Eliberarea documentelor care atestă calitatea de salariat. Calitate procesuală pasivă


C. muncii, art. 40

Consiliul judeţean, în calitatea sa de organ al administraţiei locale, nu este şi nici nu poate fi, în lipsa unor dispoziţii legale exprese, succesor în drepturi şi obligaţii al fostelor structuri politice judeţene din perioada anterioară anului 1989, structuri politice care au fost dizolvate odată cu răsturnarea regimului comunist din România.

Stabilirea perioadei şi a cuantumului veniturilor necesare recalculării pensiilor se face în contradictoriu cu foştii angajatori sau succesorii în drepturi şi obligaţii ai acestora.

C.A. Ploieşti, Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale, decizia civilă nr. 66 din 29 ianuarie 2008, Jurindex

Tribunalul Buzău, prin sentinţa civilă nr. 973/2007, a admis acţiunea formulată de reclamantul E.T. şi a respins excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a Casei Judeţene de Pensii B.

Pentru a pronunţa această soluţie, instanţa de fond a reţinut că Consiliul judeţean P. are calitate procesuală pasivă, deoarece această instituţie este singura abilitată conform Legii nr. 19/2000 să stabilească şi să recalculeze pensiile, or, reclamantul a solicitat prin acţiune să se constate veniturile realizate în perioadele în care acestea nu au fost trecute în carnetul de muncă, pentru ca, în baza hotărârii, să i se recalculeze pensia.

Pe fond, tribunalul a reţinut că, în raport de probele administrate în cauză atât cu acte, cât şi cu depoziţii de martori, reclamantul a făcut dovada că, şi pentru perioadele în care s-a constatat lipsa statelor de plată, acesta a realizat venituri similare cu cele pentru care s-au eliberat adeverinţe conforme cu statele de plată existente.

împotriva acestei sentinţe pârâtul Consiliul judeţean P. a declarat recurs, criticând soluţia ca netemeinică şi nelegală, în sensul că în mod greşit instanţa de fond a reţinut că ar avea calitate procesuală pasivă, pentru că nu este un succesor al fostelor comitete raionale şi regionale, motiv pentru care nici nu a preluat şi nici nu se află în posesia arhivelor acestor instituţii, arhive care, după 1989, au fost preluate de către Arhivele Naţionale din subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor.

Examinând soluţia prin prisma actelor şi lucrărilor de la dosar, a criticilor formulate de recurent, precum şi a dispoziţiilor legale incidente în cauză, curtea a constatat că este afectată legalitatea şi temeinicia acesteia, aşa după cum se va arăta în continuare: astfel cum corect se arată în motivele de recurs, recurentul Consiliul judeţean P., în calitatea sa de organ al administraţiei locale, nu este şi nici nu poate fi, în lipsa unor dispoziţii legale exprese, succesor în drepturi şi obligaţii al fostelor structuri politice judeţene din perioada anterioară anului 1989, structuri politice care au fost dizolvate odată cu răsturnarea regimului comunist din România, şi, în acest caz, nu se poate reţine calitatea sa procesuală pasivă, deoarece atât stabilirea perioadei, cât şi a cuantumului veniturilor necesare recalculării pensiilor se face în contradictoriu cu foştii angajatori sau succesorii în drepturi şi obligaţii ai acestora.