Profesia de consilier juridic se exercită fie în baza unui raport de muncă în condiţiile prevăzute de Legea 188/1999, fie în baza unui raport juridic de muncă în urma încheierii unui contract individual de muncă potrivit dispoziţiilor Codului muncii.
În privinţa funcţionarilor publici, deci şi a consilierilor juridici numiţi în funcţie, cărora le sunt aplicabile dispoziţiile Legii 188/1999, este exclusă stabilirea drepturilor salariale prin negociere, iar sporurile cuvenite acestora nu pot fi altele decât cele prevăzute de legislaţia specifică acestei categorii.
Prin sentinţa nr.629 din 14 decembrie 2007, pronunţată de Tribunalul Mureş, Secţia Administrativ şi fiscal, în dosarul nr.1580/102/2007 s-a admis acţiunea formulată de reclamanta N.Z, în contradictoriu cu pârâta Casa de Asigurări de Sănătate Mureş, ca întemeiată şi în consecinţă a fost obligată pârâta la acordarea sporului de mobilitate (în cuantum de 10% din salariul de bază) şi a sporului de confidenţialitate (în cuantum de 25% din salariul de bază), începând cu data de 1.01.2008, în cuantum de 6.394, sumă ce se va actualiza cu rata inflaţiei la data plătii efective, la acordarea sporului de mobilitate şi a celui de confidenţialitate pe viitor în raport de dispoziţiile legale în materie, fără cheltuieli de judecată.
Prin încheierea pronunţată în şedinţa camerei de consiliu din 7.04.2008 s-a admis cererea de îndreptare a erorii materiale formulată de către reclamanta N.Z, în contradictoriu cu pârâta Casa de Asigurări de Sănătate Mureş şi s-a dispus îndreptarea erorii materiale a alin.2 din sentinţa civilă nr. 629/14.12.2007 a Tribunalului Mureş, în sensul că la alin.2 se va face menţiunea că va obliga pârâta la acordarea sporului de mobilitate în cuantum de 10% din salariul de baza şi a sporului de confidenţialitate în cuantum de 25% din salariul de baza începând cu data de 01.01.2006 şi nu cu data de 01.01.2008 cum greşit s-a reţinut.
Pentru a pronunţa această hotărâre prima instanţă a reţinut următoarele:
Reclamanta are calitatea de funcţionar public în cadrul CAS Mureş, iar conform fişei postului aceasta reprezintă instituţia, conform împuternicirilor primite, în faţa instanţelor judecătoreşti , organelor de urmărire penală , a organelor administraţiei publice notarilor publici, executorilor judecătoreşti a altor organe şi instituţii publice si private, precum si în raporturile cu persoane fizice si juridice, răspunde direct si personal de instrumentarea dosarelor aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti care îi sunt repartizate şi de exercitarea cailor de atac în cazul unor soluţii nefavorabile . deci prin aceste atribuţii se deduce că acesta desfăşoară activităţi ce implica deplasarea acesteia in relaţiile ce autorităţile publice şi private, deci se deduce că activitatea desfăşurată implică un efort suplimentar faţă de alte categorii de funcţionari publici de asemenea printre atribuţiuni se arată că aceasta păstrează secretul profesional şi confidenţialitatea actelor si lucrărilor întocmite deci are obligaţia de a nu transmite date sau informaţii de care a luat cunoştinţă in timpul executării contractului. Printre atribuţiunile de serviciu care presupune păstrarea secretului confidenţialităţii conform fişei postului sunt avizarea pentru legalitate a actelor emise în instituţie care pot angaja răspunderea patrimonială a acesteia, deciziile si orice alte acte emise de conducerea instituţie la solicitarea acesteia, precum si orice acte care produc efecte juridice, fără a se pronunţa asupra aspectelor economice, tehnice sau de altă natură cuprinse în documentul avizat.
Conform art. 60 al 2 din Statutul profesiei de consilier juridic , deosebit de remuneraţia de bază astfel stabilită, in considerarea specificului muncii şi a importanţei sociale a serviciilor profesionale, in temeiul art. 25 si 26 din Legea 53 / 2003, cu modificările ulterioare, consilierul juridic poate negocia prestaţii suplimentare în bani reprezentând clauza de mobilitate si clauza de confidenţialitate
Faţă de dispoziţiile speciale din materia dreptului muncii în acest caz şi
anume Legea nr.15/1991, privind soluţionarea conflictelor colective de muncă,
respectiv a Legii nr.53/2003 din dosar rezultă că reclamanta a respectat aceste
prevederi în sensul că a adresat o cerere pârâtei prin care solicită aplicarea acestor dispoziţii, instituţia comunicându-i că cererea va fi soluţionată in momentul primirii răspunsului de la CNAS , deci faza negocierilor a eşuat , în mod logic petenta s-a adresat instanţei de judecată, solicitând aplicarea acestora, în raport de cele amintite pârâta va fi obligată să aplice aceste prevederi si conexiune cu faptul că in condiţiile în care dispoziţiile au fost aplicate si altor funcţionari publici acestea trebuie aplicate şi acestora pentru egalitate de tratament juridic .
Chiar dacă prin dispoziţiile art. 15 al 1 din OG 2 / 2006 sunt amintite 4 anumite categorii de funcţionari publici faţă de care se aplică aceste prevederi , pentru identitate de raţiune , coroborat cu prevederile art. 29 al 2 din Legea 188/ 1999 privind Statutul funcţionarilor publici, aceştia au dreptul la sporuri, prime si alte drepturi salariale , în condiţiile legii si potrivit art. 93 din acelaşi act normativ, dispoziţiile prezentei legii se completează cu prevederile legislaţiei muncii, precum si cu reglementările de drept comun civil , acţiunea urmând a fi admisă ca întemeiată.
Împotriva acestei hotărâri a declarat recurs CAS Mureş solicitând modificarea în tot a hotărârii în sensul respingerii acţiunii reclamantei ca neîntemeiată, invocând motivul de recurs prevăzut de art.304 pct.9 C.pr.civ.
În motivarea cererii de recurs se arată că reclamanta a îndeplinit funcţia de consilier juridic în cadrul instituţiei până la data de 1.01.2008 când i-a încetat raportul de serviciu, iar pentru perioada lucrată prima instanţă i-a acordat sporul de mobilitate şi de confidenţialitate, reţinându-se dispoziţiile cuprinse în art.60 alin.2 din Statutul profesiei de consilier juridic, precum şi dispoziţiile cuprinse în Codul muncii. Nu s-a avut în vedere faptul că potrivit disp.art.29 alin.3 din Legea nr.188/1999 privind Statutul salarizarea funcţionarilor publici se face în conformitate cu prevederile legii privind stabilirea sistemului unitar de salarizare pentru funcţionarii publici iar prin dispoziţiile cuprinse în OG nr.6/2007 au fost stabilite drepturile salariale cuvenite acestei categorii de salariaţi. Acest ultim act normativ nu prevede acordarea consilierilor juridici a sportului de confidenţialitate şi de mobilitate, astfel că aceste sporuri nu pot forma obiectul vreunei negocieri aşa cum se prevede în art.13 lit.b din Statutul profesiei de consilier juridic.
Prin întâmpinarea depusă la dosar se solicită respingerea recursului ca nefondat, menţinerea soluţiei primei instanţe ca fiind temeinică şi legală, arătând că în cauză sunt aplicabile prev.art.60 alin.2 din Statutul profesiei de consilier juridic precum şi art.25 – 26 din Legea nr.53/2003. În ceea ce priveşte sporul de confidenţialitate precum şi acela de mobilitate se mai arată că atâta timp cât în fişa postului sunt prevăzute ca obligaţii de serviciu, păstrarea confidenţialităţii activităţii desfăşurate dar şi deplasarea în teritoriu pentru exercitarea profesiei în vederea asigurării reprezentării în justiţiei a instituţiei, acordarea acestor sporuri este pe deplin justificată aşa cum corect a reţinut prima instanţă.
Examinând sentinţa atacată, prin prisma motivelor de recurs invocate şi în limitele disp.art.3041 C.pr.civ., Curtea a constatat că recursul este fondat pentru următoarele considerente:
Reclamanta în perioada 1.01.2006 – 1.01.2008 a îndeplinit funcţia de consilier juridic în cadrul instituţiei pârâte.
Potrivit art.2 din Legea nr.514/2003 modificată prin Legea nr.246/2006 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, consilierul juridic poate fi numit în funcţie sau angajat în muncă în condiţiile legii. În acest sens prin art.3 din acelaşi act normativ se stabileşte: „consilierul juridic numit în funcţie are statutul funcţionarului potrivit funcţiei şi categoriei acestuia. Consilierul juridic angajat în muncă are statutul de salariat”. Ca urmare în raport de aceste reglementări legale profesia de consilier juridic se exercită fie în baza unui raport de serviciu în condiţiile prevăzute de Legea nr.188/1999 fie în baza unui raport juridic de muncă în urma încheierii unui contract individual de muncă potrivit dispoziţiilor Codului muncii.
În privinţa drepturilor cuvenite consilierilor juridici numiţi în funcţie le sunt aplicabile dispoziţiile cuprinse în Legea nr.188/1999, art.29 alin.3 din această lege stabilind că salarizarea funcţionarilor publici se face în conformitate cu prevederile legii privind stabilirea sistemului unitar de salarii pentru funcţionarii publici iar până la adoptarea acesteia prin ordonanţe anuale de salarizare. Rezultă deci că în privinţa funcţionarilor publici este exclusă stabilirea acestora prin negociere întrucât ele nu pot fi determinate decât în conformitate cu dispoziţiile legii prin sistemul unitar de salarizare pentru funcţionarii publici, mai ales că sporurile cuvenite funcţionarilor publici nu pot fi altele decât cele prevăzute de legislaţia specifică acestei categorii.
Prin urmare reclamantei i se pot acorda doar drepturile prevăzute prin OG nr.6/2007, act normativ care în secţiunea a 2-a prevede sporurile ce pot fi acordate funcţionarilor publici stabilind totodată şi categoriile de funcţionari publici care pot beneficia de sporul de confidenţialitate printre aceste categorii neregăsindu-se şi funcţionarii angajaţi în cadrul CAS.
În atare situaţie se apreciază că acordarea sporului de confidenţialitate şi mobilitate excede cadrului legal aplicabil funcţionarilor publici astfel că instanţa de control în baza disp.art.312 alin.1 C.pr.civ. rap. la art.304 pct.9 din acelaşi cod, a găsit întemeiat recursul pârâtei CAS Mureş pe care l-a admis şi a dispus modificarea în tot a hotărârii în sensul respingerii acţiunii având ca obiect acordarea sporului de mobilitate şi confidenţialitate.