Legalitatea recalculării pensiilor militare. Pensii


Obligarea Casei de pensii sectoriale a M.Ap.N. la emiterea deciziei de recalculare a pensiei potrivit dispoziţiilor Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri in domeniul pensiilor si ale Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările si completările ulterioare.

Obligarea pârâtei Casa de pensii sectorială a M.Ap.N. la plata cheltuielilor de judecată.

Anularea Deciziei nr. 89749 din 12.04.2011 privind revizuirea pensiei in baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 emisă de Casa de pensii sectorială a M.Ap.N. si modificarea Hotărârii nr. 14120 din 13.11.2011 a Comisiei de contestaţii din M.Ap.N. in sensul reţinerii si luării in considerare a tuturor veniturilor lunare contestate de reclamant.

Obligarea Casei de pensii sectorială a M.Ap.N. la emiterea deciziei de revizuire a pensiei in temeiul in OUG nr. 1/2011, cu luarea in considerare a m veniturilor sale lunare corecte.

Susţine contestatorul că se impune recalcularea drepturilor de in temeiul Legii 119/2010 potrivit adeverinţei emise la 28.XI.2010, cu luarea tuturor veniturilor încasate de acesta apoi aplicarea numărului suplimentar de puncte prevăzut de art. II, lit. b OUG 100/2008 de completarea Legii 19/2000, valorificarea perioadelor privind încadrarea in alte condiţii de muncă.

In cauză se solicită judecarea in lipsă.

La dosar s-a depus decizia nr. 89749 emisă in baza OUG 1/2011 si hotărârea Comisiei de Contestaţii din cadrul M.Ap.N. adeverinţe privind veniturile realizate , cât si cele luate in calcul.

Prin întâmpinarea depusă s-a invocat excepţia autorităţii de lucru judecat in ce priveşte cererea de recalculare potrivit dispoziţiilor Legii 119/2010 si Legea 19/2000.

Pe fond se solicită respingerea acţiunii întrucât revizuirea pensiilor are in vedere toate categoriile de pensii care au fost calculate pe baza salariului mediu brut pe economie, aşadar reclamantul nu are un drept de opţiune intre pensia recalculată potrivit Legii 119/2010 şi cea revizuită potrivit OUG 1/2011.

Aşadar in cazul reclamantului s-a utilizat metodologia de calcul cuprinsă la anexa 3 OUG 1/2011, aceasta beneficiind potrivit art. 14 de majorarea cu 50 % a punctajelor lunare realizate.

In cursul judecăţii intimata a depus decizia nr. 89749 din 13.12.2011 de revizuirea a pensiei in temeiul OUG 1/2011 de revizuire a pensiilor in temeiul OUG 1/2011 .

Prin răspunsul la întâmpinare , contestatorul a invocat nulitatea întâmpinării depuse de M.Ap.N. întrucât această instituţia nu are calitate procesuală pasivă, acesta înţelegând să se judece doar cu Casa Sectorială de Pensii a M.Ap.N.

Raportat la aceste considerente, intimata a invocat lipsa calităţii procesuale pasive a capătului de cerere principal privind anularea Hotărârii Comisiei de Contestaţii nr. 14120/23.XI.2011 a Comisiei de Contestaţii, întrucât emitentul acestei hotărâri este Comisia de Contestaţii care funcţionează in cadrul M.Ap.N. – art. 150 Legea 263/2010.

Instanţa analizând mai întâi excepţiile invocate urmează să respingă excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a M.Ap.N. si Comisiei de Contestaţii din cadrul M.Ap.N. , având in vedere Ordinul 1453/M/34/18769/10161/2.V.2011 de aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea si Structura Comisiei Centrale de contestaţii … si aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea şi structura comisiilor de contestaţii din cadrul M.Ap.N., M.AI. şi Serviciul Român de Informaţii .

Astfel potrivit anexei 2- art. 1 „In cadrul M.Ap.N. , M.A.I. si S.R.I. se înfiinţează Comisii de contestaţii, ca organism de verificare create la nivel naţional care examinează şi hotărăsc asupra deciziilor emise de Casele Sectoriale de pensii, contestate de titulari.

Potrivit art. 8 contestaţiile se depun la Casa de pensii Sectorială emitentă care are obligaţia potrivit art. 10 să le înainteze la Comisia de contestaţii contestaţia.

Potrivit art. 11 la soluţionarea contestaţiilor , Comisiile verifică sub toate aspectele decizia emisă, şi contestată de titulari, urmând aplicarea întocmai a dispoziţiilor legale .

Potrivit art. 17 (3) Hotărârile Comisiei de Contestaţii pot fi atacate in termenul de 30 de zile la Tribunalul in a cărei rază teritorială domiciliază petentul.

Din conţinutul acestui ordin nu rezultă obligativitatea citării acestei comisii .

In speţă se contestă decizia nr. 89749/12.04.2011 emisă de Casa Sectorială de Pensii şi Hotărârea Comisiei de Contestaţii care fac parte din cadrul Ministerului Apărării Naţionale.

In ce priveşte excepţia autorităţii de lucru judecat privind emiterea unei decizii de recalcularea pensiei in temeiul Legii 119/2010 si Legii 19/2000 raportat la sentinţa civilă nr. 958/7.07.2011 , instanţa urmează să o respingă întrucât in cadrul judecării dosarului 1205/110/2011 in care s-a pronunţat sentinţa civilă nr. 958/2011 contestaţia a vizat decizia 2027/22.02.2011, ori in speţă contestaţia vizează Decizia 89749/12..04.2011. Este adevărat cererea este aceiaşi de emitere a unei noi decizii de recalculare urmare soluţionării fiecărei contestaţii ce formează obiectul fiecărui dosar.

Pe fondul cauzei instanţa reţine :

Prin hotărârea Comisiei de Contestaţii nr. 14120/23.11.2011 s-a admis contestaţia si s-a dispus emiterea unei nou decizii de revizuire cu valorificarea veniturilor realitate lunar adeverinţa nr. A 4526/7/8.04.2011 cât si a fişei de evidenţă a timpului care nu se ia in calcul la stabilirea timpului efectiv lucrat, in condiţii de muncă deosebite speciale si alte condiţii urmând ca aceasta să fie valorificată corect.

In cursul judecăţii s-a emis Decizia nr. 89749/13.12.2011 cu un cuantum al pensiei de 3215 lei, revizuirea pensiei reclamantului s-a efectuat prin determinarea stagiului de cotizare şi a punctajului mediu anulat, în conformitate cu Metodologia de calcul privind revizuirea pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, cuprinsă în anexa 3 la O.U.G. nr. 1/2011. Potrivit art. 19 din metodologie, „documentele doveditoare ale cuantumurilor veniturilor realizate lunar, pe baza cărora se determină punctajele medii anuale se transmit caselor de pensii sectoriale din cadrul instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională de către centrele militare judeţene/zonale/de sector sau de către unităţile militare, instituţiile ori structurile din care au făcui parte beneficiarii pensionari, după caz”.

La revizuirea cuantumului pensiei au fost avute în vedere documentele aflate la dosarul de pensionare, respectiv.

– Situaţia veniturilor realizate lunar, înregistrată cu nr. A 4526/08.04.2011, eliberată de Centrul Militar Judeţean Bacău;

– Fişa de pensie, înregistrată cu nr. A 610/11.02.2008, eliberată de U.M. 0 1983 Bacău;

– Fişa cu locurile de muncă în care a lucrat It. cdor. (r.) N.C. şi care îi dau dreptul la încadrare în locuri de muncă şi activităţi cu condiţii deosebite, speciale şi alte condiţii, anexă la Fişa de pensie;

Fişa de evidenţă a timpului care nu se ia în calcul la stabilirea timpului efectiv lucrat în condiţii de muncă deosebite, speciale şi alte condiţii pentru li. cdor. (r.) N.C., anexă la Fişa de pensie.

Prin decizia de revizuire contestată, nu s-au adus modificări în ceea ce priveşte încadrarea activităţii desfăşurate în condiţiile de muncă. Perioadele lucrate în alte condiţii de muncă, luate în calcul la revizuirea pensiei, sunt cele stabilite prin decizia anterioară emisă în baza Legii 164/2001 (care a rămas definitivă, nefiind contestată), în conformitate cu art. 22 alin (1) din anexa 3 la O.U.G. nr. 1/2011 potrivit cărora „constituie stagiu de cotizare vechimea în serviciu şi, după caz, vechimea în muncă valorificată în ultima decizie de pensie, până la data încheierii procesului de recalculare” Prin decizia de revizuire stagiul de cotizare al reclamantului a fost stabilit la 39 ani, 9 luni şi 20 zile, obţinut prin însumarea vechimii în serviciul militar (21 ani, 4 luni şi 16 zile) cu sporul de vechime aferent condiţiilor de muncă (18 ani, 5 luni şi 4 zile).

Reclamantului nu-i sunt aplicabile dispoziţiile art. 76 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, privind majorarea cuantumului pensiei cu suma corespunzătoare contribuţiei pentru asigurări sociale de sănătate şi nici cele privind aplicarea unui număr suplimentar de puncte pentru fiecare an/lună vechime realizată în grupa I sau II de muncă, prevăzut de art. JJ din O.U.G. nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000, deoarece drepturile sale de nu au fost deschise în temeiul Legii nr. 19/2000. ci ale Legii nr. 164/2001.

Pe de altă parte, se precizează că în conformitate cu dispoziţiile art. 14 din Metodologia de calcul, cuprinsă în anexa 3 la O.U.G. nr. 1/2011, pentru activitatea desfăşurată în alte condiţii de muncă, reclamantul a beneficiat de majorarea cu 50% a punctajelor lunare realizate în perioada 23.08.1989 – 31.01.2008, aşa cum reiese din anexa la fişa de pensie, pct. 1 şi pct. 2

Prin hotărârea nr. 14120 din 23.11.2011, Comisia de contestaţii pensii din M.Ap.N., a admis în parte contestaţia şi a dispus emiterea unei noi decizii de revizuire constatând că, pentru perioada 01.11.1989 – 01.12.1989 au fost preluate şi valorificate venituri în sumă de 3.390 lei în loc de 4.328 Iei. şi că majorarea cu 50% a punctajelor lunare realizate pentru perioada în care contestatorul a desfăşurat activităţi în alte condiţii de muncă, nu s-a făcut corect, deoarece Ia stabilirea stagiului de cotizare realizat în asemenea condiţii, perioadele 10.05.2004 (1 zi), 18.07.2005 (1 zi), 20.08.2007 (1 zi) şi 10.05.2004 (1 zi), consemnate la nr. cit. 1- 4 din Fişa de evidenţă a timpului care nu se ia în calcul la stabilirea timpului efectiv lucrat in condiţii de muncă deosebite, speciale şi alte condiţii pentru cdor. (r.) N.C., au fost încadrate în condiţii normale în intervalul de timp 27.01.2008-31.01.2008 şi nu diferenţiat, câte o zi, aşa cum reiese din fişa menţionată.

In situaţia in care contestatorul va identifica alte acte decât cele avute in vedere, cu care dovedeşte realizarea de venituri etc. are posibilitatea solicitării unei noi revizuiri in condiţiile art. 2 OUG 1/2011 .

Pentru considerentele arătate instanţa va respinge excepţiile invocate şi pe fond va respinge contestaţia ca nefondată.