bugetare pentru luna urmatoare.

(3).Sumele necesare platii ajutorului financiar prevazut la art.1 alin.(2) se asigura din bugetul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii, capitolul 65.01 “Învatamânt”, art. 57.02.01 “Ajutoare sociale în bani”, în limita creditelor bugetare aprobate.

(4).Directia generala buget-finante, patrimoniu si investitii din cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului va aloca lunar catre inspectoratele scolare/al municipiului Bucuresti sumele solicitate, în limita creditelor bugetare deschise.

(5).Inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti vor aloca lunar catre unitatile scolare sumele necesare efectuarii platii ajutoarelor într-un cont de disponibil deschis în afara bugetului local.

(6).Plata ajutorului financiar se face de catre unitatile de învatamânt, integral, pe baza documentelor justificative, sau în avans, într-o singura transa, cu încadrare în cuantumul stabilit la art. 1 alin. (2). Plata se face în lei, la cursul de schimb la data efectuarii platii. Justificarea sumelor primite ca avans se realizeaza în conditiile legii, în termen de 15 zile calendaristice.

Art. 6 din Norme prevede ca responsabilitatea privind asigurarea ajutorului financiar revine directorului la nivelul institutiei de învatamânt, inspectorului scolar general responsabil de curriculum la nivelul inspectoratului scolar judetean/al municipiului Bucuresti si directiilor de specialitate la nivelul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii.

Fata de textele de lege incidente în speta, instanta a apreciat ca atributiile si obligatiile privind plata ajutorului financiar pentru carti si programe educationale pe suport electronic pentru cadrele didactice din învatamântul preuniversitar revin: unitatilor scolare – sa plateasca, inspectoratelor scolare – sa aloce catre unitatile scolare sumele necesare iar Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii – sa aloce sumele respective catre inspectoratele scolare.

S-a constatat ca reclamantii au facut dovada cu adeverintele emise de unitatea scolara ca au calitatea de cadre didactice titulare si/sau suplinitoare calificate din învatamântul preuniversitar si ca au depus pâna la 01.11.2008 cereri prin care au solicitat acordarea dreptului dedus judecatii, însa nu au primit sumele cuvenite pâna la data formularii actiuni.

Analizând continutul circularei M.E.C.I. nr. 128/CB/15.12.2009, instanta a observat ca s-a alocat pentru fiecare dintre reclamanti suma de 130 lei, din totalul sumei solicitate, reprezentând echivalentul a 30 de euro, conform dovezii de curs valutar valabil la data de 15.12.2009.

Instanta a conchis ca prin neplata diferentei privind echivalentul în lei al sumei de 70 Euro au fost încalcate prevederile Legii nr. 315/2006 si dispozitiile art. 40 alineat 2 litera c din Codul muncii, potrivit carora angajatorul are obligatia sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de aplicabil si din contractul individual de munca si a produs reclamantilor un prejudiciu material.

S-a retinut si aplicabilitatea disp. art. 269 din Codul muncii, care statueaza ca angajatorul este obligat, în temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, sa îl despagubeasca pe salariat în situatia în care acesta a suferit un prejudiciu material din culpa angajatorului în timpul îndeplinirii obligatiilor de serviciu sau în legatura cu serviciul.

Cererea de chemare în garantie, a fost respinsa, apreciindu-se ca nu sunt îndeplinite conditiile prevazute de art. 60 – 62 din Codul de procedura civila.

Solutia a devenit irevocabila prin respingerea ca nefondat a recursul pârâtului.

3