Drepturi salariale neacordate rezultate din neaplicarea Legii nr.221/2008 Chemare în judecată (acţiuni, cereri)


Pe rol fiind solutionarea cererii formulata de petentul… in contradictoriu cu intimatii, Şcoala Generală Tg-Logreşti, Consiliul Local Logreşti.

La apelul nominal facut in sedinta publica, a raspuns av. pentru petenti , lipsa fiind intimatii.

Procedura completa.

S-a facut referatul oral al cauzei de catre grefierul de sedinta , dupa care constatandu-se cauza in stare de judecata , s-a acordat cuvantul pe fond.

Avocat. pentru petenti a solicitat admiterea cererii asa cum a fost formulata.

TRIBUNALUL

Asupra cererii de fata,

Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Gorj sub numarul …/95/2009 , petentul … a solicitat instantei in contradictoriu cu intimatele Şcoala Generală Tg-Logreşti, Consiliul Local Logreşti, ca prin sentinta ce se va pronunta sa fie obligate intimatele sa calculeze si sa plateasca diferentele de drepturi salariale neacordate rezultate din neaplicarea Legii nr.221/2008 reprezentand diferenta dintre drepturile salariale efectiv incasate si cele cuvenite membrilor de sindicat in conformitate cu prevederile Legii nr. 221/2008 pentru aprobarea OG nr. 15/2008 incepand cu 01.10.2008 actualizate in functie de coeficientul de inflatie pana la data efectiva a platii.

In motivarea cererii s-a aratat ca potrivit OG nr. 15/2008 ,coeficientii de multiplicare prevazuti pentru functiile didactice de predare cu gradul didactic II definitiv debutant cele cu studii de nivel liceal fara pregatire de specialitate si pentru functiile didactice auxiliare sunt majorati cu 10% incepand cu 01.01.2008 fata de nivelul din 31.12.2007 iar pentru functiile didactice prevazute in anexele nr. 1.2, 2 si 3 valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 va fi :intre 01.01- 31.03.2008 , valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei; 01.04- 30.09.2008 valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 : 275, 168 lei respectiv o crestere de 6 % ; 01.10- 31.12.2008 valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 291, 678 lei respectiv o crestere cu inca 6% .

Aceasta ordonanta a fost aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/27.10.2008 principala modificare constand in majorarea coeficientului de multiplicare 1,000 pentru personalul didactic si didactic auxiliar la 400 lei pentru perioada 01.10- 31.12.2009 si care reprezinta valoarea de referinta pentru cresterile salariale ulterioare.

Desi Legea nr. 221/2008 prevede cresterea salariilor personalului didactic si didactic auxiliar incepand cu 01 octombrie intimatii nu au procedat la calculul si plata drepturilor salariale potrivit prevederilor acestei legi .

S-a mai aratat ca OUG nr. 136/2008 privind stabilirea unor masuri pentru salariazarea personalului din invatamant in anul 2008 ,modifica unele masuri ale OG 15/2008 asa cum a fost aprobata prin Legea 221/2008 reducand majorarile stabilite de Parlament.

Ca, prin Decizia nr.1221/12.11.2008 Curtea Constitutionala s-a pronuntat in sensul constatarii OG 136/2008 ca fiind neconstitutionala .Mai mult decat atat, Curtea Constitutionala prin decizia nr. 843 din 02.06.2009 a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca disp. art. 1 pct.2 si 3 din OUG 151/2008 pentru modificarea si completarea OG 15/2008 , sunt neconstitutionale.

Ca, neplata salariului stabilit prin lege potrivit art. 157 al. 2 din Codul Muncii constituie o incalcare a contractului de intervenit intre angajator si salariat in timpul indeplinirii obligatiilor de serviciu ori in legatura cu serviciul .

S-a mai aratat ca in ceea ce priveste prejudiciul suferit de catre petenti, in practica CEDO cu privire la aplicarea disp. art. 4 din Conventie s-a stabilit ca reparatia trebuie sa fie echitabila si sa acopere daunele materiale suferite ca urmare a ingerintei produse .

Potrivit dispozitiilor art.167al.13 din Legea invatamantului nr. 84/1995:”Finantarea de baza si si finantarea complementara a unitatilor de invatamant se fac pe baza de contract intocmit conform normelor metodologice pentru finantarea invatamantului preuniversitar incheiat intre directorul unitatii de invatamant si primarul localitatii in a carei raza teritoriala se afla unitatea de invatamant .”

In conformitate cu disp. art. XIII al. 1 din OUG nr. 32/2001 : “Incepand cu anul 2001 finantarea institutiilor de invatamant preuniversitar de stat se asigura din bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale pe a caror raza acestea isi desfasoara activitatea,” iar potrivit art. 167 al. 1 din Legea invatamantului nr. 84/1995 :”Ministerul Educaţiei Naţionale, prin inspectoratele şcolare, asigura, cu sprijinul material al consiliilor locale, administrarea şi funcţionarea tuturor unităţilor din învăţământul preuniversitar de stat.”

In acelasi sens sunt si dispozitiile art. 1 din HG nr. 538 /2001 privind aprobarea Normelor metodologice pentru finantarea invatamantului preuniversitar de stat:” Incepand cu anul 2001 cheltuielile privind finantarea institutiilor de invatamant preuniversitar de stat se asigura din bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale in a caror raza acestea isi desfasoara activitatea, cu exceptia cheltuielilor suportate de la bugetul de stat.”

In conformitate cu art. 36 al. 4 din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 coroborat cu art. 16 din HG 2192/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind finanţarea şi administrarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, institutiile cu rol in stabilirea calculul aprobarea si plata drepturilor salariale pentru personalul din invatamantul preuniversitar sunt unitatea de invatamant , primarul si consiliul local. Astfel unitatea de invatamant elaboreaza proiectul de buget al unitatii pe care il inainteaza autoritatii administratiei publice locale in faza de fundamentare a proiectului bugetului local , buget din care va face parte ca si capitol distinct bugetul unitatilor de invatamant .

In ceea ce priveste fondul cauzei, instanta constata si retine urmatoarele:

Petentii sunt angajati ai intimatei, Şcoala Generală Tg-Logreşti.

Dreptul a carui realizare se solicita pe calea actiunii in justitie izvoraste din lege respectiv din OG nr. 15/2008 aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008 publicata in M.OF. Partea I la data de 28.10.2010.

Desi prin legea mentionata s-a dispus cresterea salariilor personalului didactic si didactic auxiliar incepand cu 01.10.2008, intimatii nu au procedat la calculul si plata drepturilor salariale , intervenind numeroase ordonante de urgenta , acte ale Guvernului , prin aplicarea carora s-a ajuns la neacordarea efectiva a cresterilor salariale in invatamant .

Astfel, au fost edictate: OUG nr. 136/2008 , OUG nr.151/2008 , OUG nr. 1/2009 , ordonante care ulterior au fost supuse controlului pe calea contenciosului constitutional ,dispozitiile acestora fiind declarate neconstitutionale prin Decizia nr. 1221/2008 , Decizia nr. 842/2009 si respectiv Decizia nr. 989/2009 , hotarari pronuntate de Curtea Constitutionala.

Incalcarea drepturilor fundamentale reclama in mod necesar constatarea vatamarii aduse persoanelor in cauza si repararea prejudiciului prin inlaturarea aplicarii fata de acestea a acelor dispozitii ce contravin Constitutiei.

OG nr. 15/2008 a fost supusa modificarii prin OUG nr. 41/2009 aprobata prin Legea nr. 300/2009 ,act normativ care nu a fost declarat neconstitutional pana la momentul pronuntarii, astfel incat este de imediata aplicare.

Prin OG nr.41/2009 s-a modificat OG nr. 15/2008 in sensul ca pentru perioada 01.05- 31.12.2009 coeficientii de multiplicare si valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevazuti pentru toate functiile didactice si didactice auxiliare in anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a, 3a.

Principiul suprematiei legii este un principiu fundamental ,constitutional iar intimatii nerespectand actele normative care genereaza cresteri salariale ,ignora acest principiu .

Curtea Constitutionala pronuntandu-se in sensul constatarii neconstitutionale a dispozitiilor legale ce au dus la neaplicarea OG 15/2008 ,era obligatoriu ca acest act normativ sa fie aplicat imediat si sa fie recalculate drepturile salariale conform OG nr. 15/2008 dar tinand cont si de modificarile aduse prin OG nr. 41/2009 aprobata prin Legea 300/2009.

Avand in vedere prejudiciul material suferit de petenti prin trecerea timpului si sub actiunea inflatiei care a generat devalorizarea monedei nationale ,este necesara si obligatorie repararea materiala a acestui prejudiciu prin aplicarea la sumele cuvenite a indicelui inflational.

Pentru aceste considerente, instanta urmeaza sa oblige intimatele Consiliul Local Logreşti si Şcoala Generală Tg-Logreşti sa calculeze si sa achite petentilor sumele reprezentand diferentele de drepturi banesti dintre cele incasate si cele care se cuvin potrivit Legii nr. 221/2008 pentru aprobarea OG nr. 15/2008 incepand cu 01.10.2008, sume actualizate conform indicelui de inflatie de la data datorarii pana la data platii efective.

Pentru perioada începând cu data de data de 01.01.2010, când a intrat în vigoare Legea 330/2009 privind salarizarea unică, petenţii au posibilitatea de a formula o altă acţiune având deci alt temei juridic.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

HOTARASTE

.

Admite cererea formulata de petentul …. cu domiciliul în com.Logreşti sat Popeşti, jud.Gorj in contradictoriu cu intimatii Consiliul Local Turburea si Şcoala de Arte şi Meserii Turburea jud. Gorj.

Obliga intimatele Consiliul Local Logreşti si Şcoala Generală Tg-Logreşti sa calculeze si sa achite petentilor sumele reprezentand diferentele de drepturi banesti dintre cele incasate si cele care se cuvin potrivit Legii nr. 221/2008 pentru aprobarea OG nr. 15/2008 incepand cu 01.10.2008 sume actualizate conform indicelui de inflatie de la data datorarii pana la data platii efective.

Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.

Pronuntata in sedinta publica din 20.04.2010 la Tribunalul Gorj .

PRESEDINTE JUDECATOR ASISTENTI JUDICIARI GREFIER