Încadrarea salariaţilor la instituţiile şi autorităţile publice şi la alte unităţi bugetare. Interpretare sistematică a dispoziţiilor Codul muncii


Încadrarea salariaţilor la instituţiile şi autorităţile publice şi la alte unităţi bugetare se face numai prin concurs sau examen, după caz.

Secţia I civilă, Decizia nr. 7421 din 20 iunie 2012

Prin sentința civilă nr. 1975 din 12.12.2011, pronunțată în dosar nr. 3749/104/2011, s-a admis contestația formulată de contestatoarea G.M., în contradictoriu cu SJU Slatina, județul Olt.

S-a dispus anularea deciziei nr. 312/31.12.2011, emisă de intimat, precum și reintegrarea pe postul deținut anterior și plata tuturor drepturilor bănești de la data concedierii și până la data reintegrării efective.

Având în vedere succesiunea acestor cereri, precum și durata contractului individual de muncă încheiat de contestatoare, instanța a constatat că la data de 6.06.2009 a încetat de drept și contractul individual de muncă al acesteia, fără a fi nevoie de nicio formalitate în acest sens, întrucât încetarea are loc prin efectul legii independent de voința uneia dintre părți datorită cauzelor intervenite în timpul derulării raportului de muncă.

însă după data încetării de drept a raporturilor de muncă contestatoarea a continuat raporturile de muncă prestând activitatea de asistent medical principal (și nu debutant). Or, într-o atare situație, continuarea activității după expirarea contractului de muncă pe durată determinată (specifică contractului individual de muncă încheiat de contestatoare) a făcut incidente în speță dispozițiile art. 84 C.muncii în sensul că automat contractul de muncă al salariatului a devenit pe durată nedeterminată.

Examinând sentința recurată prin prisma motivelor de recurs invocate, Curtea de Apel Craiova a admis recursul formulat de angajator, pentru următoarele considerente:

Legea aplicabilă în cauza de față este Codul muncii în varianta în vigoare la data de 6.06.2009 când a încetat de drept contractul individual de muncă pe durată determinată încheiat între părți. Instanța de fond a avut în vedere în soluționarea cauzei dispozițiile art. 84 C.muncii , pe care însă le-a interpretat greșit.

Potrivit art. 84 C.muncii , varianta în vigoare la 6.06.2009, la încetarea celui de-al treilea contract individual de muncă pe durată determinată, prevăzut la art. 80 alin. (4), sau la expirarea termenului prevăzut la art. 82 alin. (1), dacă pe postul respectiv va fi angajat un salariat, acesta va fi angajat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată.

Instanța de fond a avut în vedere teza finală a textului și a apreciat faptul că menținerea salariatei în activitate după încetarea contractului individual de muncă a presupus încheierea unui nou contract care are durată nedeterminată.

Această interpretare nu are în vedere dispozițiile imperative prevăzute de art. 30 alin. (1) C.muncii, potrivit cărora „încadrarea salariaților la instituțiile și autoritățile publice și la alte unități bugetare se face numai prin concurs sau examen, după caz”. Dispozițiile imperative ale art. 30 alin. (1) C.muncii instituie condiția concursului sau examenului ca o condiție de valabilitate a contractelor individuale de muncă încheiate de instituțiile bugetare.

Or, reclamanta nu a susținut vreun examen pentru ocuparea postului după încetarea de drept a contractului individual de muncă, astfel încât nu se poate pune problema încheierii valabile a unui nou contract individual de muncă. în aceste condiții, criticile recurentei privind încălcarea de către instanța de fond a dispozițiilor legale imperative de la art. 30 alin. (1) C.muncii sunt fondate.

Constatându-se că instanța de fond a făcut o greșită aplicare a legii, sunt aplicabile dispozițiile art. 312 raportat la art. 304 pct. 9 C.proc.civ. și, în consecință, Curtea va admite recursul, va modifica sentința recurată în sensul respingerii acțiunii.

(Judecător Manuela Preda Popescu)