Participarea la concurs a unui funcţionar public sancţionat disciplinar
Legea nr. 188/1999, art. 54, art. 56, art. 57, art. 66
H.G. nr. 1209/2003, art. 3, art. 6
Din modul în care sunt redactate art. 57 şi art. 66 din Legea nr. 188/1999, republicată, rezultă că funcţiile publice de conducere pot fi ocupate fie prin recrutare [art. 57 alin. (6) stabileşte condiţiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare
participării la concursul de recrutare pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere], dar şi prin promovare (art. 66 stabileşte condiţiile pe care funcţionarii publici trebuie să le îndeplinească cumulativ pentru a putea participa la concursul de promovare într-o funcţie publică de conducere).
Nu poate fi acceptată ideea ca la un concurs de recrutare, care presupune intrarea în corpul funcţionarilor publici, să poată participa persoane care îndeplinesc funcţie publică, ce sunt funcţionari publici.
Pentru ocuparea unei funcţii publice de conducere, va putea participa la un concurs de promovare, cu îndeplinirea condiţiilor prevăzute de art. 66 din Legea nr. 188/1999, republicată, iar nu la un concurs de recrutare. O altă interpretare ar da posibilitatea unui funcţionar public care nu ar îndeplini condiţiile de participare la un concurs de promovare pentru ocuparea unei funcţii publice de conducere (de exemplu, ar exista o sancţiune disciplinară neradiată în cazierul administrativ) să poată ocupa o funcţie publică de conducere prin participarea la un concurs de recrutare, deşi avea calitatea de funcţionar public şi era sancţionat.
I.C.C.J., Secţia de administrativ şi fiscal, decizia nr. 1113 din 27 februarie 2009, www.scj.ro
Prin sentinţa civilă nr. 1420 din 7 mai 2008, Curtea de Apel Bucureşti, Secţia a VUI-a de contencios administrativ şi fiscal, a respins ca neîntemeiată acţiunea formulată de reclamanta D.G.F.P. Giurgiu în contradictoriu cu pârâta A.N.F.P., prin care se solicita anularea concursului organizat şi desfăşurat în perioada 11 -12 septembrie 2007, în ceea ce priveşte funcţia publică de conducere de şef administraţie adjunct, activitatea de inspecţie fiscală la A.F.P. Giurgiu.
Pentru a pronunţa această soluţie, Curtea de Apel Bucureşti, Secţia a VlII-a de contencios administrativ şi fiscal, a reţinut, în esenţă, următoarele: în perioada 11-12 septembrie 2007 a fost organizat şi s-a desfăşurat concursul pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere vacante de director executiv adjunct şi şef administraţie adjunct, activitatea de inspecţie fiscală din cadrul unor direcţii generale ale finanţelor publice judeţene.
Comisia de concurs a fost compusă în mod legal din 2 reprezentanţi ai A.N.F.P. şi 3 reprezentaţi ai A.N.A.F., cu respectarea întocmai a dispoziţiilor art. 22 din H.G. nr. 1209/2003, întrucât concursul a vizat ocuparca a 16 funcţii de conducere vacantc de şef administraţie adjunct din cadrul a 13 direcţii generale ale finanţelor publice jude-
ţcne, în condiţiilc în carc acestc direcţii se află în subordinea A.N.A.F., iar preşedintele A.N.A.F., prin ordin, aprobă structura organizatorică, numărul maxim de posturi şi statele de funcţii şi numeşte persoanele cu funcţii de conducere din cadrul acestor direcţii, conform art. 10 alin. (5) şi art. 11 alin. (l)-(4) şi (6) din H.G. nr. 495/2007.
A reţinut curtea de apel că respectivul concurs pentru ocuparea funcţiilor de conducere vacante a fost un concurs de recrutare, organizat cu respectarea prevederilor ai*t. 54, art. 56 şi art. 57 alin. (3) din Legea nr. 188/1999, republicată, şi ale dispoziţiilor art. 3 şi art. 6 din
H.G. nr. 1209/2003. In mod legal, numitul N.G. a participat la concurs pentru ocuparea funcţiei publice de conducere de şef administraţie adjunct, activitatea de inspecţie fiscală la A.F.P. Giurgiu, deşi era deja funcţionar public şi deşi avea în cazierul administrativ o sancţiune disciplinară neradiată, întrucât în lege nu se regăsesc dispoziţii care să îi interzică, pentru aceste motive, participarea la concursul de recrutare.
A mai reţinut instanţa că respectivul concurs de recrutare a fost organizat în conformitate cu prevederile Ordinului nr. 9179 din 21 august 2007, prin carc au fost prevăzute condiţiilc generale prevăzute de art. 54 din Legea nr. 188/1999, republicată, şi unele condiţii specifice pentru participarea la concurs, astfel că numitul N.G. nu trebuia să îndcplincască condiţiilc prevăzute de art. 66 din Legea nr. 188/1999, republicată, specifiec concursurilor de promovare în funcţii publice de conducere.
împotriva sentinţei civile nr. 1420 din 7 mai 2008 a Curţii de Apel Bucureşti, Secţia a VlII-a de contencios administrativ şi fiscal, a declarat recurs reclamanta D.G.F.P. Giurgiu. După examinarea
motivelor de recurs, a dispoziţiilor legale incidente în cauză, înalta Curte a admis recursul declarat, pentru următoarele considerente: A.N.F.P. a organizat, în perioada 11-12 septembrie 2007, concurs în vederea ocupării fxincţiilor publice de conducere de director executiv adjunct, activitatea de inspecţie fiscală şi şef administraţie adjunct,
activitatea de inspecţie fiscală din cadrul D.G.F.P. In acest scop, a fost emis Ordinul nr. 9650/2007 al Preşedintelui A.N.F.P., care a fost modificat ulterior prin Ordinul nr. 10067 din 10 aprilie 2007 şi prin Ordinul nr. 9179 din 21 mai 2007, prin care au fost stabilite comisia pentru concurs şi comisia pentru soluţionarea contestaţiilor, ordine emise în baza art. 58 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 188/1999 şi art. 20 alin. (1) lit. j) din aceeaşi lege. Tot prin Ordinul nr. 9179 din 21 mai 2007 au fost aprobate condiţiilc de participare la concursul organizat la 11-12 septembrie 2007, fiind stabilite condiţii generale (condiţiilc
prevăzute de art. 54 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici), dar şi condiţii specifice.
A.N.F.P. susţine că acest concurs organizat la 11-12 septembrie 2007 a fost un concurs de recrutare pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere. Potrivit art. 57 alin. (4) din Legea nr. 188/1999, republicată, anunţul privind concursul de recrutare se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a Ill-a, şi intr-un cotidian de largă circulaţie, cu cel puţin 30 de zile înainte de data desfăşurării concursului şi numai în mod excepţional termenul de 30 de zile poate fi redus, în condiţiile legii, pentru concursul organizat în vederea ocupării funcţii-
lor publice de execuţie temporar vacante. Insă, potrivit dovezilor aflate la dosar, anunţul de organizare a concursului s-a solicitat a fi publicat la 31 august 2007 în Monitorul Oficial al României şi într-un cotidian de largă circulaţie, fară a fi respectat termenul de 30 de zile prevăzut de art. 57 alin. (4) din Legea nr. 188/1999, republicată.
In ceea ce priveşte situaţia funcţiei de şef administraţie adjunct, activitatea de inspecţie fiscală din cadrul A.F.P. Giurgiu, se impune a se verifica, în raport de persoana înscrisă la concurs, dacă aceasta putea sau nu să participe, având în vedere că era funcţionar public la data participării la concurs. Chiar art. 56 din Legea nr. 188/1999 prevede că ocuparea funcţiilor publice se poate face prin: promovare; transfer; redistribuire; recrutare; alte modalităţi prevăzute de lege, iar Legea nr. 188/1999 defineşte promovarea, dar şi recrutarea. Astfel, recrutarea, potrivit art. 57 alin. (1) din Legea nr. 188/1999, se referă la intrarea în corpul şi se face prin concurs, în limita funcţiilor publice vacante rezervate în acest scop prin planul de ocupare a funcţiilor publice, iar promovarea, potrivit art. 64 din Legea nr. 188/1999, republicată, este o modalitate de dezvoltare a carierei prin ocuparea unei funcţii publice superioare.
Din modul în care sunt redactate art. 57 şi art. 66 din Legea nr. 188/1999, republicată, rezultă că funcţiile publice de conducere pot fi ocupate fie prin recrutare [art. 57 alin. (6) stabileşte condiţiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare participării la concursul de recrutare pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere], dar şi prin promovare (art. 66 stabileşte condiţiile pe care funcţionarii publici trebuie să le îndeplinească cumulativ pentru a putea participa
la concursul de promovare într-o funcţie publică de conducere). Insă nu poate fi acceptată ideea că la un concurs de recrutare, care presupune intrarea în corpul funcţionarilor publici, să poată participa persoane care îndeplinesc funcţie publică, ce sunt funcţionari publici.
Chiar dacă intimata-pârâtă A.N.F.P. invocă dispoziţiile art. 57 alin. (3) din Legea nr. 188/1999, potrivit cărora concursul are la bază principiile competiţiei deschise, transparenţei, meritelor profesionale şi competenţei, precum şi pe cel al egalităţii accesului la funcţiile publice pentru fiecare cetăţean care îndeplineşte condiţiile legale, din interpretarea acestora nu rezultă că la un concurs de recrutare ar putea participa şi un funcţionar public.
Pentru ocuparea unei funcţii publice de conducere, funcţionarul public va putea participa la un concurs de promovare, cu îndeplinirea condiţiilor prevăzute de art. 66 din Legea nr. 188/1999, republicată. O altă interpretare ar da posibilitatea unui funcţionar public care nu ar îndeplini condiţiile de participare la un concurs de promovare pentru ocuparea unei funcţii publice de conducere (de exemplu, ar exista o sancţiune disciplinară neradiată în cazierul administrativ) să poată ocupa o funcţie publică de conducere prin participarea la un concurs de recrutare, deşi avea calitatea de funcţionar public şi era sancţionat.
S-a constatat, astfel, că instanţa de fond a dat o hotărâre cu aplicarea greşită a legii, motiv de recurs prevăzut de art. 304 pct. 9 C. proc. civ., pentru că, fiind un concurs de recrutare, adică pentru intrarea în corpul funcţionarilor publici, a permis participarea unui funcţionar public care era şi sancţionat disciplinar.