La data de 04.03.2008 reclamantul Sindicatul Invătământului Preuniversitar Dolj în numele membrilor săi de sindicat a chemat in judecată pârâtii ŞCOALA DE ARTE ŞI MESERII ARGETOAIA si Consiliul Local ARGETOAIA si Primăria ARGETOAIA solicitând instantei ca prin hotârârea ce o va pronunta sa dispună obligarea pârâtilor la acordarea tranşelor suplimentare de vechime prevazute de art. 50, alin. 1 şi 2 din Legea nr.128/1997, cu modificarile şi completarile ulterioare, privind Statutul Personalului Didactic, şi la plata pentru o perioada de 3 ani anteriori introducerii acţiunii până la data pronuntării sentintei, a drepturilor salariale reprezentand diferentele dintre sumele ce ar fi trebuit plătite conform Legii nr. 128 /1997 şi sumele efectiv plătite actualizate la zi conform coeficientului de inflatie pe perioada respectivă.
In motivarea actiunii a arătat că potrivit prevederilor art.48 din Legea nr.128 /1997, salariul de baza trebuia sa fie format din salariul de baza al funcţiei didactice la care trebuiau adaugate salariul de merit gradatia de merit, sporul de dirigenţie, sporul de conditii grele, sporul de stabilitate şi sporul neuropsihic, care se includ in salariul de baza si sunt baza de calcul pentra alte sporuri.
Potrivit art.50 (alin.l) din Legea nr.128/1997 s-au instituit 3 tranşe suplimentare, ce se acorda la 30-35, 35-40 şi peste 40 de ani vechime in învătământ.
Aceste 3 tranşe de vechime influenteaza modalitatea de acordare a drepturilor salariale cuvenite cadrului didactic, intrucat coeficientql de multiplicare aplicat la stabilirea salariului, creste, potrivit Anexei 2 la Legea nr.128/1997 in functie de vechimea in invatamant a solicitantului. Acest coeficient este stabilit prin lege şi constituie baza de calcul pentru stabilirea drepturilor salariale cuvenite.
Astfel, pentru cadrele didactice cu o vechime de 30-35, 35-40 si peste 40 de ani vechime in învăţământ se acorda un plus de 1/25 din coeficientul de ierarhizare de care a beneficiat anterior, acest plus urmând a se adauga la coeficientul de ierarhizare cuvenit pentru transa de vechime superioara.
Astfel, pentru cadrele didactice cu o vechime de 30-35, 35-40 si peste 40 de ani vechime in învăţământ se acorda un plus de 1/25 din coeficientul de ierarhizare de care a beneficiat anterior, acest plus urmând a se adauga la coeficientul de ierarhizare cuvenit pentru transa de vechime superioara.
Astfel, daca nu se aplica aceasta crestere a coeficientului de ierarhizare la prima din cele 3 transe suplimentare de vechime toate drepturile salariale ulterior sunt calculate gresit, ceea ce atrage si operarea gresita în cartea de munca. Prin urmare, nerespectarea prevederilor cu caracter imperativ ale art.50 alin.1 si 2 din Legea l28 / 1997, adica neaplicarea celor trei transe suplimentare de vechime, atrage o serie de consecinte, cum ar fi: calcularea greşita a drepturilor salariale, precum şi alte consecinţe negative.
Prevederile legale sunt foarte clare, adica pe langa transele de vechime la salarizare stabilite de lege, personalul didactic din învăţământ beneficiaza si de trei tranşe suplimentare, care se acorda la 30,35 si peste 40 de ani de activitate in învătământ, iar pentru fiecare tranşă de vechime se acorda o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1/25 din coeficientul anterior.
In drept işi întemeiază prezenta cerere de chemare in judecata pe dispozitiile art.50 din Legea nr. 128 /1997, Codul Muncii si Legea nr.54 / 2003.
In dovedirea actiunii a solicitat proba cu acte.
A depus la dosar copii xerox de pe următoarele acte.extras din Legea nr. 128/1997, adeverinte emise de unitatea scolară, decizia nr. 2206/R/2007 a Curtii de Apel Cluj, anexa la Ordonanta nr. 15/2008, carnete de muncă reclamanti.
Din analiza actelor si lucrărilor dosarului instanta constată următoarele:
Reclamanţii, membri ai sindicatului reclamant, sunt angajaţi ai unităţii şcolare pârâte, îndeplinind funcţiile didactice de profesor cu vechime mai mare de 30 de ani, aşa cum rezultă din adeverinţele emise de unitatea şcolară pârâtă.
Potrivit prevederilor art.48 din Legea nr.128 /1997, salariul de baza este format din salariul de baza al funcţiei didactice la care trebuiau adaugate salariul de merit gradatia de merit, sporul de dirigenţie, sporul de conditii grele, sporul de stabilitate şi sporul neuropsihic, care se includ in salariul de baza si sunt baza de calcul pentra alte sporuri.
Potrivit art.50 (alin.l) din Legea nr.128/1997, s-au instituit 3 tranşe suplimentare, ce se acorda la 30-35, 35-40 şi peste 40 de ani vechime in învătământ.
Potrivit art.50 (alin.l) din Legea nr.128/1997, s-au instituit 3 tranşe suplimentare, ce se acorda la 30-35, 35-40 şi peste 40 de ani vechime in învătământ.
Faţă de situaţia de fapt şi de drept, instanţa constată următoarele :
Asupra excepţiei lipsei calităţii procesual pasive a pârâţilor Consiliul Local Argetoaia şi Primăria Argetoaia – Instituţia Primarului, instanţa constată că, potrivit dispoziţiilor art. 166 din Legea nr. 84/1995, O.G. 32/2001 şi H.G. nr. 538/2001, coroborate, în speţă, cu art. 16 din H.G. 2192/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind finanţarea şi administrarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat din judeţele – pilot, între care şi judeţul Dolj (nominalizat prin H.G. 1942/2004 ), calculul şi plata drepturilor salariale, pentru personalul didactic de predare, didactic auxiliar şi nedidactic, este realizată de unităţile şcolare care au calitatea de ordonator de credite. Dată fiind inexistenţa raporturilor juridice de muncă între reclamanţi şi autorităţile administrative locale chemate în judecată, instanţa constată că acesti pârâţi nu are calitate procesual pasivă.
În consecinţă, instanţa va admite excepţia invocate şi va respinge acţiunea promovată de reclamanţi împotriva autorităţii administrative locale chemate în judecată., respectiv Consiliul Local şi Primăria – Instituţia Primarului.
Pe fondul cauzei instanţa constată că actiunea formulată este întemeiată, si va fi admisă pentru următoarele considerente:
Aceste 3 tranşe de vechime influenteaza modalitatea de acordare a drepturilor salariale cuvenite cadrului didactic, intrucat coeficientul de multiplicare aplicat la stabilirea salariului, creste, potrivit Anexei 2 la Legea nr.128/1997 in functie de vechimea in invătămant a solicitantului. Acest coeficient este stabilit prin lege şi constituie baza de calcul pentru stabilirea drepturilor salariale cuvenite.
Pe lângă acest coeficient mărit, acordat de art.50 (alin. 1) si stabilit prin Anexa 2 la Legea nr. 128/1997, art.50 (alin.2) arată că la determinarea coeficientului de ierarhizare, si nu a coeficientului de multiplicare prevazut de anexa, pentru fiecare tranşa de vechime suplimentara instituita de (alin.l), se acorda o crestere de 1/25 faţă de coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime.
Aşadar, această crestere de 1/25 prevazuta de art.50 (alin.2) se acorda suplimentar pentru determinarea bazei drepturilor salariale cuvenite, calculate aşa cum s-a dezvoltat anterior, baza de care cadrul didactic beneficiaza pana la trecerea la o treapta superioara de vechime, modificata doar de eventualele cresteri ale valorilor de multiplicare. Deci, legiuitorul a instituit prin acest aliniat, o crestere suplimentara a drepturilor salariale.
Din adeverintele depuse la dosar rezultă că reclamantii îndeplinesc conditia de vechime pentru a beneficia de dispozitiile legale privind acordarea tranşelor de vechime, iar unitatea şcolară nu a depus la dosar întâmpinare si acte din care să rezulte că a acordat reclamantilor tranşele suplimentare de vechime.
In aceste conditii pârâta unitatea şcolară a fost obligată să acorde reclamantilor membri de sindicat transele suplimentare de vechime prevazute la art 50 alin 1 si 2 din Legea 128/1997 si sa plateasca acestora diferentele dintre sumele cuvenite potrivit art 50 alin 1 si 2 din Legea 128/1997 si cele efectiv încasate pe perioada celor trei ani anterior introducerii actiunii, în raport de data îndeplinirii de către fiecare reclamant în parte a condiţiilor de vechime, si până la data pronunţării, sume ce vor fi reactualizate in functie de indicele de inflatie de la data fiecarei scadente si pana la data plătii efective.